Bestuurlijk verantwoordelijk
Ronald Bakker

Planning
Startdatum: 06-06-2019

Omschrijving (toelichting)

(Schone) deelauto's, maar ook deelfietsen, deel-e-bikes of een combinatie van deze voertuigen kunnen bijdragen aan oplossingen in het voor- een natransport om bijvoorbeeld de last mile op bedrijventerreinen te overbruggen. Deze zouden beschikbaar moeten komen in de onmiddellijke omgeving van openbaar vervoerknooppunten, zoals het Vredesplein, in de vorm van zogenaamde mobiliteit-hubs.

Autodelen is een systeem waarbij personen gezamenlijk van een of meerdere auto's gebruik maken. Het verschilt van traditioneel autohuren doordat het huren van auto's voor een korte termijn (bijvoorbeeld per uur of per minuut) mogelijk is. Autodelen wordt vooral gebruikt door mensen die relatief weinig met een auto rijden. Het is namelijk financieel voordelig ten opzichte van een eigen auto vanaf minder dan ongeveer 10.000 km per jaar.

De belangrijkste factoren die de groei van autodelen bevorderen, zijn de stijgende hoeveelheid files en een veranderende denkwijze over autobezit. Er is namelijk een trend waarneembaar waarbij het autogebruik belangrijker wordt geacht dan het autobezit.

De gemeente Waalwijk is ook betrokken bij het MIRT A2 Deil – Vught. Onderdeel van het MIRT-programma zijn de Quickwins OV Knooppunten. Binnen dit onderdeel wordt in samenwerking met de provincie gekeken naar de mogelijkheden om de verkeersintensiteit op de A59 te verlagen door het openbaar vervoer aantrekkelijker te maken. Het Busstation Vredesplein is één van de genoemde knelpunten vanuit het Quickwins programma. Bij een optimalisatie is gekeken naar de ontwikkeling van fietsvoorzieningen op deze locatie. Hiertoe worden gerekend een uitbreiding van het aantal OV-fietsen en het aanbieden van deelfietsen en -e-bikes. In 2020 vindt een verdere uitwerking van het plan plaats.



Toelichting

G

Tijd

De gemeente Waalwijk heeft samen met stakeholders (bedrijven, onderwijsinstellingen en medeoverheden) een aantal mobiliteitsuitdagingen benoemd in de agenda Smart Move Waalwijk, september 2019.

Die uitdagingen willen we met nieuwe technologieën en businessmodellen aanpakken.  Een van die uitdagingen is de verbinding tussen het busstation, de laatste halte in Waalwijk, en het bedrijventerrein Haven (zogenaamde last mile solution).

Waalwijk is opzoek naar oplossing voor deze uitdaging in de vorm van een innovatieve pilot. We denken daarbij een vervoersmiddel in een deelsysteem die met behulp van bijvoorbeeld een smartphone kan worden geactiveerd (MaaS concept).

Het college heeft ingestemd met de komst van de pilot E-steps, waarbij ongeveer 80 elektrische steps (RWD goedgekeurd) in een deelsysteem beschikbaar zijn voor reizigers tussen het busstation en het bedrijventerrein Haven. Om het rondslingeren

in de openbare ruimte van steps te voorkomen werken tijdens de pilot van 2 jaar met een gesloten systeem gewerkt: werkgevers sluiten een abonnement af, de steps zijn te gebruiken tussen de dockingstations. We gaan uit van drie dockingstations, een bij

het busstation en twee (afhankelijk van de bedrijven die een abonnement afnemen) op het bedrijventerrein Haven.

 

Op dit moment werkt de gemeente aan een concessieovereenkomst met een aanbieder. De verwachting is dat een systeem medio augustus 2020 operationeel kan zijn. De pilotfase duurt twee jaar. Daarna kan de gemeente de afweging maken om het

systeem uit te breiden, open te stellen voor inwoners en bezoekers of de pilot niet te verlengen.