Onderwerp KN25 /  NV2.04   Beleidsadviseur zorg en veiligheid
Portefeuillehouder S. Ausems
Team TLTH
Beleidsveld / programma 1 Veiligheid
Productnummer/-naam 631
  Jaar van uitvoering en totale jaarlast
Bedragen x € 1.000 2025 2026 2027 2028

Lasten

Baten

N  93

 

N  93 N  93 N  93
Saldo N  93  N  93 N  93 N 93 
Algemene toelichting met betrekking tot het nieuwe voorstel

Meer personen met onbegrepen gedrag, een toename van het aantal vechtscheidingen en meer hardnekkige problematiek rond jongeren die terechtkomen in het criminele circuit. De casuïstiek wordt steeds complexer. Dit is in veel gemeenten zichtbaar, zo ook in Waalwijk.
Een eerste aanzet om te komen tot een oplossing is dat er een onderzoek gedaan is naar de rollen en verantwoordelijkheden van de gemeente. Het advies hierin is om een verbeterplan op te stellen dat zich richt op een gezamenlijke visie en het samenbrengen van wat er speelt en wat we beschikbaar hebben in de organisatie. Hiermee gaat een verbindingsregisseur zorg en veiligheid in 2024 aan de slag. We hebben in het collegevoorstel hierover aangegeven dat dit initieel gaat over 1 jaar en dat we daarna evalueren. Maar we weten ook dat dit structureel aandacht vraagt. Het is hard nodig om structureel beleid te ontwikkelen op het gebied van zorg en veiligheid. We hebben hier een belangrijke pijler van gemaakt in de opgave vanuit de koers sociaal domein. Veiligheid is een belangrijke risicofactor als het gaat over gezond en prettig opgroeien maar ook als het gaat over een prettige woon- en leefomgeving voor alle inwoners in Waalwijk. Toenemende GGZ problematiek, die ook in steeds vaker zichtbaar is op straat, maakt het noodzakelijk om hier structureel op in te zetten. 

We hebben een veiligheidsteam waar we casuïstiek oppakken, we hebben ook wat uitvoeringscapaciteit vanuit het Team Leefbaarheid, Toezicht en Handhaving, maar we hebben geen beleidscapaciteit waar we nadrukkelijk ook de lange termijn bekijken en op preventie, ondersteuning en zorg in relatie tot veiligheid inzetten. Wat we nu doen is dus steeds vooral reactief in de uitvoering. Daarom vragen we middelen aan voor een beleidsadviseur Zorg en Veiligheid. Hierbij gaan we uit van schaal 10, 36 uur, zijnde 93k (o.b.v. MAX-2).

Toelichting 'inhoud': Wat is de (politieke) prioriteit (conform CWP / eerdere college of raadsbesluiten) / Wat gebeurt er als we het niet doen?
De politieke prioriteit is hoog. De raad heeft eerder de gewenste koerswijziging vastgesteld in november 2022 en later het implementatievoorstel waarin we Zorg en Veiligheid als pijler hebben meegenomen. Het is hard nodig om beleid te ontwikkelen op dit gebied gezien de aard van de problematiek en de impact die dat heeft op de samenleving.
Toelichting ‘capaciteit’: Wat zijn de directe en de indirecte capacitaire gevolgen? Hoe is dat in het voorstel opgenomen?
Hier is geen capaciteit voor beschikbaar in huis.
Toelichting ‘Geld’: als het voorstel wordt gehonoreerd kun je dan meteen aan de slag of zijn er nog uitvoeringskosten / capaciteit nodig?
We kunnen direct aan de slag. In 2024 is er een Verbindingsregisseur aan de slag. De beleidsmedewerker kan hierop aansluiten en aan de slag vanaf 2025.
Zijn er mogelijkheden om deze extra lasten te dekken en zo ja welke?
Deze zijn in het integrale voorstel meegenomen
 Concretisering:
Investeringsbedrag exclusief BTW Investeringsbedrag exclusief BTW Omvang kapitaallasten Bedragen uit subsidies / reserves
n.v.t.        
Investeringsjaar

Ingangsjaar kapitaallasten  
Personele consequenties In FTE's In €  ICT-consequenties In €
         
Overige exploitatiekosten  
Totale exploitatiekosten