6. Budgetoverhevelingen

Overhevelingen 2023 --> 2024

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Verloop budgetoverhevelingen 2023 naar 2024

Terug naar navigatie - Verloop budgetoverhevelingen 2023 naar 2024

In dit Najaarsbericht 2024 wordt gerapporteerd over de stand van zaken van de bij het Najaarsbericht 2023 opgenomen budgetoverhevelingen van 2023 naar 2024.
Bij de Jaarrekening 2023 is getoetst wat de werkelijke bedragen zijn, die voor overheveling in aanmerking komen. Van enkele posten is daarbij het werkelijk over te hevelen bedrag gewijzigd ten opzichte van het Najaarsbericht 2023. De bedragen uit de Jaarrekening 2023 zijn hieronder opgenomen in de kolom "Budget van 2023 naar 2024".

In onderstaande tabel is aangegeven:
- de overheveling van 2023 naar 2024;
- de prognose van de besteding van de overheveling in 2024;
- het verschil tussen het overgehevelde budget en de prognose voor de besteding  in 2024.

Indien er een verschil is, wordt dit onder de tabel per overhevelingsvoorstel toegelicht. 

Als budgetoverhevelingen van 2023 naar 2024 zijn vanuit de jaarrekening 2023 opgenomen:

    Budget van 2023 naar 2024  Prognose 2024 Verschil Opmerking
  Overhevelingen t.l.v. exploitatie        
1 Wet maatschappelijke ondersteuning 67 35 32 Resterende bedrag overhevelen naar 2025
2 Sportbeleid 83 83 0  
3 Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG) 91 86 5 Resterende bedrag overhevelen naar 2025
4 Lokale inclusie agenda 83 83 0  
5 Integraal jeugd- en jongerenbeleid 85 85 0  
6 Herstelvoorziening (De Kazerne) 123 123 0  
7 Tweede preventiecoach 95 95 0  
8 Wet open overheid (WOO) 132 76 56 Restant zal worden gemeld als voordeel in het Najaarsbericht
9 Borgen rechtmatigheid zorg 156 0  156 Resterende bedrag overhevelen naar 2025
10 Onderhoud bruggen 33 33  0  
  Sub-totaal overhevelingen t.l.v. exploitatie 948 699 249  
           
Overhevelingen t.l.v. reserves      
11 Waardevolle bomen particulieren 6 2 4 Niet onttrekken uit de beleidsreserve en niet overhevelen
12 Mobiliteitsplan 350 100 250 Resterende bedrag overhevelen naar 2025 via beleidsreserve
13 Waalwijk stad met kennis en talent 228 0 228 Bedrag in 2024 niet onttrokken uit de beleidsreserve en vloeit terug naar de Algemene Reserve
14 Transformatiebudget van curatief naar preventief 125 125 0 Ten lasten van beleidsreserve
15 Tijdelijke huisvesting ISK 2023-2026 78 78 0 Ten lasten van reserve Onderwijshuisvesting
16 Aanbrengen camerabeveiliging door Parkmanagement 294 294 0 Ten lasten van reserve Herstructurering
  Sub-totaal overhevelingen via reserves 1.081 599  482   
  Totaal overhevelingen van 2023 naar 2024 2.029 1.298 731  

En verder nog aanvullende overhevelingen bij de jaarrekening 2023:

    Budget van 2023 naar 2024 Prognose 2024  Verschil

Opmerking

 

  Overhevelingen t.l.v. exploitatie        
17 Restant energietoeslag decembercirculaire 2023 400 219 181 Restant zal worden gemeld als voordeel in het Najaarsbericht
  Totaal aanvullende overhevelingen 400 219 181  

Toelichting verschillen in budgetoverhevelingen van 2023 naar 2024

Terug naar navigatie - Toelichting verschillen in budgetoverhevelingen van 2023 naar 2024

 

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
1. Wet Maatschappelijke Ondersteuning S. Slaats 650 67.000

Toelichting:
In 2023 hebben we de voorbereidingen getroffen voor de implementatie van de koers Sociaal domein met betrekking tot de Wmo. Om deze reden hebben we dit jaar geen nieuwe initiatieven gestart en hebben we geen subsidie verstrekt omdat de huidige werkwijze niet bijdraagt aan de koers. 

In 2024 gaan we het Wmo-beleid implementeren en aan laten sluiten op de koers. Dit vraag in 2024 een extra investering om de transformatie te laten slagen. Ook willen we subsidie verstrekken aan partijen die een rol willen spelen in de implementatie ervan. We zijn hiervoor in gesprek met partners die een specifiek aanvullend aanbod hebben, maar zoeken ook naar mogelijkheden om de Dementie Vriendelijke Gemeenschap (DVG) verder te versterken.

Voor 2024 is bij het Najaarsbericht 2023 een overheveling voorgesteld van € 50.000, waarvan het bedrag bij de jaarrekening 2023 is bijgesteld naar € 67.000. Deze middelen zijn nodig om in 2024 een extra impuls te geven aan: 
•    Indicatievrije dagbesteding
•    Inloopvoorzieningen 
•    Inrichten wijk/buurtteams

De gevraagde middelen zijn om de transformatie in 2024 te versnellen. Hoe eerder het indicatievrij aanbod gerealiseerd kan worden, hoe preventiever er gewerkt kan worden en het aantal beschikkingen kan worden teruggedrongen.

Prognose besteding in 2024:
Vanwege het later starten van het programma SamenRedzaam dan van te voren gedacht, zijn de middelen niet volledig besteed. Verzoek om de overgebleven middelen ad € 32.000 over te hevelen ten gunste van het programma SamenRedzaam.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
2. Sportbeleid T. Klerx 511 83.000

Toelichting:
Conform collegebesluit d.d. 10 april 2012/B012.0116 vindt er jaarlijks overheveling plaats van het resterend budget sportbeleid. In het Najaarsbericht 2023 werd een restant budget voor de uitvoering van de sportnota 2020-2024 op 31 december 2023 verwacht van € 96.000; bij de jaarrekening 2023 is dit bijgesteld naar € 83.000.
Overheveling vindt plaats conform de regel “Er is sprake van rijksmiddelen of middelen van derden.” 
Dit restant bedrag ontstaat mede door de groei fte-inzet buurtsportcoach in het onderwijs en kinderopvang. Hierdoor wordt er meer cofinanciering opgehaald bij derden. De facturering kalenderjaar 2023 over de schooljaren 22/23 en 23/24 dient nog plaats te vinden en betekent een cofinanciering van ongeveer € 250.000. Gaat om middelen derden.

