6. Budgetoverhevelingen

Verloop budgetoverhevelingen 2024 naar 2025

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Verloop budgetoverhevelingen 2024 naar 2025 - Doelstellingen

Verloop budgetoverhevelingen 2024 naar 2025

Terug naar navigatie - Verloop budgetoverhevelingen 2024 naar 2025 - Doelstellingen - Verloop budgetoverhevelingen 2024 naar 2025

In dit Najaarsbericht 2025 wordt gerapporteerd over de stand van zaken van de bij het Najaarsbericht 2024 opgenomen budgetoverhevelingen van 2024 naar 2025.
Bij de Jaarrekening 2024 is getoetst wat de werkelijke bedragen zijn, die voor overheveling in aanmerking komen. Van enkele posten is daarbij het werkelijk over te hevelen bedrag gewijzigd ten opzichte van het Najaarsbericht 2024. De bedragen uit de Jaarrekening 2024 zijn hieronder opgenomen in de kolom "Budget van 2024 naar 2025".

In onderstaande tabel is aangegeven:
- de overheveling van 2024 naar 2025;
- de prognose van de besteding van de overheveling in 2025;
- het verschil tussen het overgehevelde budget en de prognose voor de besteding in 2025.

Indien er een verschil is, wordt dit onder de tabel per overhevelingsvoorstel toegelicht. 

Als budgetoverhevelingen van 2024 naar 2025 zijn vanuit de Jaarrekening 2024 opgenomen:

  EXPLOITATIE Budget van  2024 naar 2025 Prognose 2025 Verschil Toelichting verschil
1 Nazorg implementatie nieuw zaaksysteem (INF) 21 21

0

 
2 Pilot samenwerking sociaal en veiligheidsdomein (LTH) 165 165 0  
3  Sportbeleid (BSD) 48 20 28

Het resterende bedrag overhevelen naar 2026.

4 Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG) (BSD) 60 20 40 Het resterende bedrag overhevelen naar 2026.
5 Decentralisatie-uitkering 2023 en 2024 alleenverdieners o.b.v. Septembercirculaire 2024 (BSD) 51 51 0  
6 Uitvoering koers sociaal domein (BSD) 1.261 1.261 0  
7  Kansrijke start (BSD) 43 22 21 Valt bij de jaarrekening vrij ten gunste van het resultaat 2025.
8  Onderzoek Hoefsvengebied (OBL) 60 18 42 Het resterende bedrag overhevelen naar 2026.
      Totaal exploitatie 1.709 1.578 131  

  RESERVES & VOORZIENINGEN Budget van  2024 naar 2025 Prognose 2025 Verschil Toelichting verschil

9 Programma jeugd (BSD)         145 145 0  
10 Mobiliteitsplan 2030 (OBL) 275 25 250 Het resterende bedrag overhevelen naar 2026.
11 Waalwijk stad met kennis en talent (SCC) 44 0 44 Het resterende bedrag overhevelen naar 2026.
  Totaal reserves en voorzieningen 464 170 294  
  Totaal exploitatie & reserves / voorzieningen 2.173 1.748 425  

Toelichting verschillen in budgetoverhevelingen van 2024 naar 2025

Terug naar navigatie - Verloop budgetoverhevelingen 2024 naar 2025 - Doelstellingen - Toelichting verschillen in budgetoverhevelingen van 2024 naar 2025

erp

Onderwerp Portefeuillehouder Product Prognose 2025
1.  Implementatie nieuw zaaksysteem F. Spierings 022 € 21.000

Toelichting:
In 2024 gaan we over naar een nieuw zaaksysteem en document management systeem ten behoeve van het digitaal en zaakgericht werken. Dit o.a. op basis vanuit de verplichting vanuit de archiefwet. In 2024 zijn hiervoor de werkzaamheden uitgevoerd: systeem inrichten, gebruikers opleiden, processen verbeteren, inrichting kunnen aanpassen, werkafspraken aanpassen en medewerkers opleiden. De live-gang van het nieuwe zaaksysteem vindt plaats in 2024 en de nazorg loopt tot in het eerste kwartaal 2025. De financiële middelen zijn nodig om het project in 2025 af te ronden.

Bij het Najaarsbericht 2024 is een overheveling van € 60.000 voorgesteld; bij de jaarrekening 2024 is dit bijgesteld naar € 21.000.

Prognose besteding in 2025:
De overgehevelde middelen van 2024 zijn besteed.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Prognose 2025
2.   Pilot samenwerking sociaal en veiligheidsdomein (LTH) S. Ausems 102 € 165.000

Toelichting:
Eén van de doelstellingen in het werkprogramma van de Ministeriële Commissie Aanpak Ondermijning (MCAO) is het bieden van kansen en perspectief aan kwetsbare en risicovolle groepen om ook preventief ondermijning en (jeugd)criminaliteit tegen te gaan. Binnen de gemeentelijke organisatie betekent dit dat het sociaal- en veiligheidsdomein meer samen moeten opereren. De doelstelling van deze decentralisatie-uitkering is om in de praktijk te leren hoe de samenwerking tussen het gemeentelijk sociaal domein en het veiligheidsdomein eruit kan zien om kansen en perspectief te bieden aan risicovolle en kwetsbare groepen. 

In samenwerking met en op uitnodiging van de VNG hebben 27 gemeenten bijgedragen door interviews en/of aanwezig te zijn bij bijeenkomsten ten behoeve van een  handreiking ‘samenwerken sociaal en veiligheidsdomein’. Vanuit deze groep zijn voorstellen van vier gemeenten naar voren gekomen om de samenwerking tussen sociaal- en veiligheidsdomein ook in de praktijk (verder) vorm te geven. De gemeente Waalwijk ontvangt in de Decembercirculaire 2024 € 165.000. Uitvoering van deze pilot zal plaatsvinden in 2025. De ontvangen middelen zullen bij de jaarrekening 2024 worden bestemd om uitgaven te kunnen doen in 2025.

Prognose besteding in 2025:
De verwachting is dat de middelen volledig worden besteed.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Prognose 2025
3.  Sportbeleid T. Klerx 511 € 20.000

Toelichting: 
Conform collegebesluit d.d. 10 april 2012/B012.0116 vindt er jaarlijks overheveling plaats van het resterend budget. Naar verwachting bedraagt het restant budget voor de uitvoering van de sportnota 2020-2024 op 31 december 2024 € 50.000. De sportnota wordt verlengd met een jaar en mede door deze middelen kunnen we blijven werken aan dezelfde ambities. 
Dit restant bedrag ontstaat mede door de inzet buurtsportcoach in het onderwijs en kinderopvang in combinatie met de cofinanciering vanuit voornoemde partijen.

Bij het Najaarsbericht 2024 is een overheveling van € 50.000 voorgesteld; bij de jaarrekening 2024 is dit bijgesteld naar € 48.000.

Prognose besteding in 2025:
De middelen zijn ingezet voor de Brede Regeling Combinatiefuncties. Echter, doordat de cofinancieringsbijdrage vanuit het onderwijs stijgt (tot 2027) zijn er middelen over op het sportbudget. Dit budget wordt ingezet voor de uitvoering van de nieuwe beleidsperiode en Levendig Waalwijk.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Prognose 2025
4.  Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG) T. Klerx 511 € 20.000

Toelichting: 
Voor JOGG is er vanaf 2025 jaarlijks slechts een structureel budget van € 47.000 beschikbaar, dit bedrag wordt jaarlijks aangevuld door middel van een overheveling aangezien de oorsprong van dit budget voortkomt uit rijksmiddelen met een specifiek doel. Conform collegebesluit B19-000220 d.d. 26-03-2019 vindt er jaarlijks overheveling plaats van het resterende incidentele budget dat bij aanvang van onze start als JOGG-gemeente beschikbaar is gesteld om onze aanpak JOGG (GO Healthy) uit te kunnen voeren.

Bij het Najaarsbericht 2024 is een overheveling van € 57.000 voorgesteld; bij de jaarrekening 2024 is dit bijgesteld naar € 60.000.

Prognose besteding in 2025:
Door het inzetten op diverse projecten voor JOGG is er € 20.000 besteed van de middelen die overgeheveld zijn. Gezien deze middelen geen structureel budget betreffen wordt het restantbudget jaarlijks overgeheveld om in te zetten t.b.v. JOGG.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Prognose 2025
5. Decentralisatie-uitkering 2023 en 2024 alleenverdieners o.b.v. septembercirculaire 2024   S. Slaats 615 € 51.000

Toelichting:
In de Septembercirculaire 2024 is een decentralisatie-uitkering Alleenverdienersproblematiek 2023 en 2024 ontvangen van € 51.000.  
Door een samenloop van overheidsbeleid loopt een groep alleenverdienershuishoudens toeslagen mis. Deze “weeffout” in de wet wordt vanaf 2028 gerepareerd via de inkomstenbelasting. Tot 2028 (met terugwerkende kracht vanaf 2023)  moeten gemeenten via de Participatiewet deze huishoudens compenseren zodat het bestaansminimum voor deze groep huishoudens wordt gegarandeerd.  In november 2024 is over dit onderwerp een collegevoorstel aan de orde waarbij het Dagelijks Bestuur van Baanbrekers gevraagd wordt de alleenverdienersproblematiek regeling uit te voeren. Volgens planning komt de opdracht van de colleges van de Langstraat in december 2024 op de agenda en start Baanbrekers per 1 januari 2025 met de uitvoering. Dit betekent dat de toegekende decentralisatie uitkering van de Septembercirculaire 2024 pas in 2025 ingezet wordt en dat de afrekening in 2025 gaat plaatsvinden. Om deze reden is overheveling van de middelen noodzakelijk. 

Bij het Najaarsbericht 2024 is een overheveling van € 51.000 voorgesteld; bij de jaarrekening 2024 is dit € 51.000 gebleven.

