1. Inleiding
Ambities en doelen
Met het Implementatieplan Samen Redzaam werken we aan de volgende 3 ambities:
1. We versterken de sociale veerkracht van onze inwoners en gemeenschappen/samenleving.
2. We vergroten de impact die we maken voor onze inwoners en gemeenschappen.
3. De integrale inzet op preventie leidt tot beter passende ondersteuning en zorg.
Daaronder hangen de volgende doelen, waarbij de nummering past bij de ambitie:
1.1. De sociale veerkracht van inwoners neemt toe vanaf het moment van de nulmeting in 2024.
1.2. De sociaal economische status van de aandachtswijken in Waalwijk is in 2026 toegenomen ten opzichte van de SES-WOA score van het CBS in 2021.
1.3. Inwoners nemen de regie in het versterken van de sociale veerkracht van de eigen leefomgeving.
2.1 We kennen onze inwoners, buurten en wijken en we passen in gezamenlijkheid het aanbod continu aan op hun behoefte.
2.2 Er is continuïteit in de activiteiten voor alle inwoners en in de aanwezigheid van professionals in de wijken.
2.3 Onze sturing is gericht op het effect dat de inzet heeft voor onze inwoners.
3.1. We hebben een dekkend ondersteuningsaanbod in de sociale basis en indicatievrije ondersteuning (trede 1, 2 en 3).
3.2. De ondersteuning die we bieden creëert zo min mogelijk afhankelijkheid van professionals.
3.3. Voor inwoners die enkel zorg kunnen ontvangen op basis van een indicatie en waar het gaat over een langdurige zorgvraag wordt actief gestuurd op inzet vanuit de Wlz.
In deze rapportage geven we aan hoe we ervoor staan op het gebied van geld, risico’s, organisatie, tijd, informatie, communicatie en kwaliteit.
2. GROTICK
2.1. Geld
Met de inzet van deze middelen is een implementatieplan opgesteld en wordt het eerste deel van de implementatie bekostigd. Bij de Kadernota 2025 is het implementatieplan verder financieel vertaald.
Voor de implementatie van de koers is voor 2023 en 2024 een bedrag van € 1,3 miljoen beschikbaar gesteld. De verwachting is dat dit bedrag volledig wordt besteed in 2024. Hieronder is een actuele stand van zaken weergegeven tot op heden:
|
2023
|
2023 besteed
|
2024 verplichting
|
Nog beschikbaar
|
Stand van zaken
|
Transformatiebudget voor 2023 en 2024 bestaat uit:
|
€ 1.300.000
|
|
|
|
|
Tijdelijke formatie; vrijmaken zittend personeel en toevoegen expertise
|
€ 600.000
|
€ 3.520
|
€ 330.280
|
€ 266.200
|
Dit betreft de ondersteuning binnen MAO, Wijz en LTH zodat we voldoende capaciteit vanuit de inhoudelijke teams beschikbaar hebben voor de implementatie, én lopende zaken.
|
Tijdelijke formatie ondersteunende teams
|
€ 300.000
|
€ 24.660
|
€ 240.600
|
€ 34.740
|
Er is een business controller sociaal domein en een communicatiestrateeg gestart. Daarnaast is er nog wat ruimte voor ondersteuning vanuit HR.
|
Opzetten en implementeren monitor Sociaal Domein
|
€ 300.000
|
€ 15.300
|
€ 173.400
|
€ 111.300
|
Pon Telos is gestart met de raadswerkgroep. Daarnaast werken we dit verder uit met een projectgroep.
|
Opleiding, communicatie en onvoorzien
|
€ 100.000
|
€ 15.320
|
€ 61.000
|
€ 23.680
|
Hiervoor wordt managementondersteuning, juridische ondersteuning en opleiding ingezet.
|
Het restantbedrag per 1 januari 2024 voor het transformatiebudget Koers Sociaal Domein is € 1.241.200.
In de raadsvergadering van juni 2023 (begrotingswijziging 2023/19) was hiervoor een bedrag van € 1,3 miljoen beschikbaar gesteld. De dekking voor dit budget bestaat uit; een bedrag van € 375.000 (ten laste van Reserve Sociaal Domein), een bedrag van € 150.000 ten laste van het werkbudget programma jeugd (Beleidsreserve) en een bedrag van € 775.000 ten laste van de Algemene Reserve. De uitgaven vinden verspreid plaats in 2023 en 2024. In 2023 is een bedrag van bijna € 59.000 uitgegeven. Hiervoor heeft een onttrekking plaatsgevonden ten laste van de reserve sociaal domein.