Prognose besteding in 2024:
De overgehevelde middelen van 2023 zijn besteed.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
3. Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG) T. Klerx 511 91.000

Toelichting:
Voor JOGG is er jaarlijks een budget van ruim € 40.000 beschikbaar. Deze middelen zijn nodig voor de uitvoering van Jongeren op Gezond Gewicht. Echter, conform collegebesluit B19-000220 d.d. 26-03-2019 vindt er jaarlijks overheveling plaats om onze aanpak JOGG (GO Healthy) uit te kunnen voeren. € 40.000 is namelijk onvoldoende om de volledige GO Healthy aanpak te kunnen financieren. Bij het Najaarsbericht 2023 is een overheveling van € 75.000 voorgesteld; bij de jaarrekening 2023 is dit bijgesteld naar € 91.000.

Prognose besteding in 2024:
De overgehevelde middelen van 2023 zijn grotendeels besteed, een bedrag van € 5.000 is niet besteed en wordt voorgesteld om mee te nemen in de overheveling naar 2025. Voor verdere toelichting zie ‘Budgetoverhevelingen 2024 - 2025’.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
4. Lokale inclusie agenda S. Schuijffel 630 83.000

Toelichting:
In november 2022 heeft de gemeenteraad de Lokale Inclusie Agenda (LIA) vastgesteld. In de LIA wordt beschreven hoe we de komende jaren uitvoering geven aan het VN-verdrag Handicap en de Global Goals die van toepassing zijn op toegankelijkheid en inclusie.

Vanwege verminderde personele capaciteit van januari t/m augustus 2023, verloopt de uitvoering trager. Wel is uitvoering van de motie Herdenkingsjaar slavernijverleden voortvarend opgepakt. Dit is een activiteit die ook doorloopt in 2024.

Vanaf september 2023 is er een nieuwe projectleider, die het vervolg van de activiteiten voortzet en intensiveert in de resterende periode, waarvan een groot deel in 2024.

In de resterende maanden van 2023, wordt gestart met een bewustzijnscampagne door de gemeente Waalwijk voor inclusie en discriminatie. Dit zal een doorloop hebben in 2024. De middelen zoals begroot voor 2024, zullen volledig nodig zijn om de in 2024 geplande activiteiten gekoppeld aan de LIA in te zetten. Het resterende bedrag in 2023 is daarom in 2024 nodig om de campagne succesvol af te ronden. Bij het Najaarsbericht 2023 is een overheveling van € 42.000 voorgesteld; deze is bij de jaarrekening 2023 bijgesteld naar € 83.000.

Prognose besteding in 2024:
De middelen zijn volledig besteed aan personeelskosten en activiteiten in het kader van de uitvoering Lokale inclusie agenda. Deze middelen waren met name nodig omdat het herdenkingsjaar slavernijverleden deels is betaald uit het reguliere budget voor inclusie. Daarnaast zijn de middelen gebruikt voor de oprichting van Stichting Inclusief Waalwijk, toegankelijkheid van gemeentehuis en een antidiscriminatievoorziening.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
5. Integraal jeugd- en jongerenbeleid S. Slaats 605 85.000

Toelichting:
In het kader van jeugd en veiligheid is in 2023 besloten om aan alle basisscholen in Waalwijk de methodiek ‘Het Schildje’ beschikbaar te stellen. Deze methodiek is bedoeld om preventief mogelijke vormen van kindermishandeling op te sporen en kinderen al op jonge leeftijd er bewust van te maken wat wel en wat niet normaal is in gedrag tussen ouder en kind. In vervolg op de klassikale methodiek is er ook een jaarlijkse bijeenkomst genaamd ‘Schildje Experience’. Dit is een toneelvoorstelling voor kinderen met activiteiten. 

Op basis van de eerste try-out in De Leest is besloten om voor het schooljaar 2023 – 2024, 3 voorstellingen in te kopen waar 1.000 kinderen van de basisscholen ( groep 1 en 2 ) uit Waalwijk aan deel kunnen nemen. Alle activiteiten bij de scholen stonden gepland voor 2023 maar door alle extra NPO ( Nationaal Programma Onderwijs) – activiteiten is dit niet bij alle scholen gelukt en is een tweetal uitvoeringen gepland voor de 2e helft van het schooljaar 2023 – 2024.

De eerste voorstelling ( 360 kinderen) vindt plaats op 7 november a.s. De andere 2 voorstellingen zijn gepland in het tweede deel van het schooljaar 2023 – 2024. Het totaal benodigde budget voor deze voorstellingen plus de herhaalcursussen voor leerkrachten om met ‘’Het Schildje te kunnen werken, bedraagt € 63.000. Voornoemde overheveling is bij de jaarrekening 2024 bijgesteld naar € 85.000.

Prognose besteding in 2024:
De middelen worden naar verwachting volledig besteed in 2024.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
6. Herstelvoorziening (De Kazerne) S. Slaats 630 123.000

Toelichting:
Herstelvoorziening De Kazerne is een belangrijk bouwsteen voor het realiseren van de Nieuwe Koers voor het sociaal domein. Het is een project dat loopt over meerdere jaren.

In 2023 worden middelen vanuit Brede SPUK Terugdringing gezondheidsachterstanden en Brede SPUK Versterken sociale basis ingezet voor de bekostiging van de herstelvoorziening De Kazerne. De reden is dat deze middelen in 2023 besteed moeten zijn en hiervoor op dit moment geen andere bestemming is. Dat betekent dat er extra middelen naar de herstelvoorziening De Kazerne gaan.

Het is de intentie om de herstelvoorziening De Kazerne te verzelfstandigen en eind 2024 onder te brengen in een zelfstandige stichting. Deze organisatie gaat een deel van haar financiering verkrijgen via externe fondsen. De huidige planning om eind 2024 zelfstandig te zijn, is ambitieus. Dit is als risico genoemd in het projectplan. De extra middelen voor de herstelvoorziening De Kazerne worden daarom ingezet om meer tijd te kunnen nemen om een solide organisatie neer te zetten, zodat daarmee de continuïteit van herstelvoorziening De Kazerne op langere termijn geborgd is. Bij het Najaarsbericht 2023 is een overheveling voorgesteld van € 86.000; deze is bij de jaarrekening 2023 bijgesteld naar € 123.000.

Prognose besteding in 2024:
De middelen zijn volledig besteed in 2024.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
7. Tweede preventiecoach S. Slaats 615 95.000

Toelichting:
Overhevelen middelen meicirculaire 2023 aanpak geldzorgen, armoede en schulden naar 2024 voor de inzet van een preventiemedewerker Geldzorgen.

De directie heeft op 11 september 2023 besloten de middelen uit de meicirculaire 2023 voor de aanpak geldzorgen, armoede en schulden in te zetten voor het aanstellen van een tweede preventiemedewerker geldzorgen. Dit is nodig omdat:
•    De werkdruk van de preventiecoach flink is gestegen omdat er meer meldingen achterstanden vroegsignalering worden ontvangen.
•    De functie kwetsbaar is en er geen vervanging beschikbaar is.
•    In de koers sociaal domein de focus verlegd wordt van curatie naar preventie. 
•    Door de wetswijziging halvering aflossingstermijn  het nazorgtraject een andere invulling krijgt. De preventiecoaches gaan groeps- en individuele trainingen verzorgen om recidive te voorkomen. 

