2. Samenvatting beleid en financiën

Samenvatting beleid

Algemeen

Terug naar navigatie - Samenvatting beleid - Algemeen

In dit Najaarsbericht zijn vanuit de Begroting 2025 alle 128 activiteiten opgenomen om over te rapporteren. Van deze activiteiten is bij de programma's en beleidsvelden met de kleurindicatoren een toelichting aangegeven in welke mate de activiteit op schema ligt.

GROEN:         De activiteit verloopt conform de omschrijving/planning en zal tijdig met het gewenste resultaat worden afgerond of is reeds afgerond.
ORANJE:       De activiteit behoeft bijsturing om de maatregel in tijd en/of kwaliteit met het gewenste resultaat af te ronden.
ROOD:            De activiteit zal NIET met het gewenste resultaat worden afgerond.

Het onderstaande overzicht is een recapitulatie van de kleurindicatoren van alle activiteiten, ingedeeld naar programma's en beleidsvelden. 

Programma/Beleidsveld Indicatoren (TIJD)
Programma's: G O R
Duurzaamheid 14 5 0
Beleidsvelden:      
0. Bestuur en ondersteuning 7 1 1
1. Veiligheid 16 2 0
2. Verkeer, vervoer en waterstaat 5 5 0
3. Economie 5 3 0
4. Onderwijs 5 1 0
5. Sport, cultuur en recreatie 21 7 1
6. Sociaal domein 6 1 1
7. Volksgezondheid en milieu 5 0 0
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing 13 1 2
TOTAAL     (128) 97 26 5

 

Samenvatting financieel

Algemeen

Terug naar navigatie - Samenvatting financieel - Algemeen

De Begroting 2025 is door de gemeenteraad vastgesteld op 7 november 2024.  Daarbij is een actualisatie aangenomen met een effect op de meerjarenbegroting.
Op 3 juli 2025 heeft de raad het Voorjaarsbericht 2025 vastgesteld, met daarbij de structurele doorwerking naar 2025 en verder. Informatie daarover is terug te vinden in het Voorjaarsbericht 2025.
Daarna is in raadsinformatiebrief 057-25 gerapporteerd over de uitkomsten van de Meicirculaire 2025 . De uitkomsten daarvan voor 2025 worden in dit Najaarsbericht 2025 verwerkt, voor 2026 en verder zijn die al in de Programmabegroting 2026 verwerkt. In raadsinformatiebrief 082-25 is gerapporteerd over de uitkomsten van de Septembercirculaire 2025. De uitkomsten daarvan worden voor 2025 en verder verwerkt in het financieel meerjarenbeeld in dit Najaarsbericht. 

Zie ook: 

Begroting 2025: Raadsvoorstel Begroting 2025 en Programmabegroting 2025.
Voorjaarsbericht 2025: Raadsvoorstel Voorjaarsbericht 2025 en Voorjaarsbericht 2025 .
Meicirculaire 2025: Meicirculaire 2025: financiële effecten daarvan zijn voor 2025 in dit Najaarsbericht 2025 in voorstel NJB25/0.04 toegelicht.
Septembercirculaire 2025: Septembercirculaire 2025: financiële effecten daarvan zijn voor 2025 en verder in dit Najaarsbericht 2025 in voorstel NJB25/0.05 toegelicht.

Volgend op deze stukken wordt nu het Najaarsbericht 2025 gepresenteerd met de financiële effecten voor de jaren 2025-2029.

Financieel beeld na Najaarsbericht 2025

Terug naar navigatie - Samenvatting financieel - Financieel beeld na Najaarsbericht 2025

Het financieel beeld na verwerking van de voorstellen van het Najaarsbericht 2025 is als volgt: 

Bedragen
x € 1.000         

N = Nadeel

V = Voordeel

2025 2026 2027 2028 2029
Stand Voorjaarsbericht 2025 / Programmabegroting 2026 inclusief 1e wijziging 2026 V    1.649 V           49 V           365 N       1.859 N      2.212
Wijzigingen Najaarsbericht 2025 V    3.867 N    1.199 N      1.331 N       1.446 N      1.519
Totaal structureel begrotingssaldo na Najaarsbericht 2025 V  5.516   N   1.150  N         966  N      3.305 N    3.731 


Toelichting op vermelding incidentele baten en lasten:

