2. Samenvatting beleid en financiën

Samenvatting beleid

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

In dit Voorjaarsbericht zijn 39 maatregelen (activiteiten) opgenomen. Van deze maatregelen is bij de programma's en  beleidsvelden de huidige stand van zaken aangegeven, waarbij met de kleur is bepaald in welke mate de maatregel op schema ligt. Hieronder volgt het overzicht van beleidsmatige activiteiten in het jaar 2022:

1 (GROEN) Wat ligt op schema en gaan we dus naar verwachting in 2022 realiseren;

  • 35  maatregelen

2) (ORANJE) Welke meerjarige maatregelen bevinden zich op het kritieke pad om afgerond te worden  in 2022?

  • 4 maatregelen

3)  (ROOD) Wat we naar verwachting niet gaan realiseren in 2022;

  •  0 maatregel

In onderstaand overzicht staat weergegeven, de verdeling van al dan niet gerealiseerde maatregelen gerubriceerd naar Programma/Beleidsveld.

Programma/Beleidsveld Indicatoren (TIJD)
Programma's: G O R
Binnenstad 1 0 0
Duurzaamheid 4 2 0
Beleidsvelden:      
0. Bestuur en ondersteuning 3 0 0
1. Veiligheid 3 0 0
2. Verkeer, vervoer en waterstaat 3 0 0
3. Economie 1 0 0
4. Onderwijs 1 0 0
5. Sport, cultuur en recreatie 7 1 0
6. Sociaal domein 10 0 0
7. Volksgezondheid en milieu 0 0 0
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing 2 1 0
TOTAAL     (39) 35 4 0

 

Samenvatting financieel

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

De begroting 2022 is door de gemeenteraad vastgesteld op 11 november 2021.  Daarbij is een aantal amendementen aangenomen, met een effect op de meerjaren begroting.
Op 16 december 2021 heeft de raad het Najaarsbericht 2021 vastgesteld, met daarbij de structurele doorwerking naar 2022 en verder. Informatie daarover is terug te vinden in het Najaarsbericht 2021.
Daarna is in raadsinformatiebrief 02-22 gerapporteerd over de uitkomst van de Decembercirculaire 2021 van het gemeentefonds. De uitkomsten daarvan voor 2022 en verder worden in dit Voorjaarsbericht 2022 nog toegelicht.

Zie ook:

Begroting 2022: https://waalwijk.notubiz.nl/document/10607525/1/RV+Programmabegroting+2022 en https://waalwijk.begrotingsapp.nl/begroting-2022
Najaarsbericht 2021: https://waalwijk.notubiz.nl/document/10781312/1/RV+Najaarsbericht+2021 en https://waalwijk.begrotingsapp.nl/najaarsbericht-2021
Decembercirculaire 2021 (02-22): https://waalwijk.notubiz.nl/document/11040368/1 => financiële effecten daarvan zitten ook in dit Voorjaarsbericht 2022.

Volgend op deze stukken wordt nu het Voorjaarsbericht 2022 gepresenteerd met de financiële effecten voor de jaren 2022-2026.

Financieel beeld na Voorjaarsbericht 2022

Terug naar navigatie - Financieel beeld na Voorjaarsbericht 2022

 Onderaan de tabel zijn de wijzigingen van dit Voorjaarsbericht toegevoegd. 

Bedragen
x € 1.000         

N = Nadeel

V = Voordeel

2022 2023 2024 2025 2026
           
Programmabegroting 2022 excl. incidentele baten en lasten V       1 .679 V         413 V       1.116 V     1.390 V     1.390
Mutaties amendementen begroting 2022 (raadsbesluit 11 november 2021) N            440 N         398 N           398 N         176 N         176
Begrotingssaldo inclusief amendementen V        1.239 V            15 V           718 V     1.214 V     1.214
           
Wijzigingen Najaarsbericht 2021 V        2.446 V     1.871 V       2.180 V     2.232 V     2.232
Incidentele baten en lasten begroting (conform nieuwe handreiking Provincie) N        1.482 N         840 N           721 N         720 N         720
Aanpassing incidentele baten en lasten Najaarsbericht (conform handreiking Provincie) V            113 V         139 0 0 0
Begrotingspositie na Najaarsbericht 2021 V        2.316 V     1.185 V       2.177 V     2.726 V     2.726
           
Wijzigingen Voorjaarsbericht 2022 N        1.574 N    1..305 N       1.846 N      1.856 N     2.120
Totaal na Voorjaarsbericht 2022 V            742 N         120 V           331 V           870 V          606