Prognose besteding in 2025:
De uitvoering van fase 1 van de tijdelijke regeling voor de alleenverdienersproblematiek over de jaren 2023 en 2024 is afgerond. Zelfmelders kunnen nog tot en met 31 december 2025 een aanvraag indienen bij Baanbrekers. Eventuele uitvoeringskosten en tegemoetkomingen die hieruit voortvloeien, worden uiterlijk in januari 2026 door Baanbrekers doorberekend aan de betrokken gemeenten. De verwachting is dat het overgeheveld budget van € 51.000 van 2024 naar 2025, in 2025 volledig besteedt zal worden.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Prognose 2025
6. Uitvoering koers sociaal domein S. Slaats 605, 630, 631 en 635 € 1.261.000

Toelichting:
In het Najaarsbericht 2024 doen wij een voorstel om € 1.046.000 over te hevelen van het huidige begrotingsjaar 2024 naar 2025. Dit omvat deels structurele budgetten, waarvan overheveling doorgaans niet gebruikelijk is. Bij het opstellen van de Kadernota 2025 (maart 2024) is echter gestart met het heralloceren van budgetten binnen het sociaal domein, als onderdeel van het implementatieplan SamenRedzaam. De voorgestelde budgetten zijn bewust niet eerder ingezet en worden integraal ingezet voor het Programma SamenRedzaam. Voor het Najaarsbericht 2024 zijn, na herallocatie, de beschikbare budgetten geïdentificeerd die inhoudelijk aansluiten op de doelen van SamenRedzaam.
  
De budgetten zijn bedoeld voor de transformatie binnen het sociaal domein, conform het implementatieplan SamenRedzaam. Het totaalbedrag van € 1.046.000 aan over te hevelen budgetten sluit aan bij de in de Kadernota 2025 aangegeven dekking, waarbij is vastgesteld dat deze middelen binnen de reguliere begroting zullen worden gevonden. Dit bedrag bestaat uit een overheveling van € 320.000 aan structurele middelen en € 726.000 aan incidentele middelen.   
De overheveling van deze middelen is noodzakelijk om de geplande activiteiten binnen het sociaal domein in 2025 te realiseren. Hoewel het doorgaans niet gebruikelijk is om ook structurele budgetten door te schuiven, is dit in dit geval gerechtvaardigd om de actieplannen binnen SamenRedzaam uit te voeren. Voor deze middelen zijn geen aparte plannen opgesteld, omdat zij integraal worden ingezet voor het programmatische doel van SamenRedzaam. Met dit voorstel borgen we dat de programmatische aanpak kan worden voortgezet en dat de beoogde besparingen en kwaliteitsverbeteringen binnen het sociaal domein kunnen worden gerealiseerd. 
Het implementatieplan richt zich op drie besparingslijnen: 
1. Van indicatie naar groepsaanbod: het aanbieden van indicatievrije groeps- en individuele zorg. 
2. Versimpelen en versnellen van het indicatieproces: om efficiënter gebruik te maken van de beschikbare middelen. 
3. Zorglasten verlagen door verschuiving van middelen: van geïndiceerde zorg (zorg in natura) naar alternatieve zorgvormen zoals groepsaanbod of individuele begeleiding zonder indicatie. 
Deze besparingslijnen krijgen vorm met behulp van value cases ingestoken vanuit de tredestructuur. Deze valuecases bevatten zowel inzet van huidige budgetten en transformatiekosten. 
Hieronder treft u een  toelichting per voorgesteld budget tot overheveling. Deze budgetten worden ingezet voor de transformatie in het sociaal domein, vanuit het implementatieplan ‘Samen Redzaam’. Bij de Kadernota 2025 is aangegeven dat we hiervoor € 1.046.000 als dekkingsmiddelen nodig hebben vanuit de huidige budgetten. Dit budget wordt ten behoeve hiervan ingezet. 

a. 6605055 – Wmo-beleid 
In 2024 is gestart met de implementatie van het vernieuwde Wmo-beleid, dat aansluit op het programma SamenRedzaam. Voor een succesvolle transformatie was een extra investering in 2024 noodzakelijk. Daarnaast willen we subsidies verstrekken aan partijen die een bijdrage kunnen leveren aan de implementatie, waaronder initiatieven die deel uitmaken van de Dementie Vriendelijke Gemeenschap (DVG). 
Vanwege herallocatie zijn deze middelen niet besteed. Daarom verzoeken we om het resterende bedrag van € 35.000 door te schuiven naar 2025, zodat deze middelen in 2025 effectief kunnen worden ingezet in het kader van SamenRedzaam. 

b. 6605060 - Integrale aanpak sociaal domein 
De middelen voor de integrale aanpak sociaal domein waren in 2024 naar verwachting nodig voor het opzetten en uitwerken van de implementatieplan SamenRedzaam. Omdat deze middelen direct betrekking hebben op de integrale aanpak sociaal domein wat in lijn ligt met de implementatieplan SamenRedzaam wordt er voorgesteld om deze middelen over te hevelen zodat deze in 2025 kunnen worden ingezet op de begeleiding van de implementatie in 2025. 

c. 6630030 - Ondersteuning vrijwilligers 
Voor de kostenplaats Ondersteuning vrijwilligers is sinds enkele jaren een centraal budget beschikbaar waarop subsidie aanvragen kunnen worden gedaan, in de praktijk wordt er jaarlijks een zeer bescheiden bedrag toegekend. Aangezien deze intentie van deze post vele raakvlakken heeft die gelieerd zijn aan de doeleinden van de implementatieplan SamenRedzaam wordt er voorgesteld om het resterende bedrag van € 108.000 over te hevelen naar 2025 zodat deze besteed kunnen worden door middel van value cases van SamenRedzaam met dezelfde doeleinden als waar de middelen voor bedoeld zijn. 

d. 6630075 – Ontmoetingsplekken en Herstelvoorzieningen 
Voor 2024 heeft de raad middelen beschikbaar gesteld voor ontmoetingsplekken in het kader van het programma SamenRedzaam, evenals € 344.500 voor de doorontwikkeling van herstelvoorziening De Kazerne. Het grootste deel van de middelen voor De Kazerne zal naar verwachting in 2024 worden besteed, met een geschat overschot van € 23.000. Dit resterende bedrag blijft beschikbaar voor 2025, wat resulteert in een lagere onttrekking uit de algemene reserve. 
Wat betreft de incidentele middelen van € 323.000 voor ontmoetingsplekken, verzoeken we deze over te hevelen naar 2025. In 2024 zijn de middelen in het kader van herallocatie niet ingezet, er nog geen visie is ontwikkeld voor ontmoetingsruimtes, en er nog geen participatieproces heeft plaatsgevonden om de behoeften van inwoners te peilen. Daarnaast is er nog geen wijkteam gevormd dat de schakel kan zijn tussen ontmoeting, indicatievrije ondersteuning en het beschikbare aanbod. In 2025 willen we de nodige stappen zetten om deze doelen te bereiken. 

e. 634220 – Indicatievrije Zorg (50% WMO) 
Voor de jaren 2024 en 2025 heeft de raad middelen beschikbaar gesteld voor de subsidieregeling indicatievrije dagbesteding. De uitvoering van deze regeling is vertraagd door een langere voorbereidingsperiode dan verwacht, mede doordat aanbieders eerst personeel moesten werven. Hierdoor zijn zij pas in de loop van 2024 gestart. 
Voor 2025 is een subsidieplafond van € 500.000 ingesteld, bestaande uit € 250.000 structureel en € 250.000 incidenteel. Dit betekent dat we in 2024 geen extra volumeafspraken konden maken, aangezien deze in 2025 niet zouden kunnen worden gecontinueerd vanwege het subsidieplafond. Met de vijf initiatieven die nu zijn gestart, is het plafond voor 2025 reeds bereikt. Daarom zijn er geen aanvullende afspraken voor 2024 gemaakt, om te voorkomen dat deze in 2025 niet konden worden voortgezet. Voorstel om nu hier invulling aan te geven in lijn met het programma SamenRedzaam en een bedrag van € 320.000 van 2024 over te hevelen naar begrotingsjaar 2025.

f. 6635155 - JiW Mentale Gezondheid 
Dit budget is in de kadernota 2024 e.v. aangevraagd voor de ontwikkeling van een programmalijn Mentale gezondheid vanuit het programma jeugd. Deze programmalijn raakt één van de pijlers uit de Implementatieplan Sociaal Domein en is wel gestart maar dient nog verder uitgewerkt te worden. Dit als gevolg van de relatie die het heeft met de Implementatieplan, en de capaciteit die hieraan is gekoppeld. De programmamanager jeugd is ingezet voor het ontwikkelen van het implementatieplan ‘Samen Redzaam’, waardoor de ontwikkeling van deze programmalijn vertraagd is. Vanuit de inhoud kan dat, omdat we deze pijler vanuit het implementatieplan ‘Samen Redzaam’ breder uitwerken dan alleen voor jeugd. We zien dat ook ouders, en volwassenen zonder kinderen, en ouderen steeds vaker te maken hebben of krijgen met mentale problemen. Daarom is een bredere blik goed. De verwachting is dat hier de komende jaren veel aandacht voor nodig is, minimaal gedurende de looptijd van de implementatie ‘Samen Redzaam’. Dit budget is gekoppeld aan de transformatie van de implementatieplan en wordt voorgesteld gedeeltelijk over te hevelen, voor een bedrag van € 153.000.

Bij het Najaarsbericht 2024 is een totale overheveling van € 1.046.000 voorgesteld; bij de jaarrekening 2024 is dit bijgesteld naar € 1.261.000. 

Prognose besteding in 2025:
In 2025 is een budget van € 1.261.000 overgeheveld vanuit 2024. Deze middelen zijn conform het voorstel en de besluitvorming uit het Najaarsbericht 2024 en de vaststelling van de Jaarrekening 2024 ingezet als dekking voor de voorstellen uit de Kadernota 2025. Destijds is afgesproken deze dekking te realiseren binnen de reguliere budgetten van het sociaal domein.  De middelen zijn volledig hieraan besteed en maken het mogelijk om uitvoering te geven aan de doelstellingen van SamenRedzaam. Hiermee wordt de continuïteit van de ingezette lijn binnen het sociaal domein geborgd en wordt invulling gegeven aan de afgesproken beleidsdoelen. 

