KN25|NV3.01 Nieuwe domeinstructuur organisatie / organisatieontwikkeling
Onderwerp | KN25 / NV3.01 Nieuwe domeinstructuur organisatie | ||||
Portefeuillehouder | S. Ausems | ||||
Team | Directie | ||||
Beleidsveld / programma | 0.3 Bestuur en ondersteuning + diverse | ||||
Productnummer/-naam | 020 Overhead / diversen | ||||
Jaar van uitvoering en totale jaarlast |
|||||
Bedragen x € 1.000 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
|
Lasten structureel |
N 200 |
N 200 | N 200 | N 200 | |
Lasten incidenteel |
N 400 |
||||
Saldo | N 600 | N 200 | N 200 | N 200 | |
Algemene toelichting met betrekking tot het nieuwe voorstel |
|||||
Waarom aanpassen organisatiestructuur De huidige structuur en werkwijzen zijn vastgelegd in Vanzelfsprekend Waalwijk uit 2016 en de tussentijdse aanpassingen in de jaren daaropvolgend. Ondanks dat er onder steeds veranderende en moeilijke omstandigheden mooie resultaten zijn opgeleverd door onze medewerkers, is inmiddels wel de constatering dat een structuuraanpassing kan helpen in het verbeteren van onze organisatie. Vooropgesteld zij dat enkel een structuuraanpassing vaak niet leidt tot het gewenste of beoogde verandereffect. Het succes van elke organisatieontwikkeling zit met name op het vlak van leiderschap en houding en gedrag. Mensen vormen immers de organisatie. Toch hebben we de overtuiging dat een structuuraanpassing wel een beweging in gang zet. Op dit moment zien we een aantal knelpunten, waarvoor een structuuraanpassing als katalysator kan werken:
Op basis van gesprekken met medewerkers, management als ook het bestuur merken we da de roep om verandering het afgelopen jaar steeds manifester is geworden. We zien verschillende oorzaken voor de voorgestelde verandering:
|
|||||
Toelichting 'inhoud': Wat is de (politieke) prioriteit (conform CWP / eerdere college of raadsbesluiten) / Wat gebeurt er als we het niet doen? |
|||||
Waarom dan nu veranderen?
De structuurverandering willen we gefaseerd aanpakken. We voorzien drie fases: 1. Het inrichten van een domeinstructuur; 2. Het herinrichten van de teamstructuur; 3. Het verfijnen van de inrichting van de teams. Voor fasen 1 en 2 versterken we de directie (met domeindirecteuren) én investeren we in een gezonde ‘span of control/ span of attention’ door het uitbreiden van het aantal coördinatoren (als hulpstructuur voor de teammanagers). Voor wat betreft het uitbreiden van het aantal coördinatoren is specifiek gekeken naar het aantal aan te sturen medewerkers, de complexiteit van de opgaven en de aanwezigheid van senior medewerkers. Niet bij elk team (dat wordt geformeerd in fase 2) zijn coördinatoren voorzien. Om fase 1 door te voeren is voldoende budget beschikbaar in de huidige begroting. Voor fase 2, dat we noodzakelijk achten voor een succesvolle doorontwikkeling, hebben we aanvullend budget nodig. Door versteviging van de hulpstructuren verminderd de acute druk op het management. Met het gelijktrekken van de inschaling van het management verstevigen we onze positie op de arbeidsmarkt en waarderen we op hetzelfde niveau als vergelijkbare gemeenten (zoals Oosterhout). Daarmee blijven we een aantrekkelijk werkgever; ook op managementniveau. De organisatieontwikkeling is noodzakelijk in het licht van de aansturing/ realisatie van gemeentelijke opgaven. |
|||||
Toelichting ‘capaciteit’: Wat zijn de directe en de indirecte capacitaire gevolgen? Hoe is dat in het voorstel opgenomen? | |||||
Met dit voorstel komt extra capaciteit beschikbaar voor de aansturing van de teams op het niveau van een coördinator (de hulpstructuur). Daarnaast kunnen we met minder teams door. | |||||
Toelichting ‘Geld’: als het voorstel wordt gehonoreerd kun je dan meteen aan de slag of zijn er nog uitvoeringskosten / capaciteit nodig? | |||||
Er zijn nog incidentele kosten voorzien. Zie specificatie hieronder. | |||||
Zijn er mogelijkheden om deze extra lasten te dekken en zo ja welke? | |||||
De structurele kosten kunnen grotendeels gedekt worden vanuit de huidige begroting. | |||||
Concretisering: | |||||
Investeringsbedrag exclusief BTW | Investeringsbedrag exclusief BTW | Omvang kapitaallasten | Bedragen uit subsidies / reserves | ||
n.v.t. | |||||
Investeringsjaar | Ingangsjaar kapitaallasten | ||||
Personele consequenties | In FTE's | In € | ICT-consequenties | In € | |
4,0 fte | € 200.000 (netto) |
NB. Voor veel systemen is 1 januari een belangrijke datum in verband met jaarafsluitingen. Dus streven om fase 1 en 2 in 2024 af te ronden.