Onderdeel van de opgave zijn ook de zogenaamde ‘onontkoombaarheden’. In de organisatie is per team opgehaald welke ontwikkelingen met budgettaire gevolgen zij identificeren waar we rekening mee hebben te houden in de (meerjaren)begroting. Bij het ophalen van deze onontkoombaarheden zijn de volgende criteria gehanteerd:
- Exogeen/verplichtend; voorbeelden: door een wetswijziging worden we geconfronteerd met extra lasten / door volumestijging in een open einde regeling worden we geconfronteerd met extra kosten
- Er is geen sprake van een wens of (beleids)keuze; intensivering van beleid of nieuw beleid of initiatief is niet verplichtend. We kunnen het immers ook gewoon niet doen. Er is dan geen sprake van een onontkoombaarheid;
- De 3 O’s zijn van toepassing: Onvermijdbaar, Onuitstelbaar en Onvoorzien;
- Het betreft de uitvoering van een al genomen (raads- of college)besluit.
De aangeleverde onontkoombaarheden zijn op basis van deze criteria getoetst.
In onderstaand overzicht is aangegeven wat naar de mening van het college de onontkoombaarheden voor de Kadernota 2025 zijn. Het college wenst de betreffende bedragen op de begroting te brengen.
|
Bedragen x € 1.000 N=Nadeel V=Voordeel |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
|
Domein 1 Vitale stad |
|
|
|
|
O1.01 |
Verhoging onderhoudskosten in exploitatie t.b.v. klein en jaarlijks onderhoud |
N 175 |
N 175 |
N 175 |
N 175 |
O1.02 |
Verhoging dotatie voorziening onderhoud |
N 250 |
N 250 |
N 250 |
N 250 |
O1.03 |
Uitfasering TL - verlichting (nood- en vluchtwegverlichting) |
N 65 |
N 36 |
N 36 |
N 36 |
O1.04 |
Uitfasering TL - verlichting (reguliere verlichting) |
0 |
N 70 |
N 70 |
N 70 |
|
Sub - totaal onontkoombaarheden domein 1 Vitale stad |
N 490 |
N 531 |
N 531 |
N 531 |
|
|
|
|
|
|
|
Domein 2: Mens en samenleving |
|
|
|
|
O2.01 |
Uitvoering Wet versterken regie volkshuisvesting |
p.m. |
p.m. |
p.m. |
p.m. |
O2.02 |
Toezichthouder WMO en Jeugdwet |
N 77 |
N 77 |
N 77 |
N 77 |
O2.03 |
Hogere bijdrage Baanbrekers begroting 2025 |
N 968 |
N 968 |
N 968 |
N 968 |
|
Sub - totaal onontkoombaarheden domein 2 Mens en samenleving |
N 1.045 |
N 1.045 |
N 1.045 |
N 1.045 |
|
|
|
|
|
|
|
Domein 3: Bedrijfsvoering en dienstverlening |
|
|
|
|
O3.01a |
Salarisverwerker en software |
N 85 |
N 85 |
N 85 |
N 85 |
O3.01b |
Robuuste HR-capaciteit salarisadministratie |
N 315 |
N 115 |
|
|
O3.02 |
E-depot en huisvesting streekarchief SALHA |
N 32 |
N 131 |
N 82 |
N 82 |
O3.03 |
Facilitaire zaken stadhuis |
N 81 |
N 81 |
N 81 |
N 81 |
|
Sub - totaal onontkoombaarheden domein 3: Bedrijfsvoering en dienstverlening |
N 513 |
N 412 |
N 248 |
N 248 |
|
|
|
|
|
|
|
Toevoegen jaarschijf 2028 |
|
|
|
|
O4.01 |
Toevoegen jaarschijf 2028 algemene uitkering |
|
|
|
V 535 |
O4.02 |
Toevoegen jaarschijf 2028 kapitaallasten IUP |
|
|
|
N 261 |
O4.03 |
Toevoegen jaarschijf 2028 kapitaallasten vastgoed |
|
|
|
N 25 |
O4.04a |
Toevoegen jaarschijf 2028 autonome groei OZB |
|
|
|
V 75 |
O4.04b |
Toevoegen jaarschijf 2028 autonome groei wegen / groen |
|
|
|
N 75 |
|
