2. Samenvatting beleid en financiën

Samenvatting beleid

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

In dit Voorjaarsbericht zijn vanuit de begroting 2024 alle 130 activiteiten opgenomen om over te rapporteren. Van deze activiteiten is bij de programma's en beleidsvelden met de kleurindicatoren een toelichting aangegeven in welke mate de activiteit op schema ligt.

GROEN:         De activiteit verloopt conform de omschrijving/planning en zal tijdig met het gewenste resultaat worden afgerond of is reeds afgerond.
ORANJE:       De activiteit behoeft bijsturing om de maatregel in tijd en/of kwaliteit met het gewenste resultaat af te ronden.
ROOD:            De activiteit zal NIET met het gewenste resultaat worden afgerond.

Het onderstaande overzicht is een recapitulatie van de kleurindicatoren van alle activiteiten, ingedeeld naar programma's en beleidsvelden.

Programma/Beleidsveld Indicatoren (TIJD)
Programma's: G O R
Binnenstad 4 2 0
Duurzaamheid 5 0 0
Jeugd 9 1 0
Beleidsvelden:      
0. Bestuur en ondersteuning 10 6 0
1. Veiligheid 10 5 1
2. Verkeer, vervoer en waterstaat 11 0 0
3. Economie 6 5 0
4. Onderwijs 3 0 1
5. Sport, cultuur en recreatie 20 9 1
6. Sociaal domein 8 0 0
7. Volksgezondheid en milieu 5 0 1
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing 7 0 0
TOTAAL     (130) 98 28 4

 

Samenvatting financieel

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

De begroting 2024 is door de gemeenteraad vastgesteld op 2 november 2023.  Daarbij is een aantal amendementen aangenomen met een effect op de meerjarenbegroting.
Op 21 december 2023 heeft de raad het Najaarsbericht 2023 vastgesteld, met daarbij de structurele doorwerking naar 2024 en verder. Informatie daarover is terug te vinden in het Najaarsbericht 2023.
Daarna is in raadsinformatiebrief 002-24 gerapporteerd over de uitkomst van de Decembercirculaire 2023. De uitkomsten daarvan voor 2024 en verder worden in dit Voorjaarsbericht 2024 nog toegelicht. 

Zie ook:

Begroting 2024: Raadsvoorstel begroting 2024 en Programmabegroting 2024 .
Najaarsbericht 2023: Raadsvoorstel Najaarsbericht 2023 en Najaarsbericht 2023 .
Decembercirculaire 2023 (002-24): Decembercirculaire 2023: financiële effecten daarvan zitten ook in dit Voorjaarsbericht 2023 (zie voorstel VJB24 / 0.03).

Volgend op deze stukken wordt nu het Voorjaarsbericht 2024 gepresenteerd met de financiële effecten voor de jaren 2024-2028.

Financieel beeld na Voorjaarsbericht 2024

Terug naar navigatie - Financieel beeld na Voorjaarsbericht 2024

 Onderaan de tabel zijn de wijzigingen van dit Voorjaarsbericht toegevoegd. 

Bedragen
x € 1.000         

N = Nadeel

V = Voordeel

2024 2025 2026 2027 2028
           
Programmabegroting 2024 (incl. incidentele baten en lasten) V    1.620 V    3.023 N    7.449 N     8.177 N       8,177
Begrotingswijziging 2024-001: aanpassingen uit raadsvoorstel begroting 2024 N        150 N        141 N           91 N            66 N              66
Begrotingswijziging 2024-002: amendementen gemeenteraad begroting 2024 N           50     V            20 V              20
Door de gemeente raad op 2 november 2024 vastgestelde begroting 2024 V    1.420 V    2.882 N    7.540 N     8.223 N      8.223
           
Wijzigingen Najaarsbericht 2023 V    2.034 V    1.832 V    1.522 V     3.206 V      3.206
Begrotingspositie na Najaarsbericht 2023 V    3.454 V   4.714 N    6.018 N     5.017 N      5.017
           
