Onderwerp KN25 /   NV1.09   Beheer en onderhoud speel en sporttoestellen
Portefeuillehouder T. Klerx
Team TORV
Beleidsveld / programma 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
Productnummer/-naam PR506    Recreatieve voorzieningen
  Jaar van uitvoering en totale jaarlast
Bedragen x € 1.000 2025 2026 2027 2028

Lasten A
Lasten B
Lasten C

Baten


N      88
N      65

 

N        46
N           8
N        65
N    119

N       65
N      193
Saldo N    153 N    119  N    184  N     258 
Algemene toelichting met betrekking tot het nieuwe voorstel

In 2019 is het Speelruimteplan vastgesteld door de raad. De focus in dit plan lag op het aanvullen en herstructureren van de speel-en sportlocaties in Waalwijk. Bij de uitvoering van het Speelruimteplan en door recente ontwikkelingen zien we dat er onvoldoende budget beschikbaar is om onze ambities te realiseren. Met de kennis van nu moeten we constateren dat er onvoldoende budget is voor een inhaalslag, onderhoud en vervanging van speel- en sporttoestellen in de openbare ruimte.

Stichting Jantje Beton roept alle gemeentes in Nederland op om structureel het budget voor vervanging en onderhoud van speel- en sporttoestellen in orde te maken. Buitenspelen is volgens de stichting essentieel voor de gezondheid en het geluk van kinderen. Ook leggen kinderen met buitenspelen een stevige basis voor een leven lang plezier in bewegen. Tenslotte gaan kinderen er letterlijk beter van in hun vel zitten.

Resumé:

A.   We komen middelen tekort voor een incidentele vervangingsopgave voor het inhalen van de achterstand. We willen dat kinderen en jongeren veilig kunnen blijven spelen en sporten in de openbare ruimte. Geconcludeerd werd in 2019 dat 50% van het areaal aan speelvoorzieningen de theoretische levensduur heeft overschreden, nu in 2024 is dit 73% van het totale areaal. Daardoor is een inhaalslag van renovatie/upgrade van speel- en sporttoestellen nodig. Bij het vaststellen van het speelruimteplan in 2019 is dit niet meegenomen in het advies. De inhaalslag voor de meest urgente te vervangen speeltoestellen in de periode 2025-2027 komt uit op een budget van totaal € 2.360.000 verdeeld over 3 jaar.

B.   We komen middelen tekort ook met inachtneming van in 2019 vastgesteld Speelruimteplan voor het omvormen van 43 formele speellocaties naar 43 informele speellocaties. Vanuit het Speelruimteplan is geadviseerd voor het omvormen van 43 formele speellocaties naar 43 informele ruimtes. Dit betekent dat deze formele locaties zullen komen te vervallen. Over het algemeen zijn dit nu locaties met weinig tot geen speelwaarde. De omliggende speellocaties zullen dan meer centrale locaties worden die versterkt worden met meer speelwaarde overeenkomstig het Speelruimteplan.

C.    We komen onderhoudsbudget tekort voor het onderhouden, inspecteren en veilig houden van speel- en sporttoestellen. Op dit moment is het onderhoudsbudget structureel € 50.000 per jaar, voor een goed en veilig beheer is het structurele budget van € 115.000 per jaar nodig. Wat we willen bereiken en behouden is dat de gemeente Waalwijk een veilig, variërend, duurzaam, inclusief aanbod behoudt van speel- en sporttoestellen zoals geadviseerd is in het Speelruimteplan en de Sportnota voor de leeftijden van 0-99+ jaar.

Toelichting "inhoud": Wat is de (politieke) prioriteit (conform CWP / eerdere college of raadsbesluiten) / Wat gebeurt er als we het niet doen?
 Wat we willen bereiken en behouden is dat de gemeente Waalwijk een veilig, variërend, duurzaam, inclusief aanbod behoudt van speel- en sporttoestellen zoals geadviseerd is in het Speelruimteplan en de Sportnota voor de leeftijden van 0-99+ jaar.

 De gemeente Waalwijk heeft een wettelijke zorgplicht voor speeltoestellen. Dit houdt in dat de gemeente verplicht is speel- en sporttoestellen veilig te houden voor de gebruikers. Daarvoor is het belangrijk dat speeltoestellen moeten voldoen aan de regels van de Wet Attractiebesluit Speeltoestellen (WAS). Hiervoor is het nodig om de toestellen jaarlijks meerdere keren te inspecteren en hiervan een dossier te vormen. Voldoen de toestellen niet aan het Attractiebesluit dan is het risico aanwezig dat er aansprakelijkheidsstellingen komen in geval van letsel of schade aan kleding of anderszins. De eventuele schade en letsel van gebruikers wordt dan niet uitgekeerd door de verzekering, maar komen voor rekening van de gemeente.

Toelichting ‘capaciteit’: Wat zijn de directe en de indirecte capacitaire gevolgen? Hoe is dat in het voorstel opgenomen?
 
Toelichting ‘Geld’: als het voorstel wordt gehonoreerd kun je dan meteen aan de slag of zijn er nog uitvoeringskosten / capaciteit nodig?
 De kosten zijn: 
  1. een renovatie/upgrade van speel- en sporttoestellen, realisatie 2025-2026-2027: € 2.360.000 Op basis van de volgende investeringsbedragen € 560.000 in 2025, € 900.000 in 2026 en € 900.000 in 2027, een afschrijvingstermijn van 15 jaar en een rentepercentage van 1,5% dient rekening gehouden te worden met kapitaallast van € 46.000 in 2026 oplopend tot structureel € 193.000 met ingang van de begroting 2028.
  2. het omvormen van 43 formele speellocaties naar informele speellocaties, realisatie 2024-2025: € 96.000. Hiervoor rekening houden met de volgende budgetten € 96.000. Dit betekent een incidenteel nadeel in het betreffende begrotingsjaar.
  3. het structureel aanpassen van het onderhoudsbudget per jaar voor speel- en Sporttoestellen: € 65.000. Dit betekent een structureel nadeel van € 65.000 met ingang van de begroting 2025.
Zijn er mogelijkheden om deze extra lasten te dekken en zo ja welke?
 
 Concretisering:
Investeringsbedrag exclusief BTW Investeringsbedrag exclusief BTW Omvang kapitaallasten Bedragen uit subsidies / reserves
 € 560.000

€ 900.000
€ 900.000

 15 jaar Zie boven     
Investeringsjaar 2025, 2026 en 2027
Ingangsjaar kapitaallasten  2026, 2027 en 2028
Personele consequenties In FTE's In €  ICT-consequenties In €