Paragraaf Bedrijfsvoering

Indeling paragraaf Bedrijfsvoering

In de paragraaf Bedrijfsvoering wordt op basis van de begroting 2022 verantwoording afgelegd over de bedrijfsvoeringsactiviteiten, die in 2022 zijn uitgevoerd. De paragraaf Bedrijfsvoering is conform de begroting 2022 uitgesplitst naar drie thema's, namelijk Informatie, P&C/IC/Inkoop en HRM & Communicatie.

Daarnaast zijn er op basis van toezeggingen aan de gemeenteraad nog enkele onderdelen toegevoegd. Het betreft hierbij:

  • Overzicht Subsidieverwerving 2022;
  • Pilot Rechtmatigheidsverantwoording 2022 door college van B&W. De gemeente Waalwijk is vanaf 2023 wettelijk verplicht dat het college van B&W een rechtmatigheidsverantwoording geeft in hoeverre de in de jaarrekening verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties, rechtmatig tot stand zijn gekomen. Hierbij dient het college in de jaarrekening te rapporteren over het voldoen aan drie criteria, namelijk het voorwaardencriterium, het begrotingscriterium en het misbruik en oneigenlijk gebruik criterium. Tot en met de jaarrekening 2022 wordt dit oordeel gegeven door de externe accountant bij de controle op de jaarrekening. In deze jaarrekening wordt als pilot reeds de rechtmatigheidsverantwoording gegeven door het college van Burgemeester en Wethouders.
  • Verantwoording gedragscode integer handelen.

Ambitie bedrijfsvoering van de gemeente Waalwijk 

Wij streven naar een efficiënte bedrijfsvoering die optimaal bijdraagt aan de ambities van Waalwijk

Bedrijfsvoeringsprocessen ondersteunen de uitvoering van de hoofdstukken en programma’s. Denk hierbij aan de inzet van personeel, financiën, informatievoorziening, organisatie en automatisering. De bedrijfsvoering is niet alleen intern gericht. Zo verwachten de Waalwijkse inwoners bijvoorbeeld van een gemeente dat de kwaliteit van de dienstverlening op orde is. In deze paragraaf geven wij inzicht in de beleidsvoornemens rondom de bedrijfsvoering voor zover daarop in de hoofdstukken en programma’s van de begroting niet nader is ingegaan.

Wij werken aan een samenwerkingsgerichte ontwikkelcultuur

De veranderingen in de maatschappij vragen om het voortdurend aanpassen van en bijblijven in ons vakmanschap. In het bijzonder als het gaat om de houding en gedrag van onze organisatie en dus van onze medewerkers. Het is zaak dat we meer dan voorheen extern gericht zijn, dat we de gemeenteraad goed bijstaan in het vervullen van hun taken en verantwoordelijkheden en dat we snel en resultaatgericht te werk gaan. Verder gaan we inwoners, als dat al niet het geval was, snel en adequaat helpen als ze diensten van ons nodig hebben en sturen we aan op een intensieve samenwerking met collega’s binnen de organisatie en daarbuiten. De uitdagingen waar we voor staan vereisen een duidelijke aansturing, flexibele processen en inzichtelijke informatie.

Strategische doelen op de totale bedrijfsvoering

  • Wij werken samen aan een adequatere manier van communiceren;
  • We beschikken over vitale en flexibele medewerkers die eigenaarschap tonen en zich blijven ontwikkelen en goed samenwerken;
  • Wij ondersteunen de teams van de gemeente Waalwijk optimaal;
  • We werken meer samen in de keten/multidisciplinair teamverband;
  • We streven naar een bedrijfsvoering die in control is;
  • We streven naar een innovatievere bedrijfsvoering waarbij een cultuur van leren en ontwikkelen vanzelfsprekend is.

Alle relevante indicatoren betreffende deze paragraaf vindt u in: Waalwijk-in-cijfers

Informatie

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

In de bovenstaande doelenboom zijn onder "Wat willen we  bereiken?" de doelen vanuit het onderdeel informatie geformuleerd. Dit betreft:

  • De gemeentelijke informatie is altijd optimaal beschermd, betrouwbaar en beschikbaar;
  • De complete informatiehuishouding is in kaart gebracht in 2025;
  • Het maximaal ondersteunen van de organisatie in het digitaal en zaakgericht werken;
  • Een data-gedreven organisatie zijn voor 2025.

Wat hebben we gedaan in 2022?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan in 2022?

