Voortgangsrapportage
Waalwijk, 21-04-2022
Project: Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL
Fase: Voorbereiding door aannemer
Doel: Het verbeteren van de veiligheid rondom gevaarlijke op- en afritten en meer doorstroming van het verkeer op de A59 met behoud van de natuur, meer mogelijkheden voor recreatie en economische activiteiten en een betere leefbaarheid in de kernen
Vooraf, leeswijzer
Voorliggende voortgangsrapportage is samengesteld ten behoeve van de projectbeheersing door de gemeenteraad. Met deze rapportage kan de gemeenteraad vaststellen en controleren of het project GOL binnen de door haar vastgestelde beleidskaders ten uitvoer wordt gebracht. Het GOL is een gemeentegrens overstijgend integraal project. Gemeente Waalwijk, Heusden en waterschap Aa-en Maas zijn samen met de provincie risicodragende partijen. Er is gekozen voor een geïntegreerd contractvorm (UAV-GC) met een aanbesteding op prijs/kwaliteit. Inmiddels is de aannemerscombinatie Mourik/Besix geselecteerd. De combinatie is verantwoordelijk voor het ontwerp en de realisatie van het project.
De Provincie Noord Brabant is opdrachtgever en stuurt het project aan. Samen met de stakeholders is er een ambtelijke (ABG) en politieke (stuurgroep) rapportagelijn opgezet.
Deze voortgangsrapportage is samengesteld aan de hand van de GROTICK-methodiek voor projectbeheersing. De letters van het woord GROTICK staan voor de verschillende aspecten waaraan in de voortgangsrapportage aandacht wordt besteed. Deze aspecten zijn respectievelijk:
- Geld
- Risico's
- Organisatie
- Tijd
- Informatie
- Communicatie
- Kwaliteit
Binnen de projectorganisatie zijn het dezelfde aspecten die worden bewaakt om daarmee maximaal zeker te stellen dat het project zich binnen de kaders ontwikkeld die door de Raad zijn aangegeven en die de projectorganisatie zichzelf ten doel heeft gesteld.
Hieronder wordt over elk van bovengenoemde GROTICK-aspecten verslag gedaan.
Geld
Op dit moment worden de financiën door de provincie geactualiseerd en gaan zij het dossier dat door de provinciale staten in juni 2021 is aangehouden voorzien met de meest actuele gegevens. In mei zullen zij dit in het ABG bespreken.
Verder zijn er onderhandelingen gaande met de combinatie Mourik-Besix over de vertragingskosten, stand-stil periode, Vtw’s, scope en indexering. Aanvullend speelt ook nog de extreme prijsstijgingen die ten gevolge van de situatie in Oekraïne ons parten gaan spelen.
De basis voor deze onderhandelingen zijn al eerder gelegd in de voorgaande periode van juni 2021 tot einde 2021. Nieuw hierbij is dat de Provincie alle risico’s op basis van een actueel risicodossier in beeld gaan brengen vanaf januari 2022 tot besluit RvS september 2022.
Mogelijk leidt het ook nog tot een aanvullende financieringsvraag voor alle betalende partners en dus een nieuw besluit van de gemeenteraden.
Hierna een opsomming van de reeds genomen besluiten;
In de raadsvergadering van 14 april 2020 zijn door de raad de benodigde middelen voor het GOL beschikbaar gesteld. In de raadsvergadering van 7 juli 2021 is een aanvullend krediet beschikbaar gesteld.
Raadsvoorstel 14 april 2020 (begrotingswijziging 2020/06)
De totale bijdrage van het GOL door de gemeente Waalwijk bedraagt € 26,6 miljoen. Hierop kunnen een bedrag voor nog te verrekenen kosten met de provincie en de waarde van de door de gemeente voor het project ingebrachte gronden in mindering worden gebracht. Daarnaast is op 14 november 2013 al een krediet van € 1,6 miljoen beschikbaar gesteld. Verder dient rekening te worden gehouden met een bedrag voor interne kosten tijdens de realisatiefase. Er is een krediet beschikbaar gesteld van € 23.195.000. De totale jaarlijkse kapitaallasten met ingang van 2024 bedragen € 992.000.
Het afwaarderen van de ingebrachte gronden wordt ten laste gebracht van de reserve mobiliteit. Met ingang van 1 januari 2020 bedraagt het saldo van deze reserve dan € 4.927.732.
Ter (gedeeltelijke) dekking van de kapitaallasten wordt een geblokkeerde reserve gevormd. Hierin wordt het restant gestort van de reserve mobiliteit (€ 4.927.732) en een bedrag van € 4,7 miljoen vanuit de Algemene Reserve.
Raadsvoorstel 7 juli 2021 (begrotingswijziging 2021/19)
Het huidige projectbudget blijkt ontoereikend te zijn voor de uitvoering. Het tekort op het totale projectbudget wordt ingeschat op een bedrag van € 10,5 miljoen. Dit betekent voor de gemeente Waalwijk een extra bijdrage van € 3,1 miljoen (aandeel 29%). Voorgesteld wordt het in april 2020 beschikbaar gestelde krediet (begrotingswijziging 2020/06) met deze aanvullende bijdrage te verhogen. In de bijgestelde meerjarenbegroting 2022 t/m 2025 voor de Kadernota 2022, die in de raadsvergadering van 15 juli aan de orde is, is reeds rekening gehouden met een extra jaarlijkse kapitaallasten van € 120.000 met ingang van 2024. Dit geconstateerde tekort is gebaseerd op start uitvoering oktober 2021.