Begrotingswijzigingen 2023 en 2024:          
Begrotingswijziging 2023-031: Haalbaarheid ontwikkeling Kerkvaartse haven   N             5 N               5 N               5 N                 5
Begrotingswijziging 2024-003: Sportpark de Gaard (blauw en klimaat adaptief)   N          30 N            24 N            22 N              22
Begrotingswijziging 2024-004: Legesverordening 2024: leges omgevingswet V       768        
Begrotingswijziging 2024-007: Overname grafrechten Molukse KNIL-militairen N             7 N             7 N               7 N               7 N                 7
  V  4.215   V   4.672 N    6.054  N     5.051  N       5.051
           
Wijzigingen Voorjaarsbericht 2024 N       422 V        277 V         231 V         238 V           207
Totaal na Voorjaarsbericht 2024 V   3.793 V    4.949 N     5.823 N     4.813 N       4.844


Toelichting op vermelding incidentele baten en lasten:

Vanuit de Provincie is op 4 augustus 2021 de (nadere) handreiking “Verduidelijking structurele en incidentele baten en lasten” verschenen, omdat de Provincie van mening was dat de BBV-voorschriften op dit punt niet voldoende waren om tot een goede toetsing van gemeentebegrotingen te komen. Met toepassing van de nieuwe handreiking is alsnog een overzicht opgenomen in de programmabegroting en de actualisering van de begroting 2023 en een jaar later in de begroting 2024. 
Wij (en ook andere gemeenten) plaatsen echter kanttekeningen bij de handreiking van de Provincie en vinden de uitleg die de provincies geven in de notitie structurele en incidentele baten en lasten van het BBV discutabel. De begroting is een instrument van de gemeenteraad en invulling van structurele en incidentele baten en lasten conform deze notitie geeft in onze ogen veel onduidelijkheid. Inmiddels loopt over de handreiking een landelijke discussie, mede naar aanleiding van een brief van de 100+ gemeenten aan het Provinciaal Vakberaad. Wij wachten de uitkomst van deze discussie af en betrekken die bij de samenstelling van de begroting 2025.  Vooralsnog passen wij de handreiking van de Provincie toe in onze financiële stukken en volgen we de uitkomst van de landelijke discussie hierover.

Inhuur derden
Evenals vorig jaar zien we dat de druk op de organisatie hoog blijft. Dit heeft alles te maken met het feit dat onze opgaven zijn toegenomen. Zo zijn er, naast de uitvoering van bestaande wettelijke taken de afgelopen jaren veel nieuwe taken vanuit het Rijk bijgekomen. Denk aan taken op het gebied van informatieveiligheid, privacy of ten aanzien van de openheid van het bestuurlijk handelen. Daarnaast hebben we een aantal crises moeten oplossen die invloed hebben gehad op het aantal medewerkers: Coronacrisis, stikstofcrisis of vluchtelingencrisis. Veel van dat werk vanuit die opgaven loopt nog steeds door. Maar ook onze eigen ambitie blijft hoog. We willen immers dat onze stad goed onderhouden blijft en dat we blijven werken aan de ontwikkeling van Waalwijk.

Het invullen van onze verantwoordelijkheden en het waarmaken van ambities heeft uiteraard invloed op de benodigde personele capaciteit. Voor tijdelijke taken huren we in en voor vaste taken zetten we onze vaste medewerkers in. Door de krapte op de arbeidsmarkt merken we dat we vacatures moeilijk kunnen invullen. Ook voor de vaste taken zijn we daardoor steeds meer afhankelijk van externe capaciteit.
Hoewel we beter in staat zijn om vaste medewerkers aan te trekken, is er nog steeds sprake van een hoge werkdruk en voelt het management zich met regelmaat genoodzaakt om (extra) in te huren als gevolg van knelpunten in de formatie en het halen van doelen/planningen. Natuurlijk hebben we ook te maken met ziekte waardoor (tijdelijke) vervanging van medewerkers noodzakelijk is.  Dit betekent dat de behoefte aan personeel hoog blijft en we regelmatig een beroep moeten doen op inhuur.

