Uitgaven

5,37%
€ 9.352
x €1.000
5,37% Complete

Inkomsten

1,38%
€ -2.594
x €1.000
1,38% Complete

Saldo

47,2%
€ 6.758
x €1.000

Beleidsveld 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat

Uitgaven

5,37%
€ 9.352
x €1.000
5,37% Complete

Inkomsten

1,38%
€ -2.594
x €1.000
1,38% Complete

Saldo

47,2%
€ 6.758
x €1.000

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Bereikbaarheid, overal makkelijk kunnen komen, is één van de urgenties & potenties van Waalwijk uit onze strategische visie. Uit de digitale enquêtes en de gesprekken met inwoners en ondernemers kwam de goede bereikbaarheid van Waalwijk steeds terug als pluspunt. Bereikbaarheid draagt bij aan onze economische ambities, aan de aantrekkelijkheid om hier te wonen. 

In het coalitieprogramma 'Samen duurzaam vooruit' en het mobiliteitsplan zien we drie pijlers voor dit beleidsveld: (1) het verbeteren van de economische bereikbaarheid over weg en water. Het zorgen voor (2)  bereikbare en veilige stedelijke omgeving en (3) het inspelen op innovatieve en duurzame nieuwe mogelijkheden. 

Economische bereikbaarheid
•    Verbeteren bereikbaarheid via de weg;
•    Verbeteren bereikbaarheid via water;
•    Verbeteren ontsluiting bedrijventerreinen.

Stedelijk gebied
•    Vergroten verkeersveiligheid;
•    Vergroten serviceniveau parkeren;
•    Kwaliteit wegen wordt hoger.

Duurzaam & innovatief
•    Waalwijk is een fietsvriendelijke gemeente;
•    Betere OV-verbinding naar- en binnen Waalwijk;
•    Smart Mobility mogelijkheden meer gebruiken.

 

Alle relevante indicatoren betreffende dit beleidsveld vindt u in: Waalwijk-in-cijfers

 

Economische bereikbaarheid

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat hebben we gedaan in 2022?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan in 2022?

Bereikbaarheid over de weg/ ontsluiting bedrijfsterrein:

Helaas liggen de ontwikkelingen rondom het GOL stil door het wachten op een uitspraak van de raad van State over de stikstofberekening bij deze plannen. Ambtelijk is een start gemaakt om alternatieven voor het GOL in kaart te brengen. Dit traject loopt door in 2023 en verder. In 2022 is het mobiliteitsplan opgesteld dat in 2023 wordt vastgesteld. Onderdeel hiervan is om de bereikbaarheid op andere modaliteiten zoals OV en fiets als volwaardig alternatieven in beeld te brengen en hier ook maatregelen voor te nemen. Vooruitlopend hierop is al gewerkt aan de oversteek Biesbosweg en Taxandriaweg.

Bereikbaarheid over water:

In samenwerking met Midpoint Brabant en SmartwayZ.NL werken we mee aan een project om bedrijven te stimuleren om vracht over water te vervoeren in plaats van per vrachtwagen over de weg. 

Stedelijke omgeving

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat hebben we gedaan in 2022?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan in 2022?

Vergroten verkeersveiligheid:

We hebben in 2022 voor 2 infrastructurele projecten provinciale subsdie ontvangen voor het verbeteren van de verkeersveiligheid. Daarnaast werkten we aan verkeerseducatie om de veiligheid te verbeteren. We volgen de Risico gestuurde verkeersveiligheidsaanpak om maatregelen op de hoogste risicolocaties te kunnen nemen.

Vergroten serviceniveau parkeren:

In 2022 heeft een evaluatie van het parkeerbeleid plaats gevonden en zijn verbeteringen doorgevoerd. Ook zijn voorbereidingen gestart voor een totaal vernieuwd parkeerbeleid, zodat er meer samenhang komt tussen de verschillende parkeerregimes in en rond het centrum, de parkeernormering bij nieuwe ontwikkelingen en het fietsparkeren.

Kwaliteit wegen wordt hoger:

In 2022 zijn diverse IUP werken uitgevoerd. Verder is klein onderhoud uitgevoerd en is op diverse plekken gewerkt aan de asfaltverhardingen.

Zo gaan we dat doen

Duurzaam en innovatief

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat hebben we gedaan in 2022?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan in 2022?

Meer fietsen in Waalwijk:

Het mobiliteitsplan is in 2022 opgesteld, dit wordt begin 2023 vastgesteld. Hierin is veel aandacht voor het fietsen opgenomen.

Betere OV-verbinding naar en binnen Waalwijk:

De lobby richting provincie is opgestart om Waalwijk in de nieuwe concessie vanaf december 2026 beter te ontsluiten naar Tilburg en Knooppunt Hooipolder/ Oosterhout. Voor de korte termijn levert dit nog geen concrete verbeteringen. 

Smart Mobility mogelijkheden meer gebruiken:

In 2022 is GO-scooter gestopt met het aanbieden van de deelscooter. Ook is het project met de e-Steps in de afrondende fase, deze zullen begin 2023 verdwijnen. Dit is een tegengestelde beweging dan de geweste beweging om met deelsystemen goed bereikbaar te zijn in Waalwijk. Toch zien we ook dat het gebruik van de OV-fiets toeneemt en verwachten we dat systemen met net andere randvoorwaarden beter gebruikt kunnen worden. Daar zetten we in 2023 dan ook opnieuw op in.

Zo gaan we dat doen

Wat heeft beleidsveld 2 gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft beleidsveld 2 gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire begroting 2022 Begroting 2022 na wijziging Jaarrekening 2022
Lasten 7.196 7.345 7.489
Baten -424 -687 -929
Saldo van lasten en baten 6.771 6.658 6.559
Onttrekkingen -445 -1.742 -1.665
Stortingen 0 1.863 1.863
Mutaties reserves -445 122 199