6. Verloop budgetoverhevelingen 2019 naar 2020

Verloop budgetoverhevelingen 2019 naar 2020

Terug naar navigatie - Verloop budgetoverhevelingen 2019 naar 2020

  EXPLOITATIE Budget 2019 Over naar  2020 Opmerking
  TMAO      
1 Integrale aanpak sociaal domein 42.000 42.000  
2 Bijdrage verplaatsing scouting AZG 34.000 0 bedrag is (alsnog) in 2019 besteed; dus geen overheveling
3 Maatschappelijke activering 73.000 73.000  
4 Armoedebestrijding kinderen 310.000 310.000 restant overheveling '18 -> '19
5 Uitvoeringskosten wet inburgering 32.000 32.000  
6 Begeleiding statushouders 30.000 30.000  
7 Verhoogde asielinstroom 65.000 65.000 restant overheveling '18 -> '19
8 Sportbeleid 297.000 297.000 deels al overheveling '18 -> '19
9 Handhaving wet Kinderopvang 25.000 25.000  
  Totaal exploitatie 908.000 874.000  
         
  RESERVES      
  TREW      
10 Innovatie in mobiliteit (via beleidsreserve) 200.000 200.000 bij begroting 2019 al aangekondigd
11 Data en Smart City (via beleidsreserve) 300.000 300.000 bij begroting 2019 al aangekondigd
12 Energiebesparende maatregelen 509.000 509.000  
  Totaal reserves 1.009.000 1.009.000  
         
  Totaal exploitatie & reserves  1.917.000 1.883.000  

 

Onderwerp Product/budgetnummer Bedrag in €
1. Integrale aanpak sociaal domein 605 Maatschappelijk werk 42.000
Toelichting

In november 2018 ging het traject van start, om samen met inwoners ondernemers en maatschappelijke organisaties te werken aan een nieuwe sociale agenda, gericht op de pijlers: meer preventie, meer gebruik maken van voorliggend veld en een outreachende benadering. Het streven is om rond 6 thema’s nieuwe initiatieven te ontplooien in gedeeld eigenaarschap met de maatschappelijke partners. Dat betekent dat het tempo waarin plannen worden ontwikkeld en vervolgstappen kunnen worden gezet mede afhankelijk is van het te ontwikkelen draagvlak. Het college stelde de nieuwe agenda vast in juli 2019, de vervolg activiteiten bevinden zich eind 2019 nog in een opbouwfase. Een aantal investeringen kunnen waarschijnlijk pas begin 2020 worden geëffectueerd. Het betreft de aanstelling van een projectleider voor het te ontwikkelen Inclusiebeleid (à 8 uur per week, €20.000) en een activiteitenbegeleider, die het aanbod aan dagactiviteiten in het voorliggende veld gaat ontsluiten (€22.000). Bij het Najaarsbericht 2019 is daarvoor in totaal € 42.000 overgeheveld naar 2020.

Prognose 2020:
De verwachting is dat dit bedrag eind 2020 is besteed.

 

Onderwerp Product/budgetnummer Bedrag in €
2. Bijdrage verplaatsing scouting AZG 813 Beheer diverse percelen en panden 34.000
Toelichting

Momenteel heeft de overdracht bij de notaris voor de “koop gebouw AZG”, t.w.v. € 116.000 plaats. Het bedrag van € 34.000 moet nog beschikbaar blijven voor nacalculatie en/of bijkomende kosten en is bij het Najaarsbericht 2019 overgeheveld naar 2020.

Prognose 2020:
Dit budget is alsnog in 2019 verbruikt en dus 0.
Bij de bestemming van het jaarrekeningresultaat 2019 is rekening gehouden met de vermindering van het bedrag voor AZG van €34.000.

 

Onderwerp Product/budgetnummer Bedrag in €
3. Maatschappelijke activering 613 Participatie-voorzieningen 73.000
Toelichting

Deze bestuursperiode heeft het college jaarlijks een bedrag van €150.000 vrijgemaakt om te experimenteren met maatschappelijke activering. Begin 2019 hebben we onderzoek gedaan naar de samenstelling van de doelgroep en welke aanpak bij hen past. In juni 2019 was het onderzoek klaar en hebben we vier partijen gecontracteerd. Die zijn – op 1 na – in september 2019 met hun werkzaamheden begonnen. Dit betekent dat we het eerste deel van 2019 weinig uitgaven hadden. Om de vier lopende experimenten ook in 2020 te kunnen uitproberen en hier mogelijk nog nieuwe aan toe te voegen, is het jaarbudget onvoldoende.
Bij het Najaarsbericht 2019 is daarom € 73.000 van 2019 naar 2020 overgeheveld, zodat in 2020 voldoende middelen beschikbaar zijn om de collegeopdracht met verve uit te kunnen voeren.