In het verleden konden we overschrijdingen op inhuur dekken uit onderschrijdingen op de salarisbudgetten, maar we zien dit jaar risico’s ontstaan dat we de budgettaire kaders voor capaciteit (salarissen en inhuur) gaan overschrijden. Er is nu nog geen sprake van een overschrijding maar als de huidige trend zich voortzet bestaat er wel degelijk een risico op kostenoverschrijding. We monitoren derhalve de ontwikkeling van de uitnutting van de capaciteitsbudgetten en proberen hierop, waar nodig en mogelijk, bij te sturen. We zullen de gemeenteraad in september, vooruitlopend op het Najaarsbericht 2024, informeren over de stand van zaken en de prognoses voor het hele jaar 2024. 

Wijzigingen Voorjaarsbericht 2024:
De wijzigingen van het Voorjaarsbericht 2024 worden in de volgende tabel gespecificeerd.
Verdere inhoudelijke toelichtingen op de wijzigingen Voorjaarsbericht 2024 zijn opgenomen bij de desbetreffende beleidsvelden (zie hoofdstuk 3).

Voorstellen Voorjaarsbericht 2024

Terug naar navigatie - Voorstellen Voorjaarsbericht 2024

 

Bedragen
€ 1.000   

N = nadeel

V = voordeel

 I = incidenteel
S = structureel

2024 2025 2026 2027 2028
Beleidsveld 0: Bestuur en ondersteuning / Bestuur            
VJB24/0.01 Aanbesteding accountant S N      50 N       50 N        50 N        50 N       50
VJB24/0.02 Hogere contributie VNG S N      56 N       56 N        56 N        56 N       56
Beleidsveld 0: Bestuur en ondersteuning / Financiën            
VJB24/0.03 Decembercirculaire 2023: algemene uitkering / baten S V   496 V     463 V     325 V     334 V    334
VJB24/0.04  Verrekening Algemene Uitkering voorgaande jaren I V      48        
VJB24/0.05 CAO gemeenten 2024 S 0 0 0 0 0
VJB24/0.06  Onderuitputting kapitaallasten I V    624 V       30 V        30 V        30  
VJB24/0.07 Rente schatkistbankieren I V    100        
VJB24/0.08 Stadhuis inpandig I N       55        
VJB24/0.09 ICT-krediet zaaksysteem naar exploitatie S N    147 N       57 V         35 V        34 V        33
VJB24/0.10 Salarisverwerking en nieuwe HR-software I N       85        
Beleidsveld 1: Veiligheid            
VJB24/1.01  Hogere bijdrage Veiligheidsregio (VRMWB) i N       21        
VJB24/1.02  Correctie bijstelling n.a.v. decembercirculaire 2022 S N       52 N       52 N         52 N        52 N        52
Beleidsveld 5: Cultuur, Sport en Recreatie            
VJB24/5.01  Hogere bijdrage Streekarchief SALHA 2024 I N       21        
VJB24.5.02 Bijdrage Schoenenkwartier extra verhuiskosten i 0        
Beleidsveld 6: Sociaal domein /
Integrale aanpak sociaal domein
           
VJB24/6.01 Hogere gemeentelijke bijdrage aan Baanbrekers I N     968        
VJB24/6.02 Wegwerken wachtlijst WMO I N        95        
Beleidsveld 7: Volksgezondheid en Milieu            
VJB24/7.01 GGD Hart voor Brabant : begrotingswijz. 2024  I N      140        
VJB24/7.02 Veiligheidsvloer ondergrondse glascontainers S   0 0 0 0
VJB24.7.03  Hogere dotatie voorziening afval S 0 0 0 0 0
TOTAAL wijzigingen VOORJAARSBERICHT 2024   N       422 V    277  V     231 V    238 V     207
             
RECAPITULATIE INCIDENTEEL en STRUCTUREEL            
INCIDENTEEL:            
Nadelen   N   1.245        
Voordelen     V       772 V       30 V        30 V        30  
Saldo Incidenteel   N       473 V       30 V        30 V        30  
             
