KN25|NV1.09 Beheer en onderhoud speel en sporttoestellen
Onderwerp | KN25 / NV1.09 Beheer en onderhoud speel en sporttoestellen | ||||
Portefeuillehouder | T. Klerx | ||||
Team | TORV | ||||
Beleidsveld / programma | 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | ||||
Productnummer/-naam | PR506 Recreatieve voorzieningen | ||||
Jaar van uitvoering en totale jaarlast |
|||||
Bedragen x € 1.000 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
|
Lasten A Baten |
|
N 46 N 8 N 65 |
N 119 N 65 |
N 193 | |
Saldo | N 153 | N 119 | N 184 | N 258 | |
Algemene toelichting met betrekking tot het nieuwe voorstel |
|||||
In 2019 is het Speelruimteplan vastgesteld door de raad. De focus in dit plan lag op het aanvullen en herstructureren van de speel-en sportlocaties in Waalwijk. Bij de uitvoering van het Speelruimteplan en door recente ontwikkelingen zien we dat er onvoldoende budget beschikbaar is om onze ambities te realiseren. Met de kennis van nu moeten we constateren dat er onvoldoende budget is voor een inhaalslag, onderhoud en vervanging van speel- en sporttoestellen in de openbare ruimte. Stichting Jantje Beton roept alle gemeentes in Nederland op om structureel het budget voor vervanging en onderhoud van speel- en sporttoestellen in orde te maken. Buitenspelen is volgens de stichting essentieel voor de gezondheid en het geluk van kinderen. Ook leggen kinderen met buitenspelen een stevige basis voor een leven lang plezier in bewegen. Tenslotte gaan kinderen er letterlijk beter van in hun vel zitten. Resumé: A. We komen middelen tekort voor een incidentele vervangingsopgave voor het inhalen van de achterstand. We willen dat kinderen en jongeren veilig kunnen blijven spelen en sporten in de openbare ruimte. Geconcludeerd werd in 2019 dat 50% van het areaal aan speelvoorzieningen de theoretische levensduur heeft overschreden, nu in 2024 is dit 73% van het totale areaal. Daardoor is een inhaalslag van renovatie/upgrade van speel- en sporttoestellen nodig. Bij het vaststellen van het speelruimteplan in 2019 is dit niet meegenomen in het advies. De inhaalslag voor de meest urgente te vervangen speeltoestellen in de periode 2025-2027 komt uit op een budget van totaal € 2.360.000 verdeeld over 3 jaar. B. We komen middelen tekort ook met inachtneming van in 2019 vastgesteld Speelruimteplan voor het omvormen van 43 formele speellocaties naar 43 informele speellocaties. Vanuit het Speelruimteplan is geadviseerd voor het omvormen van 43 formele speellocaties naar 43 informele ruimtes. Dit betekent dat deze formele locaties zullen komen te vervallen. Over het algemeen zijn dit nu locaties met weinig tot geen speelwaarde. De omliggende speellocaties zullen dan meer centrale locaties worden die versterkt worden met meer speelwaarde overeenkomstig het Speelruimteplan. C. We komen onderhoudsbudget tekort voor het onderhouden, inspecteren en veilig houden van speel- en sporttoestellen. Op dit moment is het onderhoudsbudget structureel € 50.000 per jaar, voor een goed en veilig beheer is het structurele budget van € 115.000 per jaar nodig. Wat we willen bereiken en behouden is dat de gemeente Waalwijk een veilig, variërend, duurzaam, inclusief aanbod behoudt van speel- en sporttoestellen zoals geadviseerd is in het Speelruimteplan en de Sportnota voor de leeftijden van 0-99+ jaar. |
|||||
Toelichting "inhoud": Wat is de (politieke) prioriteit (conform CWP / eerdere college of raadsbesluiten) / Wat gebeurt er als we het niet doen? |
|||||
Wat we willen bereiken en behouden is dat de gemeente Waalwijk een veilig, variërend, duurzaam, inclusief aanbod behoudt van speel- en sporttoestellen zoals geadviseerd is in het Speelruimteplan en de Sportnota voor de leeftijden van 0-99+ jaar.
De gemeente Waalwijk heeft een wettelijke zorgplicht voor speeltoestellen. Dit houdt in dat de gemeente verplicht is speel- en sporttoestellen veilig te houden voor de gebruikers. Daarvoor is het belangrijk dat speeltoestellen moeten voldoen aan de regels van de Wet Attractiebesluit Speeltoestellen (WAS). Hiervoor is het nodig om de toestellen jaarlijks meerdere keren te inspecteren en hiervan een dossier te vormen. Voldoen de toestellen niet aan het Attractiebesluit dan is het risico aanwezig dat er aansprakelijkheidsstellingen komen in geval van letsel of schade aan kleding of anderszins. De eventuele schade en letsel van gebruikers wordt dan niet uitgekeerd door de verzekering, maar komen voor rekening van de gemeente. |
|||||
Toelichting ‘capaciteit’: Wat zijn de directe en de indirecte capacitaire gevolgen? Hoe is dat in het voorstel opgenomen? | |||||
Toelichting ‘Geld’: als het voorstel wordt gehonoreerd kun je dan meteen aan de slag of zijn er nog uitvoeringskosten / capaciteit nodig? | |||||
De kosten zijn:
|
|||||
Zijn er mogelijkheden om deze extra lasten te dekken en zo ja welke? | |||||
Concretisering: | |||||
Investeringsbedrag exclusief BTW | Investeringsbedrag exclusief BTW | Omvang kapitaallasten | Bedragen uit subsidies / reserves | ||
€ 560.000
€ 900.000 |
15 jaar | Zie boven | |||
Investeringsjaar | 2025, 2026 en 2027 |
Ingangsjaar kapitaallasten | 2026, 2027 en 2028 | ||
Personele consequenties | In FTE's | In € | ICT-consequenties | In € | |