5. Budgetoverhevelingen

Budgetoverhevelingen 2022-2023

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Verloop budgetoverhevelingen 2022 naar 2023

Terug naar navigatie - Verloop budgetoverhevelingen 2022 naar 2023

In dit Najaarsbericht 2023 wordt gerapporteerd over de stand van zaken van de bij het Najaarsbericht 2022 opgenomen budgetoverhevelingen van 2022 naar 2023.
Bij de Jaarrekening 2022 is getoetst wat de werkelijke bedragen zijn, die voor overheveling in aanmerking komen. Van enkele posten is daarbij het werkelijk over te hevelen bedrag gewijzigd ten opzichte van het Najaarsbericht 2022. De bedragen uit de Jaarrekening 2022 zijn hieronder opgenomen in de kolom "Budget van 2022 naar 2023".

In onderstaande tabel is aangegeven:
- de overheveling van 2022 naar 2023;
- de prognose van de besteding van de overheveling in 2023;
- het verschil tussen het overgehevelde budget en de prognose voor de besteding  in 2023.

Indien er een verschil is, wordt dit onder de tabel per overhevelingsvoorstel toegelicht. 

Als budgetoverhevelingen van 2022 naar 2023 zijn vanuit de jaarrekening 2022 opgenomen:

    Budget van 2022 naar 2023  Prognose 2023 Verschil Opmerking
  Overhevelingen t.l.v. exploitatie        
1 Sportbeleid 202 202 0  
2 Wet inburgering 56 56 0  
3 Subsidieregeling instellingen Corona 62 62 0  
4 Begeleiding doelgroepen 40 40 0  
5 WMO beleidsplan 132 132 0  
6 Vanzelfsprekend goed op weg 48 48 0  
7 Wet Open Overheid (WOO) 110 27 83 nieuwe overheveling
8 Pilot groene parkeerplaatsen 24 24 0  
  Sub-totaal overhevelingen t.l.v. exploitatie 674 591 83  
           
Overhevelingen t.l.v. reserves      
9 Uitvoering evenementen beleid 50 30 20 restant valt vrij bij jaarrekening
10 Integraal jeugd en jongeren beleid 111 26 85 nieuwe overheveling € 63.000,
restant € 22.000 valt vrij bij jaarrekening
11 Echtscheidingsloket 146 146 0  
12 Ambitie veiligheid 219 219 0 wordt geheel in 2023 besteed
13 Preventieve interventie basisschoolleerlingen 188 188 0 wordt geheel in 2023 besteed
14 Waalwijk stad van kennis en talent 128 0 128 nieuwe overheveling
15 Tegemoetkoming waardevolle bomen particulieren 11 5 6 nieuwe overheveling van € 6.000
16 Cultuurfonds 50 50 0  
17 Stimuleringsregeling afkoppelen hemelwater 479 181 298 restant valt vrij via deze Najaarsbericht
  Sub-totaal overhevelingen via reserves 1.382  845  537   
  Totaal overhevelingen van 2022 naar 2023 2.056 1.436 620  

En verder nog aanvullende overhevelingen bij de jaarrekening 2022:

    Budget van 2022 naar 2023 Prognose 2023  Verschil

Opmerking

 

  Overhevelingen t.l.v. exploitatie        
18 Actieplan energie armoede 385 80 305  
19 Energietoeslag 1.324 1.324 0 via balanspost (afwikkeling)
20 Bijzondere bijstand 93 93 0 onderdeel energietoeslag
21 Voorkomen discriminatie naar herkomst 16 16 0  
22 Compensatie meerkosten aanbieders zorg (afspraak VNG - Rijk) 56 56 0  
  Totaal aanvullende overhevelingen 1.874 1.569 305  

Toelichting verschillen in budgetoverhevelingen van 2022 naar 2023

Terug naar navigatie - Toelichting verschillen in budgetoverhevelingen van 2022 naar 2023

 

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
1. Sportbeleid T. Klerx 511 202.000

Toelichting:
Conform collegebesluit d.d. 10 april 2012/B012.0116 vindt er jaarlijks overheveling plaats van het resterend budget sportbeleid. Het over te hevelen bedrag wordt ingezet ten behoeve van de uitvoering van de (nieuwe) sportnota 2020-2024 die door de raad is vastgesteld.
Bij het Najaarsbericht 2022 is een restant budget op 31 december 2022 voor de uitvoering van de nota 2020-2024 van € 234.000 verwacht. Bij de jaarrekening 2022 is werkelijk € 202.000 overgeheveld van 2022 naar 2023.
Prognose besteding in 2023:
De overgehevelde middelen zijn in 2023 volledig besteed.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
2. Wet inburgering S. Schuijffel 607 56.000

Toelichting: 
Doordat de instroom laat op gang kwam, zijn er minder nieuwe statushouders voor een langere periode begeleid dan dit jaar verwacht was. Op 1 oktober 2022 is bekend gemaakt dat de taakstelling voor de eerste helft van 2023 verdubbeld ten opzichte van de eerste helft van 2022. Dit vraagt om extra inzet van de gemeente Waalwijk, zodat we ook in 2023 in staat zijn om statushouders op te vangen, te huisvesten en te ondersteunen bij hun inburgering. Bij het Najaarsbericht 2022 is voorgesteld om € 50.000 over te hevelen van 2022 naar 2023. Bij de jaarrekening 2022 is werkelijk € 56.000 overgeheveld.
Prognose besteding in 2023:
 In 2023 is de toestroom van nieuwe statushouders echt op gang gekomen. De Wet is volledig geïmplementeerd en de statushouders die we huisvesten, kunnen starten met hun inburgering. Daarmee hebben we het budget uit 2022 in 2023 ingezet om de uitvoering handen en voeten te geven.               

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
3. Subsidieregeling instelling corona T. Klerx 604 62.000

Toelichting:
Middelen worden ingezet voor de subsidieregeling coronacrisis 2022. Tot en met maart 2023 kan een beroep worden gedaan op deze regeling. Dat betekent dat de middelen ook tot maart 2023 beschikbaar moeten blijven. Vooralsnog is lastig in te schatten in welke mate verenigingen nog gebruik gaan maken van de subsidieregeling, bedrag voor overheveling van 2022 naar 2023 is bij het Najaarsbericht 2022 voorlopig op € 72.000 bepaald. Bij de jaarrekening is werkelijk € 62.000 overgeheveld.
Prognose besteding in 2023:
Budget is in 2023 volledig besteed.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
4. Begeleiding doelgroepen S. Schuijffel 607 40.000

Toelichting:
Vanuit het Rijk is via de septembercirculaire 2022 incidenteel een bedrag van € 71.000 ontvangen voor verlengde opvang Alleenstaande Minderjarige Vreemdelingen (AMV). Het ontvangen bedrag zal niet meer geheel in 2022 worden besteed. Het restant is in 2023 nodig om de kosten richting Sterk Huis te dekken. Bij het Najaarsbericht 2022 is voorgesteld € 40.000 over te hevelen van 2022 naar 2023; bij de jaarrekening 2022 is dit bedrag ongewijzigd gebleven.
Prognose besteding in 2023:
In 2023 hebben we dit budget ingezet om de kosten van de AMV opvang te dekken evenals de ondersteuning van de statushouders via GGD, EchtNederlands en Baanbrekers. Daarmee is dit budget in 2023 volledig besteed. 

