A24.7100 Uitvoeren afvalproeven
Eind 2021 heeft de gemeenteraad ook ingestemd met de nota 'Afvalproeven t.b.v. Grondstoffenbeleidsplan fase 2' en besloten om een drietal afvalproeven uit te voeren. Het doel van de afvalproeven is het creëren van draagvlak. Inwoners ervaren hoe het is om bijvoorbeeld een container voor PMD te hebben of hun restafval weg te brengen naar een ondergrondse container. Daarnaast doet de gemeente door middel van de proeven ervaring op over de effecten van de wijzigingen. Denk aan de hoeveelheid restafval, de kwaliteit van gescheiden ingezamelde afvalstromen, de acceptatie door inwoners, de (on)mogelijkheden in de uitvoering en de kosten.
In twee wijken en bij vijf appartementencomplexen worden gedurende 1 jaar afvalproeven uitgevoerd. We doen de volgende proeven:
• Wegbrengen van restafval naar een ondergrondse container in combinatie met een PMD-container.
• Kleine container voor restafval (140 liter) in combinatie met een PMD container.
• Gescheiden inzameling van GFT-afval in de hoogbouw.
Tijd (indicator)
Tijd (toelichting)
De afvalproeven hadden een doorlooptijd van 1 november 2022 tot en met 31 oktober 2023. De resultaten van deze afvalproeven hebben bijgedragen aan de invulling van stap 2 uit het Grondstoffenbeleidsplan, dat medio september 2024 door de gemeenteraad is vastgesteld en aangenomen. In dit plan is ook de eerder ingediende motie verwerkt die betrekking heeft op het invoeren van een afvalpas voor het gebruik van de milieustraat in relatie tot het aanbieden van afval. Het plan bevat maatregelen om afvalscheiding te verbeteren en hergebruik te bevorderen.