Onderwerp KN25 / NV2.14   Inzet mobiel cameratoezicht
Portefeuillehouder S. Ausems
Team TLTH
Beleidsveld / programma 1 Veiligheid
Productnummer/-naam 102    Openbare orde en veiligheid
  Jaar van uitvoering en totale jaarlast
Bedragen x € 1.000 2025 2026 2027 2028

Lasten

Baten

N  35

 

N   25 N  25 N  25
Saldo N  35 N  25 N  25 N  25
Algemene toelichting met betrekking tot het nieuwe voorstel

De burgemeester is op basis van de APV bevoegd om (mobiel) cameratoezicht in te zetten om een openbare orde verstoring te voorkomen of tegen te gaan. In het kader hiervan wordt het mobiel cameratoezicht momenteel ook ingezet. Echter is het zo dat er alleen voor 2023 en 2024 incidentele middelen beschikbaar zijn gesteld voor het mobiele cameratoezicht. 

We zien momenteel een toename in complexe veiligheidsvraagstukken waarbij sprake is van een openbare orde verstoring. Mobiel cameratoezicht is hiervoor een preventief middel of kan helpen bij een eventuele opsporing van orde verstoorders. Daarnaast kan het bijdragen aan het veiligheidsgevoel van bewoners/bezoekers. 

In 2023 is het mobiele cameratoezicht ingezet op een overlastlocatie voor hangjongeren waarbij er sprake was veel overlast was voor omwonenden van dealen/drugsgebruik. De meldingen van deze locatie zijn na de inzet van het mobiele cameratoezicht afgenomen. 

Ook is het mobiele cameratoezicht ingezet aan de Bernard Zweerstraat te Waalwijk waarbij sprake was van een persoon met verward gedrag waarna er sprake was van openbare orde en veiligheidsverstoring. Hierbij waren omwonenden enorm bang en voelden zich onveilig. 
De camerabeelden zijn gebruik om het veiligheidsgevoel van de omwonenden te laten toenemen en zijn hierna ook gebruikt ter bewijsvoering voor de strafrechtzaak.  

Momenteel wordt gewerkt aan een structureel plan om het mobiele cameratoezicht frequenter in te zetten zoals op evenementen waarbij een openbare orde en veiligheidsrisico aanwezig is. 

Toelichting 'inhoud': Wat is de (politieke) prioriteit (conform CWP / eerdere college of raadsbesluiten) / Wat gebeurt er als we het niet doen?
Als we geen mobiel cameratoezicht in kunnen zetten bij mogelijke te ontstane openbare orde en veiligheidsverstoringen gebruiken we niet alle gemeentelijke bevoegdheden terwijl de burgemeester wel de verantwoordelijkheid draagt voor de openbare orde en veiligheid in Waalwijk. Juist het kunnen inzetten van het juiste instrument op het goede moment zorgt ervoor dat een probleem zo snel mogelijk kan worden aangepakt. Dit is daarbij belangrijk onderdeel van het instrumentarium. 
Toelichting ‘capaciteit’: Wat zijn de directe en de indirecte capacitaire gevolgen? Hoe is dat in het voorstel opgenomen?
Er zijn nauwelijks capacitaire gevolgen voor het inzetten van mobiel cameratoezicht. Dit is uitbesteed bij een bedrijf die de praktische uitvoering hiervan organiseert. 
Wanneer er sprake is van inzet van mobiel cameratoezicht is er beschikbare capaciteit binnen het team LTH. 
Toelichting ‘Geld’: als het voorstel wordt gehonoreerd kun je dan meteen aan de slag of zijn er nog uitvoeringskosten / capaciteit nodig?
 

Er zijn 2 scenario’s mogelijk: 

  1. De huidige camera’s zijn technisch afgeschreven (of defect). De aanschaf van 2 nieuwe camera’s kost € 10.000 en kennen een afschrijvingstermijn van 10 jaar. Deze camera’s kunnen worden ingezet op basis van de actuele situatie en die is op voorhand niet in te schatten. Het verdient daarom de voorkeur om 2 camera’s aan te schaffen, zodat we voldoende flexibel zijn. Voor het monitoren/uitlezen van de camera’s wordt gebruik gemaakt van dienstverlening door een externe partij. De jaarlijkse kosten die hiermee gemoeid zijn bedragen omstreeks € 25.000. Dit betekent voor 2025 dus een totaal bedrag van € 35.000 en voor de 9 jaren hierna € 25.000.
    Tot op heden is hiervoor incidenteel budget beschikbaar gesteld, maar feitelijk ligt er een structurele behoefte. Vanuit die optiek wordt voorgesteld om dit vanaf 2025 structureel in de (meerjaren)begroting te borgen.
  2. De huidige camera’s zijn technisch afgeschreven (of defect). Nieuwe camera’s kennen een afschrijvingstermijn van 10 jaar Deze camera’s kunnen worden ingezet op basis van de actuele situaties zoals bovenstaand omschreven. In de context waarin er slechts in 2025 nog incidentele ruimte beschikbaar is in de begroting en de jaren daarna nog geen sluitende begroting in het zicht is, stellen we voor om voor 2025 wederom een incidenteel budget beschikbaar te stellen. In plaats van de camera’s aan te schaffen, kiezen we voor een huur/leaseconstructie waarmee we de flexibiliteit hebben om in te zetten al naar gelang de behoefte er is en leggen we op voorhand geen meerjarige claim op de begroting. Samen met de dienstverlening om de camera’s te monitor/uit te lezen, komt dit neer op € 25.000 per jaar. Hiermekan er jaarlijks opnieuw worden afgewogen of continuering van deze inzet van cameratoezicht wenselijk is. Wel zal jaarlijks de aanvraag komen om dit op te nemen in de kadernota.
Zijn er mogelijkheden om deze extra lasten te dekken en zo ja welke?
 
 Concretisering:
Investeringsbedrag exclusief BTW Investeringsbedrag exclusief BTW Omvang kapitaallasten Bedragen uit subsidies / reserves
      bedrag invullen

Bron invullen (res / subs)

Investeringsjaar

Ingangsjaar kapitaallasten  
Personele consequenties In FTE's In €  ICT-consequenties In €
         
Overige exploitatiekosten  
Totale exploitatiekosten