Uitgaven

9,41%
€ 16.380
x €1.000
9,41% Complete

Inkomsten

6,73%
€ -12.670
x €1.000
6,73% Complete

Saldo

25,91%
€ 3.710
x €1.000

Beleidsveld 8 | Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Uitgaven

9,41%
€ 16.380
x €1.000
9,41% Complete

Inkomsten

6,73%
€ -12.670
x €1.000
6,73% Complete

Saldo

25,91%
€ 3.710
x €1.000

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

In onze strategische visie staat de ambitie om een aantrekkelijke gemeente te zijn om te wonen, werken, leren en ondernemen. Dit willen we onder andere bereiken via:

(1) een evenwichtige inrichting en verdeling van de ruimte;

(2) Daarnaast zorgen we voor een balans tussen maatschappelijk en financieel rendement op het grondbeleid;

(3) Een evenwichtige woningmarkt die aansluit bij de toekomstige behoefte van inwoners;

(4) een visie op stedelijke vernieuwing.

Om Waalwijk ruimtelijk aantrekkelijk te laten blijven bevorderen we het gewenste ruimtegebruik. Ook willen we de ruimtelijke kwaliteit waar mogelijk verhogen.  Daarbij streven we bij ruimtelijke ontwikkelingen naar een rechtvaardige verdeling van kosten en opbrengsten over gebruikers, eigenaren, ontwikkelaars en de overheid. De komende jaren ligt een belangrijke focus op de invoering van de Omgevingswet.

Waalwijk moet aantrekkelijk zijn om te wonen. Daarom streven we naar een voldoende aanbod van woningen en woonmilieus voor alle doelgroepen. Gelet op de uitdagingen die klimaatverandering voor ons in de nabije toekomst brengt, willen we onze woningaanbod zo toekomstbestendig mogelijk maken. Tevens zetten we in op adequate huisvesting voor arbeidsmigranten die in Waalwijk komen werken. 

 

Alle relevante indicatoren betreffende dit beleidsveld vindt u in: Waalwijk-in-cijfers

 

Volkshuisvesting

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat hebben we gedaan in 2022?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan in 2022?

Toevoegen nultredenwoningen

In 2020, 2021 en 2022 zijn er gezamenlijk ca. 240 nultredenwoningen toegevoegd aan de woningvoorraad, waarvan 91 woningen in 2022. Het ging hier onder andere om de locaties Schoenhoorn en Amstel van Casade. Daarmee komt het totaal aantal toegevoegde nultredenwoningen sinds 1-1-2019 op ca. 310 woningen en liggen we ruim op koers om voor 2029 in totaal 500 nultredenwoningen toe te voegen. 

Shortstay plaatsen arbeidsmigranten

Uit onderzoek is gebleken dat er circa 2.000 arbeidsmigranten gemiddeld in de gemeente Waalwijk verblijven voor een korte periode (max. 1 jaar). 
In 2022 is voor twee locaties een vergunning afgegeven voor grootschalige campussen voor shortstay huisvesting. Het gaat in totaal om 670 plaatsen die daarmee toegevoegd gaan worden. Daarmee komt het totaal dan op 1722 plaatsen op grootschalige locaties en 270 plaatsen op middelgrote locaties. 

Toevoeging van woningen

De provinciale woningprognose laat een extra woningbehoefte zien. Het is dus belangrijk om ook naar die behoefte te bouwen in de gemeente Waalwijk. Sinds 1-1-2019 zijn er netto 330 woningen toegevoegd aan de gemeente. Daarbij moet rekening gehouden worden met het feit dat in Bloemenoord woningen gesloopt zijn, terwijl de nieuwe woningen nog opgeleverd moeten worden.
In 2022 is de woningvoorraad in de gemeente Waalwijk met 217 woningen toegenomen. Daarnaast zijn er ca. 170 woningen in aanbouw en zijn er ca. 260 woningen opgenomen in plannen die in procedure zijn.

Zo gaan we dat doen

Ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat hebben we gedaan in 2022?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan in 2022?

Versterken kwaliteit van de omgeving van de gemeente Waalwijk

In 2022 hebben wij deelgenomen aan het realiseren van de westelijke langstraat en daarmee aan de instandhouding van een uniek natuurlandschap.
Bij initiatieven binnen een gebied met een specifieke thematisering is beoordeeld in hoeverre het initiatief hier lokaal of regionaal aan bijdraagt. 
Bij initiatieven tot herontwikkeling van het bestaande erfgoed, waaronder kerkelijk vastgoed, is meegedacht over de herbestemming ten behoeve van het behoud van cultuurhistorische waarden. 

