KN25|NV 2.05 Uitbreiding team Consulenten Wmo
Onderwerp | KN25 / NV2.05 Uitbreiding team Consulenten Wmo | ||||
Portefeuillehouder | D. Odabasi | ||||
Team | TWIJZ | ||||
Beleidsveld / programma | 6 Sociaal Domein / Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) | ||||
Productnummer/-naam | 605 Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) | ||||
Jaar van uitvoering en totale jaarlast |
|||||
Bedragen x € 1.000 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
|
Lasten Baten |
N 347
|
N 174 | |||
Saldo | N 347 | N 174 | N | N | |
Algemene toelichting met betrekking tot het nieuwe voorstel |
|||||
Team WIJZ is de Toegang tot het Sociaal Domein en daarin zijn verschillende activiteiten georganiseerd. We geven uitvoering aan de Jeugdwet, Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en Schuldhulpverlening en hebben in ons team onder andere ook een cluster Veiligheid, Schoolmaatschappelijke Ondersteuning, Maatschappelijke ondersteuning, Jongerenwerk en Team Jeugd & Gezin. Deze sub-teams worden weer ondersteund door een frontoffice (het ZorgLoket), backoffice (Zorgservice) en kwaliteitsteam. In twee sub-teams, Team Senior Regisseurs (T-SR) en Team Consulenten Wmo (T-Wmo), worden grotendeels de vragen omtrent Wmo behandeld. In het T-SR is er 1,5 fte beschikbaar om Wmo-meldingen op te pakken. Deze omvang aan fte is voldoende omdat er onlangs wat taken zijn verschoven van T-SR naar T-Wmo. Dit voorstel heeft betrekking op het Team Consulenten Wmo (T-Wmo). Kijkend naar het aantal Wmo-meldingen (hulpvragen van inwoners) dan is er een stijgende lijn te zien over de afgelopen jaren. Door extramuralisatie van de WLZ en een beperkter aanbod van hulp en ondersteuning zien we een toename in complexiteit van de hulpvragen die we krijgen. De uitvoering van de Wmo staat hierdoor al jaren onder druk. In de afgelopen 2 jaar liep de wachtlijst wel eens op tot 6 maanden, terwijl er vanuit de Wmo een besluit moet worden genomen binnen 8 weken (maximaal 6 weken onderzoek, 2 weken besluitvorming). Om de wachtlijst terug te dringen is er in de afgelopen jaren en tot op heden altijd boven begroting ingehuurd en dit is dan bij de jaarrekening verantwoord of opgelost door middel van het zoeken naar dekking. Met dit voorstel willen we vooraf aangeven wat er minimaal nodig hebben om de uitvoering van de Wmo zorgvuldig uit te kunnen voeren binnen de wettelijke kaders. Koers Sociaal Domein, samenwerking met de Regio Hart van Brabant |
|||||
Toelichting 'inhoud': Wat is de (politieke) prioriteit (conform CWP / eerdere college of raadsbesluiten) / Wat gebeurt er als we het niet doen? |
|||||
De Wmo is een Wet die bepaalt dat de gemeente hulp en ondersteuning biedt aan de inwoners. De wettelijke termijn van 6 weken voor het afhandelen van een melding Wmo halen we al geruime tijd niet en inwoners krijgen al geruime tijd niet tijdig de juiste zorg. Hierdoor verergert de problematiek en is er daarna (vaak) duurdere zorg nodig. Inwoners zijn ontevreden over de dienstverlening van de gemeente Waalwijk. De druk op het team blijft onverminderd (te) hoog met gevolgen voor werkplezier, welbevinden en hoger verzuim.
Er is in de afgelopen periode goed gekeken naar het efficiënter inrichten van de procedures en processen. Hierdoor zijn we (daar waar mogelijk) afgestapt van de “Werken met VERVE” methode. We handelen bepaalde aanvragen verkort af. Echter zijn op dit moment de grenzen van efficiëntie bereikt binnen de mogelijkheden van huidige Wet en beleidsregels. In de koers Sociaal Domein zit een Implementatielijn Inkoop en Indicatiestelling die mogelijk een andere richtlijn biedt om het werk anders te organiseren met efficiëntie tot gevolg, maar ook dat biedt nu geen oplossing. Als het voorstel niet gehonoreerd wordt zullen we het team moeten blijven aanvullen met (duurder) ingehuurd personeel om de instroom aan te kunnen en te voldoen aan de wettelijke termijn. Dit kost ons op dit moment en dus ook in de toekomst veel meer, namelijk ruim 500k Dit brengt ook personele wisselingen met zich mee en dat kost op haar beurt weer veel tijd en geld vanwege het steeds opnieuw inwerken van nieuwe collega’s. De dekking voor de extra inhuur is in de afgelopen jaren gevonden in incidentele uitkeringen Gemeentefonds en in niet bestede middelen bij TMAO. |
|||||
Toelichting ‘capaciteit’: Wat zijn de directe en de indirecte capacitaire gevolgen? Hoe is dat in het voorstel opgenomen? | |||||
De huidige formatie voor T-Wmo is 6,37fte. De benodigde formatie om de huidige instroom te kunnen verwerken binnen de wettelijke termijn is 10,5fte. Daar bovenop zit 1,5fte bij het T-SR zoals eerder in dit voorstel aangegeven. De benodigde formatie, 10,5fte, is berekend op het aantal meldingen Wmo die door T-Wmo worden opgepakt.
Aantal Wmo meldingen per jaar voor T-Wmo = 2.150 stuks Normtijd = 6,5 uur Productieve uren per jaar = 1.330 uur Benodigde formatie = 10,5 fte Enkele opmerkingen:
Om aan 10,5fte te komen dienen we met 4,13 fte flexibele formatie uit te breiden voor 2025. Met een bedrag van 84k per fte komt dat neer op een extra bedrag van 347k voor 2025. Voor 2026 kan er een wijziging ontstaan in de samenwerking met de Regio Hart van Brabant. Dit zal in de eerste helft van 2026 juist om meer inspanning vragen van T-Wmo. Pas in de loop van 2026 zal dit leiden tot een vermindering van capaciteit. Daarom is het voorstel om in 2026 nog 50% van de incidentele formatie beschikbaar te houden, 2,06fte. Dit komt neer op een bedrag van 173k voor 2026. |
|||||
Toelichting ‘Geld’: als het voorstel wordt gehonoreerd kun je dan meteen aan de slag of zijn er nog uitvoeringskosten / capaciteit nodig? | |||||
Er is naast het werven van nieuwe collega’s geen capaciteit nodig en er zijn geen uitvoeringskosten.
Bij de berekening van de kosten is uitgegaan van schaal 9. Dat is 84k op basis einde schaal (MAX-2). |
|||||
Zijn er mogelijkheden om deze extra lasten te dekken en zo ja welke? | |||||
Er zijn nu geen mogelijkheden om deze extra lasten te dekken. Door dit budget beschikbaar te stellen voorkom je wel een extra uitgave van 165k voor de extra kosten van inhuur op basis van een project of detachering. | |||||
Concretisering: | |||||
Investeringsbedrag exclusief BTW | Investeringsbedrag exclusief BTW | Omvang kapitaallasten | Bedragen uit subsidies / reserves | ||
n.v.t. | |||||
Investeringsjaar | Ingangsjaar kapitaallasten | ||||
Personele consequenties | In FTE's | In € | ICT-consequenties | In € | |
Overige exploitatiekosten | |||||
Totale exploitatiekosten |