Onderwerp KN25 /  NV3.04   Personeel TIBF facilitair en catering
Portefeuillehouder S. Ausems
Team TIBF
Beleidsveld / programma 0.3  Bestuur en ondersteuning / Overhead
Productnummer/-naam 030 Team Informatiebeheer en Facilitaire Zaken (TIBF)
  Jaar van uitvoering en totale jaarlast
Bedragen x € 1.000 2025 2026 2027 2028

Lasten

Baten

N 25

 

N  25 N  25 N  25
Saldo N 25 N  25 N  25 N  25
Algemene toelichting met betrekking tot het nieuwe voorstel

De afgelopen jaren is onze organisatie flink gegroeid. Dit merken wij ook in het bedrijfsrestaurant (structureel bijna een verdubbeling van het aantal bezoekers na corona ten opzichte van voor corona).
In 2023 is er een extra kassa gekomen in het restaurant en eind 2023 is het werkblad in de keuken uitgebreid. (DT besluit Dossier: 2023-024283 Hoofddossier: 2023-024263) Er is vorig jaar extra inhuur gedaan (kok 2 uur per week extra). Met ingang van 2024 huren we op dinsdag en donderdag voor in totaal 6 uur structureel extra personeel in voor in de keuken. 
Ook bij de bodes (facilitair) hebben we extra inzet in aanloop naar de nieuwe werktijdenregeling.
Als we dit doortrekken voor 2024 en daarna, dan levert dit ten opzichte van de huidige inhuurbudgetten een tekort op van ca 25.000 euro op jaarbasis.  
Ondersteunende diensten kunnen niet eindeloos hun diensten blijven leveren met dezelfde inzet van personeel terwijl de organisatie groeit. 
OF we groeien mee, OF we leveren minder goede of minder diensten. 
Bij voorkeur wordt er een organisatie brede keuze gemaakt om een inhaalslag te maken voor overhead. 

Toelichting 'inhoud': Wat is de (politieke) prioriteit (conform CWP / eerdere college of raadsbesluiten) / Wat gebeurt er als we het niet doen?
We willen een goede werkgever zijn en een organisatie met vitale medewerkers. 

De opgaves van de gemeente zijn groot, we zien daardoor een toename in personeel de afgelopen jaren. Daarmee neemt de druk op facilitaire diensten / catering / bedrijfsrestaurant toe. 
Eerder is al besloten een kassa extra te plaatsen vanwege het grote aantal bezoekers in het restaurant tussen de middag. Ook is er werkblad bijgeplaatst.
Om gezonde verse producten te kunnen aanbieden zijn extra handjes nodig.

Doen we dit niet, dan moeten andere keuzes gemaakt worden, zoals bijvoorbeeld:
-    Minder aanbod (dus meer kant en klaar, minder voorbereidingstijd) 
-    De producten duurder maken, winst maken, daarmee extra uren bekostigen
-    Sluiting bedrijfsrestaurant 1 dag in de week 

Al deze keuzes beïnvloeden het goed werkgeverschap / aantrekkelijke werkgever zijn. Sluiting van restaurant heeft ook invloed op het gebruik van het gebouw/spreiding gedurende de week.

De catering buiten het restaurant om blijft uiteraard altijd nodig (verzorging van de corners).

Toelichting ‘capaciteit’: Wat zijn de directe en de indirecte capacitaire gevolgen? Hoe is dat in het voorstel opgenomen?
 Dit voorstel betreft specifiek de capaciteit.
Toelichting ‘Geld’: als het voorstel wordt gehonoreerd kun je dan meteen aan de slag of zijn er nog uitvoeringskosten / capaciteit nodig?
 Het geld dat wordt gevraagd is bedoeld voor inzet van personeel. Dit kan meteen ingezet worden.
Zijn er mogelijkheden om deze extra lasten te dekken en zo ja welke?
Momenteel huren we horecapersoneel in via Randstad. 

Er wordt contact gelegd met Baanbrekers om te kijken of we de uren in de keuken kunnen vullen met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het is nog niet duidelijk of dat gaat lukken en wat dat gaat kosten. Als dit wel lukt zouden de kosten wellicht deels daarvan gedekt kunnen worden uit het budget wat beschikbaar is bij THRM/participatiewet. 
Voor de bode vervanging is er sowieso GEEN mogelijkheid om een beroep te doen op Baanbrekers.

Let op: De eventuele gedeeltelijke dekking is er dus alleen als het past binnen de participatiebanen. Het op voorhand er vanuit gaan dat dit gaat lukken en de gevraagde € 25.000 schrappen vraagt een aanvullende uitspraak/keuze zoals beschreven onder het kopje “inhoud”.

 Concretisering:
Investeringsbedrag exclusief BTW Investeringsbedrag exclusief BTW Omvang kapitaallasten Bedragen uit subsidies / reserves
 n.v.t.        
Investeringsjaar

Ingangsjaar kapitaallasten  
Personele consequenties In FTE's In €  ICT-consequenties In €
    €  25.000    
Overige exploitatiekosten  
Totale exploitatiekosten  € 25.000