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
5. WMO Beleidsplan D. Odabasi 630 132.000

Toelichting:
Er is sprake van een meerjaren kader. In 2021 is het Wmo-beleidsplan 2022 vastgesteld. Onderdeel van dit beleidsplan was een uitvoeringsregeling voor het opstarten van een herstelvoorziening. In het coalitieakkoord 2022-2026 is opgenomen dat er geld beschikbaar wordt gesteld voor de pilot herstelvoorziening en het vervolg. Doordat pas laat een geschikt pand beschikbaar was en dit niet de juiste bestemming had, gaat de herstelvoorziening op zijn vroegst november 2022 open. Dit maakt dat in 2022 veel minder middelen zijn uitgegeven dan op voorhand was ingeschat. De niet gebruikte middelen gaan we de komende jaren gebruiken voor de pilot en een vervolg in de vorm van twee satellieten. Bij het Najaarsbericht is voorgesteld om € 128.000 over te hevelen van 2022 naar 2023; bij de jaarrekening 2022 is dit bedrag bijgesteld naar € 132.000.
Prognose besteding in 2023:
In 2023 is de herstelvoorziening De Kazerne ingericht. Het overgehevelde bedrag van € 132.000 is inmiddels volledig hieraan besteed.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
6. Vanzelfsprekend goed op weg S. Ausems 023 48.000

Toelichting:
Begin 2022 hadden we nog de naweeën van corona. Dit betekent dat niet alle leeractiviteiten doorgang hebben gevonden, zoals beoogd. Tevens is het werken met talentmanagement (methode TMA) uitgesteld. Dit heeft naast de coronawinter van 2021/2022 ook te maken met de komst van de nieuwe gemeentesecretaris. We wilden net voor zijn komst geen onontkoombare besluiten nemen op het gebied van de ontwikkeling van de organisatie. Kosten die we geraamd hadden voor 2022 schuiven door naar 2023. Dit betreffen extra incidentele kosten, bovenop de middelen die beschikbaar zijn in 2023. Bij het Najaarsbericht 2022 is voorgesteld om € 100.000 over te hevelen van 2022 naar 2023; bij de jaarrekening 2022 is dit bijgesteld naar € 48.000.
Prognose besteding in 2023:
Middelen zijn geheel besteed in 2023.     

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
7. Wet Open Overheid (WOO) F. Spierings 990 110.000

Toelichting:
In het voorjaar van 2022 is de wet open overheid in werking getreden. Door het Rijk is incidenteel en structureel geld beschikbaar gesteld met ingang van 2022.
Voor 2022 hebben wij hier, behalve voor de aanschaf van anonimiseringssoftware, nog niet veel van gebruikt. Redenen hiervoor zijn:
-    De voorbereidende werkzaamheden hebben we met de bestaande mensen en middelen gedaan.
-    We hebben een trainee ingehuurd om de beleidsmedewerker bij het projectleiderschap te assisteren, maar deze trainee wordt uit een algemeen budget betaald (programma “de Toekomst van Brabant”) dus we hebben hier nog geen extra geld voor hoeven inzetten.
-    De planning vanuit het rijk / de VNG welke categorieën gepubliceerd moeten worden is laat op gang gekomen, pas in de zomer kwam daar bericht over. Aan de hand daarvan kunnen we bepalen wat nodig is.
-    De mogelijkheden om te publiceren op PLOOI (platform open overheidsinformatie) zijn er nog niet. De implementatiestrategie is in juli 2022 gepubliceerd. Uitvoering zal waarschijnlijk in 2023 gaan plaatsvinden. We hebben nog geen idee wat dit aan mensen en middelen gaat kosten zowel technisch als qua uitvoering van de publicaties zelf). In ieder geval hebben we daar nu nog geen geld voor nodig gehad.
We overwegen het laatste kwartaal van 2022 nog iemand in te huren om de tijd die de vaste mensen nu kwijt zijn met o.a. de WOO verzoeken en het anonimiseren op te vangen. 
Bij het Najaarsbericht 2022 is voorgesteld om € 100.000 over te hevelen van 2022 naar 2023; bij de jaarrekening is dit bijgesteld naar € 110.000.
Prognose besteding in 2023:
In 2023 is bekend geworden dat PLOOI niet doorgaat. Daar hebben we dus ook geen extra bestedingen aan gehad. De bewustwordingscampagne in de eerste helft van het jaar hebben we gedaan met bestaande mensen en middelen. Er is een cursus gevolgd voor inrichting en informatiebeheer in Microsoft 365 producten, de kosten hiervan waren € 5.000. We zijn gestart met de aanbesteding van een nieuw zaaksysteem. Voor het verbeteren van de grip op informatie willen we in het laatste kwartaal een partij inhuren om een aantal processen te actualiseren/verbeteren. Dit is nodig  als basis en voorbereiding voor de inrichting van het nieuwe zaaksysteem in 2024, de kosten bedragen circa € 14.000. Daarnaast vinden in het laatste kwartaal van 2023 trainingen WOO plaats voor juristen /medewerkers uit de hele organisatie. De kosten daarvan bedragen totaal circa € 7.500. In totaal is in 2023 € 27.000 uitgegeven. Restant van € 83.000 maakt onderdeel uit van een nieuw voorstel tot overheveling van 2023 naar 2024.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
8. Stimulering groen beleidsplan / Pilot groene parkeerplaatsen T. Klerx 504 24.000

Toelichting:
Vanuit het budget ‘Stimulering Groen Beleidsplan’ is in 2022 €25.000,gereserveerd als bijdrage in het project ‘Pilot Groene Parkeerplaatsen’, omdat groene parkeerplaatsen een (belangrijk) aandeel leveren in de 5% combinatie-groen die is voorgeschreven in de Richtlijn Groenbeleidsvisie. De Richtlijn Groenbeleidsvisie is vastgesteld door het college op 12 oktober 2021.
De aanleg van de parkeerplaatsen zou in eerste instantie worden afgerond in de zomer van 2022. Vanwege de toevoeging van een (voor dit doel) innovatieve variant zaadmengsel, heeft de projectvoorbereiding meer tijd gekost dan op voorhand was voorzien. Om te voorkomen dat inzaaien plaatsvindt in ongunstige weersomstandigheden, wat de pilot nadelig zou beïnvloeden, is de uitvoering verschoven naar het voorjaar van 2023. Bij het Najaarsbericht 2022 is voorgesteld om daarvoor € 25.000 over te hevelen; bij de jaarrekening 2022 is dit bijgesteld naar € 24.000.
Prognose besteding in 2023:  
Middelen zijn geheel besteed in 2023.     

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
9. Uitvoering evenementen beleid T. Klerx 604 50.000

Toelichting:
Zoals voorgesteld in het Najaarsbericht 2021 zijn er diverse onderdelen (sessies voor organisatoren, duurzaamheid evenementen) die in 2022 ingezet zijn. De middelen die in 2021 overgeheveld zijn naar 2022 worden hiermee ingezet. De middelen die voor 2022 beschikbaar zijn gesteld, worden in 2023 ingezet ten behoeve van de uitvoering van het evenementenbeleid. Bij het Najaarsbericht 2022 is voorgesteld om € 33.000 over te hevelen van 2022 naar 2023; bij de jaarrekening 2022 is dit bijgesteld naar € 50.000.
N.B.:
De overheveling verloopt via de beleidsreserve, omdat vandaar uit ook het budget voor de uitvoering van het evenementenbeleid wordt gedekt.
Prognose besteding in 2023:
Budget is niet volledig besteed. Onder andere door het gebrek aan capaciteit is het niet gelukt om alle plannen concreet te maken. De verwachting is dat er € 20.000 wordt overgehouden. Restant valt bij de jaarrekening 2023 vrij.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
10. Integraal jeugd en jongeren beleid D. Odabasi 609 111.000

Toelichting:
De uitvoeringsnota Jeugd staat gepland om medio oktober/november 2022 vastgesteld te worden. Daarna worden de middelen conform deze nota uitgegeven. Het lukt niet om in 2022 het volledige bedrag hiervoor nog in te zetten. Gezien het belang en het meerjaren kader met betrekking tot de uitvoering, is bij het Najaarsbericht 2022 voorgesteld om € 100.000 over te hevelen naar 2023; bij de jaarrekening 2022 is dit bijgesteld naar € 111.000.
N.B.:
De overheveling verloopt via de beleidsreserve, omdat vandaar uit ook het budget voor integraal jeugd- en jongerenbeleid wordt gedekt.
Prognose besteding in 2023:
De middelen zijn deels ingezet voor de bekostiging van extra personele capaciteit in 2023. Van het resterende bedrag van € 85.000 is € 63.000 bestemd voor de uitvoering van Schildje Experience en bijeenkomsten deskundigheidsbevordering van leerkrachten in groep 1 en 2 van alle basisscholen in Waalwijk voor het schooljaar 2023 - 2024. Alle activiteiten bij de scholen stonden gepland voor 2023, maar door alle extra NPO ( Nationaal Programma Onderwijs) – activiteiten is dit niet bij alle scholen gelukt en is een tweetal uitvoeringen gepland voor de 2e helft van het schooljaar 2023 – 2024. Schildje Experience is gericht op het preventief opsporen van Kindermishandeling bij het jonge kind. Met deze activiteiten worden 1.000 kinderen ( groep 1, 2 en 3 ) in Waalwijk bereikt.  . Een bedrag van  € 22.000 valt bij de jaarrekening 2023 vrij. 