In 2022 is uitvoering gegeven aan meerdere ICT projecten om de bedrijfsvoering, dienstverlening en informatievoorziening te verbeteren. Moderne ICT-werkplekken zijn uitgegeven, de telefoniecentrale is gemoderniseerd en voor verschillende projecten zijn voorbereidingen getroffen voor live-gang in 2023. Verschillende beveiligingsaudits hebben plaatsgevonden, aanvullende beveiligingsmaatregelen zijn genomen en ook heeft een grootschalige cyberoefening plaatsgevonden. De werkzaamheden met betrekking tot datagedreven werken in 2022 zijn toegelicht in de gelijknamige onderstaande maatregel.

In 2022 zijn er twee klachten rond de uitvoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) geweest, waarvan één informeel is opgelost en één buiten behandeling werd gesteld. Er zijn 7 inzageverzoeken in het kader van de AVG geweest en waren er 16 datalekken met een beperkte impact voor betrokkenen.
De organisatie behaalde goede resultaten op de verschillende beveiligingsnormen voor basisregistaties en de beveiliging van Digid-toepassingen.

Ten aanzien van de uitvoering van de AVG scoort de organisatie een voldoende en is er ook nog ruimte voor verbetering.

Zo gaan we dat doen

P&C / Interne controle / Inkoop

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

In de bovenstaande doelenboom zijn onder "Wat willen we bereiken?" de doelen vanuit het thema Planning & Control / Interne Controle / Inkoop geformuleerd. Dit betreft:

  • Een inkoop- en aanbestedingsbeleid voeren waarbij het de relevante wet- en regelgeving naleeft en waarbij tegen zo laag mogelijke kosten kwalitatief hoogwaardige en duurzame producten en diensten worden ingekocht;
  • Elk jaar een betrouwbaar oordeel kunnen geven over de juistheid, volledigheid en rechtmatigheid van de kosten en opbrengsten van de gemeente;
  • Elk jaar een volledig digitaal en kwalitatief hoogstaand P&C-instrumentarium.

Wat hebben we gedaan in 2022?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan in 2022?

P&C / Interne Controle

In de begroting 2022 is de doelstelling van planning & control om elk jaar een volledig digitaal en kwalitatief hoogstaand P&C instrumentarium te realiseren.

In 2022 is ten aanzien van Pepperflow de formatieve invulling en inrichting van het applicatiebeheer binnen team Financiën verder op orde  gebracht. Inhoudelijk is de interne workflow (het ambtelijk opstellen van de rapportages) beter ingericht en verder gestructureerd.

In de begroting 2022 zijn op basis van de motie bij de jaarrekening 2021 (aanbevelingen  accountant) reeds enkele verbeteringen doorgevoerd, zoals het activeren van de automatische doelenbomen, het beter afstemmen van de begroting 2022 met het collegeprogramma 2022-2026 ‘Samen werken aan de toekomst’ (alle opgenomen maatregelen in de begroting zijn afgeleid van beschreven activiteiten in het collegeprogramma) en het plaatsen van de indicatoren in een afzonderlijke rapportage "Waalwijk in cijfers".

Ten behoeve van uniformering van het IC framework (werkwijze, procesgang) en ondersteuning bij de rechtmatigheidsverantwoording is in 2022 een softwarepakket (Key2control) aangeschaft en procesgewijs is in 2022 gestart met de implementatie.

Op basis van het Kaderplan Interne Controle 2022 zijn  alle benoemde processen in het jaarplan IC gecontroleerd, behalve de processen Leges Publiekszaken, Milieustraat, Reclamebelasting, Woonforensenbelasting en Leges bijzondere wetten (vanwege capaciteitstekort bij IC). Evenals boekjaar 2021 gebruikt de gemeente Waalwijk ook het boekjaar 2022 “pilotjaar” voor de rechtmatigheidsverantwoording door het college van B&W.
Bij de controle op het proces Inkoop & Aanbesteding heeft IC een tweetal onrechtmatigheden geconstateerd, namelijk bij de aanbesteding van Parkmanagement ad € 354.447 en bij de aanbesteding van Data B Mailservice B.V. ad € 65.950. Bij de overige processen zijn geen onrechtmatigheden aangetroffen.

Inkoop / Contractbeheer en contractmanagement

In 2022 heeft Inkoop een groot aantal inkooptrajecten uitgevoerd, in samenwerking met de verschillende teams. Een overzicht van de afgeronde inkooptrajecten in 2022 vindt u hier

Na de implementatie van de halfjaarlijkse spendanalyse in 2021 is in 2022 gestart met periodieke accountgesprekken met de teams. In deze gesprekken wordt gekeken naar de inkoopbehoefte voor de voorliggende periode en aan de hand van de resultaten van de spendanalyse wordt vastgesteld of alle inkopen op de juiste manier hebben plaatsgevonden en waar eventuele risico’s liggen. Op deze manier is inkoop de organisatie nog beter van dienst en is er centraal grip op de uitgaven.  