Vanuit de Provincie is op 4 augustus 2021 de (nadere) handreiking “Verduidelijking structurele en incidentele baten en lasten” verschenen, omdat de Provincie van mening was dat de BBV-voorschriften op dit punt niet voldoende waren om tot een goede toetsing van gemeentebegrotingen te komen. Met toepassing van de nieuwe handreiking is een overzicht opgenomen in de programmabegroting . 
Wij (en ook andere gemeenten) plaatsen echter kanttekeningen bij de handreiking van de Provincie en vinden de uitleg die de provincies geven in de notitie structurele en incidentele baten en lasten van het BBV discutabel. De begroting is een instrument van de gemeenteraad en invulling van structurele en incidentele baten en lasten conform deze notitie geeft in onze ogen veel onduidelijkheid. Inmiddels loopt over de handreiking een landelijke discussie, mede naar aanleiding van een brief van de 100+ gemeenten aan het Provinciaal Vakberaad. Wij wachten de uitkomst van deze (landelijke) discussie af en passen de handreiking van de Provincie toe in onze financiële stukken.

Wijzigingen Najaarsbericht 2025:
De wijzigingen van het Najaarsbericht 2025 worden in de volgende tabel gespecificeerd. Verdere inhoudelijke toelichtingen op de wijzigingen Najaarsbericht 2025 zijn opgenomen bij de desbetreffende beleidsvelden (zie hoofdstuk 3).

Voorstellen Najaarsbericht 2025

Terug naar navigatie - Samenvatting financieel - Voorstellen Najaarsbericht 2025

 

Bedragen
€ 1.000   

N = nadeel

V = voordeel

 I = incidenteel
S = structureel

2025 2026 2027 2028 2029
Beleidsveld 0: Bestuur en ondersteuning             
NJB25/0.01 Salaris en verzekeringen College van B&W I N      110        
NJB25/0.02 Bijstorten voorziening APPA i.v.m. nieuwe pensioenwet I N  1.024        
NJB25/0.03 Algemene organisatiekosten I/S N      187 N       82 N       42 N       42 N       42
NJB25/0.04 Meicirculaire 2025 Gemeentefonds / oormerkingen I V  1.817        
NJB25/0.05 Septembercirculaire 2025  Gemeentefonds / oormerkingen S V  1.645 V      946 V      775 V      686 V      618
NJB25/0.06 Verrekening algemene uitkering voorgaande jaren I V  1.189        
NJB25/0.07 Vennootschapsbelasting I 0        
NJB25/0.08 Rente kortlopende geldleningen, rekening courant en schatkist I N       70        
NJB25/0.09 Rente langlopende geldleningen I V       60        
NJB25/0.10 Herberekening kapitaallasten I V    910        
NJB25/0.11 Financieel pakket S N       55 N       75 N       75 N       75 N       75
NJB25/0.12 Contractmanagement  I/S N       10 N       44 N       14 N       14 N       14
NJB25/0.13 Extra inkomsten OZB – heffingen I N       21        
Herschikking vervangingsinvesteringen Informatie
S V          1 V          1 V          1 V          1 V          1
             
Beleidsveld 1: Veiligheid            
NJB25/1.01 Bijstelling bijdrage Veiligheidsregio 2025-2029 S V       39 N       26 N       57 N       83 N       88
             
Beleidsveld 2: Verkeer, Vervoer en Waterstaat            
NJB25/2.01 Voorbereidingsbudget Mobiliteitshubs I V       50        
NJB25/2.02 Aanleg inritten I N    200        
NJB25/2.03 Onderhoud en Reparaties OVL I V       25        
             
Beleidsveld 4: Onderwijs            
NJB25/4.01 Onderwijsachterstandenbeleid I 0        
NJB25/4.02 Extra kosten tijdelijke huisvesting Koningsschool I 0 0 0    
             
Beleidsveld 5: Sport, Cultuur en Recreatie            
NJB25/5.01 Opbrengsten zwembaden I/S N       80 N       40 N       40 N       40 N       40
NJB25/5.02 Cofinanciering Brede Regeling Combinatiefuncties I 0        
NJB25/5.03 Sloop Elzenweg I        0        
             
Beleidsveld 6: Sociaal domein
           
NJB25/6.01 Opvang statushouders in opvanghotel I 0        
NJB25/6.02 Jaarrekeningresultaat 2024 Baanbrekers I V      205        
NJB25/6.03 Bijzondere Bijstand I/S N           1 N      126 N      126 N      126 N      126
NJB25/6.04 Bijstelling BUIG-budget S 0 0 0 0 0
NJB25/6.05 Wmo Hulp bij het Huishouden S N      500 N      500 N      500 N      500 N      500
NJB25/6.06 Effecten Jeugdhulp regio S N      386 N  1.253 N  1.253 N  1.253 N  1.253
NJB25/6.07 SPUK Onderwijsroute I 0        
NJB25/6.08 SPUK Inburgering I 0        
NJB25/6.09 SPUK M6 Doorstroomlocaties I 0        
NJB25/6.10 Wet hersteloperatie toeslagen I 0        