Bij ruimtelijke initiatieven die afwijken van het bestemmingsplan stellen wij eisen aan de waterberging en aan het behouden/realiseren van een bepaalde hoeveelheid groen. 
Bij particuliere initiatieven t.b.v. woningbouw hebben wij als voorwaardelijke verplichting steeds opgenomen dat een bijdrage verstrekt moest worden aan de ruimtelijke kwaliteit. Deze bijdragen lopen uiteen van het realiseren van een bepaald percentage betaalbare woningen tot het doen van een bijdrage aan het gemeentelijke landschapsfonds.

Waalwijk Omgevingswetproof

In 2022 hebben we flink gesprint om alles op tijd af te krijgen voor een inwerkingtredingsdatum van de Omgevingswet op 1 januari 2023 (inmiddels uitgesteld tot 1 januari 2024). Hier volgt een overzicht van de belangrijkste resultaten: 
•    Beleid: gewerkt aan een concept aanpak voor de omgevingsvisie 2.0;
•    Regels: de raad heeft een besluit genomen over omgevingsbevoegdheden (adviesrecht, verplichte participatie en delegatie omgevingsplan). Gewerkt aan een handboek omgevingsplan, verordeningen, mandaten, beleidsregels, sjablonen en website om deze voor te bereiden op de nieuwe regels (beleidsarm). Gestart met een project voor deregulering;
•    Anders werken: het college heeft een handreiking participatie vastgesteld, basisopleiding voor medewerkers, ketentesten voor nieuwe processen;
•    Digitaal: software voor VTH, toepasbare regels en omgevingsplan aangeschaft en gewerkt aan de implementatie daarvan.
Per kwartaal heeft de raad een statusupdate gekregen van dit project.

Bevorderen gewenst en kwalitatief verhogen ruimtegebruik (en streven naar een rechtvaardige verdeling van kosten/opbrengsten over gebruikers, eigenaars, ontwikkelaars en overheid)

Om invloed uit te oefenen op het gewenste ruimtegebruik kan het grondbeleid worden ingezet. De twee uiterste vormen van grondbeleid zijn (pro)actief grondbeleid en faciliterend (passief) grondbeleid. Actief grondbeleid is beleid wat gericht is op de verwerving van alle binnen een project benodigde gronden waarna de gemeente deze gronden zelf bouw- en woonrijp maakt en verkoopt aan marktpartijen, instellingen of particulieren. Voorbeelden hiervan zijn de ontwikkeling van Landgoed Driessen en Haven 8 oost. 

Bij faciliterend grondbeleid wordt dit aankoop- en productieproces juist aan de markt overgelaten, de gemeente faciliteert hier enkel in ruimtelijke zin. De gemeente zal de kosten verhalen middels het privaatrechtelijk spoor van een anterieure exploitatieovereenkomst of, indien er niet in wordt geslaagd om in de anterieure fase tot overeenstemming te komen, een posterieure exploitatieovereenkomst op basis van het exploitatieplan of het publiekrechtelijk kostenverhaal op basis van een exploitatieplan via de omgevingsvergunning. De indruk kan ontstaan dat aan faciliterend grondbeleid geen financiële risico’s zijn verbonden voor de gemeente. Dit is echter wel het geval. Bij een anterieure overeenkomst wordt een exploitatiebijdrage overeengekomen die de private partij aan de gemeente betaalt vanwege de werkzaamheden die de gemeente moet uitvoeren. In de praktijk kan blijken dat deze afgesproken bijdrage te laag is, omdat bijvoorbeeld de ambtelijke inzet hoger is dan vooraf gedacht of doordat de openbare ruimte voorzieningen die de gemeente zal aanleggen, duurder zijn dan voorzien. Anderzijds kan het ook voorkomen dat de gemeentelijke kosten lager uitvallen dan overeengekomen. Uiteraard streven wij er naar om de gemeentelijke kosten bij het afsluiten van een anterieure overeenkomst zo realistisch mogelijk te ramen.

Zo gaan we dat doen

Wat heeft beleidsveld 8 gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft beleidsveld 8 gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire begroting 2022 Begroting 2022 na wijziging Jaarrekening 2022
Lasten 10.134 10.880 8.874
Baten -6.535 -6.535 -4.388
Saldo van lasten en baten 3.599 4.345 4.486
Onttrekkingen -640 -7.913 -8.282
Stortingen 214 7.427 7.506
Mutaties reserves -426 -486 -776

Belangrijkste kaders

Terug naar navigatie - Belangrijkste kaders