KN25|NV1.28 Muzenkamer Landgoed Driessen
Onderwerp | KN25 / NV1.28 Muzenkamer Landgoed Driessen | ||||
Portefeuillehouder | A. de Jong | ||||
Team | TREW | ||||
Beleidsveld / programma | |||||
Productnummer/-naam | |||||
Jaar van uitvoering en totale jaarlast |
|||||
Bedragen x € 1.000 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
|
Lasten Baten |
|
N 28 | N 28 | N 28 | |
Saldo | N 28 | N 28 | N 28 | ||
Algemene toelichting met betrekking tot het nieuwe voorstel |
|||||
De gemeente heeft de ambitie is om een centrale plek in Landgoed Driessen te creëren waar natuur en cultuur elkaar samen komen en waar ruimte is om te ontmoeten en te spelen. De grondexploitatie Landgoed Driessen biedt onvoldoende financiële ruimte om deze ambitie waar te maken. |
|||||
Toelichting "inhoud": Wat is de (politieke) prioriteit (conform CWP / eerdere college of raadsbesluiten) / Wat gebeurt er als we het niet doen? |
|||||
In januari 2023 stelde het college de Nota van Uitgangspunten vast voor Driesser Velden Midden, De Villa deel B en de Muzenkamer. In de nota is verwoord en verbeeld dat de Muzenkamer de centrale ‘kamer' van Landgoed Driessen moet worden. Een plek waar natuur en cultuur elkaar samen komen en waar ruimte is om te ontmoeten en te spelen. Op 12 juni 2023 stemde het college in met de projectopdracht voor het participatietraject voor de Muzenkamer. De raad is hier middels raadsinformatiebrief 063-23 over geïnformeerd. De eerste drie stappen van het participatietraject zijn inmiddels afgerond. Er is een nu een duidelijker beeld van wat inwoners en in de wijk actieve organisaties graag een plek zouden zien krijgen in de Muzenkamer. Maar van een concreet ontwerp is nog geen sprake. Er ligt dus ook nog geen kostenraming. Duidelijk is wel dat er zonder aanvullende financiering geen budget is voor een inrichtingsniveau hoger dan regulier openbaar gebied. Zie verder de toelichting onder ‘geld’. |
|||||
Toelichting ‘capaciteit’: Wat zijn de directe en de indirecte capacitaire gevolgen? Hoe is dat in het voorstel opgenomen? | |||||
Het participatietraject en ontwerptraject worden begeleid vanuit de bestaande ambtelijke organisatie. Wel wordt een externe ontwerper ingeschakeld om een ruimtelijk raamwerk / schetsontwerp te maken. Deze kosten kunnen ten laste gebracht worden van de grondexploitatie Landgoed Driessen. | |||||
Toelichting ‘Geld’: als het voorstel wordt gehonoreerd kun je dan meteen aan de slag of zijn er nog uitvoeringskosten / capaciteit nodig? | |||||
In de vastgestelde projectopdracht worden twee financieringsbronnen genoemd:
De exacte kosten voor renovatie van het Cruyff Court zijn nog niet bekend, maar het lijkt er sterk op dat het vrijgemaakte bedrag hier grotendeels of wellicht zelfs volledig voor nodig is. Daardoor is extra budget nodig voor de Muzenkamer, waarbij in 2025 een krediet van € 500.000 nodig is, waarvan de kapitaallasten € 28.000 per jaar zijn (met ingang van 2026). |
|||||
Zijn er mogelijkheden om deze extra lasten te dekken en zo ja welke? | |||||
De (extra) kosten aan de Muzenkamer kunnen weliswaar ten laste van de grondexploitatie komen (het is ook het geëigende dekkingsmiddel), maar dit leidt wel tot een hoger tekort op de grondexploitatie Landgoed Driessen. Voor dit hogere tekort moet een verliesvoorziening getroffen worden ten laste van de reserve Grondexploitatie. Hoe dan ook moeten dekkingsmiddelen gevonden worden voor deze extra kosten; dit kan zijn de grex of de algemene middelen. In dit voorstel is gekozen voor de algemene middelen. Via een krediet met kapitaallasten zijn op termijn ook middelen voor vervanging in de begroting opgenomen. | |||||
Concretisering: | |||||
Investeringsbedrag exclusief BTW | Investeringsbedrag exclusief BTW | Omvang kapitaallasten | Bedragen uit subsidies / reserves | ||
€ 500.000 | 25 jaar | € 28.000 | |||
Investeringsjaar | 2025 | Ingangsjaar kapitaallasten | 2026 | ||
Personele consequenties | In FTE's | In € | ICT-consequenties | In € | |