Onderwerp Portefeuillehouder Product Prognose 2025
7. Kansrijke start T. Klerx 710 €  22.000

Toelichting:
In de gemeentebegroting 2024 is voor Kansrijke Start een budget opgenomen van € 99.000 vanuit het coalitieprogramma 2022 – 2026 , waarvan € 24.000 structureel en € 75.000 incidenteel (2023-2024).
In 2023 hebben gemeenten vanuit de SPUK GALA een budget toegekend gekregen voor de periode  2023-2026. Voor Waalwijk bedraagt de jaarlijkse bijdrage van de SPUK voor 2024 tot en met 2026 € 52.000. Deze middelen worden als eerste dekking ingezet voor Kansrijke Start.
 
De totale verwachte uitgaven voor Kansrijke Start in 2024 bedraagt € 93.000. Na inzet van de SPUK-middelen blijft er € 41.000 over dat gedekt moet worden uit de gemeentebegroting 2024. Door de ontvangst van de SPUK-middelen resteert er in 2024 nog een positief budget van € 58.000 (€ 99.000+ € 52.000- € 93.000).
 
Omdat er in de gemeentebegroting 2025 en 2026 slechts € 24.000 beschikbaar is waarvan € 15.000 al een structurele bestemming heeft wordt verzocht het tekort in 2025 en 2026 op te vangen door de overheveling van de middelen 2024 ad. € 43.000 (per boekjaar € 21.500). Het resterende bedrag 2024 ad. € 15.000 kan dan vrijvallen ten gunste van het resultaat 2024.

Bij het Najaarsbericht 2024 is een overheveling van € 43.000 voorgesteld; bij de jaarrekening 2024 is dit € 43.000 gebleven.

Prognose besteding in 2025:
Conform verwachting resteert in 2025 een positief budget van € 21.000 in de gemeentebegroting omdat gemeenten van het Rijk voor 2023 – 2026 SPUK GALA – middelen hebben ontvangen voor Kansrijke Start die als eerste dekking zijn ingezet. SPUK middelen moeten volledig besteed zijn aan het einde van het boekjaar.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Prognose 2025
8. Onderzoek Hoefsvengebied
T. Klerx 810 € 18.000

Toelichting:
Als nadere uitwerking van het collegeprogramma 2022-2026 is conform voorstel in de Kadernota 2024 (KN24/A.09) dit budget geraamd in de begroting 2024 voor het opstellen van een visie voor het Hoefsvengebied. In 2024 zijn we een onderzoek aangegaan met een extern bureau. Zij ronden dit onderzoek in 2025 af. Een deel van de kosten is in 2024 verantwoord, de overige kosten komen in 2025 richting/bij oplevering. We verwachten dat we iets minder nodig hebben. Voor nu wordt voorgesteld om het gehele bedrag over te hevelen naar 2025.

Bij het Najaarsbericht 2024 is een totale overheveling van € 81.000 voorgesteld; bij de jaarrekening 2024 is dit bijgesteld naar € 60.000. 

Prognose besteding in 2025:
In 2025 is er afgerond € 18.000 ingezet voor de afronding van ‘Toekomstvisie Recreatiegebied Het Hoefsven’. Naar aanleiding van deze visie worden nadere maatregelen uitgewerkt. De Toekomstvisie Recreatiegebied Het Hoefsven is 3 april 2025 door de raad vastgesteld. Tijdens de raadsvergadering van 3 april is besloten om het overgebleven budget van € 40.000 in te zetten voor voorzieningen rondom parkeerproblematiek, informatievoorziening en bankjes. Het zwemseizoen draait tot 1 oktober, daarna wordt er geëvalueerd. Deze evaluatie gebruiken we ook als input voor het uitwerken van maatregelen en het realiseren van de benodigde voorzieningen. Hiervoor worden in 2025 geen kosten meer gemaakt. Het beschikbare budget van € 40.000 maakt onderdeel uit van het voorstel tot budgetoverheveling naar 2026. 

Onderwerp Portefeuillehouder Product Prognose 2025
 9. Programma jeugd (BSD) S. Slaats  609   € 145.000

Toelichting:
Dit budget wordt ingezet voor de transformatie in het sociaal domein, vanuit het implementatieplan ‘Samen Redzaam’. Bij de kadernota 2025 is aangegeven dat voor de rol van programmamanager een bedrag van € 50.000 nodig is in 2025 omdat dit wordt aangevuld met het bedrag dat in 2024 resteert, zijnde € 85.000. Om dat te kunnen doen is het noodzakelijk dat dit bedrag wordt overgeheveld. Bij het Najaarsbericht 2024 is een totale overheveling van € 85.000 voorgesteld; bij de jaarrekening 2024 is dit bijgesteld naar € 145.000. 

Prognose besteding in 2025:
Het budget voor de programmamanager jeugd is oorspronkelijk ingezet voor de uitvoering van Jong in Waalwijk en andere doelstellingen binnen het jeugdbeleid, voorafgaand aan de start van het programma SamenRedzaam. Vanaf 2024 is dit budget opgenomen binnen het programma SamenRedzaam en maakt het onderdeel uit van de integrale aanpak binnen het sociaal domein. 

De middelen zijn via de reserve Sociaal Domein opnieuw beschikbaar gesteld in 2025 en toegevoegd aan het transformatiebudget SamenRedzaam (Koers Sociaal Domein). Dit transformatiebudget is bedoeld om de verdere ontwikkeling en uitvoering van de transformatie binnen het sociaal domein te ondersteunen en wordt gedurende meerdere jaren ingezet. De inzet van deze middelen is voorzien voor de jaren 2025, 2026 en 2027, in lijn met de looptijd van het programma en de beoogde beleidsdoelen van SamenRedzaam.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Prognose 2025
10. Mobiliteitsplan 2030 A. de Jong 205 € 25.000

Toelichting:
De gelden voor de uitvoering van het in maart 2023 vastgestelde Mobiliteitsplan zijn nodig voor de totale uitvoeringstermijn van dit plan, namelijk 2023 – 2027. Om verdere uitvoering te kunnen geven aan het Uitvoeringsprogramma van het Mobiliteitsplan 2030 dient het restant overgeheveld te worden naar 2025 en verder.

Bij het Najaarsbericht 2024 is een totale overheveling van € 250.000 voorgesteld; bij de jaarrekening 2024 is dit bijgesteld naar € 275.000. 

Prognose besteding in 2025:
In 2025 zijn er verkeersmodelberekeningen uitgevoerd in het kader van het verkeersstructuurplan. Er zijn op dit moment € 16.700 aan kosten gemaakt. Daarnaast wordt de gemeentelijke bijdrage van het Startup in Residence-project ‘Bevorder het veilig fietsen op het bedrijventerrein Haven’ gefinancierd uit dit budget. De gemeentelijke kosten bedragen naar verwachting ca. € 24.000. Hiervoor loopt een aanvraag voor een financiële bijdrage van de provincie van 50%. Over deze aanvraag is op dit moment geen duidelijkheid.  Het verwachte restant bedrag van € 250.000 maakt onderdeel uit van het voorstel tot budgetoverheveling van 2025 naar 2026.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Prognose 2025
11. Waalwijk stad van kennis en talent S. Slaats 411 € 0

Toelichting:
In 2024 hebben we een budget gereserveerd voor een externe projectleider en eventuele projectkosten. Aangezien deze projectleider nog niet is aangesteld, hebben we besloten om het project intern verder op te pakken. 

Voor 2025 en 2026 verwachten we salaris- of inhuurkosten te maken van € 35.000, zodat we op een alternatieve manier invulling kunnen blijven geven aan de projectleiding. Daarnaast willen we in 2025 en 2026 € 40.000 aan werkbudget beschikbaar stellen om een aantal projecten door te laten gaan. In totaal is er derhalve een budget nodig van € 150.000, voor 2025 staat een budget van € 100.000 geraamd echter vanaf 2026 en verder is er geen budget meer beschikbaar waardoor we een overheveling van € 50.000 willen voorstellen. 

Dit budget is noodzakelijk voor het verder uitwerken van de plannen, waaronder de mbo-leerlijn. Hoewel we in Q3 van 2024 zijn begonnen met gesprekken met ondernemers en onderwijsinstellingen om de haalbaarheid te verkennen, bevinden we ons nog in de onderzoeksfase en is er nog geen definitieve start gemaakt. Voor de financiering van de mbo-leerlijn wordt ook een aanvraag ingediend bij het Regionaal Investeringsfonds, zodat deze niet enkel met gemeentelijke middelen bekostigd hoeft te worden. Het resterende bedrag kan vrijvallen.

Bij het Najaarsbericht 2024 is een totale overheveling van € 50.000 voorgesteld; bij de jaarrekening 2024 is dit bijgesteld naar € 44.000. 

Prognose besteding in 2025:
Doordat capaciteit niet geregeld kon worden, zoals initieel is voorzien, is het (deels) later opgestart dan gepland. De inspanningen hebben in 2025 geleid tot een belangrijke mijlpaal, namelijk het toekennen van een RIF-aanvraag om MBO-onderwijs bij Waalwijkse bedrijven te gaan organiseren. Er wordt voorgesteld een bedrag van € 47.000 over te hevelen, zodat de activiteiten voor 2026 ook kunnen worden begeleid. Daarna zullen activiteiten of structureel gedekt moeten worden of andere keuzes moeten worden gemaakt ten aanzien van het wel of niet begeleiden van deze activiteiten.

 

Voorstel budgetoverhevelingen 2025 naar 2026

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Voorstel budgetoverhevelingen 2025 naar 2026 - Doelstellingen

Voorstel budgetoverhevelingen 2025 naar 2026

Terug naar navigatie - Voorstel budgetoverhevelingen 2025 naar 2026 - Doelstellingen - Voorstel budgetoverhevelingen 2025 naar 2026

Gedragslijn bij overhevelingsvoorstellen

Naast rapporteren over de overhevelingen van vorig jaar, worden in het Najaarsbericht 2025 (nieuwe) budgetoverhevelingen van 2025 naar 2026 voorgesteld.
Uitgangspunten daarbij zijn:

Budgetten mogen alleen worden overgeheveld naar een volgend boekjaar indien de gemeenteraad voor het einde van het boekjaar daartoe heeft besloten.
In principe worden budgetten niet overgeheveld naar een volgend boekjaar. De begroting voor enig boekjaar is maatgevend. De gemeenteraad autoriseert bij het vaststellen van de begroting het college van B&W tot het doen van uitgaven voor de in de begroting genoemde doelen voor het betreffende begrotingsjaar. Zowel voor het college als de ambtelijke organisatie geldt de basisregel, dat de voor een boekjaar voorgenomen activiteiten uitgevoerd moeten worden.
De raad besluit bij het Najaarsbericht 2025 tot deze overhevelingen, maar de exacte bedragen per overheveling worden bij de Jaarrekening 2025 bepaald (er kan niet meer of minder worden overgeheveld dan er daadwerkelijk eind 2025 aan restant-budget is).