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
11. Echtscheidingsloket D. Odabasi 630 146.000

Toelichting:
De voorbereidingen zijn getroffen en de netwerkpartners hebben toegezegd hun medewerking te verlenen, maar de daadwerkelijke uitvoering van de activiteiten en het vernieuwde casuïstiek overleg starten in 2023. In de actualisatie van de begroting 2023 is een incidenteel budget opgenomen van € 75.000  voor de continuering van het echtscheidingsloket. Dit is niet toereikend om de totale lasten van de voorgenomen activiteiten te dekken. Daarom is bij het Najaarsbericht 2022 voorgesteld om € 75.000 over te hevelen van 2022 naar 2023, met als doel deze middelen in te zetten voor de dekking van de geraamde lasten in 2023. Bij de jaarrekening 2022 is dit bedrag bijgesteld naar € 146.000
N.B.:
De overheveling verloopt via de beleidsreserve, omdat vandaar uit ook het budget voor het echtscheidingsloket wordt gedekt.
Prognose besteding in 2023:
Van het totaal beschikbare budget voor het echtscheidingsloket 2023 ad. € 221.000, waar het overgehevelde budget ad. € 146.000 deel van uit maakt. De prognose is dat dit geld helemaal wordt besteed. Het echtscheidingsloket wordt in Q4 2023 geëvalueerd t.b.v. de continuering in 2024. De uitvoerende werkzaamheden t.b.v. het echtscheidingsloket maken onderdeel uit van het team Jeugd en Gezin van TWijZ. Casussen met echtscheidingsproblematiek (gemiddeld 50%) worden behandeld in het Scheidings-Advies-Team. 

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
12. Ambities veiligheid S. Ausems 102 219.000

Toelichting:
De afgelopen jaren laten een trend zien waarbij de zorgcasuïstiek met veiligheidsrisico’s toenemen in ernst en complexiteit. Dit heeft tot gevolg dat er niet enkel op zorgvlak, maar ook nadrukkelijk op het gebied van openbare orde en veiligheid, risico’s ontstaan. Zowel voor het welzijn/veiligheid van betrokkenen zelf,  als voor gezinsleden of omwonenden. Als gemeente dragen we verantwoordelijkheid voor deze problematiek (als college, en als burgemeester daar waar het de openbare orde raakt). Niet enkel de complexiteit van deze casuïstiek neemt toe; we zien ook een toename in de hoeveelheid complexe zorgcasuïstiek waarbij er veiligheidsrisico’s zijn. Voorbeelden van deze casuïstiek zijn: complexe vechtscheidingen, huiselijk geweld, personen met verward gedrag etc. Momenteel is onze organisatie onvoldoende toegerust om deze casuïstiek te behappen. Het vraagt om specialistische kennis van het zorgnetwerk en het veiligheidsdomein. Het wegvallen van de formatieruimte voor de specialist zorg- en veiligheid binnen team WIJZ zorgt voor een extra lacune met een vergroot risico als gevolg. Dit heeft als gevolg dat er bij zorgcasuïstiek onvoldoende veiligheidswegingen gedaan kunnen worden. Vroegsignalering en tijdige inzet is noodzakelijk om de risico’s voor betrokkenen, individuele medewerkers en de organisatie beter te ondervangen. Bij het Najaarsbericht 2022 is voorgesteld het resterende bedrag van € 214.000 in 2023 in te zetten om te komen tot een tijdelijke opvang voor deze problematiek en een beter zicht te krijgen op wat er de komende jaren structureel nodig is. Bij de jaarrekening 2022 is dit bedrag bijgesteld van € 219.000.
N.B.:
De overheveling verloopt via de beleidsreserve, omdat vandaar uit ook het budget voor de ambities veiligheid worden gedekt.
Prognose besteding in 2023:
In 2023 is er o.a. budget ingezet voor een tweede specialist Zorg en Veiligheid. Deze Specialist ondersteunt in Veiligheidscasuïstiek bij het Toegangsteam Team WIJZ. Dit heeft tot gevolg dat er in complexe situaties vanuit een vier/ogen principe kan worden gehandeld, waardoor er een betere overweging en afweging wordt gemaakt in kwetsbare (veiligheids-) situaties. In 2024 is deze benodigde capaciteit (2 fte) opgenomen in de vaste formatie.
Daarnaast wordt het budget ingezet voor inhuur Veilig Thuis, onderzoek naar het Voorkomen en aanpakken van veiligheidsvragen in het zorgdomein en de pilot VPT en integriteit. Naar verwachting is het budget aan het einde van het jaar besteed.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €

13. Preventieve interventie
basisschoolleerlingen (PIB)

S. Ausems 102 188.000

Toelichting:
Vanuit de beleidsreserve is voor de preventieve interventie basisschoolleerlingen voor de jaren 2021 en 2022 in totaal € 299.000 beschikbaar gesteld. 
Naar verwachting resteert per eind 2022 een bedrag van € 80.000. In het Najaarsbericht 2022 is voorgesteld om dit bedrag in te zetten voor de voortzetting van het project PIB in 2023. In de actualisatie van de begroting 2023 is voor de voorzetting van het project een bedrag van € 165.000 opgenomen. De kosten voor het PIB bestaan grotendeels uit salariskosten voor 2 PIB coaches en de diagnostische screenings van de kinderen. 
Op dit moment voeren we een evaluatie uit naar de maatschappelijke en financiële waarde van PIB om te bezien hoe we de aanpak in de meest optimale vorm in onze gemeente kunnen implementeren. Bij de jaarrekening 2022 is het werkelijk over te hevelen bedrag bijgesteld naar € 188.000.
N.B.:
De overheveling verloopt via de beleidsreserve, omdat vandaar uit ook het budget voor preventieve interventie basisschoolleerlingen wordt gedekt.
Prognose besteding in 2023:
In 2023 is er budget ingezet voor twee PIB-coaches. Deze functie is en wordt naar tevredenheid uitgevoerd. De taken van de PIB-coach wordt verder voortgezet binnen het Team Jeugd en Gezin. 

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
14. Waalwijk stad met kennis en talent D. Odabasi 411 128.000

Toelichting:
Vanuit de beleidsreserve is voor Waalwijk stad met kennis en ambitie voor de jaren 2021 en 2022 in totaal € 252.000 beschikbaar gesteld. In 2022 resteert van dit budget nog € 172.000.
Het volgen van jongeren die gaan studeren is een project van meerdere jaren. Pas na de duur van een studie hebben we in beeld wat de bewegingen zijn van jongeren en of we de braindrain daadwerkelijk kunnen stoppen. Ook het aanhaken van ondernemers en onderwijs op dit initiatief kost tijd. Gezamenlijkheid is cruciaal in dit project en we willen daar extra inzet op plegen. Dat doen we onder andere door de volgende activiteiten: update economische verkenning (behoefte bedrijven op arbeidsmarkt)  en verder aanvullend onderzoek, organisatie van “kleine” Stop the Braindrain en inzet projectleider voor opzetten stage- en banenmarkt en voor leggen van duurzame contacten tussen en met onderwijs en bedrijfsleven. 
Bij het Najaarsbericht 2022 is voorgesteld om € 172.000 over te hevelen van 2022 naar 2023. Bij de jaarrekening 2022 is dit bedrag bijgesteld naar € 128.000.
N.B.:
De overheveling verloopt via de beleidsreserve, omdat vandaar uit ook het budget voor Waalwijk stad met kennis en talent wordt gedekt.
Prognose besteding in 2023:
Budget is in 2023 niet besteed en is opgenomen in de voorstellen voor overhevelingen van 2023 naar 2024.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
15. Tegemoetkoming waardevolle bomen particulieren T. Klerx 504 11.000