NJB25|6.11 Implementatie value cases en cofinanciering projecten Zorg en Veiligheid

I 0        
             
Beleidsveld 7: Milieu en Gezondheid            
NJB25/7.01 Opbrengst matrassen S 0 0 0 0 0
NJB25/7.02 Zwerfafval I 0        
             
Beleidsveld 8: Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing            
NJB25/8.01 Huisvesting doelgroepen I 0        
NJB25/8.02 Inhuur VBL I N      100        
NJB25/8.03 Extra legesinkomsten bouw I V      670        
             
TOTAAL wijzigingen NAJAARSBERICHT 2025   V  3.867 N  1.199 N  1.331 N  1.446 N  1.519
             
RECAPITULATIE INCIDENTEEL en STRUCTUREEL            
INCIDENTEEL:            
Nadelen   N  1.720 N       70      
Voordelen     V  5.918        
Saldo Incidenteel   V  4.198 N       70      
             
STRUCTUREEL:            
Nadelen   N  2.016 N  2.076 N  2.107 N  2.133 N  2.138
Voordelen   V  1.685 V      947 V      776 V      687 V      619
Saldo structureel   N     331 N  1.129 N  1.331 N  1.446 N  1.519
             
Totaal mutaties Najaarsbericht 2025   V  3.867 N  1.199 N  1.331 N  1.446 N  1.519 

De voorstellen zonder nummer hebben betrekking op kredieten en zijn terug te vinden in hoofdstuk 8 Kredietvoorstellen.

Samenvatting voortgang ombuigingen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Samenvatting voortgang ombuigingen - Doelstellingen

Stand van zaken ombuigingen sociaal domein

Terug naar navigatie - Samenvatting voortgang ombuigingen - Doelstellingen - Stand van zaken ombuigingen sociaal domein

In de Begroting 2025 zijn diverse taakstellingen opgenomen die voortkomen uit landelijke ontwikkelingen, beleidsbesluiten binnen de regio en lokale keuzes in het sociaal domein.

Een deel van deze taakstellingen vloeit voort uit het implementatieplan Samen Redzaam, dat is opgesteld naar aanleiding van de Koers Sociaal Domein. Ter dekking van dit plan is een besparingslijn opgenomen gericht op lokaal beïnvloedbare zorgkosten binnen het sociaal domein.

Daarnaast lopen er nog enkele taakstellingen door uit eerdere begrotingsjaren, met name als gevolg van door het Rijk opgelegde kortingen via circulaires van het gemeentefonds. Dit betreft de verlaging van trekkingsrechten via de SVB/PGB en de herinvoering van een inkomens- en vermogensafhankelijke eigen bijdrage in de Wmo. Ook is een ombuiging opgenomen op de subsidie aan Den Bolder in Waspik, waarvan de uitvoering deels is opgeschort.

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de taakstellingen die in de Begroting 2025 zijn opgenomen voor de jaren 2025 t/m 2029. In de toelichting per taakstelling is waar nodig de actuele stand van zaken verwerkt, inclusief het al dan niet realiseren van de taakstelling of eventuele bijstellingen die in toekomstige actualisaties nodig zijn.

Bedragen x  € 1.000            

2025

2026

2027

2028

2029

1. Structureel besparingspotentieel sociaal domein lokaal

694

926

1.157

1.389

1.389

2. Korting Rijk Septembercirculaire 2022: SVB PGB trekkingsrechten

89 83 83 83 83

3. Korting Rijk Meicirculaire 2023: Eigen bijdrage Wmo

0 0 562 562 562

4. Bezuiniging subsidie Den Bolder

0

34

34

34

34

Totaal  resterende taakstelling  ("eigen") ombuigingen en kortingen Rijk

783

1.043

1.836

2.068

2.068

Bovenstaande posten 1 tot en met 4 worden hierna verder toegelicht.

