Voortgangsrapportage
|
Project:
|
Herontwikkeling winkelcentrum De Els en omgeving (incl. Schoolkwartier)
|
|
Fase:
|
Uitwerkingsfase:
- De Els en omgeving: Van Voorlopig Ontwerp Stedenbouwkundig Plan (VOSP) naar een Definitief Ontwerp Stedenbouwkundig Plan (DOSP).
- Schoolkwartier: Architectonische- en bouwkundige uitwerking.
|
|
Doel:
|
De herontwikkeling van De Els en omgeving is het speerpunt uit de Centrumvisie Waalwijk 2024 in de ontwikkeling naar een toekomstbestendige binnenstad. Het project De Els (incl. Schoolkwartier) maakt deel uit van (en vormt een cruciale rol) in een bredere transformatie van de binnenstad van een ’plek om te kopen' naar een 'plek om te zijn'. Deze ontwikkeling is nodig om de binnenstad op de lange termijn aantrekkelijk en relevant te houden. Het is een kans om een impuls te geven aan de woningbouw en een nieuw stedelijk woonmilieu toe te voegen. Dat vergroot het draagvlak voor de ontwikkeling van een sterke OV-knoop en geeft ruimte aan de invulling van de groen-blauwe opgave in de binnenstad.
|
|
Opsteller:
|
P. Hermens, senior projectleider Binnenstad
|
|
Rapportage:
|
Najaar 2025, versie d.d. 30 oktober 2025
|
Vooraf, leeswijzer
Het betreft hier de eerste voortgangrapportage project De Els aan de raad. Deze is voorzien van een inleiding en samengesteld aan de hand van de GROTICK-methodiek voor project-beheersing. De letters van het woord GROTICK staan voor de verschillende aspecten waaraan in deze voortgangsrapportage aandacht wordt besteed. Deze aspecten zijn respectievelijk: Geld, Risico's, Organisatie, Tijd, Informatie, Communicatie en Kwaliteit.
In twee bijlagen worden de belangrijkste besluiten en behaalde mijlpalen benoemd.
Inleiding
Waalwijk werkt al geruime tijd aan de noodzakelijke herontwikkeling van De Els en directe omgeving. Het winkelcentrum kampt met langdurige leegstand, sluit matig aan op de rest van de binnenstad en de inrichting van het openbaar gebied is weinig aantrekkelijk. De situatie wordt steeds nijpender en de urgentie neemt toe terwijl het (goed) functioneren van De Els belangrijk is om de binnenstad een aantrekkelijke plek te laten zijn. Voor een aantrekkelijke binnenstad is het ook essentieel een aantrekkelijk woonmilieu te realiseren. Het vormt een belangrijke basis voor de benodigde schaalsprong van middelgrote steden in Brabant, zoals Waalwijk. De herontwikkeling van De Els en omgeving is het speerpunt uit de Centrumvisie Waalwijk 2024 in de ontwikkeling naar een toekomstbestendige binnenstad.
De herontwikkeling van het gebied De Els en Omgeving is daarmee een cruciaal project voor de gemeente Waalwijk. De gemeente speelt een actieve rol bij de herontwikkeling van het winkelcentrum De Els en omgeving door de aankoop van panden, de bouw van een parkeergarage, de in- en herinrichting van de openbare ruimte en verkoop van bouwrijpe gronden.
Het Voorlopig Ontwerp Stedenbouwkundig Plan (VOSP, dec. 2024) is integraal getoetst op de verschillende beleidsthema’s. Het vormde tevens de basis voor het financiële model en de gemeentelijke grondexploitatie (vastgesteld door de raad op 22 mei 2025). Het toetsingskader vormde daarbij (door de raad) vastgesteld beleid. Belangrijke (beleids-)uitgangspunten zijn:
o Het stedenbouwkundig kader (o.a. bouwhoogte, bouwmassa en loop-structuur) past binnen het vastgestelde Masterplan Binnenstad Waalwijk (2022).