Prognose 2020:
Het overgehevelde bedrag wordt volledig ingezet voor het opzetten en behouden van nieuwe en bestaande experimenten. De verwachting is dat er eind 2020 een bedrag overblijft van het nieuwe budget;  in het Najaarsbericht 2020 zal dan worden voorgesteld om het restant over te hevelen naar 2021.

 

Onderwerp Product/budgetnummer Bedrag in €
4. Armoedebestrijding kinderen 615 Armoedebeleid  310.000
Toelichting

In januari 2019 heeft de raad het Beleidsplan Samen uit Armoede vastgesteld. In het beleidsplan zijn o.a. voorstellen gedaan voor de structurele inzet van de zogenaamde Klijnsma middelen vanaf 2019. De Klijnsma middelen zijn middelen die gemeenten ontvangen om armoede bij kinderen te bestrijden.  De niet bestede middelen over 2017 en 2018 zijn overgeheveld naar 2019 en beschikbaar gehouden voor het ontwikkelen van projecten voor het bestrijden van kinderarmoede. Het gaat om een bedrag van € 309.500. In 2019 is hierop niets uitgegeven.

Project: “Ieder kind verdient een toekomst”
De raad heeft in januari 2019 het beleidsplan “Samen uit armoede” vastgesteld.  Er is o.a. besloten om een innovatief project op te starten om de vicieuze cirkel van generatiearmoede te doorbreken.  Na de besluitvorming is in samenwerking met Universiteit van Tilburg gewerkt aan een aanpak en een  impactmeting. Het project heeft een looptijd van 3 jaar en start per 1 januari 2020. De resultaten worden gedurende het project gemonitord.
De komende drie jaren wordt met maximaal 60 gezinnen met kinderen gewerkt aan het versterken van de sociale en economische redzaamheid van ieder gezinslid. Dit doen we door middel van een stress-sensitieve aanpak waarbij gewerkt wordt aan het duurzaam versterken van basis- en executieve vaardigheden.
De kosten van de generatiecoach zijn opgenomen in de kostenpost behorend bij het project “Ieder kind verdient een toekomst.  Zie onder. De kosten van de inzet van de UvT en de TA Academie zijn hierin niet opgenomen en worden betaald uit de post Armoedebestrijding van kinderen.  De kosten van de UvT bedragen € 60.000 per jaar. Dit zijn kosten voor het ontwikkelen van het effectmodel van generatiearmoede  (versterken van basisvaardigheden) en de kosten van de impactmeting. Voor het project: “ Ieder kind verdient een toekomst is komende drie jaar nodig:
=> €  180.000 voor de ontwikkelen methodiek en impactmeting UvT (€ 60.000 per jaar) €  50.000 voor het duurzaam versterken door middel van Transactionele Analyse.

Project Alliantie Kinderarmoede:
De gemeente Waalwijk is op 26 maart 2019 aangesloten bij de Landelijke Alliantie Kinderarmoede. Met het ondertekenen van de pledge heeft de gemeente Waalwijk beloofd zich in te zetten om de vicieuze cirkel van generatiearmoede te doorbreken en zich in te zetten om het onderwerp armoede bespreekbaar te maken. Dit doen we door met kinderen en de leerkrachten van deze kinderen in gesprek te gaan over armoede. Hiervoor gaat de gemeente Waalwijk een samenwerking aan met Light of Life en Autopoiesis. De kosten bedragen € 8.000 per school. We willen komende drie jaar maximaal 10 basisscholen het project aanbieden. De kosten bedragen maximaal € 80.000.

Beide projecten hebben een landelijke uitstraling en worden gevolgd de Landelijke Alliantie Kinderarmoede:

Voor het project: “ Ieder kind verdient een toekomst is komende drie jaar nodig:
- €  180.000 voor de ontwikkelen methodiek en impactmeting UvT (€ 60.000 per jaar).
- €    50.000 voor het duurzaam versterken door middel van Transactionele Analyse.
- €    80.000 Samenwerking Light of Life en Autopoiesis.

Bij het Najaarsbericht 2019 is in totaal (afgerond) € 310.000 overgeheveld van 2019 naar 2020.