In welke gevallen is overheveling dan wel mogelijk:

  1. Er is sprake van budgetten voor projecten waar bij aanvang reeds duidelijk is dat de uitvoering meerdere jaren zal vergen en waarbij de gemeenteraad instemt met het meerjaren kader. Deze budgetten moeten voor deze projecten beschikbaar blijven: de gelden blijven gereserveerd tot aan het moment van besteding.
  2. Er is sprake van een relatie met rijksmiddelen of middelen van derden (op grond waarvan bij het niet realiseren van beleid restitutie verplicht is). Deze budgetten moeten beschikbaar blijven, maar moeten uiterlijk zijn besteed binnen de door het rijk of derden bepaalde toekenningskaders.
  3. Er zijn ernstige (juridische) problemen te verwachten indien besteding in zijn geheel niet plaatsvindt.
  4. Er is sprake van budgetten voor projecten, waarbij door onvoorziene omstandigheden de uitvoering in het begrotingsjaar niet heeft kunnen plaatsvinden:  Voor deze categorie gelden als aanvullende voorwaarden:
    a. Het moet projecten betreffen en geen reguliere (beheers-)taken;
    b. De uitvoering van de activiteit (waarvoor het budget moet worden overgeheveld) is in het nieuwe begrotingsjaar mogelijk zonder de reeds voor dat jaar geplande activiteiten en bestedingen door te schuiven naar een volgend begrotingsjaar;
    c. De middelen ten behoeve van het beleid zijn niet reeds eerder overgeheveld.

Onderstaande budgetoverhevelingen zijn aan bovenstaande criteria getoetst en de algehele conclusie is dat het vooral budgetten betreffen voor projecten.
Na onderstaande  tabel worden onder de maatregelen de voorstellen één voor één toegelicht.

Als budgetoverhevelingen van 2025 naar 2026 worden voorgesteld:

    Budget 2025  Over naar 2026 Opmerking
  Overhevelingen t.l.v. exploitatie      
1 Programma Binnenstad  (Cofinanciering BIZ) 75 50  
2 Recreatieve voorzieningen Westelijke Langstraat 100 100  
3 Hoefsvengebied recreatie 40 40  
4 Onderzoek woonwagenstandplaatsen 50 20  
5 Managementondersteuning Kabinet 70 50  
6 Organisatieverbetering 600 180  
7 Communicatiebudget Strategische visie Waalwijk 50 50  
8 Onderzoek integrale aanpak Zidewinde 50 50  
9 Uitfasering TL-verlichting 65 60  
10 Opstellen vrijetijdsvisie
100 60  
11 Last Mile Haven 200 191  

12

Jongeren op Gezond Gewicht Jogg 107 40  

13

 Sportbeleid 462 90  

14

Herschikking budgetten t.b.v SamenRedzaam 1.334 817  

15

Transformatiemiddelen SamenRedzaam cf KN 2025 1.041 779  

16

Toekomstscenario Multi Expert Team (MET)
75 75  
  Totaal exploitatie 4.419 2.652  
         
Overhevelingen t.l.v. reserves/voorzieningen    
17 Onderzoek innamepunt kringloop op milieustraat 50 42 Via voorziening afvalstoffenheffing
18 Waalwijk stad van kennis en talent 138 47 Via beleidsreserve
19 Mobiliteitsplan 2030
275 250 Via beleidsreserve
20 Verwijderen loze riolering Molenstraat
340 221 Via voorziening riolering
21 Majeure project: Implementatie SamenRedzaam 
640 420 Via beleidsreserve
  Totaal reserves en voorzieningen 1.443 980  
  Totaal overhevelingen exploitatie en reserves/voorzieningen  5.862 3.632  

 

Toelichting budgetoverhevelingen 2025 naar 2026

Terug naar navigatie - Voorstel budgetoverhevelingen 2025 naar 2026 - Doelstellingen - Toelichting budgetoverhevelingen 2025 naar 2026

 

Onderwerp Portefeuillehouder Product Budget in € Overheveling in €
1.  Programma Binnenstad  (Cofinanciering BIZ) F. Spierings 304 75.000 50.000

Toelichting:
Conform voorstel in de Kadernota 2025 (KN25/NV1.16) is voor 2025 (en 2026) een jaarlijks incidenteel budget van € 75.000 opgenomen voor cofinanciering Bedrijveninvesteringszone Waalwijk centrum (BIZ). Dit budget is bestemd voor gezamenlijke projecten, geïnitieerd door de BIZ, die bijdragen aan de levendigheid van het centrum en aansluiten bij de doelstellingen en het uitvoeringsprogramma van de Actualisatie centrumvisie 2024. Bij het collegebesluit BIZ van 11 juli 2025 is gelijktijdig met de toekenning van de subsidie deze cofinanciering aan de BIZ toegezegd. Diverse van deze projecten zijn of worden opgestart in 2025 (zoals vergroening van de Stationsstraat € 25.000), andere projecten worden opgestart eind 2025, begin 2026. Voorgesteld wordt om het gehele resterende budget over te hevelen naar 2026.

Toetsing criteria / voorstel:
Overheveling vindt plaats conform criterium 4 'Er is sprake van budgetten voor projecten, waarbij door onvoorziene omstandigheden de uitvoering in het begrotingsjaar niet heeft kunnen plaatsvinden'. Daarbij zijn de volgende aanvullende voorwaarden van toepassing: 

a. het betreft projecten en geen reguliere (beheers-)taken;
b. de uitvoering van de activiteit (waarvoor het budget moet worden overgeheveld) is in het nieuwe begrotingsjaar mogelijk zonder de reeds voor dat jaar geplande           activiteiten en bestedingen door te schuiven naar een volgend begrotingsjaar;
c. de middelen ten behoeve van het beleid zijn niet reeds eerder overgeheveld.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Budget in € Overheveling in €
2. Recreatieve voorzieningen Westelijke Langstraat T. Klerx 506 100.000 100.000

Toelichting:
Er is € 100.000 beschikbaar voor de aanleg van recreatieve voorzieningen in de Westelijke Langstraat, denk hierbij aan parkeerplaatsen, veilige oversteekplekken, informatieve (en beleefbare) borden en het opknappen van de Eendenkooi. Op basis van de Kadernota 2026 wordt in de Begroting 2026 rekening gehouden met € 10.000 structureel voor het onderhoud van de Westelijke Langstraat. Samen zorgt dit voor een beleefbaar- en leerzaam gebied. 

Vanuit de GGA Westelijke Langstraat ontstond er de mogelijkheid om in te zetten op extra subsidie, door een fiche in te dienen. Dit wisten wij tijdens de aanvraag van de Kadernota 2025 nog niet, dus dat zagen we als kans om het bedrag te verdubbelen om nóg meer budget te hebben voor de realisatie van recreatieve voorzieningen in het gebied. We hebben het fiche aangevraagd met negatief resultaat. De subsidie wordt niet toegekend.

In de tussentijd is er niets van het budget uit gegeven, dit was niet mogelijk in het kader van de subsidie aanvraag. Wel is er gestart met de uitwerking van de voorzieningen, maar dit heeft nog niet de fase bereikt tot ontwikkeling en realisatie. Het plan van Staatsbosbeheer wat betreft het opknappen van de Eendenkooi is ook nog niet definitief.

Gezien we door de aanvraag van het fiche niets uit hebben kunnen laten voeren én door de onderzoeken die nog lopen willen we het budget over laten hevelen naar 2026 zodat we dan écht de projecten die horen bij deze voorzieningen kunnen gaan uitvoeren.

Toetsing criteria / voorstel:
Overheveling vindt plaats conform criteria 4 'er is sprake van budgetten voor projecten, waarbij door onvoorziene omstandigheden de uitvoering in het begrotingsjaar niet heeft kunnen plaatsvinden.' Voor deze categorie gelden als aanvullende voorwaarden: 

a. het moet projecten betreffen en geen reguliere (beheers-)taken;
b. de uitvoering van de activiteit (waarvoor het budget moet worden overgeheveld) is in het nieuwe begrotingsjaar mogelijk zonder de reeds voor dat jaar geplande activiteiten en bestedingen door te schuiven naar een volgend begrotingsjaar; 
c. de middelen zijn niet eerder overgeheveld. 

Onderwerp Portefeuillehouder Product Budget in € Overheveling in €
3.  Hoefsvengebied recreatie                                                            T. Klerx 506 40.000 40.000

Toelichting:
De Toekomstvisie Recreatiegebied Het Hoefsven is 3 april 2025 door de raad vastgesteld. Tijdens de raadsvergadering van 3 april is besloten om het budget van € 40.000 in te zetten voor voorzieningen rondom parkeerproblematiek, informatievoorziening en bankjes. Het zwemseizoen draait tot 1 oktober, daarna wordt er geëvalueerd. Op dit moment zijn we de voorzieningen aan het uitwerken, maar de verwachting is dat het niet of niet het gehele budget wordt uitgegeven in 2025 omdat we tijd te kort hebben. Voorstel is dan ook om het budget over te hevelen naar 2026 zodat het in 2026 alsnog ingezet kan worden voor de nodige voorzieningen.