o De ruimtelijk-functionele invulling (o.a. programma en positionering van trekkers) sluit aan bij de vastgestelde Centrumvisie Waalwijk 2024.
o De mobiliteitsoplossingen sluiten aan bij de mobiliteitsvisie 2021 en de nota parkeernormen 2025.
o Er wordt onder meer rekening gehouden met de opvang van (regen)water en vergroening van de openbare en publieke ruimte conform vigerend beleid.
o Voor woningbouw wordt aangesloten bij de lokale woonvisie en de regionale Woondeal SRBT. In het plan is de realisatie van 30% sociale woningbouw (door een toegelaten instelling) en 40% betaalbare woningbouw voorzien.
Hieronder wordt over elk van bovengenoemde GROTICK-aspecten (Geld, Risico's, Organisatie, Tijd, Informatie, Communicatie en Kwaliteit) kort verslag gedaan. Bij elk van de aspecten wordt de gang van zaken tot op heden kort verwoord en worden eventuele risico’s benoemd.
G: Geld
Op 22 mei 2025 heeft de raad de ‘grondexploitatie De Els en omgeving’ vastgesteld. Daarmee zijn de benodigde financiële middelen beschikbaar gekomen. Op basis van de ruimtelijke vertaling in het VOSP en de financiële afspraken met de ontwikkelaars kent de gemeentelijke grondexploitatie een negatief resultaat van circa € 4,00 miljoen op Eindwaarde per 31-12-2033 c.q. circa € 3,28 miljoen negatief Netto Contante Waarde per 1-1-2025. Deze vastgestelde voorziening uit de Algemene Reserve van € 4,0 miljoen biedt voldoende dekking om het negatieve resultaat op eindwaarde per 31-12-2033 te dekken.
Onderdeel van deze grondexploitatie is een bijdrage van de Provincie Noord-Brabant in de vorm van een financieringsvoordeel die volgt uit een rente tegen aantrekkelijke voorwaarden. Met deze geldleningsovereenkomst hebben wij de aankoop van panden gefinancierd tegen een rente die 0,25% lager ligt dan het huidige renteomslag-percentage. Hierdoor treedt een financieel voordeel op dat aansluit bij de vastgestelde grondexploitatie.
De gemeente is op grond van de anterieure overeenkomst verplicht tot verwerving van een aantal panden in De Els. Daarvoor zijn we als gemeente een geldleningsovereenkomst (met gunstige rente) met de provincie Noord-Brabant aangegaan om hieraan uitvoering te geven. Circa 22 (van de 31 panden die wij als gemeente aankopen) in De Els zijn nu in ons bezit (cumulatieve aankoopbedrag tot op heden van bedraagt ruim € 7 miljoen). Deze aankopen passen binnen de geraamde kosten in de grondexploitatie.
Het realiseren van gemeentelijke openbare parkeergarage brengt een forse investering met zich mee van ca. € 9,0 miljoen. Deze komen ten laste van de gemeentelijk parkeerexploitatie. We verwachten hier de komende jaren een licht overschot op de eerder geprognotiseerde opbrengsten te hebben. Deze winst storten we in een bestemmingsreserve om verwachte tekorten tijdens de herontwikkeling van De Els deels op te vangen. Er is een vergelijking gemaakt tussen de huidige en toekomstige begroting, rekening houdend met de kapitaallasten en verwachte parkeer-opbrengsten (overigens zonder ‘extra verhoging parkeertarief’), mede door bouwactiviteiten en de ingebruik-name van de nieuwe garage.
De aanvullende subsidie-bijdrage en financieringen (= geldleningen) met de Provincie Noord-Brabant (PNB) zijn bestuurlijk geborgd. Op 1 april heeft GS Provincie Noord-Brabant een positief principebesluit genomen. Het betreft hier drie onderdelen. *):
· Bijdrage t.b.v. groen-blauwe inrichting 2e maaiveld (subsidie van € 1,1 mio aan Gemeente)
· Financiering aankoop panden publieke exploitatie (geldlening van € 11,2 mio aan Gemeente)
· Financiering sociaal woningbouwprogramma Casade (geldlening PNB aan Casade)
*) onderdelen 1 en 2 zijn begin juli 2025 uitgekeerd. Casade rondt haar geldlening met PNB naar verwachting in Q4-2025 af.