Prognose 2020:
In de collegevergadering van 10 maart 2020 is besloten om dit geld te besteden aan 2 projecten, te weten; “De sterkste schakel” en “Luister naar ons”.  Omdat deze projecten lopen tot en met 2023 zal jaarlijks het bedrag dat overblijft via het Najaarsbericht worden overgeheveld.

 

Onderwerp Product/budgetnummer Bedrag in €
5. Uitvoeringskosten wet inburgering 607 Allochtonenbeleid 32.000
Toelichting

In 2020 wordt de nieuwe wet inburgering geïmplementeerd. Daarmee krijgt de gemeente Waalwijk de regie op inburgering terug. Dit brengt extra inspanningen en taken met zich mee: beleidsvoorbereiding en uitvoering bij Baanbrekers. De extra uren die bij Baanbrekers worden ingezet voor de administratie en registratie van de participatieverklaringen worden hiermee bekostigd.
Bij het Najaarsbericht 2019 is € 32.000 overgeheveld van 2019 naar 2020.

Prognose 2020:
Dit bedrag zal in 2020 volledig besteed worden zoals hierboven beschreven.

 

Onderwerp Product/budgetnummer Bedrag in €
6. Begeleiding statushouders 612 Maatschappelijke zorg en begeleiding 30.000
Toelichting

Deze kosten zijn bedoeld om specifieke groepen te begeleiden, die niet automatisch vanuit de maatschappelijke begeleiding kunnen worden vergoed. In een integrale aanpak voor minderjarige alleenstaande vluchtelingen, waarvan het project in 2019 is gestart, loopt door in 2020 waarvoor we dit budget verder in willen zetten. Dit leidt tot preventie uitval school, en oriëntatie op opleiding , inburgering en werk. Bij het Najaarsbericht 2019 is € 30.000 overgeheveld van 2019 naar 2020.

Prognose 2020:
Dit bedrag zal in 2020 volledig besteed worden zoals hierboven beschreven.

 

Onderwerp Product/budgetnummer Bedrag in €
7. Verhoogde asielstroom 612 Maatschappelijk zorg en begeleiding 65.000
Toelichting

Het budget wordt ingezet ten behoeve van HOB trajecten (Huis opleiding Baan) De  resultaten zijn goed, maar er is een steeds grotere groep die niet naar werk kan worden bemiddeld, maar  wel naar taal en participatie. Daardoor is minder gedeclareerd in 2019 ten behoeve van HOB. Er is een plan van aanpak dat de kwetsbare groepen, en met name vrouwen ondersteunt in taalverwerving, inburgering en opleiding.
In 2020 is een beleidsvoorbereiding op de nieuwe inburgeringswet  nodig, en een doorvertaling  daarvan naar de uitvoering van Baanbrekers. Daarnaast wordt ook beleid ontwikkelt ten behoeve van de integratie van arbeidsmigranten en gezinsmigranten.
Bij het Najaarsbericht 2019 is € 65.000 overgeheveld van 2019 naar 2020.

Prognose 2020:
Dit bedrag zal in 2020 volledig besteed worden zoals hierboven beschreven.

 

Onderwerp Product/budgetnummer Bedrag in €
8. Sportbeleid 511 Sportbeleid 297.000
Toelichting

Afwijkingen t.o.v. begroting 2019:
- 6511016 Bevorderen sport- en beweegparticipatie  €  48.642
- 6511090 Kadernotitie Sportbeleid 2012-2016           €      7.425
Totaal                                                                                                         €   56.067

Over te hevelen naar nieuwe post in de begroting 2020 ‘Uitvoering Sportvisie 2020’. Conform collegebesluit d.d. 10 april 2012/B012.0116 vindt er jaarlijks overheveling plaats van het resterend budget Brede Regeling Combinatiefuncties. Dit restantbedrag is ontstaan door een structurele jaarlijkse hogere rijksbijdrage van € 40.000, cofinancieringsbijdragen door partners en een 3-jaarlijks budget voor de Beweegcoach Senioren.  Het over te hevelen bedrag wordt ingezet ten behoeve van de uitvoering van de nieuwe Sportvisie die in 2020 door de raad wordt vastgesteld.

6511017 GO Waalwijk integrale aanpak € 70.000. Met ‘Go Waalwijk’ werken we aan een integrale aanpak op de thema’s sport, bewegen, cultuur en gezondheid. Voor 2019 en 2020 is in het coalitieprogramma een jaarlijks budget van € 150.000 opgenomen. In 2019 is de naamsbekendheid vergroot en zijn projecten ontwikkeld onder de overkoepelende communicatieparaplu van GO. Het over te hevelen bedrag wordt in 2020 ten behoeve van de verdere inzet van de promotie en uitbreiding bekendheid van GO in 2020.