Toetsing criteria / voorstel:
Overheveling vindt plaats conform criteria 4 'er is sprake van budgetten voor projecten, waarbij door onvoorziene omstandigheden de uitvoering in het begrotingsjaar niet heeft kunnen plaatsvinden.' Voor deze categorie gelden als aanvullende voorwaarden:

a. het moet projecten betreffen en geen reguliere (beheers-)taken;
b. de uitvoering van de activiteit (waarvoor het budget moet worden overgeheveld) is in het nieuwe begrotingsjaar mogelijk zonder de reeds voor dat jaar geplande activiteiten en bestedingen door te schuiven naar een volgend begrotingsjaar;
c. de middelen ten behoeve van het beleid zijn wel reeds eerder overgeheveld, maar om bovenstaande redenen is overheveling nogmaals noodzakelijk.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Budget in € Overheveling in €
4.  Onderzoek woonwagenstandplaatsen A. de Jong 809 50.000 20.000

Toelichting:
Een aantal onderzoeken is om verschillende redenen wat vertraagd. Bovendien kan één locatie pas nader onderzocht worden na vaststelling van de omgevingsvisie (omdat we pas daarna met de provincie verder in overleg kunnen). Daardoor wordt een deel van de kosten die voorzien waren in 2025, uiteindelijk pas in 2026 gemaakt.

Toetsing criteria / voorstel:
Overheveling vindt plaats conform criteria 4 'er is sprake van budgetten voor projecten, waarbij door onvoorziene omstandigheden de uitvoering in het begrotingsjaar niet heeft kunnen plaatsvinden.' Voor deze categorie gelden als aanvullende voorwaarden:

a. het moet projecten betreffen en geen reguliere (beheers-)taken;
b. de uitvoering van de activiteit (waarvoor het budget moet worden overgeheveld) is in het nieuwe begrotingsjaar mogelijk zonder de reeds voor dat jaar geplande activiteiten en bestedingen door te schuiven naar een volgend begrotingsjaar;
c. de middelen ten behoeve van het beleid zijn niet reeds eerder overgeheveld.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Budget in € Overheveling in €
5.  Managementondersteuning Kabinet S. Ausems 046 70.000  50.000

Toelichting:
Voor het jaar 2025 is een eenmalige, incidentele post van € 70.000 gereserveerd ten behoeve van de inhuur van managementondersteuning. Deze middelen waren specifiek bestemd ter vervanging van de uit dienst tredende medewerker (24 uur) in verband met haar pensionering, alsmede voor het opvangen van het wegvallen van stagiair  (36 uur). De feitelijke inzet van de ingehuurde ondersteuning is pas per 25 augustus 2025 gerealiseerd, waardoor het toegekende budget tot op heden slechts beperkt is benut. Het resterende budget bedraagt € 50.000. Aangezien de behoefte aan managementondersteuning ook in 2026 voortduurt, wordt middels dit voorstel verzocht het resterende bedrag van € 50.000 over te hevelen naar het begrotingsjaar 2026.

Toetsing criteria / voorstel:
Er is sprake van een budget voor een project, waarbij door onvoorziene omstandigheden de uitvoering in het begrotingsjaar niet heeft kunnen plaatsvinden: Voor deze categorie gelden als aanvullende voorwaarden:

a. het moet projecten betreffen en geen reguliere (beheers-)taken;
b. de uitvoering van de activiteit (waarvoor het budget moet worden overgeheveld) is in het nieuwe begrotingsjaar mogelijk zonder de reeds voor dat jaar geplande activiteiten en bestedingen door te schuiven naar een volgend begrotingsjaar;
c. de middelen ten behoeve van het beleid zijn niet reeds eerder overgeheveld.

Derhalve wordt voorgesteld om de middelen t.b.v. managementondersteuning Kabinet ad € 50.000 over te hevelen van 2025 naar 2026.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Budget in € Overheveling in €
6. Organisatieverbetering  S. Ausems 046 600.000 180.000

Toelichting:
In de Begroting 2025 is structureel € 200.000 en incidenteel € 400.000 opgenomen voor de nieuwe domeinstructuur en de organisatieontwikkeling. Deze middelen zijn o.a. ingezet voor structurele dekking van de versterking van directie en management. De incidentele middelen zijn deels ingezet voor tijdelijk extra capaciteit en om de domeinstructuur goed in te voegen in de lopende bedrijfsvoering. Niet voor alle werkzaamheden die benodigd waren is extra capaciteit ingehuurd. Een deel is ook gedaan binnen de bestaande capaciteit. Met de incidente middelen worden ook de verdere organisatiekoers en organisatieontwikkeling bekostigd. Dit traject is incidenteel maar spreidt zich uit over meerdere jaren en loopt dan ook in 2026 nog door. Onderdelen hiervan zijn het management development traject (MD-traject) en het opstellen maar ook uitvoeren van het concernplan. Dat concernplan bevat ook de uitvoering geven aan de realisatiestrategie dat de uitwerking is van de strategische visie. Ook dat traject loopt zeker in 2026 door om zo de organisatieverbetering verder vorm te geven. De onderliggende opdrachten uit dit concernplan vragen ook middelen. Om de organisatieverbetering op een goede manier te vervolgen is het essentieel om de resterende middelen die overblijven uit 2025 door te zetten naar 2026.   

Toetsing criteria / voorstel:
Er is sprake van een budget voor een project, waarbij door onvoorziene omstandigheden de uitvoering in het begrotingsjaar niet geheel heeft kunnen plaatsvinden: Voor deze categorie gelden als aanvullende voorwaarden:
a. het moet projecten betreffen en geen reguliere (beheers-)taken;
b. de uitvoering van de activiteit (waarvoor het budget moet worden overgeheveld) is in het nieuwe begrotingsjaar mogelijk zonder de reeds voor dat jaar geplande activiteiten en bestedingen door te schuiven naar een volgend begrotingsjaar;
c. de middelen ten behoeve van het beleid zijn niet reeds eerder overgeheveld.

Derhalve wordt voorgesteld om de middelen t.b.v. Organisatieverbetering ad € 180.000 over te hevelen van 2025 naar 2026.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Budget in € Overheveling in €
7.  Communicatiebudget Strategische visie Waalwijk S. Ausems 010 50.000 50.000

Toelichting:
Het betreft hier het budget ‘communicatie strategische visie’ dat beschikbaar is gesteld in de kadernota 2025 als maatregel NV3.09. Vanwege de inhoudelijke en procesmatige samenhang met omgevingsvisie, Samen Redzaam en de organisatieontwikkeling kiezen we ervoor om ook de interne en externe communicatie beter op elkaar af te stemmen. Dat leidt er toe dat we in 2025 een plan maken dat we pas in 2026 gaan uitvoeren. Dit budget willen we in 2026 inzetten waarvoor het is bedoeld, maar de uitvoering heeft in 2025 niet plaatsgevonden.

Toetsing criteria / voorstel:
Er is sprake van een budget voor een (deel)project, waarbij door onvoorziene omstandigheden de uitvoering in het begrotingsjaar niet heeft kunnen plaatsvinden: Voor deze categorie gelden als aanvullende voorwaarden:
a. het moet projecten betreffen en geen reguliere (beheers-)taken;
b. de uitvoering van de activiteit (waarvoor het budget moet worden overgeheveld) is in het nieuwe begrotingsjaar mogelijk zonder de reeds voor dat jaar geplande activiteiten en bestedingen door te schuiven naar een volgend begrotingsjaar;
c. de middelen ten behoeve van het beleid zijn niet reeds eerder overgeheveld.

Derhalve wordt voorgesteld om de middelen t.b.v. Communicatie Strategische visie ad € 50.000 over te hevelen van 2025 naar 2026.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Budget in € Overheveling in €
8.  Onderzoek integrale aanpak Zidewinde T. Klerx 511 50.000 50.000

Toelichting:
In de begrotingsbehandeling 2025 is op basis van motie 5 “Integrale aanpak Zidewinde” een bedrag van € 50.000 beschikbaar gesteld voor de inhuur van een (senior) projectleider, zodat hij of zij kan analyseren, onderzoeken en adviseren over een samenhangend en toekomstbestendig ontwikkelplan voor het gebied Zidewinde. Het college heeft ervoor gekozen eerst het beleidskader “Levendig Waalwijk” op te stellen (oplevering eerste kwartaal 2026) en op basis daarvan, onder andere, de integrale aanpak voor Zidewinde vorm te geven. Hierdoor wordt de in 2025 beschikbaar gestelde € 50.000 niet in dat jaar aangewend. Daarom wordt voorgesteld om met het Najaarsbericht de in 2025 beschikbaar gestelde € 50.000 naar 2026 over te hevelen. Hiermee is de financiering voor de integrale aanpak van Zidewinde in 2026 gewaarborgd en kan uitvoering worden gegeven aan de motie. Bij raadsgoedkeuring van het Najaarsbericht 2025, zijn in 2026 geen extra middelen nodig. 

Toetsing criteria / voorstel:
Deze voorgestelde overheveling voldoet aan regel 4 m.b.t. de overhevelingen: “Er is sprake van budgetten voor projecten, waarbij door onvoorziene omstandigheden de uitvoering in het begrotingsjaar niet heeft kunnen plaatsvinden”.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Budget in € Overheveling in €
9. Uitfasering TL-verlichting S. Schuijffel 814 65.000  60.000

Toelichting:
Het afgelopen jaar was er sprake van beperkte capaciteit binnen het team Vastgoed voor de uitvoering van projecten. Door de uitloop van diverse projecten en de aanwezigheid van meerdere prioriteiten in dezelfde periode, is de voorbereiding en uitvoering van het project “Vervangen van TL-verlichting door LED” uitgesteld. Dit traject is in het tweede/derde kwartaal van 2025 alsnog gestart, en de uitvoering staat gepland voor het eerste halfjaar van 2026. In de uitvoerings- en validatiefase is inhoudelijke ondersteuning gewenst.

Daarom is het wenselijk om het grootste deel van het bijbehorende exploitatiebudget (€ 60.000) mee te nemen naar het jaar 2026.

Toetsing criteria / voorstel:
Het betreft een project waarbij door onvoorziene omstandigheden de uitvoering in het begrotingsjaar niet geheel heeft kunnen plaatsvinden (criterium 4) waarbij wordt voldaan aan de aanvullende voorwaarden a, b en c. Er wordt voorgesteld de middelen van € 60.000 over te hevelen van 2025 naar 2026.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Budget in € Overheveling in €
10. Opstellen vrijetijdsvisie T. Klerx 509 100.000 60.000

Toelichting:
Er is incidenteel een bedrag beschikbaar gesteld van € 100.000 voor de ontwikkeling van het beleidskader Levendig Waalwijk. De ontwikkeling van dit beleidskader loopt van medio 2025 tot en met het eerste kwartaal van 2026. Daardoor worden de middelen niet volledig in 2025 besteedt. Er zijn afspraken met een extern bureau gemaakt waarvan een groot deel van de kosten aan het eind van de looptijd van het project pas worden gefactureerd.