Toelichting op vermelding incidentele baten en lasten:
Vanuit de Provincie is op 4 augustus 2021 de (nadere) handreiking “Verduidelijking structurele en incidentele baten en lasten” verschenen, omdat de Provincie van mening was dat de BBV-voorschriften op dit punt niet voldoende waren om tot een goede toetsing van gemeentebegrotingen te komen. Met toepassing van de nieuwe handreiking is alsnog een overzicht opgenomen in de begroting 2022. Dit overzicht is in concept op 14 september 2021 met de Provincie besproken, net voordat het definitief in de begroting is opgenomen (zie aparte regel in bovenstaand overzicht). Bij het Najaarsbericht 2021 is de egalisatiereserve reisdocumenten opgeheven en de mutaties 2022 en 2023 zijn daarbij verwerkt. Dat heeft tot gevolg dat deze posten ook nog uit het meerjaren overzicht incidentele baten en lasten moeten; het effect daarvan is in bovenstaand overzicht op een afzonderlijke regel opgenomen (V 113 in 2022 en V 139 in 2023).
Wij (en ook andere gemeenten) plaatsen echter kanttekeningen bij de handreiking van de Provincie en vinden de uitleg die de provincies geven in de notitie structurele en incidentele baten en lasten van het BBV discutabel. De begroting is een instrument van de gemeenteraad en invulling van structurele en incidentele baten en lasten conform deze notitie gaat in onze ogen veel onduidelijkheid geven. Inmiddels loopt over de handreiking een landelijke discussie, mede naar aanleiding van een brief van de 100+ - gemeenten aan het Provinciaal Vakberaad. Wij wachten de uitkomst van deze discussie af en betrekken die bij de samenstelling van de begroting 2023.  Vooralsnog passen wij de handreiking van de Provincie toe in onze financiële stukken en volgen we de uitkomst van de landelijke discussie hierover.

Wijzigingen Voorjaarsbericht 2022:
De wijzigingen van het Voorjaarsbericht 2022 worden in de volgende tabel gespecificeerd.
Verdere inhoudelijke toelichtingen op de wijzigingen Voorjaarsbericht 2022 zijn opgenomen bij de desbetreffende beleidsvelden (zie hoofdstuk 3).

Voorstellen Voorjaarsbericht 2022

Terug naar navigatie - Voorstellen Voorjaarsbericht 2022

 

Bedragen
€ 1.000   

N = nadeel

V = voordeel

 I = incidenteel
S = structureel

2022 2023 2024 2025 2026
Beleidsveld 0: Bestuur en ondersteuning / Burgerzaken            
VJB22/0.01 Gemeenteraadsverkiezingen / budget I N          70        
VJB22/0.01 Gemeenteraadsverkiezingen / oormerking I V          70        
Beleidsveld 0: Bestuur en ondersteuning / Financiën            
VJB22/0.02 Effecten Decembercirculaire 2021 / lasten S N       502 V     426 V       418 V      422 V       422
VJB22/0.02 Effecten Decembercirculaire 2021 / baten S V       599 N     426 N      418 N      422 N      422
VJB22/0.03 Vervallen oormerkingen algemene uitkering S V          78 V        77 V         77 V         77 V         77
VJB22/0.04 Onderuitputting kap. lasten lopende kredieten I V   1.049 V     810 V       391 V      354  
VJB22/0.04 Onderuitputting kap. lasten niet gevoteerde kred. I V       189 V     332 V             7 V            7 V           7
VJB22/0.05  Inhuur en extern advies TVVB I N       400        
Beleidsveld 2: Verkeer, vervoer en waterstaat /
Stedelijke  omgeving
           
VJB22/2.01 Omzetten kredieten reconstructie wegen naar bestemmingsreserve onderhoud  S N        205 N      205 N      205 N      205 N     205
VJB22/2.02 Onderhoud openbare verlichting S N        141 N      148 N      148 N      156 N     156
VJB22/2.03 Omzetten voorz. baggeren naar reserve S 0 0 0 0 0
VJB22/2.04 Bijstellen energielasten 2022 I N           89 p.m. p.m.    
Beleidsveld 4: Onderwijs            
VJB22/4.01 Regioververvoer - routegebonden vervoer S N        360 N      360 N      360 N      360 N       360
VJB22/4.02 Bekostiging lokalen bewegingsonderwijs S N           18 N         18 N         18 N         18 N          18
VJB22/4.02 Bekostiging lokalen bewegingsonderwijs S V           18 V         18 V         18 V         18 V          18
Beleidsveld 6: Sociaal domein /
Integrale aanpak sociaal domein
           