Risico 1: de vastgestelde voorziening uit de Algemene Reserve is niet (meer) toereikend
o Beheersmaatregel: Op basis van deze risicoanalyse is reeds geadviseerd aanvullend op de hierboven benoemde verliesvoorziening van € 4,00 miljoen rekening te houden met een risicoreservering van minimaal € 1,85 en maximaal € 2,94 miljoen.
o Status: Groen (onder controle)
Risico 2: Onzekerheid over prijsontwikkelingen
o Beheersmaatregel: De uitvoering van dit plan vindt plaats over meerdere jaren. De afgelopen jaren zijn we door externe factoren meermaals geconfronteerd met forse prijsstijgingen voor o.a. bouwmaterialen en arbeid. Dit is opgevangen door in de grondexploitatie rekening te houden met indexatie van kosten en opbrengsten, gekoppeld aan de fasering. De voor deze indexatie gehanteerde parameters zijn conform de binnen de gemeente gebruikelijke parameters zoals opgenomen in Notitie parameters Nota grondexploitatie 2025. Uiteraard kan later blijken dat de geraamde indexatie in werke-lijkheid anders is, door bijvoorbeeld externe factoren die vooraf niet te voorspellen zijn.
o Status: Groen (onder controle)
Risico 3: Niet tijdige verwerven panden
o Beheermaatregel: Door nu te handelen komen we onze afspraken na en wordt stagnatie in het proces voorkomen. Tijdige verwerving van panden (zowel gemeente als ontwikke-laars) is essentieel voor de fasering en uitvoering van het stedenbouwkundig plan.
o Status: Groen (onder controle)
Risico 4: Ontwikkeling nieuwe parkeervoorzieningen, inclusief openbare gemeentelijke parkeergarage, heeft financiële gevolgen voor de begroting.
o Beheermaatregel 1a: Het instellen van een bestemmingsreserve om de parkeer-opbrengsten te benutten tijdens de realisatiefase van de parkeergarage. Het gebruik van deze reserve biedt namelijk financiële stabiliteit door incidenteel dekkingsmiddelen in te zetten voor de structurele kosten van de nieuwe parkeergarage.
o Beheermaatregel 1b: maken een investeringsvoorstel Parkeergarage De Els (besluitvorming Kadernota 2027)
o Status: Groen (onder controle)
Risico 5: Subsidies Impuls Winkelgebieden (IW) en Woningbouwimplus (Wbi)
o Beheermaatregel IW: De IW is getackeld door de overeenkomsten. We overleggen hier ook regelmatig over met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RvO).
o Beheermaatregel Wbi: afspraak is dat de start bouw eerste fase (Schoolkwartier / Sanders) plaatsvind medio 2026. Bouwplan deelgebied 1.1 wordt momenteel uitgewerkt en daarna in procedure gebracht.
o Status: Groen (onder controle)
R: Risico
In het raadsvoorstel ‘Vaststellen Grondexploitatie De Els en Omgeving (d.d. 22 mei 2025) is aangegeven dat een project van deze omvang en complexiteit ook risico’s kent.
Eerder is er (aanvullend op de gebruikelijke gemeentelijke analyses) een risicoanalyse uitgevoerd op de gemeentelijke grondexploitatie om deze risico’s voor de gemeente te kwantificeren. Hierbij is zowel gebruik gemaakt van de RISMAN-methode als de Monte-Carlo analyse. Door de twee methoden te combineren creëren we een robuustere en nauwkeurigere risicoanalyse. De RISMAN-methode zorgt voor een gestructureerde aanpak van het gehele risicomanagementproces, terwijl de Monte Carlo-analyse specifieke onzekerheden en de waarschijnlijkheden kwantitatief modelleert om zo de besluitvorming te verbeteren.