In 2022 heeft Inkoop voor wat betreft contractbeheer een actieve rol gespeeld in het registreren, bijhouden en wijzigen van contractregistraties en het tijdig signaleren bij noodzakelijke acties. Contractmanagement is op dit moment nog decentraal georganiseerd bij de teams. Inkoop heeft in 2022 met name incidentele ondersteuning geboden in de vorm van advisering over indexeringen/prijsstijgingen of in geval van geschillen met leveranciers.

Zo gaan we dat doen

HRM, Organisatieontwikkeling & Communicatie

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

In de bovenstaande doelenboom zijn onder "Wat willen we bereiken?" de doelen vanuit het thema HRM, organisatieontwikkeling en communicatie opgenomen. Dit betreft:

  • 10% meer beeldende communicatie t.o.v. tekstuele, in intern- en extern gebruik voor 2025;
  • 10% meer doelgroep specifiek communiceren via social media i.p.v. via traditionele middelen voor 2025;
  • Tweejaarlijks uitvoeren klanttevredenheidsonderzoek met een toename in 2025 van gemiddelde score 7,5 naar 8 over de ondersteunende diensten;
  • 60% van de medewerkers maakt gebruik van de Waalwijk Academie in 2025;
  • Streven naar 20% minder externe inhuur en daarvoor 30% meer interne inzet in 2023;
  • 75% actieve inzet van de Ynnovators voor meer innovatie in onze organisatie in 2021 en groei naar 100% inzet in 2025;
  • Realiseren hybride werken/werkplek van de toekomst.

Wat hebben we gedaan in 2022?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan in 2022?

HRM en Organisatieontwikkeling

2022 is het jaar geweest waarin we de maatregelen rondom corona stapje voor stapje definitief konden loslaten. Tijdens de coronajaren hebben op het gebied van HR en organisatieontwikkeling andere doelstellingen prioriteit gekregen dan beoogd.  Accenten zijn ook langdurig anders komen te liggen. Dit betekent dan ook dat onderstaande maatregelen niet allemaal meer uitgevoerd en/of relevant zijn. 

De inhuur is in 2022 niet afgenomen, maar juist toegenomen. Dit heeft een aantal oorzaken; de arbeidsmarkt is krapper geworden waardoor het lastiger is medewerkers te vinden en aan de gemeente te binden. Daarnaast hebben we te maken met een hoog ziekteverzuim, waardoor we soms moeten inhuren op een structurele functie. Tenslotte is het ambitieniveau hoog, waardoor er veel capaciteit nodig is voor het uitvoeren van projecten of werk waarvoor incidentele middelen beschikbaar zijn.
Omdat de kosten van inhuur al jaren achtereen stijgen is wel kritisch bekeken of arbeidsplaatsen structureel te maken zijn en in de begroting opgenomen kunnen worden. Een enkele keer is dat gelukt.

In 2022 is veel aandacht besteedt aan flexibel werken (niet alleen waar je werkt maar ook ‘hoe je digitaal samenwerkt’) en wonnen we een award voor beste hybride werkgever in de categorie van onze organisatiegrootte. 

De Waalwijk Academie blijft onverminderd groeien én is ondertussen echt ons platform voor leren en ontwikkelen. Corona bracht ons de noodzaak om ons onboardingsprogramma voortaan grotendeels online te doen. Een succesvol blijvertje. Via de Waalwijk Academie hebben collega’s als ze in Waalwijk starten toegang tot documenten en filmpjes om hen wegwijs te maken binnen onze organisatie. Dit is een voorbeeld van iets wat we vooraf niet hadden beoogd, maar wat wel is gedaan.

Communicatie

In 2022 zijn aanzienlijk meer vormgevingsklussen gedaan dan het jaar daarvoor. De raad heeft met de kadernota ingestemd met 18 uur extra per week voor vormgeving in 2022 en 2023. Die extra uren zijn hard nodig geweest om aan de toenemende vraag te voldoen.
In 2022 zijn er meer volgers op social media geweest dan het jaar daarvoor. Facebook: 7078 (6727), Twitter: 4173 (4141) en Insta: 3223 (3089). De website wordt 2346 maal per dag bezocht (dat was in 2021 2405 maal per dag).

In 2022  is de klanttevredenheid onderzocht door een derdejaars student van Avans. Er is een schriftelijke enquête uitgezet onder inwoners (n=267) en er zijn gesprekken gevoerd met in-  en externe stakeholders. Het duidelijkst vinden inwoners de communicatie over afval en milieu. Makkelijk vinden inwoners de teksten van de website, social media en e-mails die gecontroleerd zijn door Communicatie. Moeilijk vinden inwoners de brieven van andere teams, met name de brieven over vergunningen, belastingen, bouwen en wonen. Voor een aantal teams zijn samen met de taalcoaches (standaard)brieven herschreven: bij WijZ en LTH. En vanuit Communicatie is de aanhef en afsluitingen van brieven in Proces gemoderniseerd (genderneutraal en vriendelijke toon).