Toelichting:
Voor het onderhouden van particuliere waardevolle bomen zijn middelen beschikbaar gesteld. We zien dat er minder is uitgegeven dan vooraf gedacht, waardoor er budget overblijft. Het doel van de regeling is om eigenaren van particulier waardevolle bomen tegemoet te komen in de onderhoudskosten van de waardevolle bomen. Deze bomen leveren een belangrijke bijdrage aan ecosysteemdiensten zoals het voorkomen/ beperken van hittestress, het vasthouden/ vertraagd afvoeren van hemelwater, het vastleggen van CO2 en fijnstof enz.. Bovendien zijn de meeste particulier waardevolle bomen erg beeldbepalend voor de directe omgeving.  Afgelopen jaren hebben we op enkele momenten gecommuniceerd over de regeling. De regeling loopt nu bijna 2 jaar. Helaas is o.a. door Corona en te weinig bekendheid onder de eigenaren van particulier waardevolle bomen nauwelijks gebruik gemaakt van de regeling. Door meer en directer te gaan communiceren (met eigenaren) zal naar verwachting het aantal aanvragen gaan toenemen.
Bij het Najaarsbericht 2022 is voorgesteld om  € 24.000 over te hevelen van 2022 naar 2023; bij de jaarrekening 2022 is dit bijgesteld naar € 11.000.
N.B.:
De overheveling verloopt via de beleidsreserve, omdat vandaar uit ook het budget voor tegemoetkoming waardevolle bomen particulieren wordt gedekt.
Prognose besteding in 2023:
In 2023 zal naar verwachting € 5.000 worden uitgegeven. Restant wordt betrokken bij nieuwe overheveling naar 2024.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
16. uitvoeringsprogramma cultuur T. Klerx 509 50.000

Toelichting:
Deze middelen worden ingezet voor het uitvoeringsprogramma Cultuur 2020-2024. De middelen worden dan ook over de verschillende jaren besteed. Het geld is incidenteel beschikbaar gesteld en zal volledig ten goede komen aan de uitvoeringsnota. Van de € 68.000 is eind 2022 nog € 55.000 over. Bij het Najaarsbericht 2022 is voorgesteld om dit budget over te hevelen van 2022 naar 2023 en bij de jaarrekening 2022 is dit bijgesteld naar € 50.000.
N.B.:
De overheveling verloopt via de reserve Cultuur, omdat vandaar uit ook het budget voor de uitvoeringsprogramma Cultuur wordt gedekt.
Prognose besteding in 2023:
Budget is zo goed als besteed aan diverse doelen uit de uitvoeringsnota.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
17. Stimuleringsregeling afkoppelen hemelwater (IWW) T. Klerx 706 479.000

Toelichting:
In het Integraal Waterplan Waalwijk(IWW) zijn middelen beschikbaar gesteld ten behoeve van de stimuleringsregeling afkoppelen hemelwater van het gemengde stelsel voor particulieren en bedrijven. We zien dat er minder in uitgegeven wordt dan vooraf gedacht, waardoor er budget overblijft. Het doel van de regeling is om het riool te ontlasten en het hemelwater zoveel als mogelijk te laten infiltreren op de plek waar het valt. Zo kunnen we door het veranderende klimaat beter omgaan met extreme regen of juist droge periodes. Afgelopen jaar hebben we op diverse momenten gecommuniceerd over de regeling. De regeling loopt echter ook nog maar een klein jaar. Er zijn ook nog acties die nog moeten beginnen. Hiervoor zijn er al plannen die naar verwachting gaan leiden tot meer bekendheid van de regeling onder de inwoners en bedrijven in Waalwijk en daardoor ook meer aanvragen.
Bij het Najaarsbericht 2022 is voorgesteld om van het budget stimuleringsregeling afkoppelen hemelwater € 400.000 over te hevelen van 2022 naar 2023; bij de jaarrekening 2022 is dit bijgesteld naar € 479.000.
N.B.:
De overheveling verloopt via de voorziening riolering, omdat bij de jaarrekening 2022 voordelen op riolering volgens de gebruikelijke systematiek in de voorziening komen; vandaar wordt het budget in 2023 dan ook weer beschikbaar gesteld.
Prognose besteding in 2023:
In 2023 zal naar verwachting € 181.000 worden uitgegeven. Het restant zal inclusief het niet aangewende budget van 2023 vrijvallen ten gunste van de voorziening riolering (zie afzonderlijk voorstel met financiële afwijking onder beleidsveld 7.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
18. Actieplan energiearmoede D. Odabasi 915 385.000

Toelichting:
De energiecrisis en de financiële gevolgen hiervan voor een groot deel van de inwoners vragen om een pro actieve aanpak van de gemeente. Er komen landelijke maatregelen maar niet op de zeer korte termijn.  Dit is de reden waarom er nu voor een lokaal actieplan voor de zeer korte termijn nodig  is. Dit plan van aanpak is bedoeld om de periode tot de implementatie van de landelijke maatregelen te overbruggen.  Met de wintermaanden voor de deur moet voorkomen worden dat huishoudens door een hoge energierekening afgesloten worden van nutsvoorzieningen of anderszins door de hoge energierekening  in grote financiële problemen komen.  
Het actieplan energiearmoede gemeente Waalwijk 2022 – 2023 voorziet in het nemen van maatregelen op de korte termijn in afwachting van de inwerkingtreding van de landelijke maatregelen. Op de lange termijn moet het energiegebruik teruggebracht worden door het nemen van verdere gaande isolatiemaatregelen en het verduurzamen van de woningen. Voor nu de korte termijn waarbij de focus vooral ligt op het verzachten van de gevolgen.
Conform het actieplan is bij de jaarrekening 2022 € 385.000 overgeheveld conform het Actieplan aanpak energie armoede .
Prognose besteding in 2023:
De stand van uitgaven per 1 oktober 2023 is € 56.465. Naar verwachting is eind 2023 een bedrag van € 80.000 is uitgegeven. Dit lokaal maatwerkfonds is ingesteld in afwachting van de landelijke maatregelen. De landelijke maatregelen voor 2023 zijn:

•    Per 1 januari 2023 is een prijsplafonds op energie voor huishoudens en andere kleinverbruikers ingesteld.  Het prijsplafond loopt tot december 2023 en verdwijnt per 1 januari 2024.

•    Het Tijdelijk Noodfonds Energie is op 7 februari gelanceerd en de aanvraagtermijn sloot op 5 mei 2023.

De landelijk maatregelen hebben effect gehad waardoor het lokaal maatwerkfonds deels is besteed. Echter voor 2024 zijn er geen landelijke maatregelen aangekondigd en de verwachting is dat door het wegvallen van het prijsplafond financieel kwetsbare inwoners extra moeite hebben om de energierekening betaalt te krijgen. Voorgesteld wordt om het te verwachten restantbedrag van € 305.000 mee te nemen in de overheveling 2023-2024.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
19. Energietoeslag F. Spierings 915 1.324.000

