EXPLOITATIE | Budget 2019 | Over naar 2020 | Opmerking | |
TMAO | ||||
1 | Integrale aanpak sociaal domein | 42.000 | 42.000 | |
2 | Bijdrage verplaatsing scouting AZG | 34.000 | 0 | bedrag is (alsnog) in 2019 besteed; dus geen overheveling |
3 | Maatschappelijke activering | 73.000 | 73.000 | |
4 | Armoedebestrijding kinderen | 310.000 | 310.000 | restant overheveling '18 -> '19 |
5 | Uitvoeringskosten wet inburgering | 32.000 | 32.000 | |
6 | Begeleiding statushouders | 30.000 | 30.000 | |
7 | Verhoogde asielinstroom | 65.000 | 65.000 | restant overheveling '18 -> '19 |
8 | Sportbeleid | 297.000 | 297.000 | deels al overheveling '18 -> '19 |
9 | Handhaving wet Kinderopvang | 25.000 | 25.000 | |
Totaal exploitatie | 908.000 | 874.000 | ||
RESERVES | ||||
TREW | ||||
10 | Innovatie in mobiliteit (via beleidsreserve) | 200.000 | 200.000 | bij begroting 2019 al aangekondigd |
11 | Data en Smart City (via beleidsreserve) | 300.000 | 300.000 | bij begroting 2019 al aangekondigd |
12 | Energiebesparende maatregelen | 509.000 | 509.000 | |
Totaal reserves | 1.009.000 | 1.009.000 | ||
Totaal exploitatie & reserves | 1.917.000 | 1.883.000 |
Onderwerp | Product/budgetnummer | Bedrag in € |
1. Integrale aanpak sociaal domein | 605 Maatschappelijk werk | 42.000 |
Toelichting | ||
In november 2018 ging het traject van start, om samen met inwoners ondernemers en maatschappelijke organisaties te werken aan een nieuwe sociale agenda, gericht op de pijlers: meer preventie, meer gebruik maken van voorliggend veld en een outreachende benadering. Het streven is om rond 6 thema’s nieuwe initiatieven te ontplooien in gedeeld eigenaarschap met de maatschappelijke partners. Dat betekent dat het tempo waarin plannen worden ontwikkeld en vervolgstappen kunnen worden gezet mede afhankelijk is van het te ontwikkelen draagvlak. Het college stelde de nieuwe agenda vast in juli 2019, de vervolg activiteiten bevinden zich eind 2019 nog in een opbouwfase. Een aantal investeringen kunnen waarschijnlijk pas begin 2020 worden geëffectueerd. Het betreft de aanstelling van een projectleider voor het te ontwikkelen Inclusiebeleid (à 8 uur per week, €20.000) en een activiteitenbegeleider, die het aanbod aan dagactiviteiten in het voorliggende veld gaat ontsluiten (€22.000). Bij het Najaarsbericht 2019 is daarvoor in totaal € 42.000 overgeheveld naar 2020. Prognose 2020: |
Onderwerp | Product/budgetnummer | Bedrag in € |
2. Bijdrage verplaatsing scouting AZG | 813 Beheer diverse percelen en panden | 34.000 |
Toelichting | ||
Momenteel heeft de overdracht bij de notaris voor de “koop gebouw AZG”, t.w.v. € 116.000 plaats. Het bedrag van € 34.000 moet nog beschikbaar blijven voor nacalculatie en/of bijkomende kosten en is bij het Najaarsbericht 2019 overgeheveld naar 2020. Prognose 2020: |
Onderwerp | Product/budgetnummer | Bedrag in € |
3. Maatschappelijke activering | 613 Participatie-voorzieningen | 73.000 |
Toelichting | ||
Deze bestuursperiode heeft het college jaarlijks een bedrag van €150.000 vrijgemaakt om te experimenteren met maatschappelijke activering. Begin 2019 hebben we onderzoek gedaan naar de samenstelling van de doelgroep en welke aanpak bij hen past. In juni 2019 was het onderzoek klaar en hebben we vier partijen gecontracteerd. Die zijn – op 1 na – in september 2019 met hun werkzaamheden begonnen. Dit betekent dat we het eerste deel van 2019 weinig uitgaven hadden. Om de vier lopende experimenten ook in 2020 te kunnen uitproberen en hier mogelijk nog nieuwe aan toe te voegen, is het jaarbudget onvoldoende. Prognose 2020: |
Onderwerp | Product/budgetnummer | Bedrag in € |
4. Armoedebestrijding kinderen | 615 Armoedebeleid | 310.000 |
Toelichting | ||
