KN25|NV1.24 Werkbudget Economie
Onderwerp | KN25 / NV1.24 Werkbudget Economie | ||||
Portefeuillehouder | F. Spierings | ||||
Team | TREW | ||||
Beleidsveld / programma | 3. Economie | ||||
Productnummer/-naam | Budget economie | ||||
Jaar van uitvoering en totale jaarlast |
|||||
Bedragen x € 1.000 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
|
Lasten Baten |
N 84
|
N 84 | N 84 | N 84 | |
Saldo | N 84 | N 84 | N 84 | N 84 | |
Algemene toelichting met betrekking tot het nieuwe voorstel |
|||||
In de huidige begroting is incidenteel budget opgenomen voor economische zaken. Om de continuïteit te waarborgen moet dit budget structureel worden begroot. Streven is om in 2025 de economische visie, in samenspraak met en/ of als onderdeel van de Strategische- en Omgevingsvisie vast te laten stellen. Een deel van de activiteiten ligt vast (verplichting). Andere onderdelen willen we continueren. Dan heb je nog de wensen voor 2024/2025 nog in te vullen of nog niet bekend. Enerzijds geeft de economische visie straks richting aan de op te pakken activiteiten. Anderzijds komen kansen voorbij die direct opgepakt kunnen worden. |
|||||
Toelichting "inhoud": Wat is de (politieke) prioriteit (conform CWP / eerdere college of raadsbesluiten) / Wat gebeurt er als we het niet doen? |
|||||
Waalwijk is een economische hotspot. Of zoals verwoord in het coalitieakkoord: “Op bijna geen andere plek in Brabant vind je per duizend inwoners zoveel bedrijven, arbeidsplaatsen en zzp’ers. Het zegt veel over onze identiteit van hard werken en als het tegen zit: nieuwe wegen inslaan.” De op handen zijnde uitgifte van extra uit te geven gronden op bedrijventerrein Haven’ op een innovatieve manier (Brede Welvaart vertaald naar uitgifte- en selectiecriteria) is daar een duidelijk voorbeeld van. Het is van belang om blijvend te investeren in de economische ontwikkeling (vernieuwing en lokale waarde) en profilering van de gemeente Waalwijk als zodanig.
Ad 4. Dit is een verzameling aan activiteiten die we gaan starten in 2024 en (bestuurlijke) wensen die we graag in de (nabije) toekomst oppakken. Dit is dus zeker geen uitputtende lijst en uiteraard kan dit wijzigen en aangevuld worden in de loop der tijd. Nieuwe (markt)ontwikkelingen, bestuurlijke wens(en) of de gestelde prioriteiten in de economische visie liggen aan die keuzes ten grondslag. NB. de genoemde activiteiten, met name ook inclusief de op te pakken activiteiten vanaf 2024/ 2025, kunnen (bij lange na) niet allemaal opgepakt worden omdat dan het aangevraagde budget van € 84.000 ver overschreden wordt. Er moeten dus nog keuzes gemaakt worden. |
|||||
Toelichting ‘capaciteit’: Wat zijn de directe en de indirecte capacitaire gevolgen? Hoe is dat in het voorstel opgenomen? | |||||
Geen capacitaire gevolgen, in te vullen binnen de huidige bezetting van het cluster economie | |||||
Toelichting ‘Geld’: als het voorstel wordt gehonoreerd kun je dan meteen aan de slag of zijn er nog uitvoeringskosten / capaciteit nodig? | |||||
Kunnen meteen aan de slag met nieuwe activiteiten; bestaande/ relevante activiteiten voortzetten; vervolg op begroting 2024. | |||||
Zijn er mogelijkheden om deze extra lasten te dekken en zo ja welke? | |||||
Nee | |||||
Concretisering: | |||||
Investeringsbedrag exclusief BTW | Investeringsbedrag exclusief BTW | Omvang kapitaallasten | Bedragen uit subsidies / reserves | ||
n.v.t. | |||||
Investeringsjaar | Ingangsjaar kapitaallasten | ||||
Personele consequenties | In FTE's | In € | ICT-consequenties | In € | |
n.v.t. |