De dekking van de kapitaallasten (met ingang van 2024) is dan als volgt:
• Een bedrag van € 188.000 als gevolg van een verhoging van de OZB-opbrengst;
• Jaarlijkse onttrekking ten laste van de geblokkeerde reserve voor een bedrag van € 240.000;
• Met ingang van 2024 een jaarlijkse kapitaallast in de begroting van € 684.000.
Organisatie
De projectorganisatie valt onder de verantwoordelijkheid van de Provincie Noord Brabant. De gemeente heeft een toetsende en vergunningverlenende rol. De aannemer heeft inmiddels het uitvoeringsontwerp afgerond.
Door de vertraagde uitspraak van de Raad van State worden de projectorganisaties afgeschaald en beperkt in stand gehouden.
Informatie
Informatie wordt door de provincie gedeeld met de risicodragende partijen en relevante stakeholders. Hiervoor zijn diverse bestuurlijke en ambtelijke overleggen geïnitieerd. Het project wordt door diverse externe partijen kritisch gevolgd. Dit zijn stichtingen ( waaronder “Van GOL naar Beter”, “Federatie Behoudt de Langstraatspoorbruggen”) en personen. Gedurende de voorbereiding van het project zijn er zienswijzen, bezwaren en beroep ingesteld. Het beroep tegen het provinciaal inpassingsplan en de daarmee gecoördineerde vergunningen wordt door de Raad van State behandeld.
Tijd
De zitting van de Raad van State is uitgesteld door de corona crisis en heeft een jaar na oorspronkelijke planning plaatsgevonden (20 en 21 januari 2021 ). Zoals in de raadinformatiebrief op 8 december 2020 is gemeld heeft deze vertraging financiële gevolgen.
Na een aantal keren de termijn tot het doen van uitspraak te hebben verlengd, heeft de Raad van State een zogenaamde tussenuitspraak gedaan op 24 november 2021. Deze tussenuitspraak geeft aan dat de meeste bezwaren ongegrond zijn echter ook dat Provinciale staten in elk geval beter moeten kijken naar het stikstofonderzoek waarop de plannen zijn gebaseerd en naar een maatregel die bedoeld is om de stikstofuitstoot in het gebied te verminderen. Nadat de provincie hierover een nieuw besluit heeft genomen (juni/juli 2022), zal de Afdeling bestuursrechtspraak een einduitspraak over de plannen doen hopelijk in september 2022.
Zoals toegelicht in de raadsvergadering van 7 juli 2021 heeft dit als gevolg dat we nu definitief anderhalf jaar de vertraging ingaan met de uitvoeringswerkzaamheden GOL.
Communicatie (resultaten, activiteiten)
De projectcommunicatie wordt door de provincie gedaan. De uitvoeringscommunicatie door de aannemerscombinatie. Periodiek vindt er een omgevingsoverleg plaats met de risicodragend partijen waarbij team communicatie is aangehaakt.
Kwaliteit
Door de risicodragende partijen zijn kwaliteitseisen meegegeven. Deze zijn verwerkt in het UAV-GC contract en daarop is de aannemerscombinatie geselecteerd. Op naleving van deze eisen wordt door de Provincie gestuurd en getoetst. Eventuele afwijkingen worden gedeeld met de risicodragende partijen.
Risico’s
Beroep
Afgewacht dient te worden wanneer en hoe de Raad van State een definitieve uitspraak doet. Zodra de uitspraak is ontvangen zal onderzocht worden wat dit betekent voor de planning en beschikbaar gestelde middelen.
Stikstof
De passende beoordeling is afgerond. Daarmee kan PNB nu het proces voor aanpassing van de provinciale inpassingsplannen en het aanvragen van de nieuwe vergunning WnB worden opgestart.
Van de Raad van State heeft de Provincie 6 maanden de tijd gekregen om op basis van hun uitspraak het PIP te repareren. Dit houdt in dat uiterlijk 22 mei alle aangepaste stukken aangeleverd moeten worden bij de Raad van State. Dit is niet haalbaar. De planning is nu als volgt:
• Besluitvorming over gewijzigd PIP 24 juni in Provinciale Staten.
• Besluitvorming over definitieve vergunning WNB eind juni / begin juli (afhankelijk van de hoeveelheid zienswijze die binnen komen. De Provincie is nog in afwachting van de laatste AERIUS berekeningen. ODBN is de ontwerpbeschikking aan het voorbereiden.
Om die reden heeft de Provincie bij de Raad van State 10 weken uitstel gevraagd. Daarmee is de verwachting dat er dan in september een zitting en uitspraak bij de Raad van State volgt.
Communicatie
Rapportages via allerlei gremia waardoor informatie niet op tijd of onjuist wordt gedeeld.