Onderwerp KN25 /  NV1.13   Robuust en toekomstbestendig belasting heffen
Portefeuillehouder T. Klerx
Team TVVB
Beleidsveld / programma Diversen
Productnummer/-naam Diversen
  Jaar van uitvoering en totale jaarlast
Bedragen x € 1.000 2025 2026 2027 2028

Lasten

Baten

N     28

 

N     28 N    28 N    28
Saldo N     28 N     28 N     28 N    28
Algemene toelichting met betrekking tot het nieuwe voorstel

Het Belastingenteam heeft jarenlang ‘overleefd’. Dat betekende focus op het uitdoen van de aanslagen en tijdige afhandeling van de bezwaren. Door onderbezetting is er (te) weinig focus geweest op automatisering, efficiency van processen, gegevensbeheer en kennisopbouw. Daarnaast is er jaren een fikse onderbezetting geweest. Zoals u heeft kunnen lezen in de kadernota van 2024, ging dat om ca. 4 fte tekort. Door efficiency en invullen van 2 fte, door de raad toegekend, hopen we om te gaan met dit tekort aan personeel.

Vanaf 2025 vragen wij € 28.000 structureel voor:

  1. Jaarlijkse mutatiesignalering: maken van luchtfoto’s om te bezien waar is gebouwd zodat we deze objecten kunnen belasten, wat tot extra belastinginkomsten leidt. Er is afgelopen jaren steeds meer vergunningsvrije bouw ontstaan. Met de komst van de nieuwe omgevingswet neemt dit alleen maar toe. Voor een juiste herwaardering vraagt dat om aanvullende werkzaamheden. Hiervoor is € 9.000 aan aanvullende budget nodig.
  2. Controle verblijfsbelasting: Voor de recreatieve sector en arbeidsmigranten wordt verblijfsbelasting verkregen middels aangifte, een jaarlijkse steekproef ter controle van aantallen is hierbij wenselijk. Hiervoor is € 5.000 aan aanvullende budget nodig.
  3. Piek belastingtelefoon; jaarlijks werken collega’s 6 weken extra om de inwoners adequaat en snel te woord te staan met vragen over hun aanslag. Hiervoor is € 5.000 aan aanvullende budget nodig.
  4. Rapportage Heffen Belastingen, dit geeft snel inzicht in de nog op te leggen aanslagen. Hiervoor is € 9.000 aan aanvullend budget nodig. Hiermee is een betere en snellere verantwoording van de opbrengsten mogelijk.
Toelichting "inhoud": Wat is de (politieke) prioriteit (conform CWP / eerdere college of raadsbesluiten) / Wat gebeurt er als we het niet doen?
Mutatiesignalering zorgt een compleet overzicht van objecten binnen de gemeente en voor gelijkheid; iedereen die een object heeft wordt belast. Als we dit niet doen, zijn niet alle objecten in beeld. 

Borgen van kritische kennis zorgt voor minder onjuiste en niet-tijdige aanslagen. Borgen we dit niet, dan zijn we kwetsbaarder voor externe invloeden (meer beroepen, hogere waardestijging). De sleutel ligt in onze handen door optimaliseren van processen met de juiste aanvullende kennis vanuit de markt (inhuur).

Makkelijk verantwoorden en sturen wordt mogelijk gemaakt door juiste rapportage. Als we deze niet hebben, zijn we onnodig veel tijd kwijt met verzamelen van data en dat zorgt voor lastige voorspelbaarheid van inkomsten.

Toelichting ‘capaciteit’: Wat zijn de directe en de indirecte capacitaire gevolgen? Hoe is dat in het voorstel opgenomen?
Het Belastingenteam heeft jarenlang ‘overleefd’. Dat betekende focus op het uitdoen van de aanslagen en tijdige afhandeling van de bezwaren. Door onderbezetting is er (te) weinig focus geweest op automatisering, efficiency van processen, gegevensbeheer en kennisopbouw. Daarnaast is er jaren een fikse onderbezetting geweest. Zoals u heeft kunnen lezen in de kadernota van 2024, ging dat om ca 4 fte tekort. Door efficiency en invullen van 2 fte, door de raad toegekend, hopen we om te gaan met dit tekort aan personeel.
Toelichting ‘Geld’: als het voorstel wordt gehonoreerd kun je dan meteen aan de slag of zijn er nog uitvoeringskosten / capaciteit nodig?
 
Zijn er mogelijkheden om deze extra lasten te dekken en zo ja welke?
Nee
 Concretisering:
Investeringsbedrag exclusief BTW Investeringsbedrag exclusief BTW Omvang kapitaallasten Bedragen uit subsidies / reserves
 n.v.t.        
Investeringsjaar

Ingangsjaar kapitaallasten  
Personele consequenties In FTE's In €  ICT-consequenties In €