VJB22/6.01 Bijdrage Baanbrekers / correctie dubbele raming S N        477 N       346 N       287 N       254 N        254
VJB22/6.02 Bijdrage Baanbrekers / actualisering bijdrage S N    1.198 N   1.418 N   1.274 N   1.309 N    1.219
VJB22/6.03 Regiovervoer - vraagafhankelijk vervoer S V           80 V           80 V          80 V          80 V           80
VJB22/6.04 Jeugdzorg / budget Hart van Brabant  S N        204 N       203 N       202 N       203 N        203
VJB22/6.04 Jeugdzorg / PGB S V        103 V       103 V       103 V       103 V        103
VJB22/6.04 Jeugdzorg / oormerking S V        101 V       100 V          99 V       100 V        100
VJB22/6.05 WMO / ZIN budget S N       401 N       401 N       402 N       404 N        404
VJB22/6.05 WMO / PGB S V       275 V       275 V       275 V       275 V        275
 VJB22/6.05 WMO / oormerking S V       126 V       126 V       127 V       129 V        129
VJB22/6.06 POK-middelen / budget S N       115 N      113 N      113 N      113 N       113
VJB22/6.06 POK-middelen / oormerking S V       115 V      113 V      113 V      113 V       113
VJB22/6.07 Energie-armoede / budget I N       114        
VJB22/6.07 Energie-armoede / oormerking I V       114        
Beleidsveld 7: Volksgezondheid en Milieu            
VJB22/7.01 Brandstof tractiemiddelen Buitendienst I N          24 p.m. p.m.    
VJB22/7.02 Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant I N          71 N            25 N           25    
Beleidsveld 8: Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening, stedelijke vernieuwing: Ruimtelijke ordening            
VJB22/8.01 Vervallen huuropbrengst door verkoop pand S N           41 N            41 N            41 N          41 N            41
VJB22/8.02  Opheffen reserve leefbaarheid S N           61 N            61 N            61 N          49 N            49
VJB22/8.02 Vrijval middelen reserve leefbaarheid I V        963        
VJB22/8.02 Toevoegen middelen aan algemene reserve I N        963        
TOTAAL wijzigingen VOORJAARSBERICHT 2022   N    1.574 N     1.305  N    1.846 N   1.856 N     2.120
Waarvan reeds gemeld in Overdrachtsdocument   N    1.578 N     1.764 N     1.561 N   1.563 N    1.473
Waarvan nu voor het eerst gemeld   V              4 V         459 N        285 N      293 N        647
             
RECAPITULATIE INCIDENTEEL en STRUCTUREEL            
INCIDENTEEL:            
Nadelen   N      1.731 N          25 N             25    
Voordelen     V      2.196 V       810 V          391 V       354  
Saldo Incidenteel   V          465 V       785 V          366 V       354  
             
STRUCTUREEL:            
Nadelen   N       3.723 N   3.740 N     3.529 N   3.534 N   3.444
Voordelen   V       1.684 V    1.650 V     1.317 V    1.324 V    1.324
Saldo structureel   N      2.039 N   2.090 N     2,212 N    2.210 N    2.120
             
Totaal mutaties Voorjaarsbericht 2022   N      1.574 N   1.305 N     1.846 N   1.856 N  2.120

 

Samenvatting voortgang ombuigingen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Stand van zaken ombuigingen sociaal domein

Terug naar navigatie - Stand van zaken ombuigingen sociaal domein

Begin 2020 bleek dat, onder andere door ontwikkelingen in wetgeving, de tekorten in het sociaal domein naar 2021 toe verder opliepen. De tekorten komen zowel vanuit de jeugd (regionaal) als vanuit prijs en volume ontwikkelingen in de Wmo (lokaal). We zijn met deze tekorten aan de slag gegaan met als uitgangspunt dat de tekorten in het sociaal domein ook opgelost worden binnen het sociaal domein.