6511095 JOGG Jongeren op gezond gewicht € 171.113. Conform collegebesluit vindt er jaarlijks overheveling plaats om het plan van aanpak over de periode 2019-2022 uit te voeren. Het over te hevelen bedrag en het resterend budget sluit aan bij de in dit plan van aanpak opgenomen begroting.

Bij het Najaarsbericht 2019 is in totaal € 297.000 overgeheveld van 2019 naar 2020.

Prognose 2020:

Het bedrag van € 56.067 wordt opgenomen ter uitvoering van de Sportnota 2020-2024.
Het bedrag van € 171.113 is ter uitvoering van ons JOGG-project 2019-2022. Jaarlijks vindt overheveling van het restantbudget plaats.

 

Onderwerp Product/budgetnummer Bedrag in €
9. Handhaving wet Kinderopvang 610 Kinderopvang 25.000
Toelichting

Vanaf 2019 is er structureel extra geld beschikbaar voor gemeenten voor de taken toezicht en handhaving in de kinderopvang en de intensivering van de inspecties van gastouders. Deze middelen kunnen gebruikt worden voor innovatie of extra toezicht. In 2019 hebben we vanuit deze middelen € 20.000 extra ontvangen. Het over te hevelen bedrag zetten we in op deskundigheidsbevordering en ondersteuning van handhavingstaken van onze gemeente. Bij het Najaarsbericht 2019 is € 25.000 overgeheveld van 2019 naar 2020.

Prognose 2020:
In 2020 breiden we binnen onze organisatie de inhoudelijke kennis en ondersteuning op de handhavingstaken van onze gemeente uit. Hiervoor wordt het bedrag van € 15.000 jaarlijks vanaf 2020 aan team LTH beschikbaar gesteld.
Het resterende bedrag van € 10.000 is beschikbaar voor de inspecties door de GGD Hart voor Brabant.

 

Onderwerp Product/budgetnummer   Bedrag in €
10. Innovatie in mobiliteit 6205070 Mobiliteit (vanuit beleidsreserve) 200.000
Toelichting

In het coalitieprogramma 2018-2022 is ten laste van de beleidsreserve 2019-2022 incidenteel een bedrag beschikbaar gesteld van € 200.000. Dit budget is bestemd om pilots op het gebied van Smart Mobility een impuls te kunnen geven. Deze pilots volgen op de nog uit te werken businesscases Smart Mobility in 2020.

Bij het Najaarsbericht 2019 is € 200.000 overgeheveld naar 2020.

Prognose 2020:
Er is een koppeling tussen dit budget voor slimme mobiliteit (6205070) en het budget voor Smart City en Data (6303230). Na een verkenning van het smart city concept hebben we er voor gekozen om de focus daarvan te leggen op slimme mobiliteit, een van de speerpunten uit het nieuwe coalitieprogramma Samen Duurzaam Vooruit. Hierdoor ontstaat er meer slagkracht, budget, om impact te maken.

In 2020 gaan wij aan de gang met een nieuw Mobiliteitsplan waarin Smart Mobility een prominente rol krijgt. Daarnaast gaan we onderzoeken hoe de bereikbaarheid en veiligheid van onze industrieterreinen verbeterd kan worden. Daarbij onderzoeken we ook de verplaatsing van het busstation.
Een deel van het budget zal mogelijk pas in 2021 ingezet worden.

 

Onderwerp Product/budgetnummer   Bedrag in €
11. Data en smart city 6303230 Data en Smart Mobility (vanuit beleidsreserve) 300.0000
Toelichting

In het coalitieprogramma 2018 -2022 is ten laste van de beleidsreserve 2019-2022 incidenteel een bedrag beschikbaar gesteld van € 300.000.
Dit budget is bestemd om ontwikkelingen en ambities aan te kunnen jagen op het gebied van Smart Move en data gestuurd werken. Hieraan zal na uitwerking van o.a. het ambitiedocument Smart Move van UNSense in 2020 verder invulling gegeven worden.
Bij het Najaarsbericht 2019 is € 300.000 overgeheveld naar 2020.

Prognose 2020:
Na een verkenning van het smart city concept hebben we er voor gekozen om de focus te leggen op slimme mobiliteit. Daarmee ontstaat er een koppeling met het budget voor slimme mobiliteit (6205070), een van de speerpunten uit het nieuwe coalitieprogramma Samen Duurzaam Vooruit. Hierdoor ontstaat er meer slagkracht, budget om impact te maken.