Risico 1: Afhankelijkheid van externe partijen
o Beheersmaatregel: identificeren, analyseren en actief beheren van deze externe partijen (stakeholders) om risico's te beperken, effectieve communicatie garanderen en het project op schema te houden.
o Status: Oranje (verdient constante aandacht)
Risico 2: Onderliggend VOSP is nog niet 100% maatvast
o Beheersmaatregel: Het VOSP wordt momenteel uitgewerkt naar een Definitief Ontwerp Stedenbouwkundig Plan (DOSP).
o Status: Groen (onder controle)
Risico 3: Er is nog geen vastgesteld en onherroepelijk planologisch-juridisch kader
o Beheersmaatregel 1a: Het DOSP vormt het stedenbouwkundig kader en dient te worden vertaald naar een planologisch-juridisch kader. Op dit moment wordt onderzocht wat daarvoor nog nodig is en wat de beste methode is: een wijziging van het omgevingsplan of door verlening van een BOPA (Buitenplanse Omgevingsplanactiviteit). Pas als alle benodigde toestemmingen zijn verleend en onherroepelijk geworden, kan er daadwerkelijk overgegaan worden tot de realisatie van het project.
o Beheersmaatregel 1b: Met het opstellen van het planologisch-juridisch kader wordt gemotiveerd dat er sprake is van een evenwichtige toedeling van functies aan locaties. Belangrijke thema’s zoals geluid, externe veiligheid, netwerkcongestie, ondergrondse infrastructuur en de stikstof-problematiek zullen dan nader worden onderzocht. De uitkomst kan de haalbaarheid van het project onder druk zetten. De raad heeft in de centrumvisie 2024 en het masterplan de kaders vastgesteld. Deze worden uitgewerkt in een planologisch juridisch kader. De raad zal opnieuw betrokken worden bij het vaststellen van het omgevingsplan of het uitoefenen van adviesrecht over het verlenen van de BOPA. De raad kan invloed uitoefenen op de besluitvorming, vooral wanneer het gaat om het afwegen van mogelijke zienswijzen, ingediend door onder andere omwonenden of andere.
o Status: Oranje (verdient constante aandacht)
O: Organisatie
Om het project overzichtelijk en effectief te begeleiden wordt gebruik gemaakt van een gestructureerde aanpak volgens het stuurgroep model. De projectgroep wordt ondersteund door drie werkgroepen: Financiën, Fysiek en Procedures. Deze werkgroepen dragen bij aan het waarborgen van de financiële haalbaarheid, de fysieke begeleiding en uitwerking van het ontwerp en de noodzakelijke procedurele stappen om het project De Els tot realisatie te brengen.
Stuurgroep
De stuurgroep bewaakt de voortgang (planning en targets), neemt strategische beslissingen (besluitvorming), bewaakt risicobeheer, communicatie (pers) en zorgt dat het project effectief wordt uitgevoerd.
Projectgroep
De projectgroep bestaat uit vertegenwoordigers van de gemeente (incl. voorzitters van de drie werkgroepen), ontwikkelaars en andere betrokkenen (vaak vakspecialisten die we zelf niet in huis hebben). De projectgroep richt zich op planning en organisatie, projectleiding, risicomanagement, taakverdeling, kwaliteitsbeheer, contractbeheer, subsidiebeheer en stakeholdersbetrokkenheid. De projectgroep is onder aanvoering van de senior projectleider Binnenstad (mede-) verantwoordelijk voor het coördineren van de activiteiten van de werkgroepen, het monitoren van de voortgang en het rapporteren aan de stuurgroep.
Werkgroepen
De leden van de werkgroepen beschouwd als de meest geschikte professionals die, autonoom en met mandaat van hun eigen afdeling, een waardevolle vakinhoudelijke bijdrage leveren aan het behalen van de projectdoelen. De meeste leden van de werkgroepen waren in meer of mindere mate in het voortraject adviserend betrokken bij de totstandkoming van het VOSP en de GREX.