Daarom wordt voorgesteld een bedrag van € 60.000 over te hevelen naar 2026 omdat een deel van de werkzaamheden in 2026 plaatsvindt.

Toetsing criteria / voorstel:
Deze voorgestelde overheveling voldoet aan regel 4 m.b.t. de overhevelingen: “Er is sprake van budgetten voor projecten, waarbij door onvoorziene omstandigheden de uitvoering in het begrotingsjaar niet heeft kunnen plaatsvinden”.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Budget in € Overheveling in €
11. Last Mile Haven A. de Jong 205 200.000 191.000

Toelichting:
Voor het project Last Mile zijn een aantal onderzoeken in opdracht gegeven bij externen welke langer hebben geduurd of vervolgonderzoek hebben gevraagd. We zijn nu gekomen tot een SO analyse waarbij een voorkeursvariant naar voren is gekomen.  Deze voorkeursvariant wordt nu uitgewerkt naar een VO en gaat daarna bestuurlijk voorgelegd worden. Indien zij akkoord geven gaat het met de omgeving besproken worden en indien voldoende draagvlak daarvoor is, uitgewerkt worden tot een DO. De planning is dat het daarna opgeleverd kan worden t.b.v. een raadsvoorstel. Tevens zal daarbij een opsomming worden gegeven van reeds onderzochte locaties. Uit de opgesomde werkzaamheden blijkt dat dit niet allemaal meer in 2025 uitgevoerd kan worden maar nog geruime tijd in 2026 zal vragen vandaar het verzoek het resterende budget over te hevelen naar volgend jaar. 

Toetsing criteria / voorstel:
Het betreft een project waarbij door onvoorziene omstandigheden de uitvoering in het begrotingsjaar niet geheel heeft kunnen plaatsvinden (criterium 4) waarbij wordt voldaan  aan de aanvullende voorwaarden a, b en c. Er wordt voorgesteld de middelen van € 191.000 over te hevelen van 2025 naar 2026.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Budget in € Overheveling in €
12. Jongeren op Gezond Gewicht Jogg T. Klerx 511 107.000 40.000

Toelichting:
Voor JOGG is er jaarlijks structureel een budget van € 47.500 beschikbaar. Deze middelen zijn nodig voor de uitvoering van Jongeren op Gezond Gewicht. Echter, conform collegebesluit B19-000220 d.d. 26032019 vindt er jaarlijks overheveling plaats van het resterende incidentele budget dat bij aanvang van onze start als Jogg-gemeente beschikbaar is gesteld om onze aanpak Jogg (GO Healthy) uit te kunnen voeren. Dit omdat het oorspronkelijk budget bestaat uit deels rijksmiddelen met een meerjarig karakter. Conform de regel dat “er sprake is van budget waar bij aanvang duidelijk is dat de uitvoering meerdere jaren zal vergen”, wordt voorgesteld een bedrag ad € 40.000 over te hevelen. 

Toetsing criteria / voorstel:
Zie toelichting

Onderwerp Portefeuillehouder Product Budget in € Overheveling in €
13. Sportbeleid T. Klerx 511 462.000 90.000

Toelichting:
Conform collegebesluit d.d. 10 april 2012/B012.0116 vindt er jaarlijks overheveling plaats van het resterend budget. Naar verwachting bedraagt het restant budget voor de uitvoering van de sportnota 2020-2024 op 31 december 2025 € 90.000. De uitvoering van de sportnota wordt verlengd tot vaststelling beleidskader Levendig Waalwijk in 2026. Mede door deze middelen kunnen we blijven werken aan onze ambities. Overheveling vindt plaats conform de regel “Er is sprake van budgetten waar bij aanvang reeds duidelijk is dat de uitvoering meerdere jaren zal vergen” en “Er is sprake van rijksmiddelen of middelen van derden.” Het restantbudget is mede ontstaan door de cofinanciering vanuit het primair onderwijs en hun deelname aan de Brede Regeling Combinatiefuncties voor de inzet van de buurtsportcoachfunctie. Deze regeling hanteert een afbouwregeling tot 1 januari 2027 voor de inzet van de buurtsportcoach als vakdocent gymonderwijs waardoor de cofinanciering over de jaren 2025 en 2026 groeit.

Toetsing criteria / voorstel:
Zie toelichting

Onderwerp Portefeuillehouder Product Budget in € Overheveling in €
14. Herschikking budgetten t.b.v SamenRedzaam      Totaal         1.334.253    Totaal          817.000
a. Wet Maatschappelijke Ondersteuning beleid en implementatie S. Slaats 605 276.000 176.000
b. Algemeen maatschappelijk werk S. Slaats 605   57.194 57.194
c. Integrale aanpak sociaal domein S. Slaats 605 142.308 68.178
d. Jongerenparticipatie S. Slaats 608 55.000 55.000
e. Uitvoering Kinderopvang (VVE)  S. Slaats 610 345.962 69.628
f. Ondersteuning vrijwilligers  S. Slaats 630 127.608 113.608
g. Toezichthouder WMO en Jeugdwet  S. Slaats 631 77.000 46.611
h. Praktijkondersteuner JGZ  S. Slaats 635 185.773 185.773
i. Kansrijke start S. Slaats 710 67.408 45.008

Toelichting:
In het Najaarsbericht 2025 doen wij een voorstel om € 817.000 over te hevelen van het huidige begrotingsjaar 2025 naar 2026. Dit omvat deels structurele budgetten, waarvan overheveling doorgaans niet gebruikelijk is. Bij het opstellen van de Kadernota 2025 (maart 2024) is echter gestart met het heralloceren van budgetten binnen het sociaal domein, als onderdeel van het implementatieplan SamenRedzaam. De voorgestelde budgetten zijn bewust niet eerder ingezet en worden integraal ingezet voor de doelen van het programma SamenRedzaam. Voor het Najaarsbericht 2025 zijn, na herallocatie, de beschikbare budgetten geïdentificeerd die inhoudelijk aansluiten op de doelen van SamenRedzaam. Deze laatste herallocatie middels overheveling is conform de door uw raad vastgestelde Kadernota 2025.

De budgetten zijn bedoeld voor de transformatie binnen het sociaal domein, conform het implementatieplan SamenRedzaam. Het totaalbedrag van € 817.000 aan over te hevelen budgetten sluit aan bij de in de Kadernota 2025 aangegeven dekking, waarbij is vastgesteld dat deze middelen binnen de reguliere begroting zullen worden gevonden. 

De overheveling van deze middelen is noodzakelijk om de geplande activiteiten binnen het sociaal domein in 2025 te realiseren. Een belangrijk onderdeel hiervan is toe te werken naar sluitende begroting voor de sociale basis. Hoewel het doorgaans niet gebruikelijk is om ook structurele budgetten door te schuiven, is dit in dit geval gerechtvaardigd om de actieplannen binnen SamenRedzaam uit te voeren. Voor deze middelen zijn geen aparte plannen opgesteld, omdat zij integraal worden ingezet voor het programmatische doel van SamenRedzaam.

Met dit voorstel borgen we dat de programmatische aanpak kan worden voortgezet en dat de beoogde besparingen en kwaliteitsverbeteringen binnen het sociaal domein kunnen worden gerealiseerd.

Het implementatieplan richt zich op drie besparingslijnen: 

1. Van indicatie naar groepsaanbod: het aanbieden van indicatievrije groeps- en individuele zorg. 
2. Versimpelen en versnellen van het indicatieproces: om efficiënter gebruik te maken van de beschikbare middelen. 
3. Zorglasten verlagen door verschuiving van middelen: van geïndiceerde zorg (zorg in natura) naar alternatieve zorgvormen zoals groepsaanbod of individuele begeleiding zonder indicatie. 
Deze besparingslijnen krijgen vorm met behulp van value cases ingestoken vanuit de tredestructuur. Deze valuecases bevatten zowel inzet van huidige budgetten en transformatiekosten. 

Hieronder treft u een  toelichting per voorgesteld budget tot overheveling. Deze budgetten worden ingezet voor de transformatie in het sociaal domein, vanuit het implementatieplan ‘Samen Redzaam’. Bij de Kadernota 2025 is aangegeven dat we hiervoor € 817.000 als dekkingsmiddelen nodig hebben vanuit de huidige budgetten. Dit budget wordt ten behoeve hiervan ingezet.

a. Wmo-beleid en implementatie
In 2024 is gestart met de implementatie van het vernieuwde Wmo-beleid, dat aansluit op het programma SamenRedzaam. Voor een succesvolle transformatie was een extra investering in 2024 en 2025 noodzakelijk. Daarnaast willen we subsidies verstrekken aan partijen die een bijdrage kunnen leveren aan de implementatie, waaronder initiatieven die deel uitmaken van de Dementie Vriendelijke Gemeenschap (DVG). Vanwege herallocatie zijn deze middelen niet besteed. Daarom stellen we voor om het resterende bedrag door te schuiven naar 2025, zodat deze middelen in 2025 effectief kunnen worden ingezet in het kader van SamenRedzaam. 

b.  Algemeen maatschappelijk werk
Een deel van de kosten binnen deze post is in 2025 opgevangen door inzet van eigen personeel. Hierdoor is het beschikbare budget niet volledig benut. Omdat het thema nauw aansluit bij Samen Redzaam, wordt voorgesteld om de resterende middelen over te hevelen naar 2026. Deze worden volgend jaar ingezet ter versterking van de sociale basis.

c. Integrale aanpak sociaal domein 
De middelen voor de integrale aanpak sociaal domein waren in 2025 naar verwachting nodig voor het opzetten en uitwerken van de implementatieplan SamenRedzaam. Omdat deze middelen direct betrekking hebben op de integrale aanpak sociaal domein wat in lijn ligt met de implementatieplan SamenRedzaam wordt er voorgesteld om deze middelen over te hevelen zodat deze in 2026 kunnen worden ingezet op de begeleiding van de implementatie in 2026. 

