Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Verloop budgetoverhevelingen 2023 naar 2024
In dit Najaarsbericht 2024 wordt gerapporteerd over de stand van zaken van de bij het Najaarsbericht 2023 opgenomen budgetoverhevelingen van 2023 naar 2024.
Bij de Jaarrekening 2023 is getoetst wat de werkelijke bedragen zijn, die voor overheveling in aanmerking komen. Van enkele posten is daarbij het werkelijk over te hevelen bedrag gewijzigd ten opzichte van het Najaarsbericht 2023. De bedragen uit de Jaarrekening 2023 zijn hieronder opgenomen in de kolom "Budget van 2023 naar 2024".
In onderstaande tabel is aangegeven:
- de overheveling van 2023 naar 2024;
- de prognose van de besteding van de overheveling in 2024;
- het verschil tussen het overgehevelde budget en de prognose voor de besteding in 2024.
Indien er een verschil is, wordt dit onder de tabel per overhevelingsvoorstel toegelicht.
Als budgetoverhevelingen van 2023 naar 2024 zijn vanuit de jaarrekening 2023 opgenomen:
Budget van 2023 naar 2024 | Prognose 2024 | Verschil | Opmerking | ||
Overhevelingen t.l.v. exploitatie | |||||
1 | Wet maatschappelijke ondersteuning | 67 | 35 | 32 | Resterende bedrag overhevelen naar 2025 |
2 | Sportbeleid | 83 | 83 | 0 | |
3 | Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG) | 91 | 86 | 5 | Resterende bedrag overhevelen naar 2025 |
4 | Lokale inclusie agenda | 83 | 83 | 0 | |
5 | Integraal jeugd- en jongerenbeleid | 85 | 85 | 0 | |
6 | Herstelvoorziening (De Kazerne) | 123 | 123 | 0 | |
7 | Tweede preventiecoach | 95 | 95 | 0 | |
8 | Wet open overheid (WOO) | 132 | 76 | 56 | Restant zal worden gemeld als voordeel in het Najaarsbericht |
9 | Borgen rechtmatigheid zorg | 156 | 0 | 156 | Resterende bedrag overhevelen naar 2025 |
10 | Onderhoud bruggen | 33 | 33 | 0 | |
Sub-totaal overhevelingen t.l.v. exploitatie | 948 | 699 | 249 | ||
Overhevelingen t.l.v. reserves | |||||
11 | Waardevolle bomen particulieren | 6 | 2 | 4 | Niet onttrekken uit de beleidsreserve en niet overhevelen |
12 | Mobiliteitsplan | 350 | 100 | 250 | Resterende bedrag overhevelen naar 2025 via beleidsreserve |
13 | Waalwijk stad met kennis en talent | 228 | 0 | 228 | Bedrag in 2024 niet onttrokken uit de beleidsreserve en vloeit terug naar de Algemene Reserve |
14 | Transformatiebudget van curatief naar preventief | 125 | 125 | 0 | Ten lasten van beleidsreserve |
15 | Tijdelijke huisvesting ISK 2023-2026 | 78 | 78 | 0 | Ten lasten van reserve Onderwijshuisvesting |
16 | Aanbrengen camerabeveiliging door Parkmanagement | 294 | 294 | 0 | Ten lasten van reserve Herstructurering |
Sub-totaal overhevelingen via reserves | 1.081 | 599 | 482 | ||
Totaal overhevelingen van 2023 naar 2024 | 2.029 | 1.298 | 731 |
En verder nog aanvullende overhevelingen bij de jaarrekening 2023:
Budget van 2023 naar 2024 | Prognose 2024 | Verschil |
Opmerking
|
||
Overhevelingen t.l.v. exploitatie | |||||
17 | Restant energietoeslag decembercirculaire 2023 | 400 | 219 | 181 | Restant zal worden gemeld als voordeel in het Najaarsbericht |
Totaal aanvullende overhevelingen | 400 | 219 | 181 |
Toelichting verschillen in budgetoverhevelingen van 2023 naar 2024
Onderwerp | Portefeuillehouder | Product | Bedrag in € |
1. Wet Maatschappelijke Ondersteuning | S. Slaats | 650 | 67.000 |
