Ook volwassenen ervaren kansenongelijkheid vanwege een lees- leer en/of taalachterstand, die bovendien ook sociale problematiek kan veroorzaken. Een aantal ministeries heeft al enkele jaren geleden de handen ineen geslagen om te komen tot een aanpak laaggeletterdheid. Inmiddels heeft een tussenevaluatie plaatsgevonden en wordt gewerkt aan een nieuwe aanpak vanaf 2025.
Een van de inzichten is dat er minder zal worden gesproken over laaggeletterdheid maar over het versterken van (de) basisvaardigheden (taal, rekenen, burgerschap, digitale vaardigheden). Dit is niet alleen positiever, maar benadrukt dat het verder gaat dan alleen taalvaardigheid. In 2024 wordt nader onderzocht hoe Waalwijk kan aansluiten bij deze ontwikkelingen en welke aanpak het beste past en aansluit bij andere ontwikkelingen.

Tijd (indicator)

G

Tijd (toelichting)

Kansen(on)gelijkheid is een speerpunt geworden in de beleidsontwikkeling rond de nieuwe LEA en Waalwijk Taalrijk periode. Samen met het onderwijs, de voorscholen en andere partners wordt gewerkt aan verrijkende programma’s op en rond de scholen die voor iedereen toegankelijk zijn en kunnen bijdragen aan het voorkomen van lees- en leesachterstanden en segregatie en die integratie-bevorderend zijn.