Na het directie akkoord is direct gestart met de werving van de tweede preventiecoach. Deze procedure is onlangs afgerond en de medewerker start naar alle waarschijnlijkheid per 1 januari 2024. Dit betekent dat de betaalverplichting vanaf 1 januari 2024 gaat lopen en dat deze middelen in 2024 besteed gaan worden en nodig zijn. Bij het Najaarsbericht 2023 is voorgesteld om een bedrag van € 85.000 over te hevelen; bij de jaarrekening 2023 is dit bijgesteld naar € 95.000.

Prognose besteding in 2024:
De overgehevelde middelen zijn in 2024 volledig besteed voor de inzet op preventie en vroegsignalering.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
8. Wet Open Overheid (WOO) F. Spierings 030 132.000

Toelichting:
In 2024 gaan we over naar een nieuw zaaksysteem en document management systeem, de Europese aanbesteding hiervoor start in oktober 2023. Eind 2023 en heel 2024 is het moment dat we processen kunnen verbeteren, inrichting kunnen aanpassen, werkafspraken kunnen aanpassen en medewerkers kunnen opleiden. Alles wat nodig is voor een goede uitvoering van de Wet Open Overheid.
Hiervoor is vooral menskracht nodig van team informatiebeheer. Het overgehevelde bedrag willen we graag inzetten om een langdurig zieke medewerker voor de functie van kwaliteitsmedewerker gedurende 2024 te vervangen (kosten € 86.000). Aangezien er begin 2025 een andere kwaliteitsmedewerker met pensioen gaat (vertrek al eind 2024), kan de vervangende “boventallige” medewerker daarna aangenomen worden op de vrijgekomen functie. Hiermee borgen we de continuïteit van het informatiebeheer en houden we kennis en kunde over de inrichting van de informatiesystemen vast. Ook voorkomen we dat de enig overgebleven kwaliteitsmedewerker er alleen voor staat.
Daarnaast verwachten we in 2024 een aantal keuzes te moeten maken in aanvullende systemen en het aanpassen van processen naast het nieuwe zaaksysteem. Dit hangt af van de aanbesteding van het zaaksysteem/op welke leverancier en product we gaan uitkomen. Bij het Najaarsbericht 2023 is voorgesteld om een bedrag van € 129.000 over te hevelen; bij de jaarrekening 2023 is dit bijgesteld naar € 132.000.

Prognose besteding in 2024:
In 2024 zijn de middelen ingezet voor extra personele capaciteit ten behoeve van de Wet Open Overheid. Verplichte werkzaamheden voor deze wet zijn voorbereid. Daarnaast zijn deze middelen ingezet voor opleidingen en trainingen voor aanpassingen binnen de Wet Open Overheid. In totaal is in 2024 € 76.000 uitgegeven. Het restant van € 56.000 maakt onderdeel uit van de afwijking (onderschrijding) die wordt gemeld in het Najaarsbericht 2024.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
9. Borgen rechtmatigheid zorg F. Spierings 631 156.000

Toelichting:
Sinds begin van 2023 heeft Waalwijk geen eigen toezichthouder meer in dienst. Om de continuïteit voor de toezichtfunctie te borgen is aan gemeente Tilburg het mandaat gegeven op te treden als toezichthouder. Voor 2023 rekent gemeente Tilburg hiervoor geen kosten. Daarnaast volgt in het laatste kwartaal van 2023 een voorstel vanuit Tilburg voor de structurele inbedding van de toezichtfunctie binnen de regio Hart van Brabant. Dan wordt ook opnieuw afgewogen welke keuze voor Waalwijk het beste is (opties op hoofdlijnen zijn: uitvoering Tilburg, eigen functionaris of inhuur elders). Elke keuze leidt tot kosten waarvoor middelen nodig zijn. Vanuit dat oogpunt is het doorschuiven van beschikbare middelen van 2023 naar 2024 gewenst.

Prognose besteding in 2024:
Er wordt momenteel nog onderhandeld met de gemeente Tilburg en Hart van Brabant over de invulling en kosten omtrent het toezicht naar rechtmatigheid van regionale zorg, hierdoor zijn er nog geen kosten gefactureerd. De verwachting is nog steeds dat er kosten gefactureerd zullen worden; derhalve is dit budget meegenomen in de overhevelingen naar 2025.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
10. Onderhoud bruggen T. Klerx 203 33.000

Toelichting:
De aanbesteding duurt lang vanwege drukte bij de aannemer. Om diezelfde reden en omdat de levertijden van sommige materialen nog steeds erg lang zijn, lukt het niet meer om dit onderhoud nog dit jaar uit te voeren. Dit wordt dus 2024.

Prognose besteding in 2024:
De middelen zijn volledig besteed in 2024.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
11. Waardevolle bomen particulieren T. Klerx 504 6.000

Toelichting:
Voor het onderhouden van particuliere waardevolle bomen zijn initieel voor 2021 en 2022 middelen beschikbaar gesteld. Het doel van de regeling is om eigenaren van particulier waardevolle bomen tegemoet te komen in de onderhoudskosten van de waardevolle bomen. 
In de afgelopen jaren is op enkele momenten gecommuniceerd over de regeling.

Bij het Najaarsbericht 2022 is voorgesteld om € 24.000 over te hevelen van 2022 naar 2023; bij de jaarrekening 2022 is dit bijgesteld naar € 11.000.
In 2023 is besloten om de regeling nog met één jaar te verlengen, zodat inwoners daadwerkelijk de bedachte twee jaar op de hoogte zijn van de regeling.
Bij de jaarrekening 2023 is daarom voorgesteld om het restant van € 6.000 over te hevelen naar 2024.

Prognose besteding in 2024:
Tot op heden is er in 2024 een bedrag van € 2.000 aan subsidies uitgekeerd. De uiteindelijke besteding van de subsidies is afhankelijk van de ingediende aanvragen en is derhalve moeilijk in te schatten. Wij zijn voornemens om het resterende bedrag niet te onttrekken uit de reserve en deze dus niet over te hevelen.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
12. Mobiliteitsplan A. de Jong 205 350.000

Toelichting:
De gelden voor de uitvoering van het in maart 2023 vastgestelde Mobiliteitsplan zijn nodig voor de totale uitvoeringstermijn van dit plan, namelijk 2023 – 2027. Om verdere uitvoering te kunnen geven aan het Uitvoeringsprogramma van het Mobiliteitsplan dient het restant overgeheveld te worden naar 2024 en verder.
Bij de budgetoverheveling in het Najaarsbericht 2023 werd uitgegaan van een over te hevelen bedrag van € 420.000. Bij de jaarrekening 2023 is op basis van de werkelijke uitgaven een bedrag van € 350.000 overgeheveld naar 2024.