Sub - totaal toevoegen jaarschijf 2028 |
|
|
|
V 249 |
|
|
|
|
|
|
|
Voorjaarsnota rijk |
|
|
|
|
O5.01a/b |
Vervallen opschalingskorting / vervroegen financieringssystematiek |
N 1.797 |
V 1.770 |
V 1.754 |
V 1.738 |
O5.01c |
Bijgestelde indexering (o.b.v. getoetste berekening) |
V 996 |
V 1.306 |
V 1.221 |
V 1.194 |
|
Sub - totaal Voorjaarsnota rijk |
N 801 |
V 3.076 |
V 2.975 |
V 2.932 |
|
|
|
|
|
|
|
Totaal onontkoombaarheden |
N 2.849 |
V 1.088 |
V 1.151 |
V 1.357 |
In bijlage 1 van deze Kadernota vindt u de inhoudelijke toelichting op de onontkoombaarheden.
Hieronder wordt kort per onontkoombaarheid aangegeven waarom het hier om een onontkoombaarheid gaat en niet om een nieuw voorstel:
O1 Onontkoombaarheden domein 1: Vitale stad
Klein en jaarlijks onderhoud vastgoed
De onderhoudskosten voor klein en jaarlijks onderhoud vastgoed en de dotatie voorziening onderhoud vastgoed worden respectievelijk structureel met € 175.000 en € 250.000 verhoogd. Deze extra middelen zijn nodig om een minimaal onderhoudsniveau (anders kapitaalvernietiging) te handhaven en het dagelijkse en contractuele onderhoud te kunnen uitvoeren.
Uitfasering TL-verlichting (nood- en vluchtwegverlichting en regulier)
Sinds september 2023 is het niet meer toegestaan om CF- (spaarlampen) en TL-lampen te produceren en importeren in Europa. De verkoop is nog niet verboden maar de voorraad van deze lampen zal snel afnemen waardoor deze binnen afzienbare tijd niet meer verkrijgbaar zullen zijn. De ten opzichte van geplande vervangingen noodzakelijke versnelde uitfasering van de TL-verlichting in gebouwen voor zowel nood- en vluchtwegverlichting als voor reguliere verlichting betekent extra lasten van € 65.000 in 2025 en voor de jaren 2026 en verder structureel € 106.000 per jaar.
O2 Onontkoombaarheden domein 2: Mens en samenleving
Uitvoering wet versterken regie volkshuisvesting
Dit betreft de uitvoering van een nieuwe wet die per 1 januari 2025 (naar verwachting) in werking treedt. Gezien de onduidelijkheid over compensatie vanuit het rijk wordt deze p.m. opgenomen.
Toezichthouder WMO en Jeugdwet
Dit betreft een wettelijke verplichting. Dit heeft de gemeente Tilburg heeft dit in 2023 kosteloos gedaan, maar zal in 2024 de kosten in rekening brengen.
Hogere bijdrage Baanbrekers begroting 2025
De begroting 2025 van Baanbrekers is onlangs ontvangen en op 27 juni a.s. ligt het raadsvoorstel met zienswijze ter besluitvorming voor. In de raadsinformatiebrief robuust financieel perspectief was al rekening gehouden met een structureel nadeel van € 968.000. Gelet op het raadsvoorstel met zienswijze blijven we rekening houden met deze € 968.000. Op 2 september 2024 stelt het Algemeen Bestuur naar aanleiding van de reacties van de 3 gemeenten de begroting 2025 vast. De effecten van dit besluit verwerken wij in onze begroting 2025. Het risico bestaat dat indien onze zienswijze niet wordt overgenomen, het effect daarvan nog in onze begroting financieel vertaald moet worden, met een (mogelijk) negatief effect van € 0,4 à € 0,5 miljoen per jaar.
