A24.9854 Intensievere samenwerking en het bundelen van krachten.
Omschrijving (toelichting)
Samenwerking met zowel interne (Team Wijz) als externe partners, zoals scholen, staat centraal in onze preventieve aanpak van schoolverzuim. Door intensievere samenwerking en het bundelen van krachten willen we effectiever optreden tegen verzuim en komen tot gerichte preventieve inzet, passend bij de behoefte van de leerlingen en hun ouders. Dit omvat preventieve verzuimgesprekken, waarbij we vroegtijdig signalen van dreigend verzuim oppikken en actie ondernemen. We verstrekken voorlichting aan zowel leerlingen als ouders om bewustzijn te vergroten over het belang van regelmatig schoolbezoek.
Daarnaast nemen we actief deel aan zorg overleggen op de scholen om de voortgang van leerlingen te bespreken en eventuele obstakels voor hun aanwezigheid op school te identificeren en aan te pakken. Aan het begin van het schooljaar voeren we startgesprekken met alle scholen om de verwachtingen en doelstellingen voor het komende jaar af te stemmen en te zorgen voor een vlotte start.
Kortom, onze gecoördineerde aanpak met interne en externe partners omvat een breed scala aan preventieve taken, variërend van gesprekken en voorlichting tot actieve deelname aan overleggen, met als doel de onderwijservaring te verbeteren en schoolverzuim te verminderen voor alle leerlingen in de leeftijd van 5 tot 18 jaar.
Tijd (indicator)
Tijd (toelichting)
Alle genoemde initiatieven betreffende preventieve aanpak schoolverzuim zijn geïmplementeerd. Er vinden preventieve verzuimgesprekken plaats en geven voorlichting aan leerlingen en ouders. Voor de leerlingen op het ISK (internationale schakelklas) wordt extra ingezet door de GGD Hart voor Brabant om leerlingen en ouders te informeren m.b.t. de leerplichtwet. Naast de leerplichtambtenaren en de jeugdgezondheidsverpleegkundigen van de GGD sluiten ook de SMO-ers (schoolmaatschappelijk ondersteuners) aan bij de zorg overleggen op de scholen.