1. Structureel besparingspotentieel sociaal domein lokaal
Binnen het sociaal domein wordt lokaal ingezet op drie besparingslijnen die samen moeten leiden tot een zogenoemde “0-lijn” in de uitgavenontwikkeling. De inzet richt zich op het omzetten van individuele zorg naar collectieve en groepsgerichte voorzieningen en op het uitbreiden van indicatievrije ondersteuning. Door meer gebruik te maken van laagdrempelige, algemene voorzieningen wordt minder formele zorg ingezet, wat bijdraagt aan een structurele vermindering van het aantal indicaties en een betere benutting van de beschikbare zorgcapaciteit.  

Na besluitvorming eind 2024 is gestart met de implementatie van de Stevige Lokale Teams (SLT’s), die samen met het Wijkteam een centrale rol spelen in deze transformatie. De uitvoering vraagt echter tijd; de teams zijn later gestart dan gepland en de valuecases 18- en 18+ bevinden zich nog in de opstartfase. Ook de monitoring via het sociaal-domein-dashboard komt pas goed op gang na de ingebruikname van het SLT. Hierdoor zijn de resultaten in 2025 niet tijdig en goed zichtbaar en worden de eerste effecten in 2026 verwacht. 

Binnen de jeugdhulp wordt een toename van de lasten gezien die voortkomt uit autonome ontwikkelingen, zoals meer verblijfstrajecten, hogere tarieven en intensievere begeleiding. Deze ontwikkelingen staan los van de lokale ombuigingsinspanningen, maar hebben wel invloed op het tempo waarin de beoogde besparing wordt gerealiseerd. Daardoor zal de taakstelling van € 694.000 in 2025 naar verwachting niet geheel worden gehaald. Bij de jaarrekening hebben we meer zicht op wat er wel en wat er niet is gerealiseerd en waarom. Daar zullen we dan ook een nadere onderbouwing geven en eventueel een voorstel doen voor dekking van het niet gerealiseerde deel. 

2. Korting Rijk Septembercirculaire 2022: SVB PGB trekkingsrechten
Bij de Septembercirculaire 2022 van de algemene uitkering heeft het Rijk aan gemeenten een korting opgelegd voor SVB PGB (Persoonsgebonden Budget) trekkingsrechten. Voor Waalwijk gaat het om een bedrag van € 86.000 in 2024, € 89.000 in 2025 en € 83.000 in 2026 en verder. Vanuit het budget op product 634 Maatwerk dienstverlening 18+ (WMO) zal gemonitord worden of en zo ja, in hoeverre deze taakstellingen vanuit het Rijk haalbaar is. 

Deze structurele uitname uit het gemeentefonds (met ingang van 2023) is een gevolg van een overeenkomst tussen de VNG en het ministerie van VWS ter compensatie van de uitvoeringskosten van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) van de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). 

Gezien de onzekerheid over de kostenontwikkeling evalueren de VNG en het ministerie van VWS deze afspraak na vier jaar (dus in 2026), op basis van de werkelijke uitvoeringskosten van de SVB voor de Jeugdwet en de Wmo. Op basis van de evaluatie kan besloten worden om de structurele uitname uit het gemeentefonds naar boven of naar beneden bij te stellen. 

Bij het voorjaarsbericht was gemeld om bij het najaarsbericht het resultaat hiervan op te nemen. Helaas is hier op dit moment nog geen inzicht in en zal dit duidelijk worden bij de Jaarrekening 2025.  

3. Korting Rijk bij Meicirculaire 2023 algemene uitkering: eigen bijdrage Wmo
In eerdere circulaires is vanuit het Rijk een korting aangekondigd in de algemene uitkering, gekoppeld aan de herinvoering van een inkomensafhankelijke bijdrage voor ondersteuning vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Deze korting werd bij de Meicirculaire 2023 eerst ingetrokken, in afwachting van nadere besluitvorming 

Inmiddels is duidelijk dat het kabinet per 1 januari 2027 de huidige vaste eigen bijdrage van € 21 per maand zal vervangen door een inkomens- en vermogensafhankelijke eigen bijdrage in de Wmo. Het wetsvoorstel wordt op korte termijn aan de Tweede Kamer aangeboden. De maatregel is bedoeld om het gebruik van Wmo-voorzieningen beter te richten op mensen die deze ondersteuning het meest nodig hebben. Het huidige abonnementstarief heeft geleid tot overmatig gebruik, ook door huishoudens die deze hulp zelf kunnen bekostigen. Dit zorgt voor oplopende kosten en wachttijden bij gemeenten. 

Met de invoering van de nieuwe systematiek zullen inwoners met een hoger inkomen en vermogen ook een hogere eigen bijdrage betalen – oplopend tot maximaal € 328 per maand. Huishoudens met een lager inkomen blijven beperkt tot een minimale bijdrage van € 23,60 per maand. Gemeenten behouden beleidsvrijheid om specifieke doelgroepen (gedeeltelijk) vrij te stellen van deze bijdrage. 