Prognose besteding in 2024
Er is sprake van een budget waar bij aanvang duidelijk is dat de uitvoering meerdere jaren zal vergen. In 2024 zal naar verwachting een bedrag van € 100.000 worden uitgegeven. In dit Najaarsbericht 2024 wordt voorgesteld om het restant bedrag over te hevelen naar 2025.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €

13. Waalwijk stad met kennis en talent

S. Slaats 411 228.000

Toelichting:

Het budget van ‘Waalwijk stad van kennis en talent’ is beschikbaar gesteld vanuit de beleidsreserve, voor 2021 en 2022 bedroeg dit in totaal € 252.000. Bij de jaarrekening van 2022 is hiervan €128.000 overgeheveld, in 2023 en 2024 is er een bedrag van € 100.000 per jaar beschikbaar gesteld uit het coalitieakkoord. Door de overhevelingen is er voor 2024 een bedrag van €328.000 beschikbaar hiervoor hebben we een budget gereserveerd voor een externe projectleider en eventuele projectkosten. Aangezien deze projectleider nog niet is aangesteld, hebben we besloten om het project intern verder op te pakken. 

Voor 2025 en 2026 verwachten we salaris- of inhuurkosten te maken van € 35.000, zodat we op een alternatieve manier invulling kunnen blijven geven aan de projectleiding. Daarnaast willen we in 2025 en 2026 € 40.000 aan werkbudget beschikbaar stellen om een aantal projecten door te laten gaan. In totaal is er derhalve een budget nodig van € 150.000, voor 2025 staat een budget van € 100.000 geraamd echter vanaf 2026 en verder is er geen budget meer beschikbaar waardoor we een overheveling van € 50.000 willen voorstellen. 

Dit budget is noodzakelijk voor het verder uitwerken van de plannen, waaronder de mbo-leerlijn. Hoewel we in Q3 van 2024 zijn begonnen met gesprekken met ondernemers en onderwijsinstellingen om de haalbaarheid te verkennen, bevinden we ons nog in de onderzoeksfase en is er nog geen definitieve start gemaakt. Voor de financiering van de mbo-leerlijn wordt ook een aanvraag ingediend bij het Regionaal Investeringsfonds, zodat deze niet enkel met gemeentelijke middelen bekostigd hoeft te worden.

Prognose besteding in 2024:
Budget is in 2024 nauwelijks besteed. Aangezien de middelen beschikbaar zijn gesteld vanuit de beleidsreserve wordt er geen onttrekking gedaan waardoor de middelen ad €278.000 terugvloeien naar de Algemene Reserve. Tevens is er een voorstel opgenomen voor overhevelingen van 2024 naar 2025 om bovenstaande middelen beschikbaar te stellen voor 2025 en 2026.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
14. Transformatiebudget van curatief naar preventief S. Slaats 630 125.000

Toelichting:
Na vaststelling van de koers Sociaal domein (november 2022) is er door de raad incidenteel budget beschikbaar gesteld voor de Transformatie duurzame verschuiving.

In 2023 zijn deze middelen bijna niet ingezet omdat we bezig waren met de voorbereidingen op de transformatie. Vanaf 2024 willen we het Wmo-beleid implementeren en aan laten sluiten op de koers. Dit vraagt in 2024 een extra investering om de transformatie te laten slagen. 

We gaan in 2024 starten met een pilot voor indicatievrije dagbesteding en uitbreiding van het trede drie team naar een team voor inwoners van 0 t/m 100. Dit vraagt in eerste instantie een forse investering voordat we daarop terug gaan verdienen. 
De middelen die we overhevelen zijn nodig om de volgende projecten in 2024 een extra impuls te geven:
•    Indicatievrije dagbesteding (A) (1)
•    Inloopvoorzieningen (A) (1)
•    Inrichten Wijk/buurtteams(A) (1)

De over te hevelen middelen zijn om de transformatie in 2024 te versnellen. Hoe eerder we indicatievrij aanbod kunnen realiseren, hoe preventiever we kunnen werken en het aantal beschikkingen terug kunnen dringen.

Prognose besteding in 2024:
De middelen worden volledig besteed in 2024.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
15. Tijdelijke huisvesting ISK 2023-2026 S. Slaats 410 78.000

Toelichting:
De gemeenteraad heeft op 25 mei 2023 voor de periode 2023-2026 een budget van € 600.000 beschikbaar gesteld voor het realiseren van de, als gevolg van een herschikking van onderwijsruimten voor de huisvesting van de ISK Wereldschool, tijdelijke huisvesting voor Villa Vlinderhof. Van dit bedrag is, conform raadsbesluit € 237.000 opgenomen in 2023 (€ 128.000 in 2024; € 128.000 in 2025 en € 107.000 in 2026). 

Er is sprake van een project waar bij aanvang duidelijk was dat de uitvoering meerdere jaren vergt en waarbij de raad heeft ingestemd met de hierboven vermelde verdeling over de begrotingsjaren.

De verwachte uitgaven in 2024 bedragen € 110.000. Het in 2024 geraamde bedrag is dus niet volledig besteed. Omdat de totale kosten van het project € 600.000 bedragen dient het restant naar 2024 te worden overgeheveld. Overheveling heeft relatie met de reserve onderwijshuisvesting.

Prognose besteding in 2024:
De middelen worden volledig besteed in 2024.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
16. Aanbrengen camerabeveiliging door Parkmanagement F. Spierings 303 294.000

Toelichting:
Eind 2022 is ten laste van de reserve herstructurering een bijdrage van € 293.800 beschikbaar gesteld aan Parkmanagement voor het aanbrengen van camerabeveiliging op bedrijventerrein Zanddonk.
Parkmanagement heeft naar aanleiding van de bijdrage de werkzaamheden in beeld gebracht, de diverse opdrachten aanbesteed en de benodigde vergunningen en toestemmingen aangevraagd. Momenteel worden de fysieke werkzaamheden uitgevoerd; het plaatsen van de masten, voorzien van elektriciteit en aanleggen van glasvezel. In december/januari worden de eerste camera’s geplaatst. Dan zijn ook de uiteindelijke kosten bekend en zal het verzoek voor de bijdrage worden ingediend. Naar verwachting in het 1e kwartaal van 2024.