STRUCTUREEL:            
Nadelen   N       298 N     159 N      159 N      160 N     160
Voordelen   V       349 V     406 V      360 V      368 V     367
Saldo structureel   V          51 N     247 N      201 V      208 V     207
             
Totaal mutaties Voorjaarsbericht 2024   N       422 V     277 V      231 V      238 V     207

 

Samenvatting voortgang ombuigingen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Stand van zaken ombuigingen sociaal domein

Terug naar navigatie - Stand van zaken ombuigingen sociaal domein

Begin 2020 bleek dat, onder andere door ontwikkelingen in wetgeving, de tekorten in het sociaal domein naar 2021 toe verder opliepen. De tekorten kwamen zowel vanuit de jeugd (regionaal) als vanuit prijs en volume ontwikkelingen in de Wmo (lokaal). We zijn met deze tekorten aan de slag gegaan met als uitgangspunt dat de tekorten in het sociaal domein ook opgelost worden binnen het sociaal domein. Bij Voorjaarsbericht 2023 en Kadernota 2024 is een aantal ombuigingen gerealiseerd en enkele zijn niet te realiseren gebleken. De effecten daarvan zijn in de begroting 2024 en verder verwerkt.
Daarnaast zijn door het rijk kortingen opgelegd via de circulaires gemeentefonds (punten 3, 4 en 5 in onderstaande tabel).
In de begroting 2024 zijn nu nog voor de jaren 2024 – 2028 nog de volgende taakstellingen opgenomen. 

Bedragen x  € 1.000            

2024

2025

2026

2027

2028

1. Beheersmaatregelen jeugdzorg

300 300 300 300 300

2. Beheersmaatregelen Wmo

130

130

130

130

130

3. Korting rijk Meicirculaire 2022: valpreventie  ouderen

41 44 44 44 44

4. Korting rijk Septembercirculaire 2023: SVB PGB trekkingsrechten

86 89 83 83 83
5. Korting rijk Meicirculaire 2023: Eigen bijdrage Wmo 0 0 581 562 562

Subtotaal eigen ombuigingen / taakstellingen van het rijk

557

563

1.138

1.119

1.119

Bijstelling bij Voorjaarsbericht 2024 (realisatie c.q. verwerken nadeel niet realisatie) / betreft 1. jeugdzorg

 

-300

-300

-300

-300

Totaal  resterende taakstelling  ("eigen")   ombuigingen en kortingen rijk

557

263

838

819

819

Bovenstaande posten 1 tot en met 5 worden hierna verder toegelicht.

1. Beheersmaatregelen jeugdzorg
Zowel eind 2019 als in 2020 zijn beheersmaatregelen voor de kosten Jeugdzorg als taakstelling opgenomen in de meerjaren begroting. Een aantal daarvan is gerealiseerd en enkele zijn niet gerealiseerd. In totaal is de oorspronkelijk taakstelling bij het Voorjaarsbericht 2023 voor de jaren 2024 en verder met € 1.085.000 verlaagd. De resterende ombuigingstaakstelling jeugdzorg kwam daarmee voor 2024 en volgende jaren op € 300.000 per jaar.
Met ingang van 2025 is deze ombuiging gerealiseerd door lagere lasten in de begroting van de regio voor de jeugdzorg; zie ook raadsvoorstel begroting 2025 regio Hart van Brabant. Voor 2024 kan later in het jaar aan de hand van de prognose c.q. bij de jaarrekening 2024 worden bepaald of de ombuiging ook voor 2024 is gerealiseerd.

2. Beheersmaatregelen Wet maatschappelijke ontwikkeling (Wmo) 
In 2020 zijn beheersmaatregelen Wmo in de begroting als taakstelling opgenomen. Een aantal daarvan is gerealiseerd en enkele zijn niet gerealiseerd. De resterende ombuiging Wmo bedraagt voor 2024 en verder nog € 130.000 per jaar. Bij de Kadernota 2025 volgt nog een voorstel waarbij de ombuigingstaakstelling van € 130.000 met ingang van 2025 komt te vervallen. Voor 2024 kan later in het jaar aan de hand van de prognose c.q. bij de jaarrekening 2024 worden bepaald of de ombuiging  voor 2024 is gerealiseerd.