Toelichting: In 2024 gaan we het Wmo-beleid implementeren en aan laten sluiten op de koers. Dit vraag in 2024 een extra investering om de transformatie te laten slagen. Ook willen we subsidie verstrekken aan partijen die een rol willen spelen in de implementatie ervan. We zijn hiervoor in gesprek met partners die een specifiek aanvullend aanbod hebben, maar zoeken ook naar mogelijkheden om de Dementie Vriendelijke Gemeenschap (DVG) verder te versterken. Voor 2024 is bij het Najaarsbericht 2023 een overheveling voorgesteld van € 50.000, waarvan het bedrag bij de jaarrekening 2023 is bijgesteld naar € 67.000. Deze middelen zijn nodig om in 2024 een extra impuls te geven aan: De gevraagde middelen zijn om de transformatie in 2024 te versnellen. Hoe eerder het indicatievrij aanbod gerealiseerd kan worden, hoe preventiever er gewerkt kan worden en het aantal beschikkingen kan worden teruggedrongen. Prognose besteding in 2024: |
Onderwerp | Portefeuillehouder | Product | Bedrag in € |
2. Sportbeleid | T. Klerx | 511 | 83.000 |
Toelichting: Prognose besteding in 2024: |
Onderwerp | Portefeuillehouder | Product | Bedrag in € |
3. Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG) | T. Klerx | 511 | 91.000 |
Toelichting: Prognose besteding in 2024: |
Onderwerp | Portefeuillehouder | Product | Bedrag in € |
4. Lokale inclusie agenda | S. Schuijffel | 630 | 83.000 |
Toelichting: Vanwege verminderde personele capaciteit van januari t/m augustus 2023, verloopt de uitvoering trager. Wel is uitvoering van de motie Herdenkingsjaar slavernijverleden voortvarend opgepakt. Dit is een activiteit die ook doorloopt in 2024. Vanaf september 2023 is er een nieuwe projectleider, die het vervolg van de activiteiten voortzet en intensiveert in de resterende periode, waarvan een groot deel in 2024. In de resterende maanden van 2023, wordt gestart met een bewustzijnscampagne door de gemeente Waalwijk voor inclusie en discriminatie. Dit zal een doorloop hebben in 2024. De middelen zoals begroot voor 2024, zullen volledig nodig zijn om de in 2024 geplande activiteiten gekoppeld aan de LIA in te zetten. Het resterende bedrag in 2023 is daarom in 2024 nodig om de campagne succesvol af te ronden. Bij het Najaarsbericht 2023 is een overheveling van € 42.000 voorgesteld; deze is bij de jaarrekening 2023 bijgesteld naar € 83.000. Prognose besteding in 2024: |
Onderwerp | Portefeuillehouder | Product | Bedrag in € |
5. Integraal jeugd- en jongerenbeleid | S. Slaats | 605 | 85.000 |
Toelichting: Op basis van de eerste try-out in De Leest is besloten om voor het schooljaar 2023 – 2024, 3 voorstellingen in te kopen waar 1.000 kinderen van de basisscholen ( groep 1 en 2 ) uit Waalwijk aan deel kunnen nemen. Alle activiteiten bij de scholen stonden gepland voor 2023 maar door alle extra NPO ( Nationaal Programma Onderwijs) – activiteiten is dit niet bij alle scholen gelukt en is een tweetal uitvoeringen gepland voor de 2e helft van het schooljaar 2023 – 2024. De eerste voorstelling ( 360 kinderen) vindt plaats op 7 november a.s. De andere 2 voorstellingen zijn gepland in het tweede deel van het schooljaar 2023 – 2024. Het totaal benodigde budget voor deze voorstellingen plus de herhaalcursussen voor leerkrachten om met ‘’Het Schildje te kunnen werken, bedraagt € 63.000. Voornoemde overheveling is bij de jaarrekening 2024 bijgesteld naar € 85.000. Prognose besteding in 2024: |
Onderwerp | Portefeuillehouder | Product | Bedrag in € |