In januari 2019 heeft de raad het Beleidsplan Samen uit Armoede vastgesteld. In het beleidsplan zijn o.a. voorstellen gedaan voor de structurele inzet van de zogenaamde Klijnsma middelen vanaf 2019. De Klijnsma middelen zijn middelen die gemeenten ontvangen om armoede bij kinderen te bestrijden. De niet bestede middelen over 2017 en 2018 zijn overgeheveld naar 2019 en beschikbaar gehouden voor het ontwikkelen van projecten voor het bestrijden van kinderarmoede. Het gaat om een bedrag van € 309.500. In 2019 is hierop niets uitgegeven. Project: “Ieder kind verdient een toekomst” Project Alliantie Kinderarmoede: Beide projecten hebben een landelijke uitstraling en worden gevolgd de Landelijke Alliantie Kinderarmoede: Voor het project: “ Ieder kind verdient een toekomst is komende drie jaar nodig: Bij het Najaarsbericht 2019 is in totaal (afgerond) € 310.000 overgeheveld van 2019 naar 2020. Prognose 2020: |
Onderwerp | Product/budgetnummer | Bedrag in € |
5. Uitvoeringskosten wet inburgering | 607 Allochtonenbeleid | 32.000 |
Toelichting | ||
In 2020 wordt de nieuwe wet inburgering geïmplementeerd. Daarmee krijgt de gemeente Waalwijk de regie op inburgering terug. Dit brengt extra inspanningen en taken met zich mee: beleidsvoorbereiding en uitvoering bij Baanbrekers. De extra uren die bij Baanbrekers worden ingezet voor de administratie en registratie van de participatieverklaringen worden hiermee bekostigd. Prognose 2020: |
Onderwerp | Product/budgetnummer | Bedrag in € |
6. Begeleiding statushouders | 612 Maatschappelijke zorg en begeleiding | 30.000 |
Toelichting | ||
Deze kosten zijn bedoeld om specifieke groepen te begeleiden, die niet automatisch vanuit de maatschappelijke begeleiding kunnen worden vergoed. In een integrale aanpak voor minderjarige alleenstaande vluchtelingen, waarvan het project in 2019 is gestart, loopt door in 2020 waarvoor we dit budget verder in willen zetten. Dit leidt tot preventie uitval school, en oriëntatie op opleiding , inburgering en werk. Bij het Najaarsbericht 2019 is € 30.000 overgeheveld van 2019 naar 2020. Prognose 2020: |
Onderwerp | Product/budgetnummer | Bedrag in € |
7. Verhoogde asielstroom | 612 Maatschappelijk zorg en begeleiding | 65.000 |
Toelichting | ||
Het budget wordt ingezet ten behoeve van HOB trajecten (Huis opleiding Baan) De resultaten zijn goed, maar er is een steeds grotere groep die niet naar werk kan worden bemiddeld, maar wel naar taal en participatie. Daardoor is minder gedeclareerd in 2019 ten behoeve van HOB. Er is een plan van aanpak dat de kwetsbare groepen, en met name vrouwen ondersteunt in taalverwerving, inburgering en opleiding. Prognose 2020: |
Onderwerp | Product/budgetnummer | Bedrag in € |
8. Sportbeleid | 511 Sportbeleid | 297.000 |
Toelichting | ||
Afwijkingen t.o.v. begroting 2019: Over te hevelen naar nieuwe post in de begroting 2020 ‘Uitvoering Sportvisie 2020’. Conform collegebesluit d.d. 10 april 2012/B012.0116 vindt er jaarlijks overheveling plaats van het resterend budget Brede Regeling Combinatiefuncties. Dit restantbedrag is ontstaan door een structurele jaarlijkse hogere rijksbijdrage van € 40.000, cofinancieringsbijdragen door partners en een 3-jaarlijks budget voor de Beweegcoach Senioren. Het over te hevelen bedrag wordt ingezet ten behoeve van de uitvoering van de nieuwe Sportvisie die in 2020 door de raad wordt vastgesteld. 6511017 GO Waalwijk integrale aanpak € 70.000. Met ‘Go Waalwijk’ werken we aan een integrale aanpak op de thema’s sport, bewegen, cultuur en gezondheid. Voor 2019 en 2020 is in het coalitieprogramma een jaarlijks budget van € 150.000 opgenomen. In 2019 is de naamsbekendheid vergroot en zijn projecten ontwikkeld onder de overkoepelende communicatieparaplu van GO. Het over te hevelen bedrag wordt in 2020 ten behoeve van de verdere inzet van de promotie en uitbreiding bekendheid van GO in 2020.
