KN25|NV3.02 Strategisch communicatie adviseurs
Onderwerp | KN25 / NV3.02 Strategische communicatie adviseurs | ||||
Portefeuillehouder | S. Ausems | ||||
Team | CSTR | ||||
Beleidsveld / programma | 0.3. Bestuur en ondersteuning / Overhead | ||||
Productnummer/-naam | 026 Concern en strategie (CSTR) | ||||
Jaar van uitvoering en totale jaarlast |
|||||
Bedragen x € 1.000 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
|
Lasten Baten |
N 110
|
N 110 | |||
Saldo | N 110 | N 110 | |||
Algemene toelichting met betrekking tot het nieuwe voorstel |
|||||
Eerder is door een gespecialiseerd bureau onderzoek gedaan naar team Communicatie van de gemeente Waalwijk. De opdracht voor dit onderzoek volgde uit eerder ambtelijk gedane constatering dat er een disbalans zit tussen de (bestuurlijke) vraag naar communicatie versus de beschikbare middelen (kwantiteit). Het bureau kreeg als opdracht dit beeld te objectiveren en een advies uit te brengen over hoe te komen tot een toekomstbestendige communicatiefunctie in gemeente Waalwijk. De uitkomsten van het onderzoek laten bovenstaande disbalans inderdaad zien. Daarnaast stelt het bureau vast dat er veel inhuur is op met name strategische communicatieprojecten. En zij constateert dat er bij het bestuur sprake is van discomfort. Er is binnen het team te weinig aandacht voor externe profilering en er wordt te weinig proactief geacteerd. Ook de politiek/bestuurlijke sensitiviteit binnen het team kan beter. Om genoemde problemen het hoofd te bieden heeft het bureau geadviseerd 2 strategisch communicatieadviseurs aan te stellen die het ambtelijk en politiek bestuur ondersteunen. Deze adviseurs zorgen voor het in stelling brengen en houden van de directieleden en de collegeleden. Nemen het voortouw in grotere, complexe communicatieprojecten en houden zich bezig met bestuurlijke communicatie zoals de communicatieve vertaling van de strategische koers, woordvoering, persberichten, interviews, bouwstenen en speeches. Met dit voorstel willen we invulling geven aan dit advies. Gezien het feit dat dit een nieuwe functie betreft en we hier nog geen ervaring mee hebben, plus het feit dat de financiële situatie van onze gemeente niet al te rooskleurig is, stellen wij voor om in eerste instantie één strategisch communicatieadviseur aan te stellen voor de periode van twee jaar. Deze strategische communicatieadviseur neemt ook inhoudelijk de coördinerende taken van de huidige senior (Esther Kock) over. Op deze manier krijgen de werkzaamheden binnen het team een betere aanhaking op de bestuurlijke prioriteiten. Kan er beter geprioriteerd worden en kan de strategisch communicatieadviseur de grote lijnen bewaken. Hiermee ontstaat er meer ruimte in tijd voor beide senior communicatieadviseurs. Zij kunnen meer tijd besteden aan het ondersteunen van belangrijke projecten. Deze tijd is er nu vaak niet, waardoor er veel externe inhuur is op een aantal belangrijke projecten (o.a. de koers sociaal domein, de energietransitie, de omgevingswet, het participatiebeleid, de Waalwijzer). Uit een eerder uitgevoerde benchmark en een korte analyse van THRM naar strategisch communicatieadviseurs in omliggende gemeenten, is een inschaling van deze functionaris op schaal 11-niveau aan te bevelen. De kosten voor de inzet van deze adviseur (inclusief werkgeverslasten) bedragen € 110.000. Omdat we inschatten dat het aantrekken van een strategisch communicatieadviseur in dienst van de gemeente Waalwijk voor een periode van 1 jaar lastig is en de kosten voor de inhuur voor deze functie circa €190.000 (48*36 uur * €110) bedragen verzoeken wij het college om deze aan te trekken voor 2 jaar. Voor 2 jaar is het naar onze mening eenvoudiger om iemand aan te trekken in dienst van de gemeente en zijn de kosten ook lager. |
|||||
Toelichting 'inhoud': Wat is de (politieke) prioriteit (conform CWP / eerdere college of raadsbesluiten) / Wat gebeurt er als we het niet doen? |
|||||
De strategisch communicatieadviseur komt niet voor in het CWP of eerdere college- dan wel raadsbesluiten. In die zin is er geen politieke prioriteit. Tegelijkertijd is er wel een bestuurlijke behoefte aan meer ondersteuning en heeft deze adviseur een belangrijke rol in het uitvoeren van de adviezen van het externe bureau. Als besloten wordt niet akkoord te gaan met dit voorstel blijft er sprake van een bestuurlijk discomfort zoals eerder is aangegeven in dit voorstel. Het bestuur blijft dan te weinig ondersteund op het gebied van communicatie. Daarnaast blijft er dan een groot capaciteitsprobleem bij Team Communicatie. Dit gaat zeker effect hebben op het team. De werkdruk blijft onverminderd hoog en een aantal medewerkers kiest er dan wellicht voor onze gemeente te verlaten. |
|||||
Toelichting ‘capaciteit’: Wat zijn de directe en de indirecte capacitaire gevolgen? Hoe is dat in het voorstel opgenomen? | |||||
Door akkoord te gaan met dit voorstel voegen we voor een periode van twee jaar 1 fte capaciteit toe aan Team Communicatie. De kosten hiervan zijn opgenomen in dit voorstel. Na 2 jaar evalueren we de ondersteuning en kijken we hoe we verder gaan. | |||||
Toelichting ‘Geld’: als het voorstel wordt gehonoreerd kun je dan meteen aan de slag of zijn er nog uitvoeringskosten / capaciteit nodig? | |||||
In het voorstel zijn we nu uitgegaan van de kosten als iemand voor twee jaar in dienst komt bij onze gemeente. Dan zijn de kosten ook aanzienlijk lager dan als je iemand inhuurt. Met twee jaar in dienst nemen van deze functionaris schatten we ook in dat het eenvoudiger wordt deze aan te trekken. | |||||
Zijn er mogelijkheden om deze extra lasten te dekken en zo ja welke? | |||||
Nee, binnen de B2 staat van CSTR is hiervoor geen ruimte. | |||||
Concretisering: | |||||
Investeringsbedrag exclusief BTW | Investeringsbedrag exclusief BTW | Omvang kapitaallasten | Bedragen uit subsidies / reserves | ||
n.v.t. | |||||
Investeringsjaar | Ingangsjaar kapitaallasten | ||||
Personele consequenties | In FTE's | In € | ICT-consequenties | In € | |
1,0 fte | € 110.000 |