Toelichting:
In de Decembercirculaire 2022 zijn extra middelen verkregen voor de uitvoering van de energietoeslag; bij de bestemming van het saldo van jaarrekening 2022 is dit bedrag overgeheveld naar 2023:
Het kabinet heeft besloten om in 2023 nogmaals € 1.300 uit te keren aan mensen die leven van 120% van het sociaal minimum of minder. Hiervoor ontvangen gemeenten in 2022 € 500 miljoen, zodat gemeenten de mogelijkheid hebben om hiervan al € 500 uit te keren. Voor Waalwijk gaat het om € 1.324.000 in 2022, die in 2023 zal worden besteed.
Prognose besteding in 2023:
 In zowel de decembercirculaire 2022 en de septembercirculaire 2023 zijn middelen voor de uitbetaling van de energietoeslag voor 2023 toegekend. In 2022 mochten gemeenten vooruitlopend op de benodigde wetgeving over gaan tot uitbetaling. In 2023 moesten gemeenten wachten op de afronding van het wetstraject. Op 3 oktober 2023 heeft de Eerste Kamer ingestemd met het wetsvoorstel en na publicatie in de Staatscourant gaan gemeenten over tot de uitvoering.  In de wet is opgenomen dat de gemeenten tot en met 31 juli 2024 de energietoeslag 2023 mogen uitbetalen met het gevolg dat inwoners tot 1 juli 2024  de toeslag over 2023 kunnen aanvragen.
Bij jaarrekening 2023 balanspost opnemen voor restant bedrag 2023, uit te betalen in 2024. Eerste factuur Baanbrekers volgt in 1e kwartaal 2024.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
20. Bijzondere bijstand F. Spierings 915 93.000

Toelichting:
In de Decembercirculaire 2022 zijn extra middelen verkregen voor de bijzondere bijstand; bij de bestemming van het saldo van jaarrekening 2022 is dit bedrag overgeheveld naar 2023: Gemeenten ontvangen in 2022 eenmalig een bedrag van € 35 miljoen voor studenten die een beroep doen op de individuele bijzondere bijstand als gevolg van de stijgende energieprijzen. Voor Waalwijk gaat het om een incidenteel bedrag van € 93.000, die in 2023 zal worden besteed.
Prognose besteding in 2023:

Studenten hadden in eerste instantie geen recht op de energietoeslag 2022. Op een later is moment werd aangegeven dat studenten, onder bepaalde voorwaarden, toch recht hadden op de toeslag en dat de extra kosten via Decembercirculaire 2022 voor gemeenten gecompenseerd gaan worden.  De beleidsregels voor de energietoeslag zijn hierop aangepast waardoor ook in Waalwijk wonende studenten in aanmerking kwamen. Echter in de afrekening van Baanbrekers is geen onderscheid gemaakt in de verschillende doelgroepen en is niet te herleiden of dit bedrag volledig aan studenten is uitgegeven. 
De kosten zullen onderdeel zijn van de verzamelfactuur. In de toekomst zullen er duidelijke afspraken worden gemaakt over de verantwoording en is daarmee besteed.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €

21. Voorkomen discriminatie naar herkomst

S. Schuijffel 915 16.000

Toelichting:
In de Decembercirculaire 2022 zijn extra middelen verkregen voor het voorkomen van discriminatie naar herkomst; bij de bestemming van het saldo van jaarrekening 2022 is dit bedrag overgeheveld naar 2023:
Negen gemeenten, waaronder Waalwijk, ontvangen een bijdrage voor het uitvoeren van activiteiten in het kader van het voorkomen van discriminatie naar herkomst en het bevorderen van samenleven. Voor Waalwijk gaat het om een incidenteel bedrag in 2022 van € 16.000, die in 2023 zal worden besteed..
Prognose besteding in 2023:
Circa de helft van het bedrag is ingezet voor extra publiciteitscampagnes voor het art.1 meldpunt, trainingen over racisme en discriminatieherkenningen en bijdragen aan activiteiten omtrent het herdenkingsjaar slavernijverleden. De prognose is dat aan het einde van het jaar het budget volledig is besteed.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €22
22. Compensatie meerkosten aanbieders in de zorg  (afspraak rijk - VNG) D. Odabasi 915 56.000

Toelichting:
In de Decembercirculaire 2022 zijn extra middelen verkregen voor het voorkomen van discriminatie naar herkomst; bij de bestemming van het saldo van jaarrekening 2022 is dit bedrag overgeheveld naar 2023:
Bij nader inzien blijkt in de Decembercirculaire 2022 nog een post te hebben gezeten, die eerder niet in beeld is geweest, namelijk € 56.000 voor compensatie meerkosten aanbieders zorg. De VNG heeft met het Rijk afspraken gemaakt over de vergoeding van meerkosten door de coronacrisis en hiervoor extra middelen beschikbaar gesteld. Voor 2022 gaat het, net als in 2021, om de meerkosten die aanbieders maken om de zorg te continueren, in het bijzonder door het volgen van de richtlijnen van het RIVM. Door het college is op 21 maart 2023 hieraan tegemoet gekomen; daartoe is de € 56.000 overgeheveld via resultaatbestemming bij de jaarrekening 2022.
Prognose besteding in 2023:
Budget is in 2023 besteed.

 

Budgetoverhevelingen 2023 - 2024

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Voorstel budgetoverhevelingen 2023 naar 2024

Terug naar navigatie - Voorstel budgetoverhevelingen 2023 naar 2024

Gedragslijn bij overhevelingsvoorstellen

Naast rapporteren over de overhevelingen van vorig jaar, worden in het Najaarsbericht 2023 (nieuwe) budgetoverhevelingen van 2023 naar 2024 voorgesteld.
Uitgangspunten daarbij zijn:

Budgetten mogen alleen worden overgeheveld naar een volgend boekjaar indien de gemeenteraad voor het einde van het boekjaar daartoe heeft besloten.
In principe worden budgetten niet overgeheveld naar een volgend boekjaar. De begroting voor enig boekjaar is maatgevend. De gemeenteraad autoriseert bij het vaststellen van de begroting het college van B&W tot het doen van uitgaven voor de in de begroting genoemde doelen voor het betreffende begrotingsjaar. Zowel voor het college als de ambtelijke organisatie geldt de basisregel, dat de voor een boekjaar voorgenomen activiteiten uitgevoerd moeten worden.
De raad besluit bij het Najaarsbericht 2023 tot deze overhevelingen, maar de exacte bedragen per overhevelingen worden bij de jaarrekening 2023 bepaald (er kan niet meer of minder worden overgeheveld dan er daadwerkelijk eind 2023 aan restant-budget is).

In welke gevallen is overheveling dan wel mogelijk:
1. Er is sprake van budgetten voor projecten waar bij aanvang reeds duidelijk is dat de uitvoering meerdere jaren zal vergen en waarbij de gemeenteraad instemt met het meerjarenkader. Deze budgetten moeten voor deze projecten beschikbaar blijven: de gelden blijven gereserveerd tot aan het moment van besteding;
2. er is sprake van een relatie met rijksmiddelen of middelen van derden (op grond waarvan bij het niet realiseren van beleid restitutie verplicht is). Deze budgetten moeten beschikbaar blijven, maar moeten uiterlijk zijn besteed binnen de door het rijk of derden bepaalde toekenningskaders;
3. er zijn ernstige (juridische) problemen te verwachten indien besteding in zijn geheel niet plaatsvindt;
4. er is sprake van budgetten voor projecten, waarbij door onvoorziene omstandigheden de uitvoering in het begrotingsjaar niet heeft kunnen plaatsvinden: Voor deze categorie gelden als aanvullende voorwaarden:
a. het moet projecten betreffen en geen reguliere (beheers-)taken;
b. de uitvoering van de activiteit (waarvoor het budget moet worden overgeheveld) is in het nieuwe begrotingsjaar mogelijk zonder de reeds voor dat jaar geplande activiteiten en bestedingen door te schuiven naar een volgend begrotingsjaar;
c. de middelen ten behoeve van het beleid zijn niet reeds eerder overgeheveld.

Onderstaande budgetoverhevelingen zijn aan bovenstaande criteria getoetst en de algehele conclusie is dat het vooral budgetten betreffen voor projecten.
Na onderstaande  tabel worden onder de maatregelen de voorstellen één voor één toegelicht.

