Analyse begrotingsafwijkingen

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Bij overschrijdingen is mogelijk sprake van onrechtmatige uitgaven, als de gerealiseerde lasten hoger zijn dan de geraamde bedragen ná wijziging. De overschrijding kan namelijk in strijd zijn met het budgetrecht van de gemeenteraad, zoals geregeld in de Gemeentewet. Voor de afsluitende oordeelsvorming is van belang in hoeverre de begrotingsoverschrijding past binnen het door de gemeenteraad geformuleerde beleid en/of wordt gecompenseerd door aan de lasten gerelateerde hogere inkomsten. Het bepalen of respectievelijk welke begrotingsoverschrijdingen al dan niet verwijtbaar zijn, is voorbehouden aan de raad. 

Hieronder is een aantal overzichten opgenomen:
- een overzicht dat per beleidsveld de afwijking, ofwel de over- en onderschrijdingen ten opzichte van de begroting weergeeft;
- overzichten van die beleidsvelden waar de werkelijke lasten, incl. mutatie reserves > begrote lasten (beleidsvelden 2, 6 en 7);
- een overzicht van de kredietoverschrijdingen .

Bedragen x € 1.000

Begroting incl wijziging 2022 Jaarrekening 2022 Begrotingsafwijking
Beleidsveld Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo
0 Bestuur en Ondersteuning 32.769 121.018- 88.249- 27.838 125.772- 97.934- 4.931 4.754 9.684
1 Veiligheid 5.453 370- 5.083 4.986 273- 4.714 467 -97 370
2 Verkeer, vervoer en waterstaat 9.208 2.429- 6.779 9.352 2.594- 6.758 -144 165 21
3 Economie 18.131 17.587- 544 6.648 6.302- 346 11.483 -11.286 198
4 Onderwijs 9.244 3.366- 5.878 8.611 2.274- 6.337 633 -1.092 -459
5 Sport, cultuur en recreatie 19.303 5.306- 13.997 19.095 6.044- 13.051 208 738 946
6 Sociaal domein 66.406 15.860- 50.547 68.154 20.759- 47.396 -1.748 4.899 3.151
7 Volksgezondheid en milieu 12.573 11.011- 1.562 12.954 11.651- 1.304 -381 640 258
8 Volkshuisvesting, RO, stedelijke vern. 18.308 14.448- 3.859 16.380 12.670- 3.710 1.927 -1.778 149
Totaal 191.394 -191.394 0 174.019 -188.338 -14.319 17.376 -3.057 14.319

Begrotingsafwijking beleidsveld 2

Terug naar navigatie - Begrotingsafwijking beleidsveld 2
Begrotingsonrechtmatigheden beleidsveld 2 Verkeer, vervoer en waterstaat Begroting na wijziging 2022 Jaarrekening 2022 Begrotings afwijking 2022
Product
* PR201 Straatreiniging 461 479 18-
* PR202 Gladheidsbestrijding 143 113 30
* PR203 Onderhoud wegen,straten en pleine 3.489 3.691 202-
* PR204 Openbare verlichting 828 650 177
* PR205 Verkeersmaatregelen 1.239 1.263 24-
* PR206 Parkeervoorzieningen 577 653 75-
* PR208 Exploitatie havencomplex 556 602 46-
* PR210 Recreatieve havens 52 37 15
** PR952 Mutaties reserves beleidsveld 2 1.863 1.863 0-
Totaal lasten 2 Verkeer, vervoer en waterstaat 9.208 9.352 144-
* PR201 Straatreiniging 0- 1- 0
* PR202 Gladheidsbestrijding 0- 1- 1
* PR203 Onderhoud wegen,straten en pleine 337- 447- 110
* PR204 Openbare verlichting 0- 98- 98
* PR205 Verkeersmaatregelen 160- 184- 24
* PR206 Parkeervoorzieningen 0- 1- 1
* PR208 Exploitatie havencomplex 164- 173- 9
* PR210 Recreatieve havens 26- 24- 1-
** PR952 Mutaties reserves beleidsveld 2 1.742- 1.665- 77-
Totaal baten 2 Verkeer, vervoer en waterstaat 2.429- 2.594- 165
Totaal beleidsveld 2 Verkeer, vervoer en waterstaat 6.779 6.758 21