Prognose besteding in 2024:
De werkzaamheden zijn uitgevoerd en het budget is besteed.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
17. Restant energietoeslag decembercirculaire 2023 S. Slaats 615 400.000

Toelichting:
Een bedrag van € 400.000 komt voort uit de decembercirculaire 2023 van de algemene uitkering en moet specifiek bestemd worden voor de energietoeslag in 2024.
De raad is over de financiële effecten daarvan geïnformeerd via raadsinformatiebrief 002-24; zie: https://waalwijk.notubiz.nl/document/13755166/1#search=%22rib%20circulaire%22

Prognose besteding in 2024:
Er zijn in de periode van 1 januari 2024 tot en met 1 augustus 2024 minder aanvragen gedaan voor de energietoeslag, derhalve is het bedrag ad € 400.000 niet volledig uitgegeven. Naar verwacht zal er ongeveer € 219.000 nodig zijn in 2024, het restant van € 181.000 kan vrijvallen ten gunste van het resultaat 2024.

 

Budgetoverhevelingen van 2024 naar 2025

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Voorstel budgetoverhevelingen 2024 naar 2025

Terug naar navigatie - Voorstel budgetoverhevelingen 2024 naar 2025

Gedragslijn bij overhevelingsvoorstellen

Naast rapporteren over de overhevelingen van vorig jaar, worden in het Najaarsbericht 2024 (nieuwe) budgetoverhevelingen van 2024 naar 2025 voorgesteld.
Uitgangspunten daarbij zijn:

Budgetten mogen alleen worden overgeheveld naar een volgend boekjaar indien de gemeenteraad voor het einde van het boekjaar daartoe heeft besloten.
In principe worden budgetten niet overgeheveld naar een volgend boekjaar. De begroting voor enig boekjaar is maatgevend. De gemeenteraad autoriseert bij het vaststellen van de begroting het college van B&W tot het doen van uitgaven voor de in de begroting genoemde doelen voor het betreffende begrotingsjaar. Zowel voor het college als de ambtelijke organisatie geldt de basisregel, dat de voor een boekjaar voorgenomen activiteiten uitgevoerd moeten worden.
De raad besluit bij het Najaarsbericht 2024 tot deze overhevelingen, maar de exacte bedragen per overhevelingen worden bij de jaarrekening 2024 bepaald (er kan niet meer of minder worden overgeheveld dan er daadwerkelijk eind 2024 aan restant-budget is).

In welke gevallen is overheveling dan wel mogelijk:

  1. Er is sprake van budgetten voor projecten waar bij aanvang reeds duidelijk is dat de uitvoering meerdere jaren zal vergen en waarbij de gemeenteraad instemt met het meerjaren kader. Deze budgetten moeten voor deze projecten beschikbaar blijven: de gelden blijven gereserveerd tot aan het moment van besteding.
  2. Er is sprake van een relatie met rijksmiddelen of middelen van derden (op grond waarvan bij het niet realiseren van beleid restitutie verplicht is). Deze budgetten moeten beschikbaar blijven, maar moeten uiterlijk zijn besteed binnen de door het rijk of derden bepaalde toekenningskaders.
  3. Er zijn ernstige (juridische) problemen te verwachten indien besteding in zijn geheel niet plaatsvindt.
  4. Er is sprake van budgetten voor projecten, waarbij door onvoorziene omstandigheden de uitvoering in het begrotingsjaar niet heeft kunnen plaatsvinden: Voor deze categorie gelden als aanvullende voorwaarden:
  1. het moet projecten betreffen en geen reguliere (beheers-)taken;
  2. de uitvoering van de activiteit (waarvoor het budget moet worden overgeheveld) is in het nieuwe begrotingsjaar mogelijk zonder de reeds voor dat jaar geplande activiteiten en bestedingen door te schuiven naar een volgend begrotingsjaar.
  3. de middelen ten behoeve van het beleid zijn niet reeds eerder overgeheveld.

Onderstaande budgetoverhevelingen zijn aan bovenstaande criteria getoetst en de algehele conclusie is dat het vooral budgetten betreffen voor projecten.
Na onderstaande  tabel worden onder de maatregelen de voorstellen één voor één toegelicht.

Als budgetoverhevelingen van 2024 naar 2025 worden voorgesteld:

  EXPLOITATIE Budget 2024 Over naar 2025 Opmerking
  TICT      
1 Implementatie nieuw zaaksysteem 147 60  
  Sub-totaal TIBF 147 60  
TMAO    
2 Sportbeleid 483 50  
3 Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG) 137 57  
4 Programma Jeugd 150 85  
5 Decentralisatie-uitkering 2023 en 2024 alleenverdieners obv septembercirculaire 2024.  51 51  
6 Uitvoering Koers Sociaal Domein 1.529 1.046  
7 Kansrijke start 137 57  
  Sub-totaal TMAO 2.487 1.346  
  TREW      
8 Onderzoek Hoefsvengebied 100 81  
  Sub-totaal TREW 100 81  
  Totaal exploitatie 2.734 1.487  

  RESERVES & VOORZIENINGEN Budget 2024 Over naar 2025 Opmerking

  BELEIDSRESERVE      
  TREW      
9 Mobiliteitsplan 2030 350 250  
  CSTR      
10 Waalwijk stad van kennis en talent 328 50  

  Totaal reserves en voorzieningen 678 300  
  Totaal exploitatie & reserves / voorzieningen 3.412 1.787  

Toelichting budgetoverhevelingen 2024 naar 2025

Terug naar navigatie - Toelichting budgetoverhevelingen 2024 naar 2025

 

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
1.  Implementatie nieuw zaaksysteem F. Spierings 022 60.000

Toelichting:
In 2024 gaan we over naar een nieuw zaaksysteem en document management systeem ten behoeve van het digitaal en zaakgericht werken. Dit o.a. op basis vanuit de verplichting vanuit de archiefwet. In 2024 zijn hiervoor de werkzaamheden uitgevoerd: systeem inrichten, gebruikers opleiden, processen verbeteren, inrichting kunnen aanpassen, werkafspraken aanpassen en medewerkers opleiden. De live-gang van het nieuwe zaaksysteem vindt plaats in 2024 en de nazorg loopt tot in het eerste kwartaal 2025. De financiële middelen (€ 60.000) zijn nodig om het project in 2025 af te ronden.

Toetsing criteria / voorstel
Er is sprake van budgetten voor projecten, waarbij door onvoorziene omstandigheden de uitvoering in het begrotingsjaar niet heeft kunnen plaatsvinden: Voor deze categorie gelden als aanvullende voorwaarden:
a. het moet projecten betreffen en geen reguliere (beheers-)taken;
b. de uitvoering van de activiteit (waarvoor het budget moet worden overgeheveld) is in het nieuwe begrotingsjaar mogelijk zonder de reeds voor dat jaar geplande activiteiten en bestedingen door te schuiven naar een volgend begrotingsjaar;
c. de middelen ten behoeve van het beleid zijn niet reeds eerder overgeheveld.