 

Als budgetoverhevelingen van 2023 naar 2024 worden voorgesteld:

  EXPLOITATIE Budget 2023 Over naar 2024 Opmerking
  TMAO      
1 Wet maatschappelijke ondersteuning 130 50  
2 Sportbeleid 692 96  
3 Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG) 138 75  
4 Lokale inclusie agenda 150 42  
5 Integraal jeugd- en jongeren beleid 89 63  
6 Herstelvoorziening (De Kazerne) 365 86  
7 Tweede preventiecoach 85 85  
  Sub-totaal TMAO 1.649 497  
TIBF    
8 Wet Open Overheid (WOO) 156 129  
  Sub-totaal TIBF 156 129  
  TLTH      
9 Borgen rechtmatigheid zorg 156 150  
  Sub-totaal TLTH 156 150  
  TORV      
10 Onderhoud bruggen 142 35  
  Sub-totaal TORV 142 35  
  Totaal exploitatie 2.103 811  

  RESERVES & VOORZIENINGEN Budget 2023 Over naar 2024 Opmerking

  BELEIDSRESERVE      
  TORV      
11 Waardevolle bomen particulieren 11 6  
   TREW      
12 Mobiliteitsplan 500 420  
  CSTR      
13 Waalwijk stad van kennis en talent 228 228  
         
  RESERVE SOCIAAL DOMEIN      
  TMAO      
14 Transformatie curatief naar preventief 125 124  
         
  RESERVE ONDERWIJSHUISVESTING      
  TMAO      
15 Tijdelijke huisvesting ISK 2023 - 2026 237 46  
         
  RESERVE HERSTRUCTURERING      
  TREW

 

   
16 Camerabeveiliging Zanddonk 294 294  

  Totaal reserves en voorzieningen 1.395 1.118  
  Totaal exploitatie & reserves / voorzieningen 3.498 1.929  

Toelichting budgetoverhevelingen 2023 naar 2024

Terug naar navigatie - Toelichting budgetoverhevelingen 2023 naar 2024



Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
1.  Wet Maatschappelijke ondersteuning D. Odabasi 650 50.000

Toelichting:

In 2023 hebben we de voorbereidingen getroffen voor de implementatie van de koers Sociaal domein met betrekking tot de Wmo. Om deze reden hebben we dit jaar geen nieuwe initiatieven gestart en hebben we geen subsidie verstrekt omdat de huidige werkwijze niet bijdraagt aan de koers. 

In 2024 gaan we het Wmo-beleid implementeren en aan laten sluiten op de koers. Dit vraag in 2024 een extra investering om de transformatie te laten slagen. Ook willen we subsidie verstrekken aan partijen die een rol willen spelen in de implementatie ervan. We zijn hiervoor in gesprek met partners die een specifiek aanvullend aanbod hebben, maar zoeken ook naar mogelijkheden om de Dementie Vriendelijke Gemeenschap (DVG) verder te versterken.

Voor 2024 wordt er een overheveling voorgesteld van € 50.000. Deze middelen zijn nodig om in 2024 een extra impuls te geven aan: 

•    Indicatievrije dagbesteding
•    Inloopvoorzieningen 
•    Inrichten wijk/buurtteams

De gevraagde middelen zijn om de transformatie in 2024 te versnellen. Hoe eerder het indicatievrij aanbod gerealiseerd kan worden, hoe preventiever er gewerkt kan worden en het aantal beschikkingen kan worden teruggedrongen.

Toetsing criteria / voorstel
Aangezien sprake is van budget waarvan bij aanvang duidelijk is dat de uitvoering meerdere jaren zal vergen (criterium 1) , wordt voorgesteld voor Wet Maatschappelijke Ondersteuning € 50.000 over te hevelen van 2023 naar 2024. 

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €

2. Sportbeleid

T. Klerx 511 96.000

Toelichting: 
Conform collegebesluit d.d. 10 april 2012/B012.0116 vindt er jaarlijks overheveling plaats van het resterend budget sportbeleid. Naar verwachting bedraagt het restant budget voor de uitvoering van de sportnota 2020-2024 op 31 december 2023 € 96.000. 
Overheveling vindt plaats conform de regel “Er is sprake van rijksmiddelen of middelen van derden.” 

Dit restant bedrag ontstaat mede door de groei fte inzet buurtsportcoach in het onderwijs en kinderopvang. Hierdoor wordt er meer cofinanciering opgehaald bij derden. De facturering kalenderjaar 2023 over de schooljaren 22/23 en 23/24 dient nog plaats te vinden en betekent een cofinanciering van ongeveer € 250.000. Gaat om middelen derden.

Toetsing criteria / voorstel
Aangezien sprake is van een budget waarvan bij aanvang duidelijk is dat de uitvoering meerdere jaren zal vergen (criterium 1) en er is een relatie met middelen van derden (criterium 2) , wordt voorgesteld voor Sportbeleid € 96.000 over te hevelen van 2023 naar 2024.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
3.  Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG) T. Klerx 511 79.000

Toelichting: 
Voor JOGG is er jaarlijks een budget van ruim € 40.000 beschikbaar. Deze middelen zijn nodig voor de uitvoering van Jongeren op Gezond Gewicht. Echter, conform collegebesluit B19-000220 d.d. 26-03-2019 vindt er jaarlijks overheveling plaats om onze aanpak JOGG (GO Healthy) uit te kunnen voeren. € 40.000 is namelijk onvoldoende om de volledige GO Healthy aanpak te kunnen financieren. 

Toetsing criteria / voorstel
Aangezien sprake is van een budget waar bij aanvang duidelijk is dat de uitvoering meerdere jaren zal vergen (criterium 1) , wordt voorgesteld voor Jongeren Gezond op Gewicht (JOGG) € 79.000 over te hevelen van 2023 naar 2024.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
4.  Lokale inclusie agenda S. Schuijffel 630 120.000

Toelichting:
In november 2022 heeft de gemeenteraad de Lokale Inclusie Agenda (LIA) vastgesteld. In de LIA wordt beschreven hoe we de komende jaren uitvoering geven aan het VN-verdrag Handicap en de Global Goals die van toepassing zijn op toegankelijkheid en inclusie.

Vanwege verminderde personele capaciteit van januari t/m augustus 2023, verloopt de uitvoering trager. Wel is uitvoering van de motie Herdenkingsjaar slavernijverleden voortvarend opgepakt. Dit is een activiteit die ook doorloopt in 2024.

Vanaf september 2023 is er een nieuwe projectleider, die het vervolg van de activiteiten voortzet en intensiveert in de resterende periode, waarvan een groot deel in 2024.

In de resterende maanden van 2023, wordt gestart met een bewustzijnscampagne door de gemeente Waalwijk voor inclusie en discriminatie. Dit zal een doorloop hebben in 2024. De middelen zoals begroot voor 2024, zullen volledig nodig zijn om de in 2024 geplande activiteiten gekoppeld aan de LIA in te zetten. Het resterende bedrag in 2023 is daarom in 2024 nodig om de campagne succesvol af te ronden.

Toetsing criteria / voorstel:
Aangezien sprake is van een budget waar bij aanvang duidelijk is dat de uitvoering meerdere jaren zal vergen (criterium 1) , wordt voorgesteld voor de lokale inclusie agenda € 120.000 over te hevelen van 2023 naar 2024.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
5. Integraal jeugd- en jongerenbeleid D. Odabasi 605 63.000

Toelichting:
In het kader van jeugd en veiligheid is in 2023 besloten om aan alle basisscholen in Waalwijk de methodiek ‘Het Schildje’ beschikbaar te stellen. Deze methodiek is bedoeld om preventief mogelijke vormen van kindermishandeling op te sporen en kinderen al op jonge leeftijd er bewust van te maken wat wel en wat niet normaal is in gedrag tussen ouder en kind. In vervolg op de klassikale methodiek is er ook een jaarlijkse bijeenkomst genaamd ‘Schildje Experience’. Dit is een toneelvoorstelling voor kinderen met activiteiten. 
Op basis van de eerste try-out in De Leest is besloten om voor het schooljaar 2023 – 2024, 3 voorstellingen in te kopen waar 1.000 kinderen van de basisscholen ( groep 1 en 2 ) uit Waalwijk aan deel kunnen nemen. Alle activiteiten bij de scholen stonden gepland voor 2023 maar door alle extra NPO ( Nationaal Programma Onderwijs) – activiteiten is dit niet bij alle scholen gelukt en is een tweetal uitvoeringen gepland voor de 2e helft van het schooljaar 2023 – 2024.