Toelichting beleidsveld 2

Terug naar navigatie - Toelichting beleidsveld 2

De extra lasten binnen product 203 Onderhoud wegen, straten en pleinen wordt door het volgende veroorzaakt:

  • Meer onderhoud- en reparatielasten aan kabels en leidingen van € 91.000;
  • Meer onderhoud- en reparatielasten aan kleine reconstructies wegen van  € 59.000;
  • Meer lasten in het kader van installatieverantwoordelijkheid van € 67.000. Door controles en de uitkomst daarvan waren een aantal aansluitingen niet op orde en het was van belang dat deze onvolkomenheden opgelost en hersteld werden om te vermijden dat door onveilige situaties mensen in de problemen komen.

Tegenover deze uitgaven staan ook baten:

  • Meer baten kabels en leidingen van € 51.000 vanwege meer dan begrote aanleg van glasvezelkabels;
  • Een onttrekking uit de reserve onderhoud wegen van in totaal € 226.000 , waarmee de lastenoverschrijding van  € 59.000 gedekt wordt.


Conclusie: Voor deze overschrijding geldt dat deze onrechtmatig is, maar niet wordt meegewogen in het oordeel over rechtmatigheid van de jaarrekening als geheel. De uitgaven passen binnen het door de raad uitgezette beleid en er staan dekkingen tegenover deze meeruitgaven.

Begrotingsafwijking Beleidsveld 6

Terug naar navigatie - Begrotingsafwijking Beleidsveld 6
Begrotingsonrechtmatigheden beleidsveld 6 Sociaal Domein Begroting na wijziging 2022 Jaarrekening 2022 Begrotings afwijking 2022
Product
* PR604 Sociaal cultureel werk 453 384 69
* PR605 Maatschappelijke werk 538 553 -15
* PR606 Ouderenbeleid 145 132 14
* PR607 Integratiebeleid 449 351 98
* PR608 Samenlevingsopbouw 951 979 -28
* PR609 Jeugdwerk 1.835 1.642 193
* PR611 Woonzorgzones 245 288 -43
* PR612 Maatschappelijke zorg en begeleid 236 3.390 -3.153
* PR613 Participatiewet 598 615 -17
* PR614 Inkomensvoorzieningen 13.301 13.118 183
* PR615 Minimabeleid/armoedebeleid 6.326 6.665 -339
* PR616 Uitstroombevordering 9.797 9.732 65
* PR630 Samenkracht en burgerparticipatie 936 593 343
* PR631 Toegang sociaal domein 5.788 5.731 56
* PR633 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 1.026 1.062 -36
* PR634 Maatwerk dienstverlening 18+ 9.696 9.665 31
* PR635 Maatwerk dienstverlening 18- 12.174 11.388 786
* PR636 Geëscaleerde zorg 18- 1.151 1.151 0
* PR711 Jeugd en gezin WMO 307 261 46
** PR956 Mutaties reserves beleidsveld 6 455 455 0
Totaal lasten 66.406 68.154 -1.748
* PR604 Sociaal cultureel werk 5- 4- -1
* PR605 Maatschappelijke werk 4- -4
* PR606 Ouderenbeleid 19- 20- 0
* PR607 Integratiebeleid 2- 2
* PR608 Samenlevingsopbouw 79- 79- 0
* PR609 Jeugdwerk 257- 134- -123
* PR612 Maatschappelijke zorg en begeleid 5.391- 5.391
* PR614 Inkomensvoorzieningen 13.066- 12.829- -238
* PR615 Minimabeleid/armoedebeleid 415- 415
* PR631 Toegang sociaal domein 16- 16
* PR633 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 32- 52- 21
* PR634 Maatwerk dienstverlening 18+ 241- 362- 120
* PR635 Maatwerk dienstverlening 18- 60- 60
** PR956 Mutaties reserves beleidsveld 6 2.155- 1.397- -759
Totaal baten -15.860 -20.759 4.900
Totaal beleidsveld 6 Sociaal domein 50.547 47.395 3.151

Toelichting afwijking beleidsveld 6

Terug naar navigatie - Toelichting afwijking beleidsveld 6

De begrotingsafwijking is simpelweg te wijten aan het feit dat lasten met betrekking tot de bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne niet zijn begroot. Hier staan baten vanuit het Rijk tegenover.