Zo gaan we dat doen

Personele lasten 2022 (inclusief inhuur)

Terug naar navigatie - Personele lasten 2022 (inclusief inhuur)

Omschrijving (toelichting)

In het volgende overzicht zijn, in lijn met de afgelopen jaren, de personeelslasten (inclusief inhuur) van 2022 opgenomen.

2022 Budgetten personeel Werkelijke kosten/baten Bruto resultaat
Personeelslasten kostenplaatsen 26.963.101 26.257.612 705.489
Personeelslasten producten 1.568.933 1.468.738 100.195
Totaal personeelslasten (a) 28.532.034 27.726.349 805.685
Inhuur kostenplaatsen 6.081.295 6.401.468 -320.173
Inhuur producten 3.839.878 3.645.869 194.008
Inhuur kredieten 36.000 18.560 17.440
Totaal inhuur (b) 9.957.173 10.065.897 -108.724
Vergoedingen personeel -80.185 -82.330 2.145
Totaal inkomsten derden (c) -80.185 -82.330 2.145
       
Res. pers.In incl. inhuur (a + b + c) 38.409.022 37.709.916 699.106

Het totaalresultaat 2022 op personeelslasten (inclusief inhuur) bedraagt bijna € 0,7 mln positief. Dit positieve resultaat is opgebouwd uit een voordeel van ruim € 800.000 op de personeelslasten en een nadeel van € 100.000 op inhuur. Naast de verklaring van het resultaat wordt hieronder ook de ontwikkeling van personeelslasten en inhuur ten opzichte van 2021 kort toegelicht.

Het voordeel op de personeelslasten is veroorzaakt doordat de werkelijke salarisstijging in 2022 iets lager was dan de geraamde salarisstijging in de nota van uitgangspunten voor de begroting 2022. Daarnaast is in de jaarrekening 2021 reeds een nog te betalen salarisbedrag van ruim € 540.000 opgenomen voor de eenmalige incidentele uitkering voor medewerkers in december 2021, die pas in januari 2022 zijn uitbetaald. Deze salariskosten zijn dus niet ten laste van het verantwoordingsjaar 2022 gekomen. Daarnaast is abusievelijk bij enkele teams het vacaturevoordeel 2021 niet overgeboekt naar inhuurbudget.
De werkelijke personeelslasten 2022 (uitbetaalde salarissen) zijn ruim € 1,8 mln hoger dan in 2021. Dit is met name het gevolg van de loonstijgingen conform de CAO-afspraken en de hogere personele bezetting en formatie in 2022 ten opzichte van 2021.

De beschikbare inhuurbudgetten (reguliere inhuurbudgetten, overige budgetten/subsidies ingezet voor inhuur, vacaturevoordelen en projectbudgetten) waren in 2022  toereikend om de inhuurkosten van ruim € 10,0 mln af te dekken. Het negatieve resultaat in het overzicht hierboven wordt namelijk veroorzaakt doordat bij enkele teams abusievelijk het budgetvoordeel van de vacaturevoordelen niet met een begrotingswijziging is overgeboekt naar inhuurbudget. Het voordeel op personeelslasten is dus de dekking voor het resultaat op inhuur. De inhuurkosten zijn in 2022 ongeveer € 1,6 mln hoger dan in  2021.

Subsidieverwerving

Terug naar navigatie - Subsidieverwerving
Onderstaande tabel geeft een overzicht van de subsidiebedragen, die in 2022 zijn ontvangen, van andere instanties dan het Rijk.
Overheids instantie Subsidieregeling 2022
Centraal Orgaan opvang asielzoekers Hotel en Accommodatie Regeling (HAR) 340.400
Gemeente Goirle Hotel en Accommodatie Regeling (HAR) 14.800
Gemeente Heusden Hotel en Accommodatie Regeling (HAR) 162.800
Gemeente Oisterwijk Hotel en Accommodatie Regeling (HAR) 103.600
Gemeente Tilburg Hotel en Accommodatie Regeling (HAR) 88.800
Gemeente Tilburg Regionale ondersteuning BVL 2022 2.003
Provincie Noord-Brabant Kunstlocatie Brabant 38.110
Provincie Noord-Brabant Mensgerichte maatregelen 60.000
Provincie Noord-Brabant Bijdrage project onderzoek doorontwikkeling OV Waalwijk 28.920
Gemeente Geertruidenberg Hooipolderplus maatregel 6 100.000
Provincie Noord-Brabant Fietsoversteken Taxandriaweg en Biesbos 60.500
Provincie Noord-Brabant Bijdrageverlening ontwikkelingsactiviteiten 60.000
Provincie Noord-Brabant Fietsinfra Groenewoudlaan / Blyde Incomstelaan 430.000
Waterschap Brabantse Delta Restauratie historische bruggen 60.580
Totaal 1.550.513