De eerste voorstelling ( 360 kinderen) vindt plaats op 7 november a.s. De andere 2 voorstellingen zijn gepland in het tweede deel van het schooljaar 2023 – 2024. Het totaal benodigde budget voor deze voorstellingen plus de herhaalcursussen voor leerkrachten om met ‘’Het Schildje te kunnen werken, bedraagt € 63.000.

Toetsing criteria / voorstel
Aangezien sprake is van een budget waar bij aanvang duidelijk is dat de uitvoering meerdere jaren (in dit geval een schooljaar) zal vergen (criterium 1) , wordt voorgesteld voor Integraal Jeugd en Jongerenbeleid € 63.000 over te hevelen van 2023 naar 2024.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
6. Herstelvoorziening (De Kazerne) D. Odabasi 630 87.000

Toelichting:
Herstelvoorziening De Kazerne is een belangrijk bouwsteen voor het realiseren van de Nieuwe Koers voor het sociaal domein. Het is een project dat loopt over meerdere jaren.

In 2023 worden middelen vanuit Brede SPUK Terugdringing gezondheidsachterstanden en Brede SPUK Versterken sociale basis ingezet voor de bekostiging van de herstelvoorziening De Kazerne. De reden is dat deze middelen in 2023 besteed moeten zijn en hiervoor op dit moment geen andere bestemming is. Dat betekent dat er extra middelen naar de herstelvoorziening De Kazerne gaan.

Het is de intentie om de herstelvoorziening De Kazerne te verzelfstandigen en eind 2024 onder te brengen in een zelfstandige stichting. Deze organisatie gaat een deel van haar financiering verkrijgen via externe fondsen. De huidige planning om eind 2024 zelfstandig te zijn, is ambitieus. Dit is als risico genoemd in het projectplan. De extra middelen voor de herstelvoorziening De Kazerne worden daarom ingezet om meer tijd te kunnen nemen om een solide organisatie neer te zetten, zodat daarmee de continuïteit van herstelvoorziening De Kazerne op langere termijn geborgd is.

Toetsing criteria / voorstel
Aangezien sprake is van een budget waar bij aanvang duidelijk is dat de uitvoering meerdere jaren zal vergen (criterium 1) , wordt voorgesteld voor herstelvoorziening De Kazerne € 87.000 over te hevelen van 2023 naar 2024.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
7. Tweede preventiecoach D. Odabasi 615 85.000

Toelichting:
Overhevelen middelen meicirculaire 2023 aanpak geldzorgen, armoede en schulden naar 2024 voor de inzet van een preventiemedewerker Geldzorgen
De directie heeft op 11 september 2023 besloten de middelen uit de meicirculaire 2023 voor de aanpak geldzorgen, armoede en schulden in te zetten voor het aanstellen van een tweede preventiemedewerker geldzorgen. Dit is nodig omdat:
•    De werkdruk van de preventiecoach flink is gestegen omdat er meer meldingen achterstanden vroegsignalering worden ontvangen.
•    De functie kwetsbaar is en er geen vervanging beschikbaar is.
•    In de koers sociaal domein de focus verlegd wordt van curatie naar preventie. 
•    Door de wetswijziging halvering aflossingstermijn  het nazorgtraject een andere invulling krijgt. De preventiecoaches gaan groeps- en individuele trainingen verzorgen om recidive te voorkomen. 
Na het directie akkoord is direct gestart met de werving van de tweede preventiecoach. Deze procedure is onlangs afgerond en de medewerker start naar alle waarschijnlijkheid per 1 januari 2024. Dit betekent dat de betaalverplichting vanaf 1 januari 2024 gaat lopen en dat deze middelen in 2024 besteed gaan worden en nodig zijn.  

Toetsing criteria / voorstel
Aangezien sprake is van een budget waar bij aanvang duidelijk is dat de uitvoering meerdere jaren zal vergen (criterium1) , wordt voorgesteld voor de tweede preventiecoach € 85.000 over te hevelen van 2023 naar 2024.  

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
8. Wet Open Overheid (WOO) F. Spierings 030 129.000

Toelichting:
In 2024 gaan we over naar een nieuw zaaksysteem en document management systeem, de europese aanbesteding hiervoor start in oktober 2023. Eind 2023 en heel 2024 is het moment dat we processen kunnen verbeteren, inrichting kunnen aanpassen, werkafspraken kunnen aanpassen en medewerkers kunnen opleiden. Alles wat nodig is voor een goede uitvoering van de Wet Open Overheid.
Hiervoor is vooral menskracht nodig van team informatiebeheer. Het overgehevelde bedrag willen we graag inzetten om een langdurig zieke medewerker voor de functie van kwaliteitsmedewerker gedurende 2024 te vervangen (kosten € 86.000). Aangezien er begin 2025 een andere kwaliteitsmedewerker met pensioen gaat (vertrek al eind 2024), kan de vervangende “boventallige” medewerker daarna aangenomen worden op de vrijgekomen functie. Hiermee borgen we de continuïteit van het informatiebeheer en houden we kennis en kunde over de inrichting van de informatiesystemen vast. Ook voorkomen we dat de enig overgebleven kwaliteitsmedewerker er alleen voor staat.
Daarnaast verwachten we in 2024 een aantal keuzes te moeten maken in aanvullende systemen en het aanpassen van processen naast het nieuwe zaaksysteem. Dit hangt af van de aanbesteding van het zaaksysteem/op welke leverancier en product we gaan uitkomen. (overheveling daarvoor € 43.000).
Toetsing criteria / voorstel
Aangezien sprake is van een budget waar bij aanvang duidelijk is dat de uitvoering meerdere jaren zal vergen (criterium 1) , wordt voorgesteld het budget Wet Open Overheid (WOO) voor € 129.000 over te hevelen van 2023 naar 2024.  

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
9. Borgen rechtmatigheid zorg F. Spierings 631 150.000
Sinds begin van 2023 heeft Waalwijk geen eigen toezichthouder meer in dienst. Om de continuïteit voor de toezichtfunctie te borgen is aan gemeente Tilburg het mandaat gegeven op te treden als toezichthouder. Voor 2023 rekent gemeente Tilburg hiervoor geen kosten. Daarnaast volgt in het laatste kwartaal van 2023 een voorstel vanuit Tilburg voor de structurele inbedding van de toezichtfunctie binnen de regio Hart van Brabant. Dan wordt ook opnieuw afgewogen welke keuze voor Waalwijk het beste is (opties op hoofdlijnen zijn: uitvoering Tilburg, eigen functionaris of inhuur elders). Elke keuze leidt tot kosten waarvoor middelen nodig zijn. Vanuit dat oogpunt is het doorschuiven van beschikbare middelen van 2023 naar 2024 gewenst.

Toetsing criteria / voorstel
Aangezien sprake is van een budget waar bij aanvang duidelijk is dat de uitvoering meerdere jaren zal vergen (criterium1) , wordt voorgesteld voor het borgen van de rechtmatigheid in de zorg voor € 150.000 over te hevelen van 2023 naar 2024. Dit is mede een gevolg van in 2023 gemaakte afspraken met de gemeente Tilburg.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
10. Onderhoud bruggen T. Klerx 203 35.000

Toelichting:
De aanbesteding duurt lang vanwege drukte bij de aannemer. Om diezelfde reden en omdat de levertijden van sommige materialen nog steeds erg lang zijn, lukt het niet meer om dit onderhoud nog dit jaar uit te voeren. Dit wordt dus 2024.

Toetsing criteria / voorstel
Aangezien sprake is van onvoorziene omstandigheden rondom de uitvoering van dit project (criterium 4) , wordt voorgesteld voor onderhoud bruggen  € 35.000 over te hevelen van 2023 naar 2024.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
11. Waardevolle bomen particulieren
T. Klerx 504 6.000

Toelichting:
De subsidieregeling voor waardevolle, particuliere bomen zou in ieder geval twee jaar bestaan. De eerste twee jaar is er weinig gebruik van gemaakt, omdat inwoners niet wisten dat de regeling bestond. Nu in 2023 hebben we de subsidieregeling gepromoot en is er meer gebruik van gemaakt. We verlengen de regeling graag nog één jaar, zodat inwoners daadwerkelijk de bedachte twee jaar op de hoogte zijn van de regeling en er goed gebruik van kunnen maken. In kwartaal 3 van 2024 beslissen we wat we in 2025 met de subsidieregeling doen.

