Onderwerp KN25 / NV1.01   Aankoop grond Baanbrekers
Portefeuillehouder  A. de Jong
Team  TREW
Beleidsveld / programma  8 Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting
Productnummer/-naam  814 848    Vastgoed diverse panden Kosten gronden onder vaste activa
  Jaar van uitvoering en totale jaarlast
Bedragen x € 1.000 2025 2026 2027 2028

Lasten

Baten

 

 

  N      87 N    87
Saldo      N     87  N     87
Algemene toelichting met betrekking tot het nieuwe voorstel

De gemeente kan – indien de raad de benodigde middelen ter beschikking stelt - een koopovereenkomst sluiten met Baanbrekers tegen de overeengekomen voorwaarden. Met deze koopovereenkomst heeft de gemeente zekerheid over de aankoop van de grond en de opstallen over 2 jaar. De grond en opstallen kunnen we gebruiken als strategische aankoop. De komende 2 jaar gebruiken we om te onderzoeken wat de beste mogelijkheid is voor deze locatie.

Zie verder raadsvoorstel (gespreksavond 16 mei / besluit 30 mei).

Toelichting "inhoud": Wat is de (politieke) prioriteit (conform CWP / eerdere college of raadsbesluiten) / Wat gebeurt er als we het niet doen?
In de raadsvergadering van 14 juli 2022 zijn 2 moties ingediend die betrekking hebben op het pand en de ondergrond (object) van Baanbrekers, Zanddonkweg 14 te Waalwijk:

 Motie 1, “Verzoek van de raad aan het college om te onderzoeken of een circulariteitscentrum haalbaar is, inclusief de financiële consequenties.”

Motie 2.1, “Verzoek van de raad aan het college om een voorstel uit te werken om alle grond van Baanbrekers te kopen en dit te dekken vanuit de Grondexploitatie.”

Motie 2.2, “Een plan van aanpak uit te werken voor de transformatie van industrieterrein Zanddonk naar woongebied in combinatie met de huidige in het gebied actieve detailhandel.”

Naar aanleiding van deze moties zijn gesprekken gevoerd met de directeur van Baanbrekers over de eventuele grondprijs van de betreffende grond. Ten aanzien van motie 1 en motie 2.2. bent u reeds geïnformeerd over de aanpak (zie raadsinformatiebrief d.d. 29-06-2023)

Over motie 2.1 gaat onderhavig voorstel. In dit voorstel wordt de raad voorgesteld middelen ter beschikking te stellen om de grond inclusief opstallen aan te kopen.

Toelichting ‘capaciteit’: Wat zijn de directe en de indirecte capacitaire gevolgen? Hoe is dat in het voorstel opgenomen?
Zie raadsvoorstel
Toelichting ‘Geld’: als het voorstel wordt gehonoreerd kun je dan meteen aan de slag of zijn er nog uitvoeringskosten / capaciteit nodig?
Zie ook raadsvoorstel:

Jaarlijkse financiële consequenties met ingang van de begroting 2027:

  • Jaarlijkse rentelasten grond € 47.970
  • Rente- en afschrijvingslasten gebouw € 38.720
  • Huidige raming voor huur en servicekosten (€ 40.000) inzetten ter dekking van de jaarlijkse exploitatielasten voor het gehele gebouw. De werkelijke jaarlijkse lasten zullen naar verwachting hoger zijn dan dit bedrag. Daarnaast zal rekening gehouden moeten worden met jaarlijkse onderhoudskosten.

 Totaal structureel nadeel per jaar:

Rente en afschrijving € 86.690 + exploitatielasten PM + onderhoudskosten PM
Mogelijke incidentele financiële consequenties op termijn (afhankelijk van ontwikkeling) - Afboeken resterende boekwaarde gebouw (inclusief boekwaarde verbouwing) bij gewijzigde bestemming; € 801.100 + € 311.000 = € 1.112.100.

- Sloopkosten van € 200.000 voor de overige panden.

Zijn er mogelijkheden om deze extra lasten te dekken en zo ja welke?
 
 Concretisering:
Investeringsbedrag exclusief BTW Investeringsbedrag exclusief BTW Omvang kapitaallasten Bedragen uit subsidies / reserves
 zie voorstel     n.v.t.  
Investeringsjaar

Ingangsjaar kapitaallasten  
Personele consequenties In FTE's In €  ICT-consequenties In €
   n.v.t.