KN25|NV1.07 Aanbrengen verharding paden begraafplaatsen
Onderwerp | KN25 / NV1.07 Aanbrengen verharding paden begraafplaatsen | ||||
Portefeuillehouder | T. Klerx | ||||
Team | TORV | ||||
Beleidsveld / programma | 7 Volksgezondheid en milieu | ||||
Productnummer/-naam | 704 Begraafplaatsen | ||||
Jaar van uitvoering en totale jaarlast |
|||||
Bedragen x € 1.000 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
|
Lasten verharding paden Baten |
|
N 16 V 11 |
N 16 V 11 |
N 32 V 11 |
|
Saldo | N 14 | N 5 | N 5 | N 21 | |
Algemene toelichting met betrekking tot het nieuwe voorstel |
|||||
Verharding paden begraafplaatsen De raad heeft het college de opdracht (motie 15 juli 2021) gegeven om verschillende mogelijkheden voor het verharden van de loop- en toegangspaden op de begraafplaatsen aan de Tilburgseweg, de Heistraat en de Roonlaan te onderzoeken. Als uitgangspunt gaven zij aan om een verhardingskeuze te maken die recht doet aan de stijl en inrichting van genoemde begraafplaatsen en als uitgangspunt te nemen een onbelemmerde toegang van de begraafplaatsen voor bezoekers die zich met behulp van rolstoel, rollator of andere hulpmiddelen verplaatsen. In 2021 werden de kosten door een externe partner zeer globaal geraamd op € 550.000 en werd er uitgegaan van een eenvoudige civieltechnische verhardingen. Destijds is al € 11.000 aan kapitaallasten in de begroting 2022 en verder opgenomen, waarbij er op grond van de motie van werd uitgegaan om de grafrechten niet te verhogen. Voorts is de uitvoering van deze motie blijven liggen i.v.m. het niet beschikbaar hebben van voldoende basisgegevens van de begraafplaatsen om hier zorgvuldig op te kunnen acteren in combinatie met personele krapte binnen TORV. In 2023 hebben we een inhaalslag gemaakt op het gebied van digitale data- en basisgegevens, waaronder inmeten van de begraafplaatsen, het maken van digitale ontwerptekeningen met als uitgangspunt de motie en het interviewen van diverse stakeholders. Wij hebben daarop vier ‘verhardingsvarianten scenario’s’ uitgewerkt. De kosten per variant lopen ver uiteen: € 900.000 (variant 1) t/m € 1.600.000 (variant 4). De baten per variant (minder onderhoud aan de paden, lagere personeelslasten) moeten nog worden becijferd. De voorkeur gaat uit naar variant 1. Daarin worden de meeste hoofdpaden geasfalteerd en blijft een beperkt deel voorzien van de kleinere zijpaden voorzien van een grindverharding. Variant 1 is een betaalbaar compromis dat aansluit bij de stijl en inrichting van de diverse begraafplaatsen en waarbij de bereikbaarheid van de meeste graven via een geasfalteerde hoofdstructuur sterk wordt verbeterd. Op een later moment wordt de kostendekking van begraafplaatsen / begraafplaatsrechten nog nader bezien. |
|||||
Toelichting "inhoud": Wat is de (politieke) prioriteit (conform CWP / eerdere college of raadsbesluiten) / Wat gebeurt er als we het niet doen? |
|||||
Uitvoering geven aan de motie 210: verharding paden begraafplaatsen om zodoende op een betaalbare wijze de bereikbaarheid van de meeste graven te verbeteren. | |||||
Toelichting ‘capaciteit’: Wat zijn de directe en de indirecte capacitaire gevolgen? Hoe is dat in het voorstel opgenomen? | |||||
Toelichting ‘Geld’: als het voorstel wordt gehonoreerd kun je dan meteen aan de slag of zijn er nog uitvoeringskosten / capaciteit nodig? | |||||
De kosten en volgorde van uitvoering zijn:
|
|||||
Zijn er mogelijkheden om deze extra lasten te dekken en zo ja welke? | |||||
Concretisering: | |||||
Investeringsbedrag exclusief BTW | Investeringsbedrag exclusief BTW | Omvang kapitaallasten | Bedragen uit subsidies / reserves | ||
€ 427.000 in 2025 € 473.000 in 2027 |
50 jaar | € 32.000 totaal structureel | bedrag invullen |
Bron invullen (res / subs) |
|
Investeringsjaar | 2025 en 2027 |
Ingangsjaar kapitaallasten | 2026 en 2028 | ||
Personele consequenties | In FTE's | In € | ICT-consequenties | In € | |