d. Jongerenparticipatie
Het budget was gereserveerd voor jongerenparticipatie en maakt onderdeel uit van de sociale basis. In 2025 is dit budget niet benut, mede door de herijking van de inzet binnen het sociaal domein en de incidentele aard van het budget. De bedoeling is om vanaf 2026 meer structureel invulling te geven aan jongerenparticipatie middels het inzetten van een buitenverbinder in het wijkteam. Hierbij wordt ingezet op het vertalen van de stem van jongeren naar de gemeente (binnenverbinder), de begeleiding van jongereninitiatieven en het versterken van de verbinding tussen deze initiatieven, met als doel betekenisvolle jongerenparticipatie.

e. Uitvoering Kinderopvang (VVE)
Deze middelen waren bedoeld voor de uitvoering van door de gemeente gesubsidieerde kinderopvang in de vorm van peuteropvang en voorschoolse educatie (VE). In 2025 is het gebruik hiervan lager uitgevallen dan verwacht, omdat minder ouders hun peuter(s) hebben aangemeld voor de peuterspeelzaal ten opzichte van voorgaande jaren. Hierdoor is het budget uitvoering kinderopvang in 2025 deels niet benut.

f. Ondersteuning vrijwilligers
Voor het budget ondersteuning vrijwilligers is sinds enkele jaren een centraal budget beschikbaar waarop subsidie aanvragen kunnen worden gedaan, in de praktijk wordt er jaarlijks een zeer bescheiden bedrag toegekend. Aangezien deze intentie van deze post vele raakvlakken heeft die gelieerd zijn aan de doeleinden van de implementatieplan SamenRedzaam wordt er voorgesteld om het resterende bedrag over te hevelen naar 2026 zodat deze besteed kunnen worden door middel van value cases van SamenRedzaam met dezelfde doeleinden als waar de middelen voor bedoeld zijn. 

Het onderwerp vrijwilligers valt onder de sociale basis. We onderzoeken momenteel hoe we de ondersteuning op het gebied van vrijwilligers kunnen verbeteren. We werken aan drie doelen:

  1. Het versterken van de kwaliteit van het vrijwilligerswerk door het ondersteunen van organisaties die met vrijwilligers werken op vraagstukken waar zij allemaal mee te maken hebben.
  2. Het versterken van de sociale betrokkenheid en samenredzaamheid door het matchen van vrijwilligers aan individuele inwoners met een hulpvraag.
  3. Het versterken van maatschappelijke initiatieven door het matchen van vrijwilligers aan organisaties die met vrijwilligers werken.

 We verwachten vanaf 2026 te starten met de implementatie, waardoor een deel van dit budget wel ingezet gaat worden.

g. Toezichthouder WMO en Jeugdwet
Het toezicht op de Wmo en Jeugdwet wordt vanaf 2025 door de gemeente zelf vergoed. Tot 2025 verliep de financiering van deze toezichtfunctie volledig via de gemeente Tilburg. Sinds dit jaar worden de middelen rechtstreeks door Waalwijk geraamd en verantwoord. Bij de begroting 2025 was de definitieve kostenverdeling nog niet bekend, waardoor is uitgegaan van een regionale inschatting. Op basis van de actuele afspraken blijkt het uiteindelijke bedrag lager uit te vallen dan oorspronkelijk geraamd. Aangezien de structurele lasten lager uitvallen dan eerder aangenomen, ontstaat structurele ruimte binnen het sociaal domein. Deze ruimte wordt voorgesteld om te betrekken bij de programmalijn Samenredzaam als dekking voor de voorstellen uit de Kadernota 2025, waarmee middelen doelgericht kunnen worden ingezet ter versterking van preventie en maatschappelijke ondersteuning.

h.  Praktijkondersteuner JGZ
In de gemeentebegroting 2025 is voor de bekostiging van de praktijkondersteuner Jeugd GGZ een structureel subsidiebedrag beschikbaar van circa € 186.000. Hiervan worden de lasten betaald van de personele inzet van de praktijkondersteuners van PrimaCura bij de huisartsenpraktijken en de huisvestingskosten (spreekkamers). Naast de gemeentelijke middelen ontvangt de regio Midden-Brabant een SPUK IZA (Integraal Zorg Akkoord) ad. € 3.940.505 van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. De gemeente Tilburg fungeert als kassier voor deze middelen. Omdat er in 2025 sprake is van onderbesteding is bestuurlijk besloten om de resterende middelen over te boeken naar de individuele regiogemeenten voor de bekostiging van activiteiten die zich bevinden op het snijvlak van medisch, sociaal, gezondheid en preventie binnen het IZA-kader. Voor de gemeente Waalwijk betreft dit een eenmalige bijdrage van € 195.609. Besloten is om deze middelen in te zetten voor de dekking van de kosten van de POH Jeugd GGZ 2025 ad. € 186.000. Deze bestemming past binnen het IZA – kader.

i. Kansrijke start
In de gemeentebegroting 2025 is voor Kansrijke Start een budget opgenomen van € 24.000 structureel en € 43.000 incidenteel i.v.m. overheveling 2024. In 2024 is voorgesteld om het overschot van € 43.000 te verdelen over 2025 en 2026. Van het overschot ad. € 43.000 moet nog € 21.500 worden overgeheveld naar 2026 (conform besluitvorming 2024). In 2025 resteert een positief budget van € 50.000 in de gemeentebegroting omdat gemeenten van het rijk voor 2023 – 2026 SPUK GALA – middelen hebben ontvangen voor Kansrijke Start die als eerste dekking zijn ingezet.  SPUK-middelen moeten volledig besteed zijn aan het einde van het boekjaar. Ten aanzien van de continuering van de SPUK GALA Kansrijke Start 2027 is nog niet bekent wat dit voor gemeenten financieel gaat betekenen.

Toekomstige dekking en Kadernota 2025 
In de Kadernota 2025 zijn reeds voorstellen opgenomen om de zorglasten verder te verlagen en de sociale basis te versterken. Daarbij is aangegeven dat voor de genoemde € 817.000 dekking zal worden gezocht binnen de Begroting 2026. Door de overheveling van deze middelen dragen wij bij aan de realisatie van deze voorstellen. Het is essentieel dat deze middelen beschikbaar blijven voor de voortzetting van het ingezette implementatieplan, zodat we de beoogde besparingen kunnen behalen en de dienstverlening aan onze inwoners kunnen waarborgen. 

Onderwerp Portefeuillehouder Product Budget in € Overheveling in €
15. Transformatiemiddelen SamenRedzaam     Totaal 1.041.000 Totaal 779.000
a. Transformatiemiddelen SamenRedzaam  S. Slaats 631 791.000  642.000
b. Impactgericht subsidiëren 
T. Klerx 631 100.000 62.000
c. Communitybuilding 
S. Slaats 608 150.000 75.000

Toelichting:

a. Transformatiemiddelen SamenRedzaam – voortzetting implementatie Koers cf Kadernota 2025 
Voor het programma SamenRedzaam wordt gewerkt met een transformatiebudget. Dit budget is voor het eerst aangevraagd in 2024 en wordt verantwoord onder de majeure projecten. Met de vaststelling van de Kadernota 2025 is dit verder voortgezet en verder uitgewerkt. Het transformatiebudget is hiermee veder geconcretiseerd. Het budget wordt jaarlijks gemonitord via het voor- en najaarsbericht en meegenomen gedurende de gehele transformatieperiode van 2025 tot en met 2027 na het definitieve beeld bij de jaarrekening. De inzet van deze middelen is voor inhoudelijke voorstellen, ondersteuning van de organisatie en randvoorwaarden zoals de monitor sociaal domein, financiële expertise en communicatie. Het zwaartepunt van de transformatie ligt in 2025 en 2026. Ook voor dit budget geldt dat we hiermee behoedzaam mee omgaan en hiermee voorkomen om steeds nieuw transformatiemiddelen dienen te worden aangevraagd. Dit realiseren we door jaarlijks het restant van het budget gedurende de transformatieperiode steeds over te hevelen.  

b. Impactgericht subsidiëren
In 2025 zijn wij gestart met de meerjarige pilot Impactgericht Subsidiëren, waarvoor in zowel 2025 als 2026 financiële middelen zijn toegekend vanuit het Kadernota-voorstel ‘’Implementatieplan Samen Redzaam’’ (Kadernota 2025).? Gedurende 2025 zal het beschikbare budget niet volledig worden benut. Wij voorzien dat het resterende deel in 2026 noodzakelijk is, aangezien de implementatiekosten van de pilot volledig in dat jaar vallen. Het betreft onder meer kosten voor training en begeleiding van zowel interne medewerkers als externe subsidiepartners, gericht op het beoordelings-, toekennings- en verantwoordingsproces binnen de nieuwe systematiek. Daarnaast worden extra kosten verwacht voor de technische implementatie van het traject, waaronder aanpassingen aan website en aanvraag- en beoordelingsdocumenten die nu nog niet te voorzien zijn.?Om de voortgang van de pilot te waarborgen, stellen wij voor om het resterende budget van 2025 over te hevelen naar het begrotingsjaar 2026.  

c. Communitybuilding 
In 2025 is gestart met de ontwikkeling van plannen in het kader van Samen Redzaam op het gebied van community building (conform Kadernota 2025). Om de middelen doelgericht in te zetten, is in 2025 niet het volledige budget benut. We verwachten in 2026 meer activiteiten vanuit de plannen te kunnen realiseren. Daarom stellen we voor het resterende budget van 2025 over te hevelen naar 2026. 