Naar aanleiding van te verwachten structureel hogere kosten voor de jeugdzorg in het Voorjaarsbericht 2019 waren eind 2019 reeds beheersmaatregelen vastgesteld. In aanvulling hierop is bij het opstellen van de Actualisering Begroting 2021 (raad 19 november 2020) samen met een extern bureau gekeken naar extra beheersmaatregelen voor de kosten Jeugdzorg en zijn beheersmaatregelen voor de kosten Wmo vastgesteld. Hieronder staat een overzicht van de in de meerjarenbegroting opgenomen beheersmaatregelen en wordt een toelichting gegeven op de stand van zaken van de ombuigingen die geraamd zijn voor de jaren 2022 - 2025; 2026 is de taakstelling gelijk aan 2025 (kolom 2026 is hieronder niet opgenomen).

Bedragen x  € 1.000            

2022

2023

2024

2025

O.SD.1  Beheersmaatregelen jeugd (2019)

595

745

995

995

O.SD.2  Extra besparing lopende beheersmaatregelen jeugd

300

300

390

390

O.SD.3  Aanvullende maatregelen Wmo

525

525

630

630

O.SD.5 Budgetplafond Hulp bij het Huishouden

0

250

305

305

Totaal    

1.420

1.820

2.320

2.320

O.SD | 1. Beheersmaatregelen kosten Jeugdzorg (vanuit Voorjaarsbericht 2019) 
Eind 2019 zijn beheersmaatregelen voor de kosten Jeugdzorg vastgesteld naar aanleiding van een taakstelling uit het Voorjaarsbericht 2019. In 2019 was een verwacht nadeel voor de kosten Jeugdzorg voorzien van € 995.000, dat geleidelijk in de jaren daarna door effecten van deze beheersmaatregelen moest worden teruggebracht. In financiële zin betekent dit voor de jaren 2021-2025 de volgende taakstelling tot ombuigingen: 2021 € 445.000, 2022 € 595.000, 2023 € 745.000 en met ingang van 2024 structureel € 995.000 per jaar.

O.SD | 2. Extra besparing lopende beheersmaatregelen kosten Jeugdzorg
In 2020 is in aanvulling op de lopende beheersmaatregelen jeugd, waarvoor met ingang van de begroting 2024 reeds structureel een bedrag van € 995.000 is opgenomen, een second opinion gevraagd. Dit heeft geleid tot de conclusie dat op de maatregelen herindicaties bij de toegang, POH-JGGZ, plan van aanpak en verlengde jeugdwet met ingang van de begroting 2024 structureel een bedrag van € 390.000 meer bespaard kan worden.

O.SD | 3. Aanvullende maatregelen Wmo 
De in 2020 gevraagde second opinion heeft ook bekeken of er aanvullende maatregelen mogelijk zijn voor de Wmo. Conclusie was dat de beheersmaatregelen die reeds voor de jeugd waren genomen ook ingezet kunnen worden voor de Wmo. In totaal is berekend dat door gerichte training van de medewerkers van de toegang, meer differentiatie van taken en herberekening van tarieven Wmo, een extra besparing mogelijk is die oploopt tot een bedrag van € 630.000 met ingang van de begroting 2024.

Stand van zaken Voorjaarsbericht 2022
Zoals in het Najaarsbericht en de Jaarrekening 2021 gemeld zijn de bovenstaande 3 ombuigingen gerealiseerd in 2021. De reden hiervan waren lagere PGB uitgaven dan geraamd voor zowel WMO als  jeugdzorg en daarnaast een voordelige afwikkeling van de jaarrekening 2020 voor de kosten Jeugdzorg via Hart van Brabant. Met het opstellen van Najaarsbericht 2022 zal een inschatting worden gemaakt van de realisatie van de geraamde ombuiging voor 2022.

O.SD | 5. Budgetplafond HbH
De kosten voor hulp bij het huishouden (HbH) nemen de afgelopen jaren fors toe tot inmiddels ongeveer € 3,7 miljoen per jaar. Belangrijkste oorzaak is het afschaffen van de inkomenstoets en het uniforme (lage) uurtarief dat moet worden gehanteerd. Deze ontwikkeling vinden wij, evenals vele gemeenten met ons, niet wenselijk. Om de kosten enigszins in de hand te houden zijn wij voornemens om een budgetplafond op de HBH1 in te voeren van 10% in met ingang van 2023. 

Stand van zaken Voorjaarsbericht 2022
Dit betreft geen geraamde ombuiging voor 2022.