3. Korting Rijk bij Meicirculaire 2022 algemene uitkering: valpreventie ouderen
Het (inmiddels demissionaire) kabinet heeft in het Coalitieakkoord 2022 valpreventie als kostenbesparende preventiemaatregel opgenomen. Valpreventie draagt bij aan gezond ouder worden en leidt tot netto besparingen in de domeinen Zvw en Wlz. De maatregelen die nodig zijn voor implementatie worden komende periode met alle relevante stakeholders, zo ook de gemeenten, uitgewerkt. Voor de begroting 2024 leidt tot een taakstellende besparing vanuit het gemeentefonds: voor Waalwijk van € 41.000 in 2024, daarna € 44.000 per jaar.
Vanuit het budget op product 634 Maatwerk dienstverlening 18+ (WMO) zal gemonitord worden of en zo ja, in hoeverre deze taakstelling vanuit het rijk haalbaar is.

4. Korting Rijk bij Septembercirculaire 2022 algemene uitkering: SVB PGB trekkingsrechten
Bij de Septembercirculaire 2022 van de algemene uitkering heeft het rijk aan gemeenten een korting opgelegd voor SVB PGB (Persoonsgebonden Budget) trekkingsrechten. Voor Waalwijk gaat het om een bedrag van € 86.000 in 2024, € 89.000 in 2025 en € 83.000 in 2026 en verder. Vanuit het budget op product 634 Maatwerk dienstverlening 18+ (WMO) zal gemonitord worden of en zo ja, in hoeverre deze taakstellingen vanuit het rijk haalbaar is.
Deze structurele uitname uit het gemeentefonds (met ingang van 2023) is een gevolg van een overeenkomst tussen de VNG en het ministerie van VWS ter compensatie van de uitvoeringskosten van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) van de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).
Gezien de onzekerheid over de kostenontwikkeling evalueren de VNG en het ministerie van VWS deze afspraak na vier jaar (dus in 2026), op basis van de werkelijke uitvoeringskosten van de SVB voor de Jeugdwet en de Wmo. Op basis van de evaluatie kan besloten worden om de structurele uitname uit het gemeentefonds naar boven of naar beneden bij te stellen.

5. Korting Rijk bij Meicirculaire 2023 algemene uitkering: eigen bijdrage Wmo
Bij de Meicirculaire 2022 is in de algemene uitkering vanuit een rijk aan gemeenten met ingang van 2025 een korting opgelegd door een nog door het rijk opnieuw in te voeren inkomensafhankelijke bijdrage voor Hulp bij het Huishouden (HbH) . Bij de Meicirculaire 2023 is deze korting door het rijk weer terug gedraaid. In plaats daarvan wordt de inkomensafhankelijke eigen bijdrage in de Wmo heringevoerd. Anders dan beoogd in het Coalitieakkoord van het rijk verdwijnt het abonnementstarief niet alleen voor de huishoudelijke hulp, maar voor alle Wmo-voorzieningen waarop het abonnementstarief nu van toepassing is. Hiervoor wordt een wetsvoorstel voorbereid. Voor het invoeren van de inkomensafhankelijke eigen bijdrage wordt een structurele taakstellende besparing opgenomen van € 581.000 in 2026 en € 562.000 in verdere jaren.