Derhalve wordt voorgesteld om de middelen ten behoeve van Implementatie nieuw zaaksysteem van € 60.000 over te hevelen van 2024 naar 2025

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
2. Sportbeleid T. Klerx 511 50.000

Toelichting:
Conform collegebesluit d.d. 10 april 2012/B012.0116 vindt er jaarlijks overheveling plaats van het resterend budget. Naar verwachting bedraagt het restant budget voor de uitvoering van de sportnota 2020-2024 op 31 december 2024 € 50.000.  De sportnota wordt verlengd met een jaar en mede door deze middelen kunnen we blijven werken aan dezelfde ambities. 
Dit restant bedrag ontstaat mede door de inzet buurtsportcoach in het onderwijs en kinderopvang in combinatie met de cofinanciering vanuit voornoemde partijen.

Toetsing criteria / voorstel
Overheveling vindt plaats conform regel 1 “Er is sprake van budgetten waar bij aanvang reeds duidelijk is dat de uitvoering meerdere jaren zal vergen” en regel 2 “Er is sprake van rijksmiddelen of middelen van derden.” 

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
3.  Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG) T. Klerx 511 57.000

Toelichting:
Voor JOGG is er vanaf 2025 jaarlijks slechts een structureel budget van € 47.000 beschikbaar, dit bedrag wordt jaarlijks aangevuld door middel van een overheveling aangezien de oorsprong van dit budget voortkomt uit rijksmiddelen met een specifiek doel. Conform collegebesluit B19-000220 d.d. 26-03-2019 vindt er jaarlijks overheveling plaats van het resterende incidentele budget dat bij aanvang van onze start als JOGG-gemeente beschikbaar is gesteld om onze aanpak JOGG (GO Healthy) uit te kunnen voeren. 

Toetsing criteria / voorstel
Conform regel 1 “Er is sprake van budgetten waar bij aanvang reeds duidelijk is dat de uitvoering meerdere jaren zal vergen”, wordt voorgesteld een bedrag ad € 57.000 over te hevelen.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
4.  Programma Jeugd S. Slaats 609 85.000

Toelichting:
Dit budget wordt ingezet voor de transformatie in het sociaal domein, vanuit het implementatieplan ‘Samen Redzaam’. Bij de kadernota 2025 is aangegeven dat voor de rol van programmamanager een bedrag van € 50.000 nodig is in 2025 omdat dit wordt aangevuld met het bedrag dat in 2024 resteert, zijnde € 85.000. Om dat te kunnen doen is het noodzakelijk dat dit bedrag wordt overgeheveld. 

Toetsing criteria / voorstel:
Aangezien sprake is van een budget waar bij aanvang duidelijk is dat de uitvoering meerdere jaren zal vergen (criterium 1) , wordt voorgesteld de middelen voor het programma Jeugd € 85.000 over te hevelen van 2024 naar 2025.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
5. Decentralisatie-uitkering 2023 en 2024 alleenverdieners o.b.v. septembercirculaire 2024.  S. Slaats 615 51.000

Toelichting:
In de septembercirculaire 2024 is een decentralisatie-uitkering Alleenverdienersproblematiek 2023 en 2024 ontvangen van € 51.000.  

Door een samenloop van overheidsbeleid loopt een groep alleenverdienershuishoudens toeslagen mis. Deze “weeffout” in de wet wordt vanaf 2028 gerepareerd via de inkomstenbelasting. Tot 2028 (met terugwerkende kracht vanaf 2023)  moeten gemeenten via de Participatiewet deze huishoudens compenseren zodat het bestaansminimum voor deze groep huishoudens wordt gegarandeerd.  In november 2024 is over dit onderwerp een collegevoorstel aan de orde waarbij het Dagelijks Bestuur van Baanbrekers gevraagd wordt de alleenverdienersproblematiek regeling uit te voeren. Volgens planning komt de opdracht van de colleges van de Langstraat in december 2024 op de agenda en start Baanbrekers per 1 januari 2025 met de uitvoering. Dit betekent dat de toegekende decentralisatie uitkering van de septembercirculaire 2024 pas in 2025 ingezet wordt en dat de afrekening in 2025 gaat plaatsvinden.  Om deze reden is overheveling van de middelen noodzakelijk.

Toetsing criteria / voorstel
Er is sprake van budgetten voor projecten, waarbij door onvoorziene omstandigheden de uitvoering in het begrotingsjaar niet heeft kunnen plaatsvinden: Voor deze categorie gelden als aanvullende voorwaarden:
a. het moet projecten betreffen en geen reguliere (beheers-)taken;
b. de uitvoering van de activiteit (waarvoor het budget moet worden overgeheveld) is in het nieuwe begrotingsjaar mogelijk zonder de reeds voor dat jaar geplande activiteiten en bestedingen door te schuiven naar een volgend begrotingsjaar;
c. de middelen ten behoeve van het beleid zijn niet reeds eerder overgeheveld.

Derhalve wordt voorgesteld om de middelen ten behoeve van alleenverdieners ad € 51.000 over te hevelen van 2024 naar 2025,

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
6.  Uitvoering Koers Sociaal Domein S. Slaats 631 totaal  1.046.000
a. Wet Maatschappelijke Ondersteuning beleid S. Slaats 605 35.000
b. Integrale aanpak sociaal domein S. Slaats 605 107.000
c. Ondersteuning vrijwilligers S. Slaats 630 108.000
d. Ontmoetingsplekken / Herstelvoorzieningen S. Slaats 630 323.000
e. Indicatievrije zorg 50% WMO S. Slaats 630 320.000
 f. JiW Mentale Gezondheid S. Slaats 635 153.000

Toelichting:
Inleiding
In het Najaarsbericht 2024 doen wij een voorstel om € 1.046.000 over te hevelen van het huidige begrotingsjaar 2024 naar 2025. Dit omvat deels structurele budgetten, waarvan overheveling doorgaans niet gebruikelijk is. Bij het opstellen van de Kadernota 2025 (maart 2024) is echter gestart met het heralloceren van budgetten binnen het sociaal domein, als onderdeel van het implementatieplan SamenRedzaam. De voorgestelde budgetten zijn bewust niet eerder ingezet en worden integraal ingezet voor het Programma SamenRedzaam. Voor het Najaarsbericht 2024 zijn, na herallocatie, de beschikbare budgetten geïdentificeerd die inhoudelijk aansluiten op de doelen van SamenRedzaam.
  
De budgetten zijn bedoeld voor de transformatie binnen het sociaal domein, conform het implementatieplan SamenRedzaam. Het totaalbedrag van € 1.046.000 aan over te hevelen budgetten sluit aan bij de in de Kadernota 2025 aangegeven dekking, waarbij is vastgesteld dat deze middelen binnen de reguliere begroting zullen worden gevonden. Dit bedrag bestaat uit een overheveling van € 320.000 aan structurele middelen en € 726.000 aan incidentele middelen.   