Stand van zaken overige ombuigingen

Terug naar navigatie - Stand van zaken overige ombuigingen

Stand van zaken overige ombuigingen

In het Voorjaarsbericht 2020 is geconstateerd dat we, evenals veel andere gemeenten in onze regio en in de rest van Nederland, te maken hebben met tekorten op de begroting.
We hebben daarbij aangekondigd in de Actualisering Begroting 2021 met een evenwichtig pakket aan maatregelen te komen. Naast ombuigingen in het Sociaal Domein is in de Actualisering Begroting 2021 (raad 19 november 2020) een groot aantal ombuigingen opgenomen, die in vier categorieën zijn te onderscheiden.  Samengevat is de stand van zaken van de actuele ombuigingen bij het Voorjaarsbericht 2022 als volgt:

Bedragen x  € 1.000            

2022

2023

2024

2025

5.1  Organisatie

263

383

548

548

5.2  Efficiency & samenwerking

578

648

650

650

5.3  Versoberen & eigen verantwoordelijkheid

96

106

138

138

5.4  Inkomsten verhogen

111

121

128

128

Totaal    

1.048

1.257

1.463

1.463

Waarvan:

 

 

 

 

Gerealiseerde ombuiging

905 944 1.014 1.014

Nog te realiseren ombuiging

143 313 449 449

Reeds gemeld en verwerkt

0 0 0 0

De eerder al gerealiseerde structurele ombuigingen zijn uit de post taakstellende ombuiging gehaald.
Hierna wordt per categorie een toelichting gegeven, waarbij 5.1 tot en met 5.4 een verwijzing is naar de paragrafen in de Actualisering Begroting 2021.

5.1   Organisatie
Eén van de elementen uit het pakket aan ombuigingen is de eigen organisatie: kritisch kijken waar we door anders organiseren of verleggen van onze focus kosten kunnen besparen.

Stand van zaken Voorjaarsbericht 2022:

Bedragen x  € 1.000          

2022

2023

2024

2025

1. Taakstellende ombuiging

263 383 548 548

2. Gerealiseerde ombuiging

263 291 329 5329

3. Nog te realiseren ombuiging

0

92

219

219

Verschil (= 1 -/- 2 – / - 3)

0

0

0

0

Reeds eerder gemeld / reeds verwerkt

0

0

0

0

Te melden in Voorjaarsbericht 2022

0

0

0

0

Voor het jaar 2022 is de  verwachting dat alle ombuigingen organisatie gerealiseerd worden. De in latere jaren nog te realiseren ombuigingen hebben vooral betrekking op voor die jaren in te vullen ombuigingen op formatie. In een aantal situaties hangt dat samen met t.z.t. uit dienst gaande medewerkers. De verwachting is dat de ombuigingen 5.1. Organisatie ook voor de komende jaren geheel gerealiseerd worden.

5.2 Ombuigingen efficiency & samenwerking
Eén van de elementen uit het pakket aan ombuigingen is efficiency & samenwerking: kunnen we gemakkelijk tegen minder kosten hetzelfde blijven doen of met eventueel gering effect.

Stand van zaken Voorjaarsbericht 2022:

Bedragen x  € 1.000          

2022

2023

2024

2025

1. Taakstellende ombuiging

578 648 650 650

2. Gerealiseerde ombuiging

538 547 549 549

3. Nog te realiseren ombuiging

43

101

101

101

Verschil (= 1 -/- 2 – / - 3)

0

0

0

0

Reeds eerder gemeld / reeds verwerkt

0

0

0

0

Te melden in Voorjaarsbericht 2022

0

0

0

0

Voor het jaar 2022 is de verwachting dat de ombuigingen efficiency en samenwerking gerealiseerd worden. Daartoe behoort de  ombuiging O.047 Verlagen budget reprografie van € 20.000, waarvan net de aanbesteding via de VNG is gedaan; resultaten daarvan zijn later dit jaar zichtbaar. De ombuigingen lopen na 2022 verder op, veelal door ombuigingen die pas in latere jaren starten; deze zijn nog niet helemaal ingevuld. Ook hier is de verwachting dat deze geheel gerealiseerd worden.

5.3 Ombuigingen versoberen & eigen verantwoordelijkheid
Een ander element uit het pakket aan ombuigingen is versoberen & eigen verantwoordelijkheid: vanuit de filosofie van meer eigen verantwoordelijkheid kijken we of we voorzieningen, activiteiten en dienstverlening kunnen versoberen. Hierbij houden we rekening met onderdelen waar de effectiviteit nu gering van is en/of deze nog gemakkelijk terug te draaien zijn in betere tijden. Anders kan dit leiden tot onwenselijk kapitaalverlies.

