KN25|NV 2.02Implementatie Wmo-beleidsplan
Onderwerp | KN25 / NV2.02 Implementatie WMO beleidsplan | ||||
Portefeuillehouder | D. Odabasi | ||||
Team | TMAO | ||||
Beleidsveld / programma | 6 Sociaal Domein / Wmo / Participatie (m.u.v. burgerbegroting) | ||||
Productnummer/-naam | 633, 711, 605, 630 | ||||
Jaar van uitvoering en totale jaarlast |
|||||
Bedragen x € 1.000 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
|
Lasten Baten |
N 135
|
N 240 | |||
Saldo | N 135 | N 240 | |||
Algemene toelichting met betrekking tot het nieuwe voorstel |
|||||
In april 2023 is het Wmo-beleidsplan vastgesteld. Om vanuit de Wmo de komende jaren de omslag te maken van geïndiceerde zorg naar publiek (mentale) gezondheid is het noodzakelijk om te investeren in het voorliggend veld. We zetten de komende jaren in op:
De raming de voor de implementatie van het beleidsplan is als volgt:
Link naar raadbesluit: https://waalwijk.notubiz.nl/vergadering/1022452 |
|||||
Toelichting 'inhoud': Wat is de (politieke) prioriteit (conform CWP / eerdere college of raadsbesluiten) / Wat gebeurt er als we het niet doen? |
|||||
Na het vaststellen van de koers november 2022 is er op basis van die koers een Wmo-beleidsplan vastgesteld in 2023. Basis van dit Wmo-beleidsplan is dat we de komende jaren de omslag maken van geïndiceerde zorg naar publiek (mentale) gezondheid, waarbij afschaling naar de sociale basis de voorwaarde is. Het is daarbij noodzakelijk om te investeren in de sociale basis (het voorliggend veld). Als deze investeringen niet gedaan worden, is de kans gering dat we de omvang van de geïndiceerde zorg de komende jaren kunnen reduceren. | |||||
Toelichting ‘capaciteit’: Wat zijn de directe en de indirecte capacitaire gevolgen? Hoe is dat in het voorstel opgenomen? | |||||
De extra capaciteit is bedoeld voor het opstarten van een wijkteam. Willen we de beschikkingen terugbrengen is het noodzakelijk dat we mensen hebben die vanuit het wijkteam ondersteuningsvragen op kunnen pakken en/of door kunnen geleiden naar de sociale basis of een beschikking. Gezien de actuele wachtlijsten bij Team Wijz en het niet binnen de wettelijke termijn af kunnen wikkelen van beschikkingen is het niet haalbaar om dit op kort termijn op basis van de huidige bezetting op te lossen. Daar komt bij dat we starten met één wijkteam en we dus in de andere wijken voorlopig blijven werken met beschikkingen. In eerste instantie werkt het wijkteam dus naast Team Wijz en is er nog minder sprake van substitutie. | |||||
Toelichting ‘Geld’: als het voorstel wordt gehonoreerd kun je dan meteen aan de slag of zijn er nog uitvoeringskosten / capaciteit nodig? | |||||
Als het voorstel wordt gehonoreerd kunnen we meteen aan de slag. | |||||
Zijn er mogelijkheden om deze extra lasten te dekken en zo ja welke? | |||||
Er wordt geprobeerd om de subsidiekosten aan de buurthuizen te reduceren. We doen dit door hen te ondersteunen met een fondsenwerver
(van € 25.000 - € 50.000 voor kleinere initiatieven/verbouwingen tot enkele tonnen bij bijzondere concepten met veel impact die zijn bedacht samen met inwoners en samenwerkingspartners). De middelen die dus op een andere wijze bij deze buurthuizen binnenkomen, die hoeft de gemeente niet meer te subsidiëren. Deze reductie is echter pas zichtbaar op de lange termijn. |
|||||
Concretisering: | |||||
Investeringsbedrag exclusief BTW | Investeringsbedrag exclusief BTW | Omvang kapitaallasten | Bedragen uit subsidies / reserves | ||
n.v.t. | |||||
Investeringsjaar | Ingangsjaar kapitaallasten | ||||
Personele consequenties | In FTE's | In € | ICT-consequenties | In € | |
Overige exploitatiekosten | |||||
Totale exploitatiekosten |