De gemeente Waalwijk heeft samen met stakeholders (bedrijven, onderwijsinstellingen en medeoverheden) een vier mobiliteitsuitdagingen benoemd in de agenda Smart Move Waalwijk, september 2019. Die uitdagingen willen we met nieuwe technologieën en businessmodellen aanpakken. In november 2019 organiseerde we daarom het Smart Mobility Event Waalwijk, waarbij we kennisinstellingen, bedrijven en andere overheden uitgenodigde om hun oplossing voor de vier mobiliteitsuitdagingen te presenteren. Ruim 60 deelnemers presenteerden hun slimme oplossing.

Een van die uitdagingen is de verbinding tussen het busstation, de laatste halte in Waalwijk, en het bedrijventerrein Haven (zogenaamde last mile solution). Wie kiezen voor een Mobility as a Service (Maas) oplossing. MaaS oplossingen gaan uit van betalen voor gebruik van mobiliteit (de service) en niet van bezit. Het zijn deelsystemen waarbij de gebruiker een gepersonaliseerde reisplanning kan maken, boeken en betalen. In het voorjaar van 2020 werken aan een concessieovereenkomst met een aanbieder van een E-step systeem volgens het MaaS principe. Doe is om dit systeem voor een pilotfase van 2 jaar te laten starten medio september 2020. De gemeentelijke bijdrage is maximaal € 250.000.

Met deze pilot is het budget grotendeels besteed. Het overige budget, in combinatie met budget voor slimme mobiliteit, wordt ingezet om een triple helix netwerk op te bouwen, business cases uit te voeren op de andere 3 mobiliteitsuitdagingen uit de Smart Move Waalwijk agenda, en voor het data gedreven werken.

 

Onderwerp Product/budgetnummer   Bedrag in €
12. Energiebesparende maatregelen 809 Wonen (reserve) 509.000
Toelichting

De eerste tranche van € 82.500 is in 2015 aan Casade beschikbaar gesteld. Casade heeft aangegeven dat zij in 2016 een beroep op dit budget gaan doen van circa € 150.000. In haar bod voor de prestatie afspraken voor 2017 geeft Casade aan woningen energetisch te willen verbeteren en daarvoor is dit budget bedoeld. Eind 2017 worden hierover meerjarige afspraken met Casade gemaakt. Het resterende bedrag van € 517.500 is overgeheveld van 2018 naar 2019.
Door langdurige ziekte van de contactpersoon bij Casade en door beperkte capaciteit bij de gemeente, is het nog niet gelukt om de vergoeding van de tweede tranche van energiebesparende maatregelen van Casade af te ronden. De werkzaamheden zijn de afgelopen jaren wel grotendeels uitgevoerd door Casade. Naar verwachting zal de bijdrage van de gemeente daaraan in 2020 geëffectueerd worden.
Na aftrek van gemaakte kosten in 2019 is bij het Najaarsbericht 2019 een bedrag van € 509.000 overgeheveld naar 2020 (via reserve).

Prognose 2020:
Enkele jaren geleden is een regeling afgesproken met Casade omtrent de verduurzaming van een deel van hun woningvoorraad. Inmiddels zitten we in de afrondende fase van deze regeling. De werkzaamheden zijn verricht en de betaling aan Casade wordt voorbereid. Het gaat daarbij om een bedrag van bijna € 200.000. Daarnaast loopt een pilot traject met behulp van VNG subsidie voor de verduurzaming van een appartementencomplex aan de Heulstraat. De bijdrage van de gemeente aan dit traject bedraagt € 35.000. Tot slot wordt gewerkt aan deelname aan een project met meerdere Brabantse gemeenten voor deelname aan een Europees subsidietraject. Het project is specifiek gericht op het begeleiden en faciliteren van VvE’s bij de verduurzaming van appartementencomplexen. De bijdrage van de gemeente in dit traject zal maximaal
€ 114.000 zijn verdeeld over de komende vier jaar.
De energietransitie is één van de grootste uitdagingen van de komende decennia. Naast de opwek van duurzame energie is het besparen van energie het belangrijkste aspect. Hoe minder energie we verbruiken, hoe minder we duurzaam hoeven op te wekken. De verduurzaming van de woningmarkt is daarbij een belangrijk element en één van de grootste volkshuisvestelijke uitdagingen van de komende decennia. Dit is ook benoemd in de Woonvisie en in de Visie Duurzaam Waalwijk 2030. Naar verwachting zullen er de komende nog een aantal nieuwe projecten gericht op deze verduurzaming (mede)gefinancierd moeten worden.