KN25|NV1.13 Robuust en toekomstbestendig Belastingen heffen
Onderwerp | KN25 / NV1.13 Robuust en toekomstbestendig belasting heffen | ||||
Portefeuillehouder | T. Klerx | ||||
Team | TVVB | ||||
Beleidsveld / programma | Diversen | ||||
Productnummer/-naam | Diversen | ||||
Jaar van uitvoering en totale jaarlast |
|||||
Bedragen x € 1.000 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
|
Lasten Baten |
N 28
|
N 28 | N 28 | N 28 | |
Saldo | N 28 | N 28 | N 28 | N 28 | |
Algemene toelichting met betrekking tot het nieuwe voorstel |
|||||
Het Belastingenteam heeft jarenlang ‘overleefd’. Dat betekende focus op het uitdoen van de aanslagen en tijdige afhandeling van de bezwaren. Door onderbezetting is er (te) weinig focus geweest op automatisering, efficiency van processen, gegevensbeheer en kennisopbouw. Daarnaast is er jaren een fikse onderbezetting geweest. Zoals u heeft kunnen lezen in de kadernota van 2024, ging dat om ca. 4 fte tekort. Door efficiency en invullen van 2 fte, door de raad toegekend, hopen we om te gaan met dit tekort aan personeel. Vanaf 2025 vragen wij € 28.000 structureel voor:
|
|||||
Toelichting "inhoud": Wat is de (politieke) prioriteit (conform CWP / eerdere college of raadsbesluiten) / Wat gebeurt er als we het niet doen? |
|||||
Mutatiesignalering zorgt een compleet overzicht van objecten binnen de gemeente en voor gelijkheid; iedereen die een object heeft wordt belast. Als we dit niet doen, zijn niet alle objecten in beeld.
Borgen van kritische kennis zorgt voor minder onjuiste en niet-tijdige aanslagen. Borgen we dit niet, dan zijn we kwetsbaarder voor externe invloeden (meer beroepen, hogere waardestijging). De sleutel ligt in onze handen door optimaliseren van processen met de juiste aanvullende kennis vanuit de markt (inhuur). Makkelijk verantwoorden en sturen wordt mogelijk gemaakt door juiste rapportage. Als we deze niet hebben, zijn we onnodig veel tijd kwijt met verzamelen van data en dat zorgt voor lastige voorspelbaarheid van inkomsten. |
|||||
Toelichting ‘capaciteit’: Wat zijn de directe en de indirecte capacitaire gevolgen? Hoe is dat in het voorstel opgenomen? | |||||
Het Belastingenteam heeft jarenlang ‘overleefd’. Dat betekende focus op het uitdoen van de aanslagen en tijdige afhandeling van de bezwaren. Door onderbezetting is er (te) weinig focus geweest op automatisering, efficiency van processen, gegevensbeheer en kennisopbouw. Daarnaast is er jaren een fikse onderbezetting geweest. Zoals u heeft kunnen lezen in de kadernota van 2024, ging dat om ca 4 fte tekort. Door efficiency en invullen van 2 fte, door de raad toegekend, hopen we om te gaan met dit tekort aan personeel. | |||||
Toelichting ‘Geld’: als het voorstel wordt gehonoreerd kun je dan meteen aan de slag of zijn er nog uitvoeringskosten / capaciteit nodig? | |||||
Zijn er mogelijkheden om deze extra lasten te dekken en zo ja welke? | |||||
Nee | |||||
Concretisering: | |||||
Investeringsbedrag exclusief BTW | Investeringsbedrag exclusief BTW | Omvang kapitaallasten | Bedragen uit subsidies / reserves | ||
n.v.t. | |||||
Investeringsjaar | Ingangsjaar kapitaallasten | ||||
Personele consequenties | In FTE's | In € | ICT-consequenties | In € | |