O3 Onontkoombaarheden domein 3: Bedrijfsvoering en Dienstverlening
Robuuste HR-capaciteit en salarisadministratie /salarisverwerker en software
Een goede salarisadministratie is een basisvoorwaarde voor een goed functionerend ambtelijk apparaat. Deze kosten zijn te relateren aan de nakoming van wettelijke verplichtingen op grond van het Burgerlijk Wetboek (i.c. het arbeidsrecht), CAO en lokale regelingen. Deze kosten zijn niet te sturen door ambities naar beneden bij te stellen en om deze reden onontkoombaar.
E-depot en huisvesting streekarchief SALHA
Om aan de archiefwet te kunnen voldoen, moeten voorzieningen worden getroffen (E-depot) om digitale bestanden naar een archief te kunnen uitplaatsen of overdragen. Daarnaast heeft de raad eerder besloten akkoord te gaan met de nieuwbouw van een depot en de verbouwing van het huidige pand.
Facilitaire zaken stadhuis
Er is sprake van structurele overschrijding van de budgetten voor onderhoud en schoonmaak van het stadhuis. Het stadshuis moet blijven voldoen aan een minimaal onderhoudsniveau, zodat het een veilige en prettige werkomgeving is en blijft. De publieke ruimte heeft daarnaast ook een representatieve functie. De wachtbankjes zijn versleten (einde technische levensduur) en moeten derhalve worden vervangen. Deze zijn defect, de uitstraling is onwenselijk en het is onveilig om deze te blijven gebruiken. Het aanbestedingstraject voor de warme drankenvoorziening stadhuis is reeds opgestart met nieuwe eisen aan de koffievoorziening. Dit leidt tot hogere kosten tenzij we de aanbesteding stopzetten.
O4: Onontkoombaarheden toevoegen jaarschijf 2028
Voor de start van de Kadernota 2025 is de jaarschijf 2028 gelijk aan die van 2027. Afwijkingen in de jaarschijf 2028 ten opzichte van 2027 worden afzonderlijk opgenomen bij de Kadernota 2025.
Als eerste blijkt op grond van de Decembercirculaire 2023 van het gemeentefonds dat in 2028 een voordelig effect vanuit de algemene uitkering ontstaat van € 535.000.}
Daarnaast worden aan de jaarschijf 2028 toegevoegd: de kapitaallasten van het Integraal Uitvoeringsprogramma (IUP, € 261.000), de kapitaallasten van de verduurzaming van het gemeentelijke vastgoed (€ 25.000) en het budget voor extra onderhoud wegens areaaluitbreidingen (€ 75.000). Hetzelfde geldt voor het effect van de areaaluitbreiding op de opbrengst onroerende zaakbelastingen , waarvan we effect, evenals de afgelopen jaren, hebben laten corresponderen met de jaarlijkse toevoeging aan het budget voor het onderhoud van wegen en openbaar groen.
O5. Onontkoombaarheden Voorjaarsnota Rijk
Hoewel de definitieve bijstelling van de algemene uitkering pas bij de Meicirculaire 2024 volgt, is uit de Voorjaarsnota van het rijk al duidelijk dat de toename van de opschalingskorting na jarenlange discussie tussen VNG en rijk eindelijk ongedaan wordt gemaakt. Daarbij heeft het rijk bepaald om de nieuw financieringssystematiek van 2027 naar 2024 te vervroegen, hetgeen tot een in euro vergelijkbare korting in 2025 resulteert. Daarnaast leidt de bijgestelde indexering van de algemene uitkering (o.b.v. getoetste berekening) tot voordelen van € 1,0 tot € 1,3 miljoen per jaar.
Uitgebreidere toelichtingen zijn opgenomen in Bijlage 1: Formulieren onontkoombaarheden .