Toetsing criteria / voorstel:
Er is sprake van incidentele budgetten voor projecten waar bij aanvang reeds duidelijk is dat de uitvoering meerdere jaren zal vergen en waarbij de gemeenteraad instemt met het meerjarenkader (implementatieplan SamenRedzaam). Deze budgetten moeten voor deze projecten beschikbaar blijven: de gelden blijven gereserveerd tot aan het moment van besteding.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Budget in € Overheveling in €
16.  Toekomstscenario Multi Expert Team (MET) S. Slaats 631 75.000 75.000

Toelichting:
Het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming richt zich op een gezinsgerichte, eenvoudige en effectieve aanpak van onveiligheid en complexe problematiek in gezinnen. In de regio Hart van Brabant is dit vertaald naar de succesvolle multi expert aanpak (MET), waarin professionals uit verschillende domeinen samen met gezinnen één integraal plan van aanpak maken. Deze werkwijze leidt tot snellere hulp, minder bureaucratie en minder uithuisplaatsingen. Nu het Rijk in 2024 geen vervolgfinanciering heeft toegekend, is regionale investering in 2026 noodzakelijk om de behaalde resultaten te behouden en verder uit te breiden. Met een eenmalige bijdrage van € 800.000 (bijdrage Waalwijk € 75.000) kunnen gemeenten het MET voortzetten, escalaties voorkomen en de basis leggen voor structurele inbedding binnen de ontwikkeling van de Stevige Lokale Teams. Daarmee wordt niet alleen geïnvesteerd in gezinnen, maar ook in een duurzaam en samenhangend stelsel van zorg en veiligheid. 

We stellen voor om de ontvangen rijkssubsidie van € 75.000 vanuit Tilburg voor ambtelijke inzet op het programma ‘Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming’ in 2025 over te hevelen naar 2026, en hiermee de bijdrage voor 2026 te voldoen. 

Toetsing criteria / voorstel:
Overheveling vindt plaats conform criteria 2: er is sprake van een relatie met rijksmiddelen of middelen van derden (op grond waarvan bij het niet realiseren van beleid restitutie verplicht is). Deze budgetten moeten beschikbaar blijven, maar moeten uiterlijk zijn besteed binnen de door het rijk of derden bepaalde toekenningskaders.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Budget in € Overheveling in €
17.  Onderzoek innamepunt kringloop op milieustraat S. Schuijffel 702 50.000 42.000

Toelichting:
Samen met de gemeenten Heusden en Loon op Zand verkent de gemeente Waalwijk de mogelijkheden voor samenwerking op het gebied van circulariteit. In 2024 en 2025 hebben hiervoor meerdere oriënterende gesprekken plaatsgevonden. Deze gesprekken hebben geleid tot het gezamenlijke besluit om een haalbaarheidsonderzoek naar de oprichting van een Circulair Ambachtscentrum te laten uitvoeren. 

De voorbereiding van het onderzoek nam meer tijd in beslag dan oorspronkelijk voorzien, waardoor de werkzaamheden, inclusief de daaropvolgende stappen, niet in 2025 konden worden afgerond. Het onderzoek is gestart in 2025 en wordt naar verwachting afgerond in het eerste kwartaal van 2026. Op basis van de uitkomsten worden in de loop van 2026 vervolgstappen gezet. Voor de uitvoering hiervan wordt gebruikgemaakt van het overgehevelde budget. Deze overheveling loopt via de voorziening afvalstoffenheffing.

Toetsing criteria / voorstel:
Het betreft een project waarbij door onvoorziene omstandigheden de uitvoering in het begrotingsjaar niet geheel heeft kunnen plaatsvinden (criterium 4) waarbij wordt voldaan  aan de aanvullende voorwaarden a, b en c. Er wordt voorgesteld de middelen voor het onderzoek van € 42.000 over te hevelen van 2025 naar 2026.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Budget in € Overheveling in €
18.  Waalwijk stad van kennis en talent S. Slaats 411 138.000 47.000

Toelichting:
In het coalitieakkoord is afgesproken om aan de slag te gaan met ‘Kennis en talent’. Onder deze noemer vallen diverse activiteiten, zoals ‘Wolluk your future’ en het onderzoek naar het halen van MBO-onderwijs naar Waalwijk.

De gereserveerde middelen waren bedoeld voor het aantrekken van een (externe) projectleider. Dit is helaas niet gelukt. Vervolgens is in 2024 besloten om voor een periode van twee jaar bestaand personeel ‘vrij te maken’ en werkzaamheden anders in te richten. Op deze manier kunnen een deel van de beoogde activiteiten wel worden uitgevoerd. Er wordt met minder capaciteit gewerkt dan aanvankelijk beoogd is. Dit leidt er toe dat hier ook minder kosten aan verbonden zijn en  kan een deel van de middelen vrijvallen t.g.v. de reserve (naar verwachting € 44.000), net als bij het Najaarsbericht in 2024. 

Doordat capaciteit niet geregeld kon worden, zoals initieel is voorzien, is het (deels) later opgestart dan gepland. De inspanningen hebben in 2025 geleid tot een belangrijke mijlpaal, namelijk het toekennen van een RIF-aanvraag om MBO-onderwijs bij Waalwijkse bedrijven te gaan organiseren. Er wordt voorgesteld een bedrag van € 47.000 over te hevelen, zodat de activiteiten voor 2026 ook kunnen worden begeleid. Daarna zullen activiteiten of structureel gedekt moeten worden of andere keuzes moeten worden gemaakt ten aanzien van het wel of niet begeleiden van deze activiteiten.

Toetsing criteria / voorstel:
Er is sprake van een budget voor een project, waarbij door onvoorziene omstandigheden de uitvoering in het begrotingsjaar niet heeft kunnen plaatsvinden: Voor deze categorie gelden als aanvullende voorwaarden:
a. het moet projecten betreffen en geen reguliere (beheers-)taken;
b. de uitvoering van de activiteit (waarvoor het budget moet worden overgeheveld) is in het nieuwe begrotingsjaar mogelijk zonder de reeds voor dat jaar geplande activiteiten en bestedingen door te schuiven naar een volgend begrotingsjaar;
c. de middelen ten behoeve van het beleid zijn niet reeds eerder overgeheveld.

De middelen zijn al een keer overgeheveld (van 2024 naar 2025) maar gezien de verwachting dat het project in 2026 definitief eindigt kan hierop een uitzondering worden gemaakt.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Budget in € Overheveling in €
19.  Mobiliteitsplan A. de Jong 205 275.000 250.000

Toelichting:
De gelden voor de uitvoering van het in maart 2023 vastgestelde Mobiliteitsplan 2030 zijn nodig voor de totale uitvoeringstermijn van dit plan, namelijk 2023 – 2027. Om verdere uitvoering te kunnen geven aan het Uitvoeringsprogramma van het Mobiliteitsplan 2030 dient het restant overgeheveld te worden naar 2026 en verder.

Toetsing criteria / voorstel:
Aangezien sprake is van een budget waar bij aanvang duidelijk is dat de uitvoering meerdere jaren zal vergen (criterium 1), wordt voorgesteld voor de uitvoering van het Mobiliteitsplan 2030 € 250.000 over te hevelen van 2025 naar 2026.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Budget in € Overheveling in €

20. Verwijderen loze riolering Molenstraat 

T. Klerx 706 340.000 221.000

Toelichting:
In het Najaarsbericht 2024 is een budget van € 340.000 beschikbaar gesteld voor het verwijderen van loze riolering in de Molenstraat. Voor 2025 en 2026 staat er aan de Molenstraat woningbouwproject van Casade gepland, waarvoor zwaardere elektriciteitsnetten en nieuwe aansluitingen nodig zijn. Om deze reden moest de loze riolering worden verwijderd. Deze verwijdering is inmiddels uitgevoerd. Er moeten echter nog herstelmaatregelen worden getroffen, zoals het herstellen van het straatwerk en het herplanten van bomen die zijn gekapt om het riool te kunnen verwijderen. Deze werkzaamheden worden pas uitgevoerd nadat het bouwplan van Casade in de Molenstraat is gerealiseerd. Daarom wordt voorgesteld om het resterende budget van € 221.000 over te hevelen naar 2026, zodat er voldoende middelen beschikbaar zijn voor de uitvoering van de herstel- en afrondende werkzaamheden van het project.

Toetsing criteria / voorstel:
(Criterium 1.) Het betreft een project waarbij sprake is van incidentele budgetten voor projecten waar bij aanvang reeds duidelijk is dat de uitvoering meerdere jaren zal vergen en waarbij de gemeenteraad instemt met het meerjarenkader. Er wordt voorgesteld de middelen van € 221.000 over te hevelen van 2025 naar 2026.

Onderwerp Portefeuillehouder Product Budget in € Overheveling in €
21. Majeure project: Implementatie SamenRedzaam    S. Slaats 631 639.625 419.625

Toelichting:
In 2025 hebben we een deel van deze middelen ingezet voor de uitvoering van de voorstellen die in december 2024 door het college zijn vastgesteld op basis van het implementatieplan Samen Redzaam. Het betreft onder meer de ontwikkeling van de sociale basis waarbinnen participatietrajecten worden uitgevoerd, een wijkteam is opgestart en waarbij we bezig zijn met een onderzoek naar een vierde ontmoetingsplek. Daarnaast is het Stevig Lokaal Team (SLT) gestart, bestendigen we de indicatievrije dagbesteding en richten we mogelijkheden in om vanuit deze ‘trede 3’ voorzieningen af te schalen naar de sociale basis (trede 2 en 1). 

We implementeren de value cases, er zijn al een aantal indicatiestellingsprocessen ingekort en ontwikkelen de juiste randvoorwaarden om te kunnen sturen, waaronder de monitor sociaal domein maar ook de implementatie van impactgericht subsidiëren. 

Tot slot zijn de projecten op het gebied van Zorg en Veiligheid in volle gang, waarvoor subsidies zijn verkregen vanuit het Rijk en ZonMw. Hier staat cofinanciering vanuit de gemeente tegenover. 

Bij alle inzet wordt bekeken of dit financieel zo efficiënt mogelijk kan worden ingericht. Omdat het zwaartepunt van de implementatie in 2025 en in 2026 ligt, is het van belang dat de beschikbare middelen ook in die periode beschikbaar blijven. De financiële vertaling van het implementatieplan is opgenomen in de Kadernota 2025 en verwerkt in de Begroting 2025 e.v., het Najaarsbericht 2024 en de Jaarrekening 2024

Toetsing criteria / voorstel:
Er is sprake van incidentele budgetten voor projecten waar bij aanvang reeds duidelijk is dat de uitvoering meerdere jaren zal vergen en waarbij de gemeenteraad instemt met het meerjarenkader (implementatieplan SamenRedzaam). Deze budgetten moeten voor deze projecten beschikbaar blijven: de gelden blijven gereserveerd tot aan het moment van besteding.