Pilot Rechtmatigheidsverantwoording 2022 door College van B&W

Algemene informatie rechtmatigheidsverantwoording

Terug naar navigatie - Algemene informatie rechtmatigheidsverantwoording

Na een langdurig besluitvormingstraject is in 2022 uiteindelijk in de 1e kamer bekrachtigd, dat vanaf het verantwoordingsjaar 2023 het College van burgemeester en wethouders, in plaats van de externe accountant,  voor het eerst een rechtmatigheidsverklaring zal afgeven. Met deze verklaring geeft het college aan in hoeverre de in de jaarrekening 2023 verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties, rechtmatig tot stand zijn gekomen. Dit houdt in dat deze in overeenstemming zijn met door de gemeenteraad vastgestelde kaders zoals de begroting en gemeentelijke verordeningen en met bepalingen in de relevante wet- en regelgeving. Deze verantwoording betreft de rechtmatige uitvoering van de taken en omvat het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium bij de desbetreffende financiële beheershandelingen en transacties.

Omdat bij de gemeente Waalwijk in 2021/2022  is toegewerkt naar het zelf afgeven van een rechtmatigheidsverklaring door het College van B&W, is in overleg met de externe accountant besloten om evenals in 2021 ook in 2022 de pilot rechtmatigheidsverantwoording door het College van B&W op te nemen in de paragraaf Bedrijfsvoering.

Op 14 februari 2019 is door de gemeenteraad het controleprotocol rechtmatigheid en normenkader voor de accountantscontrole 2018-2021 geaccordeerd. Op 2 februari 2023 is vervolgens door de gemeenteraad ingestemd met de verlenging van de looptijd van het controleprotocol rechtmatigheid voor de accountantscontrole jaarrekening 2018 t/m 2021 met één jaar voor de accountantscontrole van de jaarrekening 2022. Hierbij is afgesproken het geactualiseerde normenkader jaarlijks voorafgaand aan de accountantscontrole voor de jaarrekening te laten vaststellen door het auditcomité. Het normenkader voor de jaarrekening 2022 (peildatum 1-1-2022) is op 18-02-2022 in het auditcomité vastgesteld, op 15-02-2023 is door het auditcomité ingestemd met het normenkader 2022 (peildatum 31-12-2022).

De verantwoording hanteert een grensbedrag omdat alleen de van belang zijnde aspecten in de verantwoording hoeven te worden betrokken. Deze verantwoordingsgrens is door de gemeenteraad bepaald en bedraagt 1% van de totale lasten en is daarmee vastgesteld op € 1.740.000. 

Het juridische begrip rechtmatigheid heeft betrekking op alle geldende wetten en regels. Rechtmatigheid is dan het handelen in overeenstemming met alle wetten en regels. Het begrip rechtmatigheid in het kader van de rechtmatigheidsverantwoording is een minder omvattend begrip, want er bestaat dan een duidelijke relatie met het financiële beheer. Er moet immers worden verantwoord dat baten, lasten en balansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen. Het gaat om de financiële beheershandelingen.

Conclusie

Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Waalwijk is van mening dat de in deze jaarrekening 2022 verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen binnen de daarvoor gestelde grens. In 2022 is voor een bedrag van € 420.397  aan financiële onrechtmatigheden geconstateerd. Dit is hieronder bij de Verbijzonderde Interne Controle 2022 nader toegelicht.

In deze paragraaf wordt nog een korte toelichting gegeven op de Verbijzonderde Interne Controle 2022 en tenslotte worden de verantwoordingscriteria van rechtmatigheid nader uitgewerkt.

Verbijzonderde Interne Controle 2022

Terug naar navigatie - Verbijzonderde Interne Controle 2022

Op basis van het Kaderplan Interne Controle 2022 zijn  alle benoemde processen in het jaarplan IC gecontroleerd, behalve de processen Leges Publiekszaken, Milieustraat, Reclamebelasting, Woonforensenbelasting en Leges bijzondere wetten (vanwege capaciteitstekort bij IC). Van ieder proces worden de controles volgens een vast controleprotocol uitgevoerd, resulterend in een IC-rapportage met bevindingen en aanbevelingen. Deze rapportages worden vervolgens teruggekoppeld en vastgesteld door de verantwoordelijke en betrokken teams/medewerkers.
Bij de controle op het proces Inkoop & Aanbesteding heeft IC een tweetal onrechtmatigheden geconstateerd, namelijk bij de aanbesteding van Parkmanagement ad € 354.447 en bij de aanbesteding van Data B Mailservice B.V. ad € 65.950. Bij de overige processen zijn geen onrechtmatigheden aangetroffen.