Voorstel Voorjaarsbericht 2024
Het restantbedrag € 1.241.200 blijft beschikbaar voor verdere uitvoering in 2024, waarvoor er op dit moment minimale kosten zijn geboekt. Voorgesteld wordt om op kostenplaats 6631100 / 438099 (implementatie koers) het restantbedrag te ramen voor 2024. Zoals hierboven vermeld staan hier ter dekking drie onttrekkingen tegenover vanuit de reserves op PR956. Voor de inzichtelijkheid wordt tevens voorgesteld in de begrotingswijziging van het voorjaarbericht 2024 de beschikbaar gestelde bedragen vanuit de Beleidsreserve en de Algemene Reserve toe te voegen aan de reserve Sociaal Domein.
2.2. Risico’s
Bemensing:
De implementatie vraagt op specifieke onderdelen expertise die we niet in huis hebben. Bijvoorbeeld als het gaat over community building, impactgericht subsidiëren en data analyse. Daarnaast vraagt de inrichting van het voorliggend veld om andere typen professionals, zoals gezinscoaches voor het team jeugd en gezin. Deze hebben we niet in huis. Het vinden en inwerken van de juiste professionals kost tijd.
Werkdruk:
Omdat we de transformatie vormgeven terwijl de ‘reguliere’ werkzaamheden doorlopen geeft dat druk op de capaciteit. Een veranderopgave is an sich al lastig maar als dat gepaard gaat met hoge werkdruk maakt het dat moeilijker. Daarom starten we met de vraag ‘wat gaan we niet meer doen’. Belangrijkste kader daarvoor is de bijdrage van activiteiten aan de ambities en doelen. Zo beogen we rust en ruimte te creëren t.b.v. de transformatie en tegelijkertijd te werken aan die transformatie.
Autonome ontwikkelingen en financiële onzekerheden:
We hebben weinig tot geen invloed op een aantal grote ontwikkelingen die van invloed zijn op de beheersbaarheid, in aantallen en kosten, van het sociaal domein. De belangrijkste zijn de vergrijzing, indexaties, complexiteit van de zorgvragen en ontwikkelingen vanuit het Rijk en de regio. Met name de landelijke en regionale ontwikkelingen volgen we nauwlettend.
2.3 Organisatie
We hebben een tijdelijke programmaorganisatie ingericht voor de implementatie, als volgt:
Deze structuur biedt houvast tijdens de transformatie. De rollen en verantwoordelijkheden hebben we ook verder uitgewerkt.
2.4 Tijd
Op 20 februari 2024 heeft het college het implementatieplan “Samen Redzaam” vastgesteld. De ambities en doelen zijn vastgesteld in de raadsvergadering van 11 april.
De implementatieperiode is 2024 t/m 2027, waarbij we in 2024 en 2025 zo’n 80% in implementatie willen hebben. De jaren 2026 en 2027 zijn voor de overige 20% en voor bijsturing, monitoring en structurele borging in de lijnorganisatie. Het tempo van de implementatie is mede afhankelijk van de besluiten die de gemeenteraad neemt in de kadernota 2025.
2.5 Informatie
Het intranet is ingericht zodat de organisatie geïnformeerd blijft over de voortgang en toegang heeft tot relevante documenten. Zie verder onder ‘communicatie’.
2.6 Communicatie
Voor de interne communicatie is het plan gereed. Daarbij hoort de intranetomgeving, een maandelijkse nieuwsbrief en een overlegstructuur waarin de volgende actoren doorlopend worden geïnformeerd en geraadpleegd:
Gemeenteraad |
1x per halfjaar |
College |
1x per kwartaal |
Sociale Adviesraad |
1x per kwartaal |
Interne teams |
1x per kwartaal |
Stuurgroep |
1x per maand |
Programmateam |
1x per week |
Werkgroepen |
1x per 2 weken |
Kartrekkers werkgroepen |
1x per maand |
Kartrekkers werkgroepen |
1 x per maand |
Deze overleggen passen in de programmastructuur zoals hiervoor weergegeven.
Voor de externe communicatie wordt het plan nu opgesteld. We organiseren voor de zomer 2024 de eerste bijeenkomst met externe partners.
Het communicatieplan wordt uitgewerkt door een strategisch communicatieadviseur.
2.7 Kwaliteit
We kiezen voor een programmatische aanpak, omdat het hier gaat over een complexe veranderopgave. Het is van groot belang om de juiste expertise in te zetten voor specifieke onderdelen. Daarnaast is monitoring van belang zodat we tijdig kunnen bijsturen om onze dienstverlening op orde te houden.