KN25|NV 2.14 Inzet mobiel cameratoezicht
Onderwerp | KN25 / NV2.14 Inzet mobiel cameratoezicht | ||||
Portefeuillehouder | S. Ausems | ||||
Team | TLTH | ||||
Beleidsveld / programma | 1 Veiligheid | ||||
Productnummer/-naam | 102 Openbare orde en veiligheid | ||||
Jaar van uitvoering en totale jaarlast |
|||||
Bedragen x € 1.000 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
|
Lasten Baten |
N 35
|
N 25 | N 25 | N 25 | |
Saldo | N 35 | N 25 | N 25 | N 25 | |
Algemene toelichting met betrekking tot het nieuwe voorstel |
|||||
De burgemeester is op basis van de APV bevoegd om (mobiel) cameratoezicht in te zetten om een openbare orde verstoring te voorkomen of tegen te gaan. In het kader hiervan wordt het mobiel cameratoezicht momenteel ook ingezet. Echter is het zo dat er alleen voor 2023 en 2024 incidentele middelen beschikbaar zijn gesteld voor het mobiele cameratoezicht. We zien momenteel een toename in complexe veiligheidsvraagstukken waarbij sprake is van een openbare orde verstoring. Mobiel cameratoezicht is hiervoor een preventief middel of kan helpen bij een eventuele opsporing van orde verstoorders. Daarnaast kan het bijdragen aan het veiligheidsgevoel van bewoners/bezoekers. In 2023 is het mobiele cameratoezicht ingezet op een overlastlocatie voor hangjongeren waarbij er sprake was veel overlast was voor omwonenden van dealen/drugsgebruik. De meldingen van deze locatie zijn na de inzet van het mobiele cameratoezicht afgenomen. Ook is het mobiele cameratoezicht ingezet aan de Bernard Zweerstraat te Waalwijk waarbij sprake was van een persoon met verward gedrag waarna er sprake was van openbare orde en veiligheidsverstoring. Hierbij waren omwonenden enorm bang en voelden zich onveilig. Momenteel wordt gewerkt aan een structureel plan om het mobiele cameratoezicht frequenter in te zetten zoals op evenementen waarbij een openbare orde en veiligheidsrisico aanwezig is. |
|||||
Toelichting 'inhoud': Wat is de (politieke) prioriteit (conform CWP / eerdere college of raadsbesluiten) / Wat gebeurt er als we het niet doen? |
|||||
Als we geen mobiel cameratoezicht in kunnen zetten bij mogelijke te ontstane openbare orde en veiligheidsverstoringen gebruiken we niet alle gemeentelijke bevoegdheden terwijl de burgemeester wel de verantwoordelijkheid draagt voor de openbare orde en veiligheid in Waalwijk. Juist het kunnen inzetten van het juiste instrument op het goede moment zorgt ervoor dat een probleem zo snel mogelijk kan worden aangepakt. Dit is daarbij belangrijk onderdeel van het instrumentarium. | |||||
Toelichting ‘capaciteit’: Wat zijn de directe en de indirecte capacitaire gevolgen? Hoe is dat in het voorstel opgenomen? | |||||
Er zijn nauwelijks capacitaire gevolgen voor het inzetten van mobiel cameratoezicht. Dit is uitbesteed bij een bedrijf die de praktische uitvoering hiervan organiseert. Wanneer er sprake is van inzet van mobiel cameratoezicht is er beschikbare capaciteit binnen het team LTH. |
|||||
Toelichting ‘Geld’: als het voorstel wordt gehonoreerd kun je dan meteen aan de slag of zijn er nog uitvoeringskosten / capaciteit nodig? | |||||
Er zijn 2 scenario’s mogelijk:
|
|||||
Zijn er mogelijkheden om deze extra lasten te dekken en zo ja welke? | |||||
Concretisering: | |||||
Investeringsbedrag exclusief BTW | Investeringsbedrag exclusief BTW | Omvang kapitaallasten | Bedragen uit subsidies / reserves | ||
bedrag invullen |
Bron invullen (res / subs) |
||||
Investeringsjaar | Ingangsjaar kapitaallasten | ||||
Personele consequenties | In FTE's | In € | ICT-consequenties | In € | |
Overige exploitatiekosten | |||||
Totale exploitatiekosten |