Toetsing criteria / voorstel
Aangezien sprake is van een budget waar bij aanvang duidelijk is dat de uitvoering meerdere jaren zal vergen (initieel gepland voor 2021-2022, nu aangepast naar 2023-2024) (criterium 1), wordt voorgesteld € 6.000 over te hevelen van 2023 naar 2024.

 

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
12. Mobiliteitsplan A. de Jong 205 420.000

Toelichting:
De gelden voor de uitvoering van het in maart 2023 vastgestelde Mobiliteitsplan zijn nodig voor de totale uitvoeringstermijn van dit plan, namelijk 2023 – 2027. Om verdere uitvoering te kunnen geven aan het Uitvoeringsprogramma van het Mobiliteitsplan dient het restant overgeheveld te worden naar 2024 en verder. 

Toetsing criteria / voorstel
Aangezien sprake is van een budget waar bij aanvang duidelijk is dat de uitvoering meerdere jaren zal vergen (criterium1), wordt voorgesteld voor de uitvoering van het Mobiliteitsplan € 420.000 over te hevelen van 2023 naar 2024.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
13.  Waalwijk stad met kennis en talent D. Odabasi 411 228.000

Toelichting:
Vanuit de beleidsreserve is voor Waalwijk stad met kennis en ambitie voor 2021 en 2022 in totaal € 252.000 beschikbaar gesteld. In 2022 resteert van dit budget nog € 172.000; bij de jaarrekening 2022 is hiervan € 128.000 overgeheveld. 
Het volgen van jongeren die gaan studeren is een project van meerdere jaren. Pas na de duur van een studie hebben we in beeld wat de bewegingen zijn van jongeren en of we de braindrain daadwerkelijk kunnen stoppen. Ook het aanhaken van ondernemers en onderwijs op dit initiatief kost tijd. Gezamenlijkheid is cruciaal in dit project en we willen daar extra inzet op plegen. Dat doen we onder andere door de volgende activiteiten: update economische verkenning (behoefte bedrijven op arbeidsmarkt)  en verder aanvullend onderzoek, organisatie van “kleine” Stop the Braindrain en inzet projectleider voor opzetten stage- en banenmarkt en voor leggen van duurzame contacten tussen en met onderwijs en bedrijfsleven. 
In de begroting is een fors bedrag opgenomen voor een externe projectleider. Deze projectleider is nog niet gevonden en wordt nu (tijdelijk) intern opgepakt. De afgelopen periode is vooral geïnvesteerd in de samenwerking met bedrijfsleven en onderwijsinstellingen. Volgend jaar leidt dit tot de uitwerking en uitvoering van projecten. Eén daarvan is het aanbieden van een aantal MBO-opleidingen in Waalwijk. We verwachten daarvoor projectleiding in te moeten schakelen. Het project heeft een looptijd van 2 á 3 jaar. Vandaar het voorstel om een budget van € 228.000 over te hevelen van 2023 naar 2024.
N.B.:
De overheveling verloopt via de beleidsreserve, omdat vandaar uit ook het budget voor Waalwijk stad met kennis en talent wordt gedekt.

Toetsing criteria / voorstel
Aangezien sprake is van een budget waar bij aanvang duidelijk is dat de uitvoering meerdere jaren zal vergen, (criterium 1), wordt voorgesteld het budget Waalwijk stad van kennis en talent voor € 228.000 over te hevelen van 2023 naar 2024.

 

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
14. Transformatiebudget van curatief naar preventief D. Odabasi 630 124.000

Toelichting:
Na vaststelling van de koers Sociaal domein (november 2022) is er door de raad incidenteel budget beschikbaar gesteld voor de Transformatie duurzame verschuiving.

In 2023 zijn deze middelen bijna niet ingezet omdat we bezig waren met de voorbereidingen op de transformatie. Vanaf 2024 willen we het Wmo-beleid implementeren en aan laten sluiten op de koers. Dit vraagt in 2024 een extra investering om de transformatie te laten slagen. 

We vragen om een overheveling van middelen van €124.000.

We gaan in 2024 starten met een pilot voor indicatievrije dagbesteding en uitbreiding van het trede drie team naar een team voor inwoners van 0 t/m 100. Dit vraagt in eerste instantie een forse investering voordat we daarop terug gaan verdienen. 

De middelen die we overhevelen zijn nodig om het volgende projecten in 2024 een extra impuls te geven:

•    Indicatievrije dagbesteding (A) (1)
•    Inloopvoorzieningen (A) (1)
•    Inrichten Wijk/buurtteams(A) (1)

De middelen die we vragen zijn om de transformatie in 2024 te versnellen. Hoe eerder we indicatievrij aanbod kunnen realiseren, hoe preventiever we kunnen werken en het aantal beschikkingen terug kunnen dringen.

Toetsing criteria / voorstel
Aangezien sprake is van een budget waar bij aanvang duidelijk is dat de uitvoering meerdere jaren zal vergen (criterium 1) , wordt voorgesteld het transformatiebudget van curatief naar preventief voor € 124.000 over te hevelen van 2023 naar 2024.  

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
15. Tijdelijke huisvesting ISK 2023-2026 D. Odabasi 410 46.000

Toelichting:
De gemeenteraad heeft op 25 mei 2023 voor de periode 2023-2026 een budget van € 600.000 beschikbaar gesteld voor het realiseren van de, als gevolg van een herschikking van onderwijsruimten voor de huisvesting van de ISK Wereldschool, tijdelijke huisvesting voor Villa Vlinderhof. Van dit bedrag is, conform raadsbesluit € 237.000 opgenomen in 2023 (€ 128.000 in 2024; € 128.000 in 2025 en € 107.000 in 2026). 

Er is sprake van een project waar bij aanvang duidelijk was dat de uitvoering meerdere jaren vergt en waarbij de raad heeft ingestemd met de hierboven vermelde verdeling over de begrotingsjaren.

De verwachte uitgaven in 2023 bedragen € 191.000. Het in 2023 geraamde bedrag is dus niet volledig besteed. Omdat de totale kosten van het project € 600.000 bedragen dient het restant naar 2024 te worden overgeheveld. Overheveling heeft relatie met de reserve onderwijshuisvesting.

Toetsing criteria / voorstel
Aangezien sprake is van een budget waar bij aanvang duidelijk is dat de uitvoering meerdere jaren zal vergen (criterium 1) , wordt voorgesteld voor de tijdelijke huisvesting ISK 2023-2026 € 46.000 over te hevelen van 2023 naar 2024.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
16.  Aanbrengen camerabeveiliging door Parkmanagement F. Spierings 303 294.000

Toelichting:
Eind 2022 is ten laste van de reserve herstructurering een bijdrage van € 293.800 beschikbaar gesteld aan Parkmanagement voor het aanbrengen van camerabeveiliging op bedrijventerrein Zanddonk.
Parkmanagement heeft naar aanleiding van de bijdrage de werkzaamheden in beeld gebracht, de diverse opdrachten aanbesteed en de benodigde vergunningen en toestemmingen aangevraagd. Momenteel worden de fysieke werkzaamheden uitgevoerd; het plaatsen van de masten, voorzien van elektriciteit en aanleggen van glasvezel. In december/januari worden de eerste camera’s geplaatst. Dan zijn ook de uiteindelijke kosten bekend en zal het verzoek voor de bijdrage worden ingediend. Naar verwachting in het 1e kwartaal van 2024.

Toetsing criteria / voorstel
Aangezien sprake is van onvoorziene omstandigheden rondom de uitvoering van dit project (criterium 4) , wordt voorgesteld voor het aanbrengen van de camerabeveiliging door Parkmanagement €  294.000 over te hevelen van 2023 naar 2024.