KN25|NV 2.06Structurele inzet 2e wijk GGZ’er
Onderwerp | KN25 / NV2.06 Structurele inzet 2e wijk GGZ’er | ||||
Portefeuillehouder | S. Ausems | ||||
Team | TLTH | ||||
Beleidsveld / programma | 1 Veiligheid | ||||
Productnummer/-naam | 102 Openbare orde en veiligheid | ||||
Jaar van uitvoering en totale jaarlast |
|||||
Bedragen x € 1.000 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
|
Lasten Baten |
|
N 93 | N 93 | N 93 | |
Saldo | N 93 | N 93 | N 93 | ||
Algemene toelichting met betrekking tot het nieuwe voorstel |
|||||
De gemeente Waalwijk heeft twee wijk-GGZ’ers in dienst die oog en aandacht hebben voor complexe casuïstiek met personen met onbegrepen gedrag. Zij fungeren als voorportaal van complexe problematiek waarin hulpverlening, politie of omwonenden geen raad weten. Vanuit hun functie verwijzen zij door naar passende hulpverlening maar fungeren ook als hulpverleners voor omwonenden of betrokkenen van overlast casuïstiek. Waalwijk heeft 1 fte Wijk-GGZ’er structureel in dienst en op dit moment 0,78 fte (op termijn wordt dit 1 fte) Wijk-GGZ’er in dienst middels incidentele middelen die beschikbaar zijn gesteld t/m 2025. Met de inzet van 1 fte Wijk-GGZ’er is gemerkt dat deze slechts repressief kan optreden: er komt een cliënt in beeld als er al sprake is van overlast of andersoortige problematiek rondom de betreffende persoon. Met de inzet van een 2e Wijk-GGZ’er is ervaren dat er meer ingezet kan worden op preventie en het kunnen voorkomen van overlast. Hierdoor kan afgesloten casuïstiek gemonitord worden om zo vroegtijdig in te kunnen grijpen wanneer er opnieuw problemen dreigen te ontstaan. Ook is het beeld dat de laatste jaren de problematiek rondom personen met onbegrepen gedrag toeneemt. Dit maakt dat de tijd die per casus besteed moet worden vanwege de complexiteit en ernst van de casus groter is geworden. De inzet van 2fte Wijk-GGZ’ers is daarbij noodzakelijk om urgente complexe casuïstiek op te kunnen blijven pakken. Ook gaan de Wijk-GGZ’ers in de toekomst een belangrijke positie krijgen in de wijkteams die worden opgezet vanuit de koers sociaal domein. Met dit nieuwe voorstel willen we 2 fte Wijk-GGZ structureel in dienst nemen waar er nu sprake is van een. Met de huidige capaciteit van 0,78 fte die momenteel beschikbaar is gesteld merken we dat het erg krap is om te kunnen voorzien in de toenemende complexe problematiek, de flexibiliteit waarin zij werken, het belang van inzetten op preventie en de toenemende rol in het sociale domein, daarom is het zeer wenselijk om op termijn te kunnen beschikken over 2 structurele formatieplaatsen. |
|||||
Toelichting 'inhoud': Wat is de (politieke) prioriteit (conform CWP / eerdere college of raadsbesluiten) / Wat gebeurt er als we het niet doen? |
|||||
In de actualisering begroting 2023 zijn eenmalig middelen toegekend voor de inzet van een 2e Wijk-GGZ’er in 2023. Bij de kadernota 2024 is dit met 2 jaar verlengd voor 2024 en 2025. Politiek leeft het onderwerp zorg en veiligheid enorm en dit is ambtelijk en in de samenleving ook zo.
Als we niet kiezen om de 2e Wijk-GGZ’er in structurele dienst te nemen is er voor 2025 nog geen consequentie. Echter is het zo dat er vanaf 2026 geen middelen meer beschikbaar zijn. |
|||||
Toelichting ‘capaciteit’: Wat zijn de directe en de indirecte capacitaire gevolgen? Hoe is dat in het voorstel opgenomen? | |||||
Als het voorstel gevolgd wordt heeft dit als gevolg dat er structureel 2 fte Wijk-GGZ’ers inzetbaar zijn voor de gemeente Waalwijk. Als het voorstel niet wordt gevolgd heeft dit als gevolg dat er maar 1 fte Wijk-GGZ’er voor de gemeente inzetbaar is. | |||||
Toelichting ‘Geld’: als het voorstel wordt gehonoreerd kun je dan meteen aan de slag of zijn er nog uitvoeringskosten / capaciteit nodig? | |||||
Als het voorstel wordt gehonoreerd dan zijn er financiële middelen nodig om structureel 1 fte extra Wijk-GGZ’er in vaste dienst te nemen. Dit gaat om een medewerker schaal 10 voor 36 uur per week. De jaarlijkse lasten bedragen 93k (Schaal 10, periodiek 9 o.b.v. MAX-2). | |||||
Zijn er mogelijkheden om deze extra lasten te dekken en zo ja welke? | |||||
Er zijn geen mogelijkheden om de extra lasten te dekken vanuit de B2 staat van TLTH. | |||||
Concretisering: | |||||
Investeringsbedrag exclusief BTW | Investeringsbedrag exclusief BTW | Omvang kapitaallasten | Bedragen uit subsidies / reserves | ||
b.v.t. | |||||
Investeringsjaar | Ingangsjaar kapitaallasten | ||||
Personele consequenties | In FTE's | In € | ICT-consequenties | In € | |
1,0 fte | € 93.000 |