Elke werkgroep heeft haar eigen verantwoordelijkheden. Zeer globaal verwoord:
o De Financiën-werkgroep bewaakt de financiële haalbaarheid van het project.
o De Fysiek-werkgroep begeleidt en ontwikkelt het fysieke ontwerp (VOSP naar DOSP).
o De Procedures-werkgroep regelt de noodzakelijke procedurele stappen om het project in uitvoering te brengen.
De samenwerking verloopt goed. De aanstelling van een assistent projectleider / junior projectleider wordt overwogen om de workload van de senior projectleider Binnenstad te verlichten.
Risico: Taken en verantwoordelijkheden zijn niet helder genoeg:
o Beheersmaatregel: Taken en verantwoordelijkheden zijn vastgelegd in een ‘Plan van aanpak Uitvoeringsfase’. Deze kunnen per projectfase worden bijgesteld, verhelderd en eventueel herverdeeld binnen het stuurgroep model.
o Status: Groen (onder controle)
AM BV is ingestapt in het project De Els op verzoek van Rezidenz. De contractpositie van De Els Project BV (Ban Bouwgroep en Rezidenz) wordt middels contract overname voor 50% overgedragen aan OntwikkelingsCombinatie De Els C.V. Hierop is reeds in artikel 28 van de anterieure overeenkomst voorzien. De anterieure overeenkomst wordt daarmee over gedragen aan Ontwikkelingscombinatie De Els C.V. onder de voorwaarde dat de nieuwe vennootschap álle contractuele verplichtingen, alle nevenrechten, nevenverplichtingen en alle wilsrechten onverkort overneemt.
T: Tijd (Planning & Voortgang)
Projecten zijn per definitie risicogevoelig. De factor tijd speelt daarbij een belangrijke rol.
o Planning: Het project loopt tot 2033.
o Mijlpalen tot op heden: Zie bijlage 2
o Eerst volgende mijlpalen: 1) Opleveren DOSP en 2) in procedure brengen omgevings-vergunningsaanvraag Schoolkwartier (deelgebied 1.1: HEMA met erboven appartementen)
o Status: Groen (op schema)
In het Plan van Aanpak ‘Uitvoeringsfase’ worden de belangrijkste stappen in de periode aug. 2025 t/m juni 2026 benoemd. Belangrijke opgaven in deze uitvoeringsfase zijn:
o Uitwerken ‘De Els’ van VOSP naar DOSP
o Uitwerken bouwplan ‘Schoolkwartier’ en in procedure brengen aanvraag
o Civieltechnische voorbereiding
o Planologische voorbereiding
o Parkeergarage (investeringsvoorstel)
Risico: Expertise en uitvoeringskracht niet op alle taken/activiteiten aanwezig
o Beheersmaatregel: in verband met nieuwe en onbekende taken/activiteiten kan niet altijd worden teruggevallen op ervaringen uit het verleden of routinekennis in onze organisatie. Voorafgaand aan elke nieuwe projectfase wordt een kennis- en capaciteits-analyse gemaakt, zodat evt. negatieve gevolgen kunnen worden voorkomen of beperkt. De senior projectleider Binnenstad inventariseert de risico’s, bevraagt experts (in- en extern) en bespreekt oplossingen met het lijnmanagement en haar ontwikkelingspartners om hindernissen te voorkomen.
o Status: Groen (onder controle)
I: Informatie
De senior projectleider Binnenstad houdt een totaal-dossier bij en draagt er zorg voor dat elke stuurgroep-, projectgroep en werkgroep deelnemer beschikt over de voor hem/haar relevante informatie. Van de deelnemers van de diverse groepen wordt geacht dat zij bij dragen aan zorgvuldige informatie-deling en
o Voortgangsrapportage aan de raad: Volgt de begrotingssystematiek (voor- en najaar cyclus) op basis van een GROTICK-rapportage-methodiek.
o Besluitvorming: Significante projectbesluiten worden vastgelegd in de notulen van de stuurgroep vergaderingen.