Conclusie: Voor deze overschrijding geldt dat deze onrechtmatig is, maar niet wordt meegewogen in het oordeel over rechtmatigheid van de jaarrekening als geheel, omdat er direct gerelateerde inkomsten vanuit het Rijk tegenover staan.

 

Begrotingsafwijking Beleidsveld 7

Terug naar navigatie - Begrotingsafwijking Beleidsveld 7
Begrotingsonrechtmatigheden beleidsveld 7 Volksgezondheid en milieu Begroting na wijziging 2022 Jaarrekening 2022 Begrotings afwijking 2022
Product
* PR701 Volksgezondheid (openbare ruimte) 100 83 17
* PR702 Vuilophaal en -afvoer 4.461 4.374 87
* PR704 Begraafplaatsen 546 546 0
* PR706 Riolering en waterzuivering 2.679 2.669 11
* PR708 Milieu 2.541 3.035 -494
* PR709 Volksgezondheid: subsidies/bijdra 1.820 1.819 1
* PR710 Jeugdgezondheidszorg 36 38 -2
** PR957 Mutaties reserves beleidsveld 7 391 391 0
Totaal lasten 12.573 12.954 -381
* PR702 Vuilophaal en -afvoer 1.027- 1.028- 1
* PR703 Reinigingsrecht/afvalstoffenheffi 4.708- 4.730- 21
* PR704 Begraafplaatsen 2- 1- 0
* PR705 Begraafplaatsrechten 348- 344- -4
* PR706 Riolering en waterzuivering 109- 75- -34
* PR707 Rioolrechten 4.130- 4.178- 49
* PR708 Milieu 108- 122- 14
* PR709 Volksgezondheid: subsidies/bijdra 31- 31
** PR957 Mutaties reserves beleidsveld 7 579- 1.142- 563
Totaal baten -11.011 -11.651 640
Totaal beleidsveld 6 Sociaal domein 1.562 1.304 258

Toelichting afwijking beleidsveld 7

Terug naar navigatie - Toelichting afwijking beleidsveld 7

Product 708 Milieu
De in werkelijkheid hogere lasten dan geraamd op dit product worden veroorzaakt door verantwoorde kosten in het kader van het programma Duurzaamheid; waaronder groene agenda, energieloket, transitievisie warmte, green deal en grootschalige opwek. Voor deze kosten heeft eerder besluitvorming plaatsgevonden en zijn begrotingswijzigingen vastgesteld. Hiertegenover staan onttrekkingen ten laste van de reserve duurzaamheid conform besluitvorming welke zijn verantwoord op product 957 Mutaties reserves beleidsveld 7.

Conclusie: Deze overschrijding is niet onrechtmatig gelet op eerdere besluitvorming door de raad hierover.

Afwijkingen op kredieten

Terug naar navigatie - Afwijkingen op kredieten

In onderstaand overzicht staan de kredieten vermeld waarbij sprake is van een overschrijding die hoger is dan 5% van het beschikbaar gestelde kredietbedrag. De raad hoeft geen aanvullend krediet beschikbaar te stellen wanneer de overschrijding binnen de 5% blijft. Ook hier kan daarom de vraag gesteld worden of er mogelijk sprake is van een onrechtmatigheid. 

Bedragen x 1 €

Omschrijving Oorspronkelijk krediet Overschrijding per 31-12-2022 % over schrijding Activa Klasse Soort
VI2020 Masten vervangen 12.600 1.155 9,2% 245 Grond-, weg- en waterbouwkundige werken Mn
Ruiming herinrichting begraafplaats Tilburgseweg 55.000 4.726 8,6% 240 Grond-, weg- en waterbouwkundige werken En
Minicontainers VI2018-2020 62.364 14.057 22,5% 271 Overige materiele vaste activa En Heffing
Brandstoftank wagenpark 53.000 6.607 12,5% 261 Machines, apparaten en installaties EN Heffing
Audiovisuele middelen raadszaal 182.824 15.640 8,6% 260 Machines, apparaten en installaties

Toelichting kredietoverschrijdingen

Terug naar navigatie - Toelichting kredietoverschrijdingen

Toelichting: 

VI2020 Masten vervangen
De overschrijding is ontstaan doordat de lasten van het vervangen van de lichtmasten wat hoger uitvielen dan van te voren ingeschat en  begroot. Het blijft lastig om op voorhand een goede indicatie te maken van de te verwachte vervangingslasten. Deze overschrijding was niet te voorzien, vandaar dat u niet eerder hiervan op de hoogte bent gebracht middels een bestuurdersbrief.

