Toelichting op de kredietvoorstellen
Terug naar navigatie - Toelichting op de kredietvoorstellenKredietuitgaven onder druk door recente marktontwikkelingen
Nog steeds leiden (recente) marktontwikkelingen en de inflatie momenteel tot sterk stijgende kosten voor grond- en bouwstoffen en soms ook tot vertraging in de uitvoering van de investeringen. Momenteel lopen investeringen op een groot aantal kredieten. De effecten van de recente marktontwikkelingen en de inflatie op deze kredieten worden nauw gevolgd. Toch bestaat het risico dat niet bij alle kredieten binnen het door de raad beschikbare bedrag gebleven kan worden. Mocht zich dit voordoen dan zullen wij de raad hierover zo snel mogelijk informeren.
Beoordeling kredieten
In het kader van de Jaarrekening 2023 is beoordeeld welke kredieten afgesloten kunnen worden. In dit Voorjaarsbericht is een overzicht van af te sluiten kredieten opgenomen. Er zijn in het Voorjaarsbericht 2024 geen af te sluiten IUP (Integraal Uitvoeringsprogramma) kredieten. Wel is zoals gebruikelijk een overzicht van alle nog lopende IUP-kredieten opgenomen, met een korte aanduiding van de stand van zaken.
Daarna volgt een overzicht van overige af te sluiten kredieten.
ICT-krediet zaaksysteem omzetten naar exploitatie (zie ook voorstel VJB24 / O.09 onder paragraaf 3.4 Beleidsveld 0)
De BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) schrijft sinds 2020 voor dat ICT kosten voor software in de vorm van SaaS-oplossingen (cloud) direct dienen te worden verantwoord in de exploitatie in plaats van dat de kosten alsmede bijkomende (implementatie)kosten geactiveerd mogen worden. De achterliggende beredenering is dat, in geval van SaaS-oplossingen, het gaat om dienstverlening in de vorm van een abonnement, waarmee wordt ingelogd bij de dienstverlener. Deze dienstverlener heeft de betreffende activa zowel juridisch als economisch in bezit.
Voor de vervanging van het zaaksysteem staat een vervangingskrediet van € 301.011 opgenomen in de begroting. Bovenstaande verandering in de wetgeving leidt tot een negatief resultaat op de exploitatie in 2024 van € 147.000 en in 2025 € 57.000, doordat de kosten direct dienen te worden verantwoord in de exploitatie in plaats van afschrijving in 5 jaar. Dit zijn kosten die worden gemaakt voor het implementeren van het nieuwe zaaksysteem. Voor de jaren 2026 t/m 2030 levert dit een voordeel op omdat de kapitaallasten (€ 65.000 in 2026 aflopend naar € 61.000 in 2030) worden afgeraamd.
Met het wegvallen van het krediet MID office hebben we komende jaren budgetten nodig om kosten te dekken voor het vervangen van o.a. de website, intranet, webformulieren, het maken van koppelingen tussen systemen en externe expertise om dit te realiseren. Voor deze kosten is een jaarlijks bedrag opgenomen vanaf 2026 van € 30.000.
Voor de financiële effecten van deze omzetting van krediet naar exploitatie is voorstel VJB24 / 0.09) in paragraaf 0.3 Beleidsveld 0 Bestuur en ondersteuning / Financiën opgenomen.
Krediet van € 95.000 voor vervanging veiligheidsvloeren glascontainers (zie ook VJB24 / 7.02 onder paragraaf 3.11 Beleidsveld 7 )
Onze ondergrondse glascontainers zijn voorzien van een belangrijke veiligheidsvoorziening: de veiligheidsvloer. Deze vloer voorkomt diepe gaten tijdens het legen van de containers, waardoor zowel chauffeurs als inwoners veilig blijven. Echter, de huidige veiligheidsvloeren vertonen aanzienlijke slijtage en veroorzaken een toename in storingen. Om de veiligheid te waarborgen, is het noodzakelijk om nog in 2024 alle veiligheidsvloeren bij de glascontainers te vervangen, zoals geadviseerd door onze leverancier. Voor de onvoorziene vervanging van de (circa 25) veiligheidsvloeren is een krediet noodzakelijk van € 95.000. Bij een afschrijving in 10 jaar zijn de jaarlijkse kapitaallasten € 11.000. Deze worden gedekt uit de voorziening afvalstoffenheffing c.q. meegenomen bij de berekening van de tarieven afvalstoffenheffing.
Voor de financiële effecten van dit krediet is voorstel VJB7.02 is in paragraaf 3.11 Beleidsveld 7 Milieu en gezondheid opgenomen.
Normaal gesproken mogen / kunnen via het Voorjaarsbericht geen nieuwe voorstellen op de begroting worden gebracht. Dit voorstel betreft echter een bestaand activum, betreft geen nieuw beleid en is relatief gezien een beperkt bedrag. Samen met het onontkoombare en spoedeisende karakter van dit voorstel, is er voor gekozen dit niet via een afzonderlijk raadsvoorstel voor te leggen. Lasten worden gedekt uit de voorziening afvalstoffenheffing c.q. meegenomen bij de berekening van de tarieven afvalstoffenheffing voor 2025 en verder.