Bij het Najaarsbericht 2019 is in totaal € 297.000 overgeheveld van 2019 naar 2020. Prognose 2020: Het bedrag van € 56.067 wordt opgenomen ter uitvoering van de Sportnota 2020-2024. |
Onderwerp | Product/budgetnummer | Bedrag in € |
9. Handhaving wet Kinderopvang | 610 Kinderopvang | 25.000 |
Toelichting | ||
Vanaf 2019 is er structureel extra geld beschikbaar voor gemeenten voor de taken toezicht en handhaving in de kinderopvang en de intensivering van de inspecties van gastouders. Deze middelen kunnen gebruikt worden voor innovatie of extra toezicht. In 2019 hebben we vanuit deze middelen € 20.000 extra ontvangen. Het over te hevelen bedrag zetten we in op deskundigheidsbevordering en ondersteuning van handhavingstaken van onze gemeente. Bij het Najaarsbericht 2019 is € 25.000 overgeheveld van 2019 naar 2020. Prognose 2020: |
Onderwerp | Product/budgetnummer | Bedrag in € |
10. Innovatie in mobiliteit | 6205070 Mobiliteit (vanuit beleidsreserve) | 200.000 |
Toelichting | ||
In het coalitieprogramma 2018-2022 is ten laste van de beleidsreserve 2019-2022 incidenteel een bedrag beschikbaar gesteld van € 200.000. Dit budget is bestemd om pilots op het gebied van Smart Mobility een impuls te kunnen geven. Deze pilots volgen op de nog uit te werken businesscases Smart Mobility in 2020. Bij het Najaarsbericht 2019 is € 200.000 overgeheveld naar 2020. Prognose 2020: In 2020 gaan wij aan de gang met een nieuw Mobiliteitsplan waarin Smart Mobility een prominente rol krijgt. Daarnaast gaan we onderzoeken hoe de bereikbaarheid en veiligheid van onze industrieterreinen verbeterd kan worden. Daarbij onderzoeken we ook de verplaatsing van het busstation. |
Onderwerp | Product/budgetnummer | Bedrag in € |
11. Data en smart city | 6303230 Data en Smart Mobility (vanuit beleidsreserve) | 300.0000 |
Toelichting | ||
In het coalitieprogramma 2018 -2022 is ten laste van de beleidsreserve 2019-2022 incidenteel een bedrag beschikbaar gesteld van € 300.000. Prognose 2020: De gemeente Waalwijk heeft samen met stakeholders (bedrijven, onderwijsinstellingen en medeoverheden) een vier mobiliteitsuitdagingen benoemd in de agenda Smart Move Waalwijk, september 2019. Die uitdagingen willen we met nieuwe technologieën en businessmodellen aanpakken. In november 2019 organiseerde we daarom het Smart Mobility Event Waalwijk, waarbij we kennisinstellingen, bedrijven en andere overheden uitgenodigde om hun oplossing voor de vier mobiliteitsuitdagingen te presenteren. Ruim 60 deelnemers presenteerden hun slimme oplossing. Een van die uitdagingen is de verbinding tussen het busstation, de laatste halte in Waalwijk, en het bedrijventerrein Haven (zogenaamde last mile solution). Wie kiezen voor een Mobility as a Service (Maas) oplossing. MaaS oplossingen gaan uit van betalen voor gebruik van mobiliteit (de service) en niet van bezit. Het zijn deelsystemen waarbij de gebruiker een gepersonaliseerde reisplanning kan maken, boeken en betalen. In het voorjaar van 2020 werken aan een concessieovereenkomst met een aanbieder van een E-step systeem volgens het MaaS principe. Doe is om dit systeem voor een pilotfase van 2 jaar te laten starten medio september 2020. De gemeentelijke bijdrage is maximaal € 250.000. Met deze pilot is het budget grotendeels besteed. Het overige budget, in combinatie met budget voor slimme mobiliteit, wordt ingezet om een triple helix netwerk op te bouwen, business cases uit te voeren op de andere 3 mobiliteitsuitdagingen uit de Smart Move Waalwijk agenda, en voor het data gedreven werken. |
Onderwerp | Product/budgetnummer | Bedrag in € |
12. Energiebesparende maatregelen | 809 Wonen (reserve) | 509.000 |
Toelichting | ||
De eerste tranche van € 82.500 is in 2015 aan Casade beschikbaar gesteld. Casade heeft aangegeven dat zij in 2016 een beroep op dit budget gaan doen van circa € 150.000. In haar bod voor de prestatie afspraken voor 2017 geeft Casade aan woningen energetisch te willen verbeteren en daarvoor is dit budget bedoeld. Eind 2017 worden hierover meerjarige afspraken met Casade gemaakt. Het resterende bedrag van € 517.500 is overgeheveld van 2018 naar 2019. Prognose 2020: |