NJB23/8.03 |
Aanpassing diverse energiebudgetten gebouwen |
(sub) Beleidsveld |
8 Ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing |
Productnummer en naam |
Diversen |
Diversen |
INCIDENTEEL |
Budgethouder |
Teammanager TORV
|
Portefeuillehouder |
S. Schuijffel |
|
|
Bedragen * € 1.000 V = Voordeel N = Nadeel |
|
|
|
2023 |
|
2024 |
|
2025 |
|
2026 |
|
2027 |
Lasten
|
|
N |
402 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Baten |
|
V |
132 |
N |
100 |
|
|
|
|
|
|
Saldo |
|
N |
280 |
N |
100 |
|
|
|
|
|
|
|
Toelichting : |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
In de begroting zitten de budgetten voor elektriciteit en gas op vele posten. Recente ontwikkelingen in de energielasten betekenen:
- Dat er een bijstelling dient plaats te vinden van de gasbudgetten en electriteitsbudgetten (totaal € 337.000 nadelig), betreft voornamelijk gas. Dit is gebaseerd op de analyse van werkelijk verbruik/facturering en voorschottermijnen.
- Een bijstelling van de baten in vorm van subsidies voor SDE (stimulering duurzame energie). Het is niet te verwachten dat we in 2023 of 2024 nog SDE subsidie krijgen en we dienen een terugbetaling te doen over 2022. Totaal nadelig effect voor respectievelijk 2023 en 2024 bedraagt €170.000 en € 100.000. Het nadeel in 2023 betreft enerzijds hogere lasten van € 75.000 en lagere baten van € 95.000.
- Een hogere verlening Specifieke Uitkering Meerkosten Energie Openbare Zwembaden dan geraamd: een eenmalig voordeel van € 227.000. De specifieke uitkering is een gedeeltelijke vergoeding van de meerkosten voor energie die een openbaar zwembad had in 2022. En de meerkosten die het zal hebben over het jaar 2023. Deze kosten zijn het gevolg van de algehele prijsstijgingen in de energiemarkt.
|
Maatregel: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De diverse energiebudgetten aanpassen naar aanleiding van bovenstaande ontwikkelingen.
|