Mobiliteit

Slimmer & sneller

Terug naar navigatie - Slimmer & sneller

Tussen en binnen de kernen en de stad moet lopen en fietsen de norm worden. Het zijn gezonde manieren van mobiliteit die geen lucht vervuilen en weinig ruimte vragen. Die ruimte kunnen we gebruiken voor meer groen, woningen en klimaatadaptatie. Deze transitie is ingezet, maar we gaan fors versnellen. Daarvoor zijn veilige, aantrekkelijke en logische loop- en fietsverbindingen nodig. Bij het ontwerp van nieuwe, of de herinrichting van bestaande straten, staat het belang van wandelaars en fietsers voorop. Daarna komen pas de automobilisten.

Wat gaan we doen:
• We nemen mobiliteitsmaatregelen gericht op betere loop- en fietsroutes en verkeersveiligheid. We optimaliseren de fietsverbindingen tussen noord en zuid.
• Met de uitbreiding van Landgoed Driessen is een extra ontsluitingsweg nodig. We kijken tevens naar de mogelijkheid om een centrale mobiliteitshub aan te leggen voor vormen van deelmobiliteit.


We stimuleren de transitie van mobiliteitsbezit naar deelmobiliteit. Technologie maakt het delen van bijvoorbeeld e-steps of auto’s makkelijker. Waalwijk heeft een goede reputatie opgebouwd als plek voor het pionieren met slimme mobiliteitsoplossingen.

Wat gaan we doen:

• We willen zoveel mogelijk gebruik maken van provinciale en andere programma’s om meer laadpalen te installeren.
• We zetten in op slimme mobiliteit. Bijvoorbeeld slimme verkeerslichten, Mobility as a Service (MaaS) en andere duurzame deelconcepten.
• In onze parkeervisie nemen we parkeervoorzieningen op voor deelmobiliteit.
• We continueren het slimme mobiliteitsprogramma Smart Move Waalwijk.

Gedeelde mobiliteit kan ook collectief plaatsvinden, met het openbaar vervoer. Waalwijk is goed verbonden voor pakketjes en producten. Maar als het om het openbaar vervoer (OV) voor mensen gaat, zijn de verbindingen slecht. Er is een forse kwaliteitsslag nodig om goed OV te realiseren voor inwoners en bezoekers aan Waalwijk. En voor de tienduizenden werknemers. In de verstedelijkingsstrategie van Brabant wordt deze noodzaak herkend. De kwaliteitsslag is nodig aan kant van de vervoerders. Hoeveel bussen rijden er en hoe snel zijn ze in Waalwijk? Maar ook op de plek van aankomst is veel te winnen. Kom je op een aantrekkelijke plek aan in Waalwijk? Is dat een plek die onderdeel is van het stedelijk leef- en woonmilieu van de binnenstad?

Wat gaan we doen:
• We blijven lobbyen bij de provincie voor een Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) van Waalwijk naar Oosterhout/Breda, Tilburg en ’s-Hertogenbosch.
• We gaan onderzoeken wat de beste plek van het busstation in Waalwijk is, de huidige locatie of op de Taxandria-zone. Daarbij onderzoeken we ook wat er nodig is om de plek van aankomst een aantrekkelijke plek te laten zijn.