Onderwerp KN25 /|O3.03 Facilitaire zaken stadhuis  
Team TIBF  
Beleidsveld / programma 0 Bestuur en onderstening  
Productnummer/-naam 021 Huisvesting Portefeuillehouder S. Schuijffel  
  Jaar van uitvoering en totale jaarlast  
Bedragen x € 1.000,- 2025 2026 2027 2028  

Lasten onderhoud en schoonmaak
Lasten inrichting hal
Lasten warme dranken

Baten

N   55
N      6
N   20

p.m.

N    55
N       6
N    20

p.m.

 

N    55
N       6
N    20

p.m..

N     55
N        6
N     20

p.m.

 
Saldo

N  81
+ p.m.

N  81
+ p.m.

N  81
+ p.m.

N  81
+ p.m.

 
Toelichting  

Onderhoud & schoonmaak

Het Stadhuis is inmiddels 14 jaar oud en het aantal gebruikers van het gebouw is toegenomen. Het huidige budget van het stadhuis is ontoereikend om de kosten van het toenemende onderhoud, de reparaties en aanpassingen te dekken. Voorbeelden hiervan zijn vervanging defect meubilair, reparaties van keuken installaties, uitbreiding of vervanging van audiovisuele middelen en schilderwerk.

In 2023 was er een overschrijding op onderhoud en reparaties van € 65.000, die deels veroorzaakt wordt door structurele uitgaven. Ook in de jaarrekening van 2022 was er een overschrijding van € 22.000. In de jaren daarvoor schommelde de overschrijding tussen de € 12.000 en € 20.000. Daarom verzoeken we om het budget op de kostenplaats Stadhuis (6021010), Onderhoud & reparaties (438007) structureel met € 30.000 te verhogen.

De schoonmaakkosten stijgen de afgelopen tijd sterk door indexering van lonen en prijzen. In 2023 was dit een prijsstijging van bijna 13%. Daarom verzoeken we om het budget op de kostenplaats Stadhuis (6021010), Schoonmaak (438008) structureel met € 25.000 te verhogen.

Wachtgedeelte hal Stadhuis 

De wachtbankjes van het wachtgedeelte in de hal zijn versleten en aan vervanging toe. Er is geen krediet beschikbaar voor het vervangen van meubilair. Daarom verzoek we om hier een budget voor beschikbaar te stellen van € 6.000 (€ 4.500 kapitaallasten + € 1.500 exploitatiekosten). Het betreft een investering van € 40.000 die in 10 jaar wordt afgeschreven.

Warme drankenvoorziening 

De huidige warme drankenautomaten worden vervangen door nieuwe automaten, waarbij er gekozen wordt voor een ander type koffie. Hier is inmiddels een aanbestedingstraject voor doorlopen. De maandelijkse kosten stijgen hierdoor: de leasekosten per automaat zijn hoger en de supplies zijn duurder in aanschaf. We hebben een inschatting gemaakt op basis van kengetallen uit de markt. Hierin zien we dat de jaarlijkse kosten voor lease bijna verdubbelen: € 14.500 (nieuwe situatie) versus € 7.500 in de huidige situatie (is € 7.000 extra).

N.B.: Wanneer we de huidige koffievoorziening opnieuw zouden aanbesteden (13 automaten met vriesdroogkoffie), dan stijgen de kosten voor lease naar ongeveer € 11.000 per jaar, doordat de tarieven veel hoger liggen dan tijdens de vorige aanbesteding. 

De kosten voor de ingrediënten stijgen naar verwachting met ongeveer 20%, door uitbreiding van het aantal automaten (i.v.m. langere zettijd) en duurdere ingrediënten. De huidige uitgaven voor supplies zijn ongeveer € 32.000 per jaar. Een eerste schatting van toenemende kosten komt daarmee op € 13.400 extra per jaar.

De totale schatting van de extra kosten is daarmee in ieder geval € 20.000 per jaar (= € 7.000 + € 13.000) + uitkomst aanbesteding voor wat betreft de ingrediënten. De definitieve gunning is op 4 juni 2024, waarnaar de nieuwe tarieven duidelijk zijn.

Tot slot bestaat de wens voor twee uitbreidingen: de 3de etage (i.v.m. nieuwe vergaderruimte) en de hal. Deze zijn niet meegenomen in bovenstaande berekeningen.

 
Wettelijk verplicht? NB Wet noemen. Niet verplicht, maar onontkoombaar Keuzevrijheid

 Onderhoud & schoonmaak

 

 

 

 

 

 


-----------------------------------------
Wachtgedeelte hal Stadhuis

 

 -
----------------------------------------
Warme drankenvoorziening 

We willen het Stadhuis goed onderhouden en functionaliteiten behouden of uitbreiden, zodat het een veilige en prettige werkomgeving is en blijft. De publieke ruimte heeft daarnaast ook een representatieve functie, waardoor tijdig onderhoud gewenst is.

---------------------------------
De huidige bankjes zijn defect, de uitstraling is onwenselijk en het is onveilig om deze te blijven gebruiken.
---------------------------------
Er is een duidelijke wens uitgesproken voor kwalitatief betere koffie. Het huidige contract is opgezegd en het aanbestedingstraject is inmiddels gestart.

 Nee

 

 

 

 

 

 

----------------------------------
Nee

 

 

--------------
Nee