6. Herstelvoorziening (De Kazerne) | S. Slaats | 630 | 123.000 |
Toelichting: In 2023 worden middelen vanuit Brede SPUK Terugdringing gezondheidsachterstanden en Brede SPUK Versterken sociale basis ingezet voor de bekostiging van de herstelvoorziening De Kazerne. De reden is dat deze middelen in 2023 besteed moeten zijn en hiervoor op dit moment geen andere bestemming is. Dat betekent dat er extra middelen naar de herstelvoorziening De Kazerne gaan. Het is de intentie om de herstelvoorziening De Kazerne te verzelfstandigen en eind 2024 onder te brengen in een zelfstandige stichting. Deze organisatie gaat een deel van haar financiering verkrijgen via externe fondsen. De huidige planning om eind 2024 zelfstandig te zijn, is ambitieus. Dit is als risico genoemd in het projectplan. De extra middelen voor de herstelvoorziening De Kazerne worden daarom ingezet om meer tijd te kunnen nemen om een solide organisatie neer te zetten, zodat daarmee de continuïteit van herstelvoorziening De Kazerne op langere termijn geborgd is. Bij het Najaarsbericht 2023 is een overheveling voorgesteld van € 86.000; deze is bij de jaarrekening 2023 bijgesteld naar € 123.000. Prognose besteding in 2024: |
Onderwerp | Portefeuillehouder | Product | Bedrag in € |
7. Tweede preventiecoach | S. Slaats | 615 | 95.000 |
Toelichting: De directie heeft op 11 september 2023 besloten de middelen uit de meicirculaire 2023 voor de aanpak geldzorgen, armoede en schulden in te zetten voor het aanstellen van een tweede preventiemedewerker geldzorgen. Dit is nodig omdat: Na het directie akkoord is direct gestart met de werving van de tweede preventiecoach. Deze procedure is onlangs afgerond en de medewerker start naar alle waarschijnlijkheid per 1 januari 2024. Dit betekent dat de betaalverplichting vanaf 1 januari 2024 gaat lopen en dat deze middelen in 2024 besteed gaan worden en nodig zijn. Bij het Najaarsbericht 2023 is voorgesteld om een bedrag van € 85.000 over te hevelen; bij de jaarrekening 2023 is dit bijgesteld naar € 95.000. Prognose besteding in 2024: |
Onderwerp | Portefeuillehouder | Product | Bedrag in € |
8. Wet Open Overheid (WOO) | F. Spierings | 030 | 132.000 |
Toelichting: Prognose besteding in 2024: |
Onderwerp | Portefeuillehouder | Product | Bedrag in € |
9. Borgen rechtmatigheid zorg | F. Spierings | 631 | 156.000 |
Toelichting: Prognose besteding in 2024: |
Onderwerp | Portefeuillehouder | Product | Bedrag in € |
10. Onderhoud bruggen | T. Klerx | 203 | 33.000 |
Toelichting: Prognose besteding in 2024: |
Onderwerp | Portefeuillehouder | Product | Bedrag in € |
11. Waardevolle bomen particulieren | T. Klerx | 504 | 6.000 |
Toelichting: Bij het Najaarsbericht 2022 is voorgesteld om € 24.000 over te hevelen van 2022 naar 2023; bij de jaarrekening 2022 is dit bijgesteld naar € 11.000. Prognose besteding in 2024: |
Onderwerp | Portefeuillehouder | Product | Bedrag in € |
12. Mobiliteitsplan | A. de Jong | 205 | 350.000 |
Toelichting: Prognose besteding in 2024 |
Onderwerp | Portefeuillehouder | Product | Bedrag in € |
13. Waalwijk stad met kennis en talent |
S. Slaats | 411 | 228.000 |