De totale onrechtmatigheid in de jaarrekening 2022 bedraagt dus € 420.397.

Verantwoordingscriteria Rechtmatigheid

Terug naar navigatie - Verantwoordingscriteria Rechtmatigheid

In de jaarrekening legt het college verantwoording af over negen criteria van rechtmatigheid. De eerste zes criteria, die betrekking hebben op getrouwheid en óók onderdeel zijn van rechtmatigheid, komen tot uitdrukking in de balans en het overzicht van baten en lasten. De drie specifieke rechtmatigheidscriteria komen tot uitdrukking in de rechtmatigheidsverantwoording en betreffen het voorwaardencriterium, het begrotingscriterium en het misbruik en oneigenlijk gebruik criterium. Een en ander wordt hieronder nog kort toegelicht.

Voorwaardencriterium:

Het voorwaardencriterium heeft betrekking op de eisen die worden gesteld bij de uitvoering van de financiële beheershandelingen. De eisen/voorwaarden zijn afkomstig uit diverse wet- en regelgeving en hebben betrekking op aspecten als doelgroep, termijn, grondslag, administratieve bepalingen, normbedragen, bevoegdheden, bewijsstukken, recht, hoogte en duur. In het door het auditcomité vastgestelde normenkader 2022 voor de jaarrekening 2022 is alle externe wetgeving en interne regelgeving per product opgenomen.

In de 1e lijn (binnen de teams) is in eerste instantie geregeld dat de actuele wet- en regelgeving wordt gebruikt, bijvoorbeeld het invoeren van de juiste tarieven 2021 wordt collegiaal gecontroleerd binnen teams. Daarnaast wordt bij de Verbijzonderde Interne Controle ook gecontroleerd of de juiste wet- en regelgeving is toegepast bij de betreffende processen. 

In het kader van de rechtmatigheidsverklaring 2022 is ook dit jaar prioriteit gesteld aan de steekproefsgewijze controles op de inkooptrajecten 2022. Sinds 2021 maken we bij de spendanalyses gebruik van het dashboard van inkoop, die meer inzicht geeft op de uitgaven per crediteur. Deze steekproeven en uitgebreide controles hebben geresulteerd in een onrechtmatigheid van totaal € 420.397. 

Begrotingscriterium:

Financiële beheershandelingen, die ten grondslag liggen aan de baten en lasten, alsmede de balansposten, dienen tot stand te zijn gekomen binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting en hiermee samenhangende programma’s (begrotingscriterium). Uitgangspunt is het niveau waarop de raad de budgetten in de begroting en bij investeringen geautoriseerd heeft. In de begroting zijn de bedragen voor de lasten en baten vermeld die door de raad zijn vastgesteld. Dit houdt in dat de financiële beheershandelingen dienen te passen binnen de begroting, waarbij het juiste programma, de juiste investering, het toereikend zijn van het begrotingsbedrag, alsmede het begrotingsjaar van belang zijn.

Afwijkingen van de begroting (exploitatie en investeringen) (beleidsmatig en/of financieel) moeten geautoriseerd worden door de raad. Hiermee wordt toestemming gevraagd voor het te realiseren beleid en voor de besteding van het benodigde bedrag. Begrotingswijzigingen moeten volgens de Gemeentewet tijdens het jaar zelf nog door de raad worden vastgesteld. In Waalwijk is dit in 2022, evenals de voorgaande jaren, juist uitgevoerd.

In de Financiële jaarrekening 2022, onderdeel Analyse begrotingsafwijkingen is een nadere toelichting opgenomen van de begrotingsafwijkingen.  Hierbij is aangegeven dat de overschrijding op beleidsveld 7 niet onrechtmatig is gelet op eerdere besluitvorming hierover door de raad. De overschrijdingen op beleidsvelden 2 en 6 zijn onrechtmatig, maar worden niet meegewogen in het oordeel over de rechtmatigheid. Enerzijds omdat er direct gerelateerde inkomsten tegenover staan, en anderzijds omdat de uitgaven geheel passen binnen het door de raad uitgezette beleid.

Misbruik en oneigenlijk gebruik criterium:

Onder misbruik wordt verstaan:
Het opzettelijk niet, niet tijdig, onjuist of onvolledig verstrekken van gegevens met als doel ten onrechte overheidssubsidies of -uitkeringen te verkrijgen of niet dan wel een te laag bedrag aan heffingen aan de overheid te betalen. 

Onder oneigenlijk gebruik wordt verstaan:
Het door het aangaan van rechtshandelingen, al dan niet gecombineerd met feitelijke handelingen, verkrijgen van overheidsbijdragen of het niet dan wel tot een te laag bedrag betalen van heffingen aan de overheid, in overeenstemming met de bewoordingen van de regelgeving maar in strijd met het doel en de strekking daarvan.