Ruiming herinrichting begraafplaats Tilburgseweg
Het ruimingsproject liep door het creëren van draagvlak vertraging op en kreeg daardoor een langere dan gebruikelijke doorlooptijd. We waren in verband met ziekte genoodzaakt om een beheerder groen in te huren en dat zorgde voor extra lasten. Deze overschrijding was niet te voorzien, vandaar dat u niet eerder hiervan op de hoogte bent gebracht middels een bestuurdersbrief.

Minicontainers VI2018-2020
De prijzen van de minicontainers zijn door de inflatie zo hard gestegen dat er een overschrijding van de lasten heeft plaatsgevonden. Deze overschrijding was niet te voorzien, vandaar dat u niet eerder hiervan op de hoogte bent gebracht middels een bestuurdersbrief.

Brandstoftank wagenpark
Middels bestuurdersbrief 034-22 aan de leden van de raad is deze overschrijding gemeld.  Hierin is de volgende toelichting opgenomen:
De reden van overschrijding is ontstaan doordat bleek dat de bestaande Obas (Olie- en bezineafscheider) onvoldoende diep lag, en het daardoor noodzakelijk was een tweede Obas aan te laten leggen. De kosten hiervoor bedroegen € 4.550. Om een tweede Obas aan te leggen was tevens een nieuwe melding Activiteitenbesluit nodig. Daarbij was een bodemonderzoek (€ 2.200) noodzakelijk waarmee in de raming geen rekening is gehouden. 

Audiovisuele middelen raadszaal
Medio 2021 is team IBF gestart met de aanbesteding van de Audiovisuele Middelen in de Raadzaal, per 15 mei hebben we een contract afgesloten met een nieuwe leverancier. Daarna zijn de werkzaamheden in de Raadzaal gestart. 
Tijdens dit traject zijn een aantal onvoorziene uitgaven gedaan, waardoor het oorspronkelijke krediet niet toereikend was, in het najaarsbericht bent u hierover geïnformeerd dat er een geschatte overschrijding zou zijn van € 35.000. De volgende extra werkzaamheden zijn uitgevoerd:  
1.    Extra uitgaven oud systeem: begin 2021 zijn er extra kosten gemaakt om het huidige systeem werkbaar te houden;
2.    Inhuur AV adviseur: tijdens de oriënterende fase van de aanbesteding zijn we tot de conclusie gekomen dat we zelf niet voldoende kennis hadden om een goede uitvraag te doen. Zowel binnen team IBF, team ICT als elders in de organisatie, ontbak de kennis om een dergelijk technische programma van eisen op te stellen. Daarom hebben we een externe adviseur ingehuurd, gespecialiseerd in audiovisuele middelen;
3.    Werkzaamheden E installateur: om het nieuwe systeem juist aan te sluiten, moest een groot deel van de huidige kabelinfrastructuur vervangen of uitgebreid worden. Omdat het huidige systeem ondertussen nog actief was, kostte dit extra tijd. Dit was noodzakelijk om de planning haalbaar te houden. Tijdens het zomerreces zijn de overige werkzaamheden uitgevoerd. Daarnaast bleken veel ‘routes’ van de bekabeling in werkelijkheid anders te liggen dan op de tekeningen. Dit resulteerde in veel extra meters kabel;
4.    Extra faciliteit vergadercentrum: het huidige vergadersysteem wordt op verzoek uitgebreid met parallelle sessies. Dit was tijdens de aanbesteding niet bekend. Er was een extra investering nodig om dit te faciliteren. 
De boeking van deze extra kosten is deels op het krediet gekomen, wat tot een overschrijding heeft geleid van afgerond € 15.640. De overige extra kosten (zijnde € 11.295) zijn ten laste van de reguliere begrotingspost van het stadhuis gekomen.