KN25|NV 2.15 Aanleg extra woonwagenstandplaatsen
Onderwerp | KN25 / NV2.15 Aanleg extra woonwagenstandplaatsen | ||||
Portefeuillehouder | A. de Jong | ||||
Team | TMAO / TREW | ||||
Beleidsveld / programma | 8 Ruimtelijke ordening en Volkshuisvesting | ||||
Productnummer/-naam | 809 Woningbouw | ||||
Jaar van uitvoering en totale jaarlast |
|||||
Bedragen x € 1.000 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
|
Lasten Baten |
p.m.
|
p.m. | p.m. | p.m. | |
Saldo | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | |
Algemene toelichting met betrekking tot het nieuwe voorstel |
|||||
In 2018 is het landelijke “Beleidskader gemeentelijk woonwagen- en standplaatsenbeleid” vastgesteld door het rijk. In het beleidskader zijn een aantal verplichtingen voor gemeenten opgenomen, zodat het standplaatsenbeleid in lijn is met het mensenrechtelijk kader voor de culturele identiteit van woonwagenbewoners. Eén van de verplichtingen is dat gemeenten de behoefte aan standplaatsen in beeld moet brengen en dat woningzoekende woonwagenbewoners binnen een redelijke termijn kans moeten maken op een standplaats. Om hier voor de gemeente Waalwijk aan te voldoen, is het noodzakelijk om het aantal woonwagenstandplaatsen uit te breiden. Er zijn immers woonwagenbewoners die al 15 tot 20 jaar ingeschreven staan voor een woonwagenstandplaats. Dit is met name ontstaan doordat het aantal woonwagenstandplaatsen de afgelopen 20 jaar maar zeer beperkt zijn uitgebreid, terwijl er wel nieuwe aanwas in de families is bijgekomen. Door het college is inmiddels uitgesproken dat zij willen onderzoeken op welke locaties uitbreiding mogelijk zou zijn. Daartoe is reeds een projectleider aangesteld. Het locatieonderzoek is reed opgestart, maar op dit moment is nog niet inzichtelijk op welke plek(ken) er standplaatsen kunnen komen en ook is nog niet duidelijk hoeveel standplaatsen dit zullen zijn en wat de verdeling wordt naar sociale huurplaatsen, middenhuur-standplaatsen en koop-standplaatsen. Daarom is het nog niet mogelijk om een goede kosteninschatting te maken voor de aanleg van de standplaatsen. Naar verwachting zal het medio 2024 mogelijk zijn om daarvoor een redelijke kosteninschatting te maken. In eerste instantie zullen we onderzoeken of het mogelijk is om uit te breiden op locaties die reeds in bezit zijn van de gemeente. Daardoor zijn grondkosten in de meeste gevallen laag. De kosten die resteren zijn dan in hoofdzaak het uitwerken van de plannen en van het vergunningentraject (incl. ambtelijke kosten) en het bouwrijp maken van de locatie. |
|||||
Toelichting 'inhoud': Wat is de (politieke) prioriteit (conform CWP / eerdere college of raadsbesluiten) / Wat gebeurt er als we het niet doen? |
|||||
Het voldoen aan de gemeentelijke verplichtingen zoals gesteld in het beleidskader van het Rijk en daarmee gehoor geven aan de culturele identiteit van woonwagenbewoners in Waalwijk. | |||||
Toelichting ‘capaciteit’: Wat zijn de directe en de indirecte capacitaire gevolgen? Hoe is dat in het voorstel opgenomen? | |||||
n.n.b. | |||||
Toelichting ‘Geld’: als het voorstel wordt gehonoreerd kun je dan meteen aan de slag of zijn er nog uitvoeringskosten / capaciteit nodig? | |||||
n.n.b. | |||||
Zijn er mogelijkheden om deze extra lasten te dekken en zo ja welke? | |||||
Nee | |||||
Concretisering: | |||||
Investeringsbedrag exclusief BTW | Investeringsbedrag exclusief BTW | Omvang kapitaallasten | Bedragen uit subsidies / reserves | ||
n.n.b. | |||||
Investeringsjaar | Ingangsjaar kapitaallasten | ||||
Personele consequenties | In FTE's | In € | ICT-consequenties | In € | |