KN25|NV 2.08 Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening
Onderwerp | KN25 / NV2.08 Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening | ||||||||||||||||||||||||
Portefeuillehouder | D. Odabasi | ||||||||||||||||||||||||
Team | TWIJZ | ||||||||||||||||||||||||
Beleidsveld / programma | Armoedebeleid/Schuldhulpverlening | ||||||||||||||||||||||||
Productnummer/-naam | 615 AMW Schuldhulpverlening | ||||||||||||||||||||||||
Jaar van uitvoering en totale jaarlast |
|||||||||||||||||||||||||
Bedragen x € 1.000 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
|||||||||||||||||||||
Lasten Baten |
N 388 V 306 |
N 388 V 306 |
N 388 V 306 |
N 388 V 306 |
|||||||||||||||||||||
Saldo | N 82 | N 82 | N 82 | N 82 | |||||||||||||||||||||
Algemene toelichting met betrekking tot het nieuwe voorstel |
|||||||||||||||||||||||||
Vanuit de brede schuldenaanpak zijn er afgelopen jaren vele taken bij gekomen, zonder dat dit heeft geleid tot extra formatie. Ook heeft de gemeenteraad met de nieuwe koers sociaal domein besloten om de focus te verleggen naar preventieve inzet. Het Rijk heeft structurele aanvullende middelen (verbeteren dienstverlening SHV) toegezegd. Omdat het kabinet demissionair is, is deze structurele toezegging nog niet waargemaakt. Vooruitlopend op deze structurele toezegging heeft de gemeente Waalwijk voor 2023 van het Rijk een bedrag van 85k hiervoor ontvangen en ingezet voor formatie. Naar verwachting wordt deze dan ook doorgezet in 2024 en 2025 e.v., wat later als dekkingsmiddel van deze post kan worden gezien. We zijn met ondersteuning van de afdeling kwaliteit van teamWijZ afgelopen periode aan de slag gegaan met een capaciteitsberekening, waarbij in beeld hebben gebracht hoeveel fte er nodig is om minimaal te kunnen voldoen aan de uitvoering van de eisen van de wet. |
|||||||||||||||||||||||||
Toelichting 'inhoud': Wat is de (politieke) prioriteit (conform CWP / eerdere college of raadsbesluiten) / Wat gebeurt er als we het niet doen? |
|||||||||||||||||||||||||
Als er niet voldoende formatie is dan kunnen we niet alle wettelijke taken uitvoeren en zullen we keuzes moeten maken. Als er keuzes gemaakt moeten worden dan ligt het voor de hand om te stopen met de ondersteuning van de voedselbank en niet meer te voldoen aan de wettelijke taak van preventie en de vroegsignalering maar voornamelijk in te zetten op de curatieve trajecten.
De ondersteuning van de voedselbank is geen wettelijke taak. Ter ondersteuning aan de voedselbank wordt door het team Geldzorgen indicaties afgegeven en heronderzoeken gedaan. In formatie is hiervoor 0,2 fte nodig, die beschikbaar komt als we hiermee stoppen. Het hebben van problematische schulden leidt tot problemen op meerdere leefgebieden zoals bijvoorbeeld gezondheid en opvoeden. Dit leidt tot hogere zorgkosten op andere leefgebieden. |
|||||||||||||||||||||||||
Toelichting ‘capaciteit’: Wat zijn de directe en de indirecte capacitaire gevolgen? Hoe is dat in het voorstel opgenomen? | |||||||||||||||||||||||||
We zijn met ondersteuning van de afdeling kwaliteit van team WijZ afgelopen periode aan de slag gegaan met een capaciteitsberekening, waarbij in beeld is gebracht hoeveel fte er nodig is om minimaal te kunnen voldoen aan de uitvoering van de eisen van de wet.
Deze berekening is exclusief eventuele extra inzet vanwege de koers.
|
|||||||||||||||||||||||||
Toelichting ‘Geld’: als het voorstel wordt gehonoreerd kun je dan meteen aan de slag of zijn er nog uitvoeringskosten / capaciteit nodig? | |||||||||||||||||||||||||
Er is naast het werven van nieuwe collega’s geen capaciteit nodig en er zijn geen uitvoeringskosten. |
|||||||||||||||||||||||||
Zijn er mogelijkheden om deze extra lasten te dekken en zo ja welke? | |||||||||||||||||||||||||
Het Rijk heeft structurele aanvullende middelen (verbeteren dienstverlening SHV) toegezegd. Omdat het kabinet demissionair is, is deze toezegging nog niet waargemaakt. Als er via de mei- of septembercirculaire 2024 wel structurele middelen 85k per jaar beschikbaar worden gesteld, worden de structurele middelen opgenomen in de begroting van 2025 en verder als aanvullende dekkingsmiddel, en toegevoegd aan de personeelsstaat van team WijZ. | |||||||||||||||||||||||||
Concretisering: | |||||||||||||||||||||||||
Investeringsbedrag exclusief BTW | Investeringsbedrag exclusief BTW | Omvang kapitaallasten | Bedragen uit subsidies / reserves | ||||||||||||||||||||||
n.v.t. | |||||||||||||||||||||||||
Investeringsjaar | Ingangsjaar kapitaallasten | ||||||||||||||||||||||||
Personele consequenties | In FTE's | In € | ICT-consequenties | In € | |||||||||||||||||||||
Overige exploitatiekosten | |||||||||||||||||||||||||
Totale exploitatiekosten |