4. Sociaal Domein

Sociaal domein

Terug naar navigatie - Sociaal domein

Begin 2020 bleek dat, onder andere door ontwikkelingen in wetgeving, de tekorten in het sociaal domein naar 2021 toe verder oplopen. De tekorten komen zowel vanuit de jeugd (regionaal) als vanuit prijs en volume ontwikkelingen in de Wmo (lokaal). We zijn met deze tekorten aan de slag gegaan met als uitgangspunt dat de tekorten in het sociaal domein ook opgelost worden binnen het sociaal domein.

Parallel aan de beheersmaatregelen is TWIJZ op verschillende andere manieren aan het door ontwikkelen. In 2018 heeft er een reorganisatie plaats gevonden. Deze reorganisatie is in 2019 en in 2020 door Berenschot onderzocht. De slotconclusie is dat de reorganisatie heeft geleid tot een team dat op de goede weg is met een stevig fundament waarop verder gebouwd kan worden.

Ondanks dat de reorganisatie en de beheersmaatregelen jeugd leiden tot een efficiëntere en kwalitatief betere toegang tot (jeugd)zorg, zijn we naar aanvullende maatregelen op zoek gegaan. Samen met een extern bureau is gekeken naar extra beheersmaatregelen op jeugd en zijn beheersmaatregelen op de Wmo opgesteld. Hieronder staat een overzicht van de aanvullende (financiële) maatregelen.

Bedragen x  € 1.000         

 

2021 2022 2023 2024
Extra besparing lopende beheersmaatregelen 150 300 300 390
Aanvullende maatregelen Jeugd/Wmo 325 525 525 630
Extra rijksmiddelen 0 750 750 750
Budgetplafond HbH 0 0 250 305
Totaal 
 
475 1.575 1.825 2.075


Extra besparing lopende beheersmaatregelen

We hebben extra advies ingewonnen op de lopende beheersmaatregelen jeugd waarvoor we reeds een besparing van 1 miljoen in de begroting hebben opgenomen. Dit heeft geleid tot de conclusie dat op de maatregelen herindicaties bij de toegang, POH-JGGZ, plan van aanpak en verlengde jeugdwet € 390.000 meer bespaard kan worden.

Aanvullende maatregelen Jeugd/Wmo
Het externe advies dat we hebben ingewonnen heeft ook bekeken of er aanvullende maatregelen mogelijk zijn, zowel binnen de jeugd als de Wmo. Voor de Wmo geldt dat de beheersmaatregelen die reeds voor de jeugd waren genomen ook ingezet kunnen worden voor de Wmo. In totaal is berekend dat we door gerichte training van de medewerkers van de toegang, meer differentiatie van taken en herberekening van tarieven Wmo een extra besparing mogelijk is oplopend tot € 630.000.

Extra rijksmiddelen
Voor de jaren 2020 en 2021 heeft het rijk incidenteel middelen beschikbaar gesteld aan gemeenten voor de extra kosten in de jeugdzorg. Voor de gemeente Waalwijk was dit € 750.000. Inmiddels is door zowel de Provincie als het Rijk aangegeven dat gemeenten deze extra middelen structureel in de begroting kunnen verwerken.

Budgetplafond HbH
De kosten voor hulp bij het huishouden (HbH) nemen de afgelopen jaren fors toe tot inmiddels ongeveer € 3,7 miljoen per jaar. Belangrijkste oorzaak is het afschaffen van de inkomenstoets en het uniforme (lage) uurtarief dat moet worden gehanteerd. Deze ontwikkeling vinden wij, evenals vele gemeenten met ons, niet wenselijk. Om de kosten enigszins in de hand te houden zijn wij voornemens om een budgetplafond op de HBH1 in te voeren van 10% in met ingang van 2023. Deze nemen we dan mee in de aanbesteding die in 2022 wordt uitgevoerd.