Binnen de gemeente Waalwijk worden zowel preventieve als controlerende acties uitgevoerd om het misbruik en oneigenlijk gebruik tegen te gaan. Preventief zijn de acties vooral gericht op het integer handelen van de ambtelijke organisatie. Daarnaast wordt binnen de administratieve organisatie met name ingezet op relevante functiescheiding en het 4-ogen principe om de kans op misbruik en oneigenlijk gebruik zoveel mogelijk te beperken. Daarnaast wordt vanuit de Verbijzonderde Interne Controle bij de controle op de processen achteraf ook getoetst of regelgeving juist is toegepast met het juiste doel en de strekking daarvan.

In 2022 is daarnaast gestart om de Frauderisicobeheersing binnen de gemeente Waalwijk meer systematisch op te pakken. Ten behoeve van uniformering van het IC framework (werkwijze, procesgang) en ondersteuning bij de rechtmatigheidsverantwoording is in 2022 een softwarepakket (Key2control) aangeschaft en procesgewijs is in 2022 gestart met de implementatie. Dit zal in 2023 verder worden uitgewerkt.

In 2022 zijn geen bijzonderheden ten aanzien van misbruik en oneigenlijk gebruik geconstateerd.

Verantwoording gedragscode integer handelen

Verantwoording toepassing gedragscode integer handelen burgemeester en wethouders

Terug naar navigatie - Verantwoording toepassing gedragscode integer handelen burgemeester en wethouders

Hieronder wordt een toelichting gegeven op de wijze waarop wij in 2022 de gedragscode integer handelen hebben toegepast.

Belangenverstrengeling en aanbesteding
Jaarlijks wordt er een opgave gedaan van financiële belangen van de bestuurders en indien die er zijn geplaatst op de website van Waalwijk.
Binnen het college wordt open en transparant gesproken over mogelijke ‘gevoelige’ samenwerkingsrelaties en dan worden er passende besluiten op genomen om iedere schijn van belangenverstrengeling tegen te gaan. In 2022 is dit niet aan de orde geweest. 

Nevenfuncties
Het onderwerp nevenfuncties wordt indien aan de orde besproken in het college en een overzicht van nevenfuncties wordt openbaar gemaakt op de website.

Informatie
Binnen het college worden vertrouwelijke stukken en thema’s ook vertrouwelijk gehouden. De agenda is hier ook op ingericht. Bij twijfel worden hier expliciete afspraken over gemaakt. In 2022 zijn geen situaties bekend waar hier niet zorgvuldig in is gehandeld.

Geschenken en giften
Bestuurders zijn bekend met de regeling. Alle geschenken en giften worden door het secretariaat per bestuurder geregistreerd ongeacht de waarde die het betreft. Een overzicht van de geschenken en giften vindt u hier (document: Geschenken college 2022). 

Uitgaven en declaraties
Bestuurders zijn bekend met de regels. Via het secretariaat worden de declaraties ingediend en vervolgens gecontroleerd door HRM en geaccordeerd door de algemeen directeur. Een overzicht van de declaraties worden per kwartaal openbaar gemaakt via de website.

Kosten voor representatie worden eveneens gedeclareerd en via het secretariaat ingediend. Na akkoord van de algemeen directeur wordt een overzicht jaarlijks op de website openbaar gemaakt.

Gemeentelijke voorzieningen
Bestuurders hebben een bruikleenovereenkomst gesloten voor het zakelijk gebruik van gemeentelijke voorzieningen.

Reizen buitenland
Bestuurders zijn bekend met de regeling. In 2022 hebben er twee buitenlandse reizen plaatsgevonden:

- Voormalig wethouder Bakker heeft een reis gemaakt naar Manchester in zijn hoedanigheid als bestuurder van Baanbrekers;

- Burgemeester Ausems is in het kader van de stedenband in Una Duitsland geweest.

Integriteitstoets
De integriteitstoets heeft plaatsgevonden voor alle bestuurders.

Frauderisico

Frauderisico

Terug naar navigatie - Frauderisico

De gemeente Waalwijk wil een betrouwbare en geloofwaardige organisatie zijn voor burgers, medewerkers, ondernemers, partners en opdrachtgevers. Frauderisicomanagement is onderdeel van integriteitsbeleid.
Onder fraude verstaan we een vorm van bedrog waarbij je jezelf of een ander bevoordeelt middels onrechtmatig handelen. Ook misbruik en oneigenlijk gebruik moet aandacht krijgen. M & O kan vanuit twee perspectieven worden benaderd, te weten burgers die misbruik/ oneigenlijk gebruik maken van regelingen etc. EN de mogelijkheid die de organisatie biedt om fraude/ misbruik/ oneigenlijk gebruik te plegen.