o Status: Groen (onder controle)
Risico: voorkomen foute informatie en/of informatieverlies en/of informatie-overload
o Beheermaatregel: Alle projectdocumentatie (plannen van aanpak, projectplannen, verslagen en andere documentatie) wordt centraal opgeslagen en is toegankelijk voor alle leden.
o Status: Groen (Onder controle)
C: Communicatie
Er is sprake van een succesvolle participatie- en communicatie aanpak tot op heden. Eind 2022 heeft er een digitale peiling onder alle inwoners plaatsgevonden. De raad is hier destijds afzonder-lijk over geïnformeerd. De opbrengst uit deze inwonerspeiling is betrokken bij de uitwerking van de plannen. Hierdoor vergrootte het draagvlak, versterkten we het vertrouwen en werd er waardevolle input uit de gemeenschap verzameld.
Gedurende elke projectfase ligt de focus op informeren over de impact van het project De Els voor Waalwijk en haar inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden. Een open en voortdurende dialoog zorgt ervoor dat het project aansluit bij de wensen en behoeften van de gemeenschap en dat alle relevante partijen betrokken worden bij het proces. Drie succesvolle omgevingsdialogen (participatie) zijn er tot op heden geweest, waarvan de laatste plaatsvond op 24 juni 2025.
Risico: draagvlak voor het project neemt af
o Beheermaatregel: Om een effectieve en transparante communicatie te waarborgen is er een communicatieadviseur van de gemeente permanent betrokken bij het project. Door vroegtijdig en continu in contact te blijven met alle betrokken partijen (stakeholders) en openheid te bieden over de voortgang en knelpunten, wordt het proces transparanter en wordt de kans op breed gedragen plannen vergroot. Per projectfase toetsen we het draagvlak. In Q1-2026 zal de vierde omgevingsdialoog gaan plaatsvinden met de focus op het DOSP.
o Status: Groen (onder controle)
K: Kwaliteit
Uitwerking VOSP naar DOSP
Op basis van vijf thema’s wordt het VOSP nu integraal uitgewerkt naar een DOSP:
1. Gemengd plintprogramma (winkelrondje, routing, verbindingen, openbare ruimte)
2. Mobiliteit (hoofdontsluiting, verkeersafwikkeling, parkeren, voetgangers, fietsen, auto’s)
3. Klimaat adaptief (groen, water robuust, verblijven)
4. Wonen (programma, massaopbouw)
5. Beeldkwaliteit (cultuurhistorie, DNA van Waalwijk)
In de afgelopen 3 maanden is het VOSP reeds voorzien van diverse optimalisaties en zijn er tevens diverse verkenningen gedaan om te komen tot onder andere een gedifferentieerder woon-programma en het ruimtelijk ‘vereenvoudigen’ van de parkeergarage en daarmee de functionele kwaliteit te verhogen.
Investering parkeergarage
Voldoende parkeerplaatsen is essentieel voor dit deel van het centrum en het project De Els. De realisatie van een openbare parkeergarage (door de gemeente te realiseren) vormt een essentieel onderdeel herontwikkeling van het winkelcentrum De Els. Deze parkeergarage is bedoeld om een duurzame en kwalitatieve leefomgeving te bevorderen en om het parkeerbeleid in de binnenstad te optimaliseren. Dit sluit aan bij de ambitie om de binnenstad leefbaar te houden, waarbij de verplaatsing van parkeerfaciliteiten naar een gebouwde parkeergarage een logische stap is. Ook worden binnen de ontwikkelopgaven voor de (her)ontwikkeling van De Els en Omgeving nieuwe maaiveldparkeerplaatsen gerealiseerd (zie ook onder Geld)
Risico: Thema mobiliteit en de toekomstige inrichting van de Mr. Van Coothstraat zijn in deze fase bepalend voor de doorontwikkeling van het VOSP naar het DOSP.