Stand van zaken Voorjaarsbericht 2022:

Bedragen x  € 1 .000       

2022

2023

2024

2025

1. Taakstellende ombuiging

96 106 138 138

2. Gerealiseerde ombuiging

96 96 128 128

3. Nog te realiseren ombuiging

0

10

10

10

Verschil (= 1 -/- 2 – / - 3)

0

0

0

80

Reeds eerder gemeld / reeds verwerkt

0

0

0

80

Te melden in Voorjaarsbericht 2022

0

0

0

0

De verwachting is dat alle ombuigingen 2022 gerealiseerd worden. De nog te realiseren ombuiging van € 10.000  na 2022 start pas in 2023 (betreft O.055 omvormen naar en nieuwe aanplant van minder onderhoudsintensief groen. Ook hier is de verwachting dat deze ombuiging gerealiseerd wordt.

5.4. Ombuigingen inkomsten verhogen
Eén van de elementen uit het pakket aan ombuigingen is het verhogen van de inkomsten; onder andere via tarieven: Wij vragen met lokale belastingen en tarieven een bijdrage aan onze inwoners om Waalwijk aantrekkelijker te maken voor iedereen. Zonder dit als “melkkoe” te gebruiken, willen we kijken wat hierin mogelijk is, passend bij ons voorzieningenniveau en met behoud van onze gunstige positie als gemeente met een lage lastendruk.

Stand van zaken Voorjaarsbericht 2022:

Bedragen x  € 1 .000    

2022

2023

2024

2025

1. Taakstellende ombuiging

111 120 128 128

2. Gerealiseerde ombuiging

10 10 10 10

3. Nog te realiseren ombuiging

101

110

118

118

Verschil (= 1 -/- 2 – / - 3)

0

0

0

0

Reeds eerder gemeld / reeds verwerkt

0

0

0

0

Te melden in Voorjaarsbericht 2022

0

0

0

0

Tot de nog te realiseren ombuigingen 2022 behoort de ombuiging O.062 opbrengst snippergroen (€ 45.000). Pas eind 2022 is duidelijk welk bedrag dit gaat worden; in 2021 was dit zelfs € 75.000 extra.. Hetzelfde geldt voor ombuiging O.068 opbrengst bouwleges;  in 2021 is op deze post meer dan de taakstelling van € 26.000 gerealiseerd en pas aan het eind van 2022 is de gerealiseerde ombuiging duidelijk. Over realisatie in latere jaren is de verwachting dat de resterende ombuigingen ook gerealiseerd gaan worden. Daarover wordt in de komende jaren gerapporteerd.

Budgetoverhevelingen

Budgetoverhevelingen

Terug naar navigatie - Budgetoverhevelingen

Budgetoverhevelingen: stand van zaken overhevelingen 2021 naar 2022
In de jaarrekening 2021 is een overzicht opgenomen met de werkelijk over te hevelen bedragen die horen bij de voorstellen tot overheveling van 2021 naar 2022. Tot die overhevelingen is in het kader van het Najaarsbericht 2022 al door de raad besloten, alleen de bedragen wijken dus af.

Het zo kort na de jaarrekening 2021 in het Voorjaarsbericht 2022 opnieuw toelichten van deze overhevelingen met de prognose voor besteding in 2022 voegt weinig toe. Over het algemeen is de verwachting nu dat de overgehevelde bedragen geheel in 2022 worden besteed. In het Najaarsbericht 2022 zal wel een overzicht met de stand van zaken / prognose van besteding van de overhevelingen van 2021 naar 2022 worden opgenomen.

Link naar jaarrekening 2021:          Budgetoverhevelingen
Link naar Najaarsbericht 2021:     budgetoverhevelingen-2021-naar-2022

Financiële gevolgen Coronacrisis

Financiƫle gevolgen Coronacrisis

Terug naar navigatie - Financiƫle gevolgen Coronacrisis

Financiële gevolgen Coronacrisis
In de jaarrekening 2021 zijn de financiële gevolgen Coronacrisis al uitgebreid toegelicht, waardoor het opnemen van een dergelijke toelichting in het Voorjaarsbericht 2022 dubbelop is. Zo vroeg in 2022 is daar nog weinig aan toe te voegen.  In het Najaarsbericht 2022 wordt wel een hoofdstuk Financiële gevolgen Coronacrisis opgenomen,

Link naar jaarrekening 2021.  financiële gevolgen Coronacrisis.