Wat hebben we gedaan in 2022?
•    In 2022 is het plan van aanpak frauderisico-analyse opgesteld en aan het Auditcomité aangeboden. 
•    Er is gestart met het maken van een format frauderisicokaart en die wordt samen met de teams (proceseigenaar) ingevuld.
•    De applicatie Key2control is aangekocht ten behoeve van interne controle en rechtmatigheid; het is een kwaliteitsbeheerssysteem. Eind 2022 is gestart met de implementatie van de applicatie. De teams zijn als proceseigenaren nauw betrokken bij de implementatie. 
•    De in Key2control opgenomen normen/standaarden bevatten tal van elementen die inhoud geven aan het voorkomen van fraude. Daarnaast bevat Key2control een module die ingaat op integriteit.  De onderdelen die nog gemist worden zijn misbruik en oneigenlijk gebruik, deze worden toegevoegd. We kunnen stellen dat hetgeen dat is opgenomen in het plan van aanpak “Frauderisicoanalyse” voor een groot gedeelte vervat is in Key2control. Jaarlijks wordt vanuit Key2control aan Directie en College gerapporteerd. 
•    In 2023 worden eerst de processen uit het sociaal domein (Wmo en Jeugd) m.b.t. fraude (integriteit en misbruik en oneigenlijk gebruik) tegen het licht gehouden. In het sociaal domein gaat immers veel geld om en is gevoelig voor genoemde thema’s. Daarna komen de andere processen uit het controleplan aan de orde.

Over 2022 zijn het college op basis van de huidige informatie geen indicaties bekend van fraude of onrechtmatig handelen binnen de gemeente Waalwijk die een signaal vormen voor fraude in materiële zin.

Frauderisicoanalyse en beheersing in ontwikkeling
Het Auditcomité heeft begin 2023 kennis kunnen nemen van het Plan van aanpak Frauderisicoanalyse. In dit plan is de problematiek beschreven en de wijze waarop e.e.a. moet worden beheerst. In 2023 worden de navolgende stappen gezet:

  1. In 2024 moet het college een rechtmatigheidsverantwoording in de jaarrekening afgeven over het boekjaar 2023. Tot 2023 gaf de accountant een dergelijk oordeel af. Om ervoor te zorgen dat de uitgaven rechtmatig tot stand zijn gekomen dient door het college een kwaliteitsbeheerssysteem in de organisatie geïmplementeerd te worden. Ter ondersteuning hiervan hebben we in 2023 het pakket Key2control aangekocht. In deze applicatie zijn voor de processen die van belang zijn in het kader van rechtmatigheid  normen opgenomen waaraan ten minste moet worden voldaan. Het inrichten van een kwaliteitsbeheerssysteem is een groeiproces, waarbij we in 2023 ten minste voldoen aan de minimale vereisten van de rechtmatigheidsverantwoording. In deze applicatie is ook een component m.b.t. fraude opgenomen en dat betreft integriteit. Waalwijk heeft integriteitsbeleid vastgesteld. In 2023 wordt dit geëvalueerd en geactualiseerd. Uiteraard wordt hier jaarlijks op gerapporteerd.
  2. Voor de materieel financieel kritieke processen wordt in 2023 per proces een frauderisicoanalyse opgesteld. In deze analyse worden risico’s vanuit het perspectief druk, gelegenheid en rationalisatie uiteengezet en beheersmaatregelen in kaart gebracht. Voor deze processen wordt een frauderisicokaart opgesteld om in beeld te krijgen wat de risico’s zijn, welke beheersmaatregelen nodig zijn en welk rest risico overblijft.
  3. Een frauderisicoanalyse is zonder meer noodzakelijk, maar zeker zo belangrijk is de bewustwording bij het personeel met betrekking tot fraude. Met name de overheid waar gewerkt wordt met gemeenschapsgeld moet ervoor zorgdragen dat fraude wordt voorkomen. Mocht het toch voorkomen dan treden we adequaat op. In het kader van bewustwording wordt via de Waalwijk Academie aan dit onderwerp aandacht besteed en uiteraard behoort het afleggen van de ambtseed door nieuwe medewerkers tot de standaardprocedure.
  4. Naast de hierboven genoemde hard & soft controls is de toetsing van het integriteitsbeleid belangrijk: toezien op de juiste toepassing van de regelgeving. De verantwoordelijkheid voor het beheersen van frauderisico’s ligt bij de eigenaren van de primaire processen. Maar het onafhankelijk toezicht hierop vanuit Interne Controle vormt het sluitstuk. We gaan dit in 2023 verder in onze bedrijfsvoering inrichten.