De overheveling van deze middelen is noodzakelijk om de geplande activiteiten binnen het sociaal domein in 2025 te realiseren. Hoewel het doorgaans niet gebruikelijk is om ook structurele budgetten door te schuiven, is dit in dit geval gerechtvaardigd om de actieplannen binnen SamenRedzaam uit te voeren. Voor deze middelen zijn geen aparte plannen opgesteld, omdat zij integraal worden ingezet voor het programmatische doel van SamenRedzaam. Met dit voorstel borgen we dat de programmatische aanpak kan worden voortgezet en dat de beoogde besparingen en kwaliteitsverbeteringen binnen het sociaal domein kunnen worden gerealiseerd. 

Het implementatieplan richt zich op drie besparingslijnen: 
1. Van indicatie naar groepsaanbod: het aanbieden van indicatievrije groeps- en individuele zorg. 
2. Versimpelen en versnellen van het indicatieproces: om efficiënter gebruik te maken van de beschikbare middelen. 
3. Zorglasten verlagen door verschuiving van middelen: van geïndiceerde zorg (zorg in natura) naar alternatieve zorgvormen zoals groepsaanbod of individuele begeleiding zonder indicatie. 
Deze besparingslijnen krijgen vorm met behulp van value cases ingestoken vanuit de tredestructuur. Deze valuecases bevatten zowel inzet van huidige budgetten en transformatiekosten. 

Hieronder treft u een  toelichting per voorgesteld budget tot overheveling. Deze budgetten worden ingezet voor de transformatie in het sociaal domein, vanuit het implementatieplan ‘Samen Redzaam’. Bij de Kadernota 2025 is aangegeven dat we hiervoor € 1.046.000 als dekkingsmiddelen nodig hebben vanuit de huidige budgetten. Dit budget wordt ten behoeve hiervan ingezet. 

a, 6605055 – Wmo-beleid 
In 2024 is gestart met de implementatie van het vernieuwde Wmo-beleid, dat aansluit op het programma SamenRedzaam. Voor een succesvolle transformatie was een extra investering in 2024 noodzakelijk. Daarnaast willen we subsidies verstrekken aan partijen die een bijdrage kunnen leveren aan de implementatie, waaronder initiatieven die deel uitmaken van de Dementie Vriendelijke Gemeenschap (DVG). 
Vanwege herallocatie zijn deze middelen niet besteed. Daarom verzoeken we om het resterende bedrag van € 35.000 door te schuiven naar 2025, zodat deze middelen in 2025 effectief kunnen worden ingezet in het kader van SamenRedzaam. 

b. 6605060 - Integrale aanpak sociaal domein 
De middelen voor de integrale aanpak sociaal domein waren in 2024 naar verwachting nodig voor het opzetten en uitwerken van de implementatieplan SamenRedzaam. Omdat deze middelen direct betrekking hebben op de integrale aanpak sociaal domein wat in lijn ligt met de implementatieplan SamenRedzaam wordt er voorgesteld om deze middelen over te hevelen zodat deze in 2025 kunnen worden ingezet op de begeleiding van de implementatie in 2025. 

c. 6630030 - Ondersteuning vrijwilligers 
Voor de kostenplaats Ondersteuning vrijwilligers is sinds enkele jaren een centraal budget beschikbaar waarop subsidie aanvragen kunnen worden gedaan, in de praktijk wordt er jaarlijks een zeer bescheiden bedrag toegekend. Aangezien deze intentie van deze post vele raakvlakken heeft die gelieerd zijn aan de doeleinden van de implementatieplan SamenRedzaam wordt er voorgesteld om het resterende bedrag van € 108.000 over te hevelen naar 2025 zodat deze besteed kunnen worden door middel van value cases van SamenRedzaam met dezelfde doeleinden als waar de middelen voor bedoeld zijn. 

 d. 6630075 – Ontmoetingsplekken en Herstelvoorzieningen 
Voor 2024 heeft de raad middelen beschikbaar gesteld voor ontmoetingsplekken in het kader van het programma SamenRedzaam, evenals € 344.500 voor de doorontwikkeling van herstelvoorziening De Kazerne. Het grootste deel van de middelen voor De Kazerne zal naar verwachting in 2024 worden besteed, met een geschat overschot van € 23.000. Dit resterende bedrag blijft beschikbaar voor 2025, wat resulteert in een lagere onttrekking uit de algemene reserve. 
Wat betreft de incidentele middelen van € 323.000 voor ontmoetingsplekken, verzoeken we deze over te hevelen naar 2025. In 2024 zijn de middelen in het kader van herallocatie niet ingezet, er nog geen visie is ontwikkeld voor ontmoetingsruimtes, en er nog geen participatieproces heeft plaatsgevonden om de behoeften van inwoners te peilen. Daarnaast is er nog geen wijkteam gevormd dat de schakel kan zijn tussen ontmoeting, indicatievrije ondersteuning en het beschikbare aanbod. In 2025 willen we de nodige stappen zetten om deze doelen te bereiken. 

 e. 634220 – Indicatievrije Zorg (50% WMO) 
Voor de jaren 2024 en 2025 heeft de raad middelen beschikbaar gesteld voor de subsidieregeling indicatievrije dagbesteding. De uitvoering van deze regeling is vertraagd door een langere voorbereidingsperiode dan verwacht, mede doordat aanbieders eerst personeel moesten werven. Hierdoor zijn zij pas in de loop van 2024 gestart. 
Voor 2025 is een subsidieplafond van € 500.000 ingesteld, bestaande uit € 250.000 structureel en € 250.000 incidenteel. Dit betekent dat we in 2024 geen extra volumeafspraken konden maken, aangezien deze in 2025 niet zouden kunnen worden gecontinueerd vanwege het subsidieplafond. Met de vijf initiatieven die nu zijn gestart, is het plafond voor 2025 reeds bereikt. Daarom zijn er geen aanvullende afspraken voor 2024 gemaakt, om te voorkomen dat deze in 2025 niet konden worden voortgezet. Voorstel om nu hier invulling aan te geven in lijn met het programma SamenRedzaam en een bedrag van € 320.000 van 2024 over te hevelen naar begrotingsjaar 2025.

 f. 6635155 - JiW Mentale Gezondheid 
Dit budget is in de kadernota 2024 e.v. aangevraagd voor de ontwikkeling van een programmalijn Mentale gezondheid vanuit het programma jeugd. Deze programmalijn raakt één van de pijlers uit de Implementatieplan Sociaal Domein en is wel gestart maar dient nog verder uitgewerkt te worden. Dit als gevolg van de relatie die het heeft met de Implementatieplan, en de capaciteit die hieraan is gekoppeld. De programmamanager jeugd is ingezet voor het ontwikkelen van het implementatieplan ‘Samen Redzaam’, waardoor de ontwikkeling van deze programmalijn vertraagd is. Vanuit de inhoud kan dat, omdat we deze pijler vanuit het implementatieplan ‘Samen Redzaam’ breder uitwerken dan alleen voor jeugd. We zien dat ook ouders, en volwassenen zonder kinderen, en ouderen steeds vaker te maken hebben of krijgen met mentale problemen. Daarom is een bredere blik goed. De verwachting is dat hier de komende jaren veel aandacht voor nodig is, minimaal gedurende de looptijd van de implementatie ‘Samen Redzaam’. Dit budget is gekoppeld aan de transformatie van de implementatieplan en wordt voorgesteld gedeeltelijk over te hevelen, voor een bedrag van € 153.000. 