Stand van zaken overige ombuigingen

Terug naar navigatie - Stand van zaken overige ombuigingen

In het Voorjaarsbericht 2020 is geconstateerd dat we, evenals veel andere gemeenten in onze regio en in de rest van Nederland, te maken hebben met tekorten op de begroting. 
Bij de Actualisering Begroting 2021 (raad 10 november 2020) is een evenwichtig pakket aan ombuigingsmaatregelen vastgesteld. Van die ombuigingen resteren er nu nog 2:

Bedragen x  € 1.000            

2024

2025

2026

2027

2028

Vervallen functie sluiswachter (i.r.t. insteekhaven)

0 0 107 107 107

Bezuiniging subsidie Den Bolder

0 34 34 34 34

Totaal    

0

34

141

141

141

=> Vervallen functie sluiswachter (i.r.t. insteekhaven)
Bij de actualisering van de begroting 2021 is onder categorie 5.1. Ombuiging organisatie opgenomen: O.005 | Vervallen functie sluiswachter (2fte):
Door de komst van de insteekhaven en de verhuizing van de zand- en grindhandel zal het gebruik van de sluis en daarmee het aantal schuttingen sterk afnemen. Dit gering aantal schuttingen kan dan op oproep worden uitgevoerd en daarmee kan ingaande 2026  € 107.000 op vaste formatie worden bezuinigd. De kosten voor de oproepen kunnen doorbelast worden aan de afnemer/schipper.

=> Bezuiniging subsidie Den Bolder
In 2021 is besloten op structurele basis jaarlijks vanaf 2023 € 50.000 te bezuinigen op de subsidie aan SCC Den Bolder in Waspik, waarvan € 16.500 structureel is gerealiseerd. 
In de Kadernota 2024 is opgenomen om de restant-bezuiniging van € 33.500  voor 2024  - voorlopig - op te schorten. Er is nog geen nieuw beleid voor de ontmoetingsvoorzieningen (waaronder SCC Den Bolder) geformuleerd. Dit beleid moet aansluiten bij de door de raad vastgestelde Koers Sociaal Domein en het nog vast te stellen WMO-beleidsplan 2023-2026. Omdat we nu nog niet weten welke ontmoetingsvoorzieningen welke rollen, taken en functies gaan krijgen in dit nieuwe beleid is het niet logisch nu de destijds voorgenomen bezuiniging op SSC Den Bolder voor dit deel door te voeren. Bij de Kadernota 2025 volgt nog een voorstel hoe verder met deze ombuiging wordt omgegaan.

Budgetoverhevelingen

Terug naar navigatie - Budgetoverhevelingen

Stand van zaken overhevelingen 2023 naar 2024
In de jaarrekening 2023 is een overzicht opgenomen met de werkelijk over te hevelen bedragen die horen bij de voorstellen tot overheveling van 2023 naar 2024. Tot die overhevelingen is bij het vaststellen van het Najaarsbericht 2023 al door de raad besloten, alleen de bedragen kunnen bij de jaarrekening dus afwijken.

Naast de overhevelingen waarover de raad bij het Najaarsbericht 2023 heeft besloten en waarvan de definitieve bedragen in de jaarrekening 2023 zijn bepaald, dient er nog een aantal posten te worden overgeheveld. Dit komt voort uit de Decembercirculaire 2023 van de algemene uitkering, die in december 2023 is verschenen.  De raad is over de financiële effecten daarvan geïnformeerd via raadsinformatiebrief 002-24. Het  rijk werkt op kasbasis en heeft daarbij nog in 2023 middelen beschikbaar gesteld, die in 2024 tot uitgaven voor de gemeente Waalwijk gaan leiden. Dit betreft het restant aan energietoeslag decembercirculaire 2023 en Invoeringskosten omgevingswet .

Het zo kort na de jaarrekening 2023 in het Voorjaarsbericht 2024 opnieuw toelichten van deze overhevelingen met de prognose voor besteding in 2024 voegt weinig toe. Over het algemeen is de verwachting nu dat de overgehevelde bedragen geheel in 2024 worden besteed. In het Najaarsbericht 2024 zal een overzicht met de stand van zaken / prognose van besteding van de overhevelingen van 2023 naar 2024 worden opgenomen.

Link naar jaarrekening 2023:          Budgetoverhevelingen 2023 naar 2024 jaarrekening 2023 
Link naar Najaarsbericht 2023:     budgetoverhevelingen-2023-naar-2024