o Beheermaatregel: Opdracht formuleren t.b.v. verkeersonderzoek ‘toekomst Mr. van Coothstraat’. Dit verkeersonderzoek met scenario’s om zodoende diverse verkeers-maatregelen te toetsen op basis van verschillende simulaties, vaak met verkeers-modellen. Het doel is om inzicht te krijgen in de gevolgen van beleidsopties voor bijvoorbeeld doorstroming, veiligheid of bereikbaarheid, waarna een weloverwogen keuze gemaakt kan worden voor het gewenste scenario in relatie tot het project De Els en haar toekomstige parkeergarage.
o Status: Groen (onder controle)
Risico: De ontwikkeling van nieuwe parkeervoorzieningen, inclusief parkeergarage heeft financiële gevolgen voor de begroting.
o Beheermaatregel 1a: Het instellen van een bestemmingsreserve om de parkeeropbrengsten te benutten tijdens . Het gebruik van deze reserve biedt namelijk financiële stabiliteit door incidenteel dekkingsmiddelen in te zetten voor de structurele kosten van de nieuwe parkeergarage.
o Beheermaatregel 1b: maken een investeringsvoorstel Parkeergarage De Els (besluitvorming Kadernota 2027)
o Status: Groen (onder controle)
Bijlage 1: Besluitvorming Raad en College irt programma Binnenstad en/of project De Els
|
Datum
|
De GEMEENTERAAD heeft de volgende besluiten genomen. De belangrijkste zijn:
|
|
7 juli 2022
|
Vaststellen Waalwijk Stadscentrum - Stedenbouwkundig Masterplan (agendapunt 11)
|
|
20 februari 2024
|
Cofinanciering toegekende subsidies voor herontwikkeling van De Els en omgeving
|
|
11 april 2024
|
Vaststellen Centrumvisie Waalwijk 2024 (agendapunt 15)
|
|
11 april 2024
|
Vaststellen Cofinanciering Herontwikkeling De Els (agendapunt 19)
|
|
10 oktober 2024
|
Principebesluit mogelijke verplaatsing bibliotheek (agendapunt 14)
|
|
20 maart 2025
|
Vaststellen Vestiging Voorkeursrecht projectgebied De Els en omgeving (agendapunt 3)
|
|
22 mei 2025
|
Vaststellen Gemeentelijke grondexploitatie De Els en omgeving (agendapunt 11)
|
|
28 augustus 2025
|
Definitief voorkeursrecht op grond van de Omgevingswet te vestigen op het projectgebied De Els in stand te laten, onder aanvulling van de motivering zoals die is opgenomen in het raadsvoorstel behorende bij het raadsbesluit d.d. 20 maart 2025 en het raadsvoorstel behorende bij deze beslissing op bezwaar (agendapunt 13).
|
| |
|
|
Datum
|
Het COLLEGE heeft de volgende besluiten genomen. De belangrijkste zijn:
|
|
20 december 2022
|
Principestandpunt college t.b.v. financiële en ruimtelijke uitgangspunten voor herontwikkeling
|
|
7 maart 2023
|
Intentieovereenkomst Gemeente Waalwijk - Provincie Noord-Brabant
|
|
14 maart 2023
|
Samenwerkingsovereenkomst Gemeente Waalwijk, ontwikkelende partijen (Sanders Retail Groep & De Els Project B.V.) en belanghebbende (VO De Els)
|
|
21 maart 2023
|
Aanvraag subsidie WoningbouwImpuls (WBI)
|
|
22 augustus 2023
|
Aanvraag subsidie Impulsaanpak Winkelgebieden (IW)
|
|
20 juni 2023
|
Raadsinformatiebrief 069-23 Toekenning WBI
|
|
20 december 2023
|
Raadsinformatiebrief 069-23 Toekenning WBI Impulsaanpak Winkelgebieden en de stand van zaken ruimtelijk ontwerp
|
|
3 december 2024
|
Samenwerkingsovereenkomst De Els 2024
|
|
17 december 2024
|
Vestigen Voorkeursrecht projectgebied De Els en omgeving
|
|
25 maart 2025
|
Gemeentelijke grondexploitatie De Els e.o.