Vooruitlopend op deze wetswijziging is in de gemeentelijke meerjarenbegroting een structurele taakstellende besparing opgenomen (conform Meicirculaire 2023) van € 581.000 in 2026 en € 562.000 vanaf 2027. Aangezien de invoering van de inkomens- en vermogensafhankelijke eigen bijdrage pas per 1 januari 2027 plaatsvindt, is het begrote bedrag aan baten van € 581.000 in 2026 niet haalbaar. Bijstelling heeft inmiddels plaatsgevonden in de Meicirculaire 2025. Wij zijn hiervoor volledig gecompenseerd vanuit het Rijk, zodoende staat de taakstelling in 2026 op € 0.   

4. Bezuiniging subsidie Den Bolder
In 2021 is besloten op structurele basis jaarlijks vanaf 2023 € 50.000 te bezuinigen op de subsidie aan SCC Den Bolder in Waspik, waarvan € 16.500 structureel is gerealiseerd. Bij de Kadernota 2024 is deze restant-bezuiniging van € 33.500 voor 2024 - voorlopig - voor een jaar opgeschort. Er was toen nog geen nieuw beleid voor de ontmoetingsvoorzieningen (waaronder SCC Den Bolder) geformuleerd. Dit beleid moet aansluiten bij de door de raad vastgestelde Koers Sociaal Domein en het Wmo-beleidsplan 2023-2026. In de Kadernota 2025 is een voorstel implementatie Wmo-beleidsplan opgenomen (voorstel KN25 / NV2.02). Den Bolder wordt in de komende jaren een ontmoetingsplek plus. Een ontmoetingsplek van waaruit het wijkteam opereert. Dit gaan we implementeren zodra het wijkteam in Waspik van start gaat. We weten nog niet wat de consequenties zijn van deze keuze voor de subsidie aan den Bolder. Daarom is om betrouwbare partner te zijn, met hen afgesproken om voor 2025 geen wijziging door te voeren in de huidige subsidieafspraak; de eerder opgenomen ombuiging in 2025 komt daarmee te vervallen (met dekking uit voorstel KN25 / NV2.02 implementatie Wmo-beleidsplan). Bij de Kadernota 2026 is besloten de meerjarige ombuiging vanaf 2026 onderdeel te maken van het structurele besparingspotentieel sociaal domein lokaal.  

 

Samenvatting budgetoverhevelingen

Terug naar navigatie - Samenvatting budgetoverhevelingen - Budgetoverhevelingen

Stand van zaken overhevelingen 2024 naar 2025
In de Jaarrekening 2024 is een overzicht opgenomen met de werkelijk over te hevelen bedragen die horen bij de voorstellen tot overheveling van 2024 naar 2025. Tot die overhevelingen is bij het vaststellen van het Najaarsbericht 2024 al door de raad besloten, alleen de bedragen kunnen bij de jaarrekening dus afwijken. Verder zijn er bij de Decembercirculaire 2024 in 2024 gelden vanuit het Rijk aan de Algemene Uitkering toegevoegd, die pas in 2025 tot bestedingen gaan leiden. Bij de Jaarrekening 2024 is voor deze middelen via de resultaatbestemming voorgesteld om ook deze middelen over te hevelen. 

Link naar Jaarrekening 2024:         Budgetoverhevelingen 2024 naar 2025 Jaarrekening 2024
Link naar Najaarsbericht 2024:     Budgetoverhevelingen 2024 naar 2025

In hoofdstuk 6 van dit Najaarsbericht 2025 is de stand van zaken van de overhevelingen van 2024 naar 2025 nader toegelicht.

Voorstellen tot overheveling van budgetten 2025 naar 2026
Daarna worden in hoofdstuk 6 de voorstellen tot (nieuwe) overhevelingen van budgetten van 2025 naar 2026 toegelicht, waarvan een deel via de exploitatie en een deel via reserves of voorzieningen loopt. Totaal zijn de nieuwe overhevelingen van 2025 naar 2026 3.632.000, bestaande uit € 2.652.000 via de exploitatie en € 980.000 gerelateerd aan reserves en voorzieningen. Voorstel is nu akkoord te gaan met deze overhevelingen en om van deze overhevelingen van 2025 naar 2026 bij de Jaarrekening 2025 de precieze hoogte van de werkelijk over te hevelen budgetten te bepalen.