Toekomstige dekking en Kadernota 2025 
In de kadernota 2025 zijn reeds voorstellen opgenomen om de zorglasten verder te verlagen en de sociale basis te versterken. Daarbij is aangegeven dat voor de genoemde € 1.046.000 dekking zal worden gezocht binnen de begroting van 2025. Door de overheveling van deze middelen dragen wij bij aan de realisatie van deze voorstellen. Het is essentieel dat deze middelen beschikbaar blijven voor de voortzetting van de ingezette implementatieplan, zodat we de beoogde besparingen kunnen behalen en de zorgkwaliteit voor onze inwoners kunnen waarborgen. 

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
7. Kansrijke start T. Klerx 710 43.000

Toelichting:
In de gemeentebegroting 2024 is voor Kansrijke Start een budget opgenomen van € 99.000 vanuit het coalitieprogramma 2022 – 2026 , waarvan € 24.000 structureel en € 75.000 incidenteel (2023-2024).
In 2023 hebben gemeenten vanuit de SPUK GALA een budget toegekend gekregen voor de periode  2023-2026. Voor Waalwijk bedraagt de jaarlijkse bijdrage van de SPUK voor 2024 tot en met 2026 € 52.000. Deze middelen worden als eerste dekking ingezet voor Kansrijke Start.
 
De totale verwachte uitgaven voor Kansrijke Start in 2024 bedraagt € 93.000. Na inzet van de SPUK-middelen blijft er € 41.000 over dat gedekt moet worden uit de gemeentebegroting 2024.
 Door de ontvangst van de SPUK-middelen resteert er in 2024 nog een positief budget van € 58.000 (€ 99.000+ € 52.000- € 93.000).
 
Omdat er in de gemeentebegroting 2025 en 2026 slechts € 24.000 beschikbaar is waarvan € 15.000 al een structurele bestemming heeft wordt verzocht het tekort in 2025 en 2026 op te vangen door de overheveling van de middelen 2024 ad. € 43.000 (per boekjaar € 21.500). Het resterende bedrag 2024 ad. € 15.000 kan dan vrijvallen ten gunste van het resultaat 2024.

Toetsing criteria / voorstel
Aangezien sprake is van een budget waar bij aanvang duidelijk is dat de uitvoering meerdere jaren zal vergen (criterium 1) , wordt voorgesteld voor Kansrijke start € 43.000 over te hevelen van 2024 naar 2025.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
8. Onderzoek Hoefsvengebied T. Klerx 810 81.000

Toelichting:
Als nadere uitwerking van het collegeprogramma 2022-2026 is conform voorstel in de Kadernota 2024 (KN24/A.09) dit budget geraamd in de begroting 2024 voor het opstellen van een visie voor het Hoefsvengebied. In 2024 zijn we een onderzoek aangegaan met een extern bureau. Zij ronden dit onderzoek in 2025 af. Een deel van de kosten is in 2024 verantwoord, de overige kosten komen in 2025 richting/bij oplevering. We verwachten dat we iets minder nodig hebben. Voor nu wordt voorgesteld om het gehele bedrag over te hevelen naar 2025.

Toetsing criteria / voorstel
Het betreft een project waarbij door onvoorziene omstandigheden de uitvoering in het begrotingsjaar niet geheel heeft kunnen plaatsvinden (criterium 4) waarbij wordt voldaan  aan de aanvullende voorwaarden a, b en c. Voorgesteld wordt om de middelen over te hevelen van 2024 naar 2025.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
9. Mobiliteitsplan  A. de Jong  205 250.000 

Toelichting:
De gelden voor de uitvoering van het in maart 2023 vastgestelde Mobiliteitsplan zijn nodig voor de totale uitvoeringstermijn van dit plan, namelijk 2023 – 2027. Om verdere uitvoering te kunnen geven aan het Uitvoeringsprogramma van het Mobiliteitsplan 2030 dient het restant overgeheveld te worden naar 2025 en verder.

Toetsing criteria / voorstel
Aangezien sprake is van een budget waar bij aanvang duidelijk is dat de uitvoering meerdere jaren zal vergen (criterium 1), wordt voorgesteld voor de uitvoering van het Mobiliteitsplan 2030 € 250.000 over te hevelen van 2024 naar 2025.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Bedrag in €
10. Waalwijk stad van kennis en talent
S. Slaats 411 50.000

Toelichting:
In 2024 hebben we een budget gereserveerd voor een externe projectleider en eventuele projectkosten. Aangezien deze projectleider nog niet is aangesteld, hebben we besloten om het project intern verder op te pakken. 

Voor 2025 en 2026 verwachten we salaris- of inhuurkosten te maken van € 35.000, zodat we op een alternatieve manier invulling kunnen blijven geven aan de projectleiding. Daarnaast willen we in 2025 en 2026 €40.000 aan werkbudget beschikbaar stellen om een aantal projecten door te laten gaan. In totaal is er derhalve een budget nodig van € 150.000, voor 2025 staat een budget van € 100.000 geraamd echter vanaf 2026 en verder is er geen budget meer beschikbaar waardoor we een overheveling van € 50.000 willen voorstellen. 

Dit budget is noodzakelijk voor het verder uitwerken van de plannen, waaronder de mbo-leerlijn. Hoewel we in Q3 van 2024 zijn begonnen met gesprekken met ondernemers en onderwijsinstellingen om de haalbaarheid te verkennen, bevinden we ons nog in de onderzoeksfase en is er nog geen definitieve start gemaakt. Voor de financiering van de mbo-leerlijn wordt ook een aanvraag ingediend bij het Regionaal Investeringsfonds, zodat deze niet enkel met gemeentelijke middelen bekostigd hoeft te worden. Het resterende bedrag kan vrijvallen.

Toetsing criteria / voorstel
Aangezien sprake is van een budget waar bij aanvang duidelijk is dat de uitvoering meerdere jaren zal vergen, (criterium 1), wordt voorgesteld het budget Waalwijk stad van kennis en talent voor € 50.000 over te hevelen van 2024 naar 2025.