|
|
13 mei 2025
|
Anterieure overeenkomst ‘De Els’
|
|
20 mei 2025
|
Anterieure overeenkomst ‘Schoolkwartier’
|
|
1 juli 2025
|
Project de Els: overdracht anterieure overeenkomst, aankoop diverse panden, uitzondering aanbiedingsplicht voorkeursrecht
|
|
5 augustus 2025
|
Beslissingen op bezwaar vestiging voorkeursrecht ‘De Els & omgeving‘
|
Bijlage 2: Recente mijlpalen project De Els
Voorlopig Ontwerp Stedenbouwkundig Plan en Samenwerkingsovereenkomst
16 nov 24: Conclusie alle partners > ruimtelijk- en financieel haalbaar plan
26 nov 24: Voorlopig Ontwerp Stedenbouwkundig Plan (VOSP) ‘vast klikken’
3 dec 24: Collegebesluit Samenwerkingsovereenkomst (SOK)
4 dec 24: SOK met De Els Project BV en Sanders ondertekend (mijlpaal)
Voorkeursrecht
17 dec. 24: Vestiging Voorkeursrecht voor 3 maanden o.b.v. college besluit
19 dec. 24: Inschrijven Kadaster in Eindhoven (autorit)
20 mrt. 25: Vestiging Voorkeursrecht voor 3 jaar o.b.v. raadsbesluit (mijlpaal)
21 mrt. 25: Inschrijven Kadaster in Eindhoven (autorit)
19 juni 25: Hoorzitting beroeps- en bezwarencommissie (drie bezwaarmakers)
28 aug. 25: Voorkeursrecht in stand gelaten (raadsvoorstel)
Grondexploitatie De Els en twee anterieure overeenkomsten
25 maart 25: Gemeentelijke Grondexploitatie (GREX), collegebesluit (mijlpaal)
1 april 25: Principebesluit GS over drie maatregelen (mijlpaal)
- bijdrage t.b.v. groen-blauwe inrichting 2e maaiveld (subsidie aan Gemeente)
- financiering aankoop panden publieke exploitatie (geldlening aan Gemeente)
- financiering sociaal woningbouwprogramma Casade (geldlening aan Casade)
10 april 25: Technische vragensessie
17 april 25: Gespreksavond
14 mei 25: Anterieure overeenkomst met De Els Project BV / Moederplan (mijlpaal)
20 mei 25: Anterieure overeenkomst met Sanders / Schoolkwartier (mijlpaal)
22 mei 25: Gemeentelijke Grondexploitatie De Els e.o. vastgesteld raad (mijlpaal)
Uitbreiding ontwikkelcombinatie
Juni 25: Samenwerkingsovereenkomst AM BV en Rezidenz Development BV
Juli 25: Ontwikkelcombinatie De Els C.V. opgericht (mijlpaal)
Alle rechten en plichten uit de anterieure overeenkomst worden overgenomen. Overname heeft geen gevolgen voor de zekerheidsstelling.
Geldlening aankoop panden en subsidie groen-blauwe inrichting 2e maaiveld
1 juli 25: Definitief akkoord GS en verstrekking lening en subsidie (mijlpaal)
Geldlening als separate projectfinanciering van € 11,2 miljoen euro, rente 1%, looptijd van 10 jaar, rente ligt 0,25% lager dan het huidige rente- omslagpercentage > financiële voordeel € 408.000,-
Subsidie bijdrage van € 1.107.500,- (50% van de investeringskosten)
Aankopen en leveringen 20 panden
1 juli 25: Collegebesluit overdracht anterieure overeenkomst De Els Project BV, aankoop diverse panden, uitzondering aanbiedingsplicht voorkeursrecht
21 juli 25: Contract met JAbeheer (vastgoedbeheerder gemeentelijke panden in De Els
1 aug. 25: Aankoop en levering eerste 20 panden: kosten € 6.850.400,- (mijlpaal)
Gemeente koopt uiteindelijk 30 panden, Ontwikkelcombinatie koopt aan voor ca. 30 miljoen. Samen hebben we nu ca. 95% van de benodigde panden in ons bezit.