Toelichting: Het budget van ‘Waalwijk stad van kennis en talent’ is beschikbaar gesteld vanuit de beleidsreserve, voor 2021 en 2022 bedroeg dit in totaal € 252.000. Bij de jaarrekening van 2022 is hiervan €128.000 overgeheveld, in 2023 en 2024 is er een bedrag van € 100.000 per jaar beschikbaar gesteld uit het coalitieakkoord. Door de overhevelingen is er voor 2024 een bedrag van €328.000 beschikbaar hiervoor hebben we een budget gereserveerd voor een externe projectleider en eventuele projectkosten. Aangezien deze projectleider nog niet is aangesteld, hebben we besloten om het project intern verder op te pakken. Voor 2025 en 2026 verwachten we salaris- of inhuurkosten te maken van € 35.000, zodat we op een alternatieve manier invulling kunnen blijven geven aan de projectleiding. Daarnaast willen we in 2025 en 2026 € 40.000 aan werkbudget beschikbaar stellen om een aantal projecten door te laten gaan. In totaal is er derhalve een budget nodig van € 150.000, voor 2025 staat een budget van € 100.000 geraamd echter vanaf 2026 en verder is er geen budget meer beschikbaar waardoor we een overheveling van € 50.000 willen voorstellen. Dit budget is noodzakelijk voor het verder uitwerken van de plannen, waaronder de mbo-leerlijn. Hoewel we in Q3 van 2024 zijn begonnen met gesprekken met ondernemers en onderwijsinstellingen om de haalbaarheid te verkennen, bevinden we ons nog in de onderzoeksfase en is er nog geen definitieve start gemaakt. Voor de financiering van de mbo-leerlijn wordt ook een aanvraag ingediend bij het Regionaal Investeringsfonds, zodat deze niet enkel met gemeentelijke middelen bekostigd hoeft te worden. Prognose besteding in 2024: |
Onderwerp | Portefeuillehouder | Product | Bedrag in € |
14. Transformatiebudget van curatief naar preventief | S. Slaats | 630 | 125.000 |
Toelichting: In 2023 zijn deze middelen bijna niet ingezet omdat we bezig waren met de voorbereidingen op de transformatie. Vanaf 2024 willen we het Wmo-beleid implementeren en aan laten sluiten op de koers. Dit vraagt in 2024 een extra investering om de transformatie te laten slagen. We gaan in 2024 starten met een pilot voor indicatievrije dagbesteding en uitbreiding van het trede drie team naar een team voor inwoners van 0 t/m 100. Dit vraagt in eerste instantie een forse investering voordat we daarop terug gaan verdienen. De over te hevelen middelen zijn om de transformatie in 2024 te versnellen. Hoe eerder we indicatievrij aanbod kunnen realiseren, hoe preventiever we kunnen werken en het aantal beschikkingen terug kunnen dringen. Prognose besteding in 2024: |
Onderwerp | Portefeuillehouder | Product | Bedrag in € |
15. Tijdelijke huisvesting ISK 2023-2026 | S. Slaats | 410 | 78.000 |
Toelichting: Er is sprake van een project waar bij aanvang duidelijk was dat de uitvoering meerdere jaren vergt en waarbij de raad heeft ingestemd met de hierboven vermelde verdeling over de begrotingsjaren. De verwachte uitgaven in 2024 bedragen € 110.000. Het in 2024 geraamde bedrag is dus niet volledig besteed. Omdat de totale kosten van het project € 600.000 bedragen dient het restant naar 2024 te worden overgeheveld. Overheveling heeft relatie met de reserve onderwijshuisvesting. Prognose besteding in 2024: |
Onderwerp | Portefeuillehouder | Product | Bedrag in € |
16. Aanbrengen camerabeveiliging door Parkmanagement | F. Spierings | 303 | 294.000 |
Toelichting: Prognose besteding in 2024: |
Onderwerp | Portefeuillehouder | Product | Bedrag in € |
17. Restant energietoeslag decembercirculaire 2023 | S. Slaats | 615 | 400.000 |
Toelichting: Prognose besteding in 2024: |