Project: Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL).
Fase: Voorbereiding door aannemer.
Doel: Het verbeteren van de veiligheid rondom gevaarlijke op- en afritten en meer doorstroming van het verkeer op de A59 met behoud van de natuur, meer mogelijkheden voor recreatie en economische activiteiten en een betere leefbaarheid in de kernen.
Vooraf, leeswijzer
Voorliggende voortgangsrapportage is samengesteld ten behoeve van de projectbeheersing door de gemeenteraad. Met deze rapportage kan de gemeenteraad vaststellen en controleren of het project GOL binnen de door haar vastgestelde beleidskaders ten uitvoer wordt gebracht. Het GOL is een gemeentegrens overstijgend integraal project. Gemeente Waalwijk, Heusden en waterschap Aa-en Maas zijn samen met de provincie risicodragende partijen. Er is gekozen voor een geïntegreerd contractvorm (UAV-GC) met een aanbesteding op prijs/kwaliteit. De aannemerscombinatie Mourik/Besix heeft het werk aangenomen. De combinatie is verantwoordelijk voor het ontwerp en de realisatie van het project.
De Provincie Noord Brabant is opdrachtgever en stuurt het project aan. Samen met de stakeholders is er een ambtelijke (ABG) en politieke (stuurgroep) rapportagelijn opgezet.
Deze voortgangsrapportage is samengesteld aan de hand van de GROTICK-methodiek voor projectbeheersing. De letters van het woord GROTICK staan voor de verschillende aspecten waaraan in de voortgangsrapportage aandacht wordt besteed. Deze aspecten zijn respectievelijk:
- Geld
- Risico's
- Organisatie
- Tijd
- Informatie
- Communicatie
- Kwaliteit
Binnen de projectorganisatie zijn het dezelfde aspecten die worden bewaakt om daarmee maximaal zeker te stellen dat het project zich binnen de kaders ontwikkeld die door de Raad zijn aangegeven en die de projectorganisatie zichzelf ten doel heeft gesteld.
Hieronder wordt over elk van bovengenoemde GROTICK-aspecten verslag gedaan.
Geld
De onderhandelingen met de combinatie Mourik-Besix over de vertragingskosten, stand-stil periode, Vtw’s, scope en indexering worden na besluit van de Raad van State opgestart.
Dit alles leidt tot een aanvullende financieringsvraag voor alle betalende partners en dus een nieuw besluit van de gemeenteraden.
Hierna een opsomming van de reeds genomen besluiten;
In de raadsvergadering van 14 april 2020 zijn door de raad de benodigde middelen voor het GOL beschikbaar gesteld. In de raadsvergadering van 7 juli 2021 is een aanvullend krediet beschikbaar gesteld.
In de raadsvergadering van 22 juni 2023 is bij het Voorjaarsbericht 2023 de investering in het GOL in de begroting 2 jaar doorgeschoven.
Raadsvoorstel 14 april 2020 (begrotingswijziging 2020/06)
De totale bijdrage van het GOL door de gemeente Waalwijk bedraagt € 26,6 miljoen. Hierop kunnen een bedrag voor nog te verrekenen kosten met de provincie en de waarde van de door de gemeente voor het project ingebrachte gronden in mindering worden gebracht. Daarnaast is op 14 november 2013 al een krediet van € 1,6 miljoen beschikbaar gesteld. Verder dient rekening te worden gehouden met een bedrag voor interne kosten tijdens de realisatiefase. Er is een krediet beschikbaar gesteld van € 23.195.000. De totale jaarlijkse kapitaallasten met ingang van 2024 bedragen € 992.000.
Het afwaarderen van de ingebrachte gronden wordt ten laste gebracht van de reserve mobiliteit. Met ingang van 1 januari 2020 bedraagt het saldo van deze reserve dan € 4.927.732.
Ter (gedeeltelijke) dekking van de kapitaallasten is een geblokkeerde reserve gevormd. Hierin is het restant gestort van de reserve mobiliteit (€ 4.927.732) en een bedrag van € 4,7 miljoen vanuit de algemene reserve.
Raadsvoorstel 7 juli 2021 (begrotingswijziging 2021/19)
Het huidige projectbudget is ontoereikend voor de uitvoering. Het tekort op het totale projectbudget wordt ingeschat op een bedrag van € 10,5 miljoen. Dit betekent voor de gemeente Waalwijk een extra bijdrage van € 3,1 miljoen (aandeel 29%). Het in april 2020 beschikbaar gestelde krediet (begrotingswijziging 2020/06) is met deze aanvullende bijdrage verhoogd. In de bijgestelde meerjarenbegroting 2022 t/m 2025 voor de Kadernota 2022 (raad 15 juli 2021) is rekening gehouden met een extra jaarlijkse kapitaallasten van € 120.000 met ingang van 2024. Dit geconstateerde tekort is gebaseerd op start uitvoering oktober 2021.
De dekking van de kapitaallasten is (met ingang van 2024) dan als volgt:
• Een bedrag van € 188.000 als gevolg van een verhoging van de OZB-opbrengst;
• Jaarlijkse onttrekking ten laste van de geblokkeerde reserve voor een bedrag van € 240.000;
• Met ingang van 2024 een jaarlijkse kapitaallast in de begroting van € 684.000.
Raadsvoorstel 22 juni 2023 (Voorjaarsbericht 2023: VJB23/O.08; bijstelling door latere investering GOL)
Bij het Voorjaarsbericht 2023 (voorstel VJB23/0.08) is aangegeven dat de investering GOL minstens 2 jaar doorschuift naar 2025 (met kapitaallasten met ingang van 2026). Zowel in 2024 als in 2025 betekent dat (netto, gelet op effect baten OZB en geblokkeerde reserve) een voordeel op kapitaallasten van € 684.000 per jaar (in 2024 en 2025), dat is verwerkt in de begroting 2024.
Organisatie
De projectorganisatie valt onder de verantwoordelijkheid van de Provincie Noord Brabant. De gemeente heeft een toetsende en vergunningverlenende rol. De aannemer heeft inmiddels het uitvoeringsontwerp afgerond.
Door de vertraagde uitspraak van de Raad van State worden de projectorganisaties afgeschaald en beperkt in stand gehouden.
Informatie
Informatie wordt door de provincie gedeeld met de risicodragende partijen en relevante stakeholders (waaronder gemeente Waalwijk). Hiervoor zijn diverse bestuurlijke en ambtelijke overleggen geïnitieerd. Het project wordt door diverse externe partijen kritisch gevolgd. Dit zijn stichtingen ( waaronder “Van GOL naar Beter”, “Federatie Behoudt de Langstraatspoorbruggen”) en personen. Gedurende de voorbereiding van het project zijn er zienswijzen, bezwaren en beroep ingesteld. Het beroep tegen het provinciaal inpassingsplan en de daarmee gecoördineerde vergunningen wordt door de Raad van State behandeld.
Tijd
De zitting van de Raad van State is uitgesteld door de corona crisis en heeft een jaar na oorspronkelijke planning plaatsgevonden (20 en 21 januari 2021 ). Zoals in de raadinformatiebrief op 8 december 2020 is gemeld heeft deze vertraging financiële gevolgen.
Op 15 juli 2022 hebben Provinciale Staten de gewijzigde Provinciaal Inpassingsplannen (PIP) voor de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat Oost en West vastgesteld. En op 25 juli 2022 hebben Gedeputeerde Staten een vergunning Wet Natuurbescherming verleend.
Op 14 september 2023 hebben wij voor de tweede maal een brief ontvangen waarin de Raad van State de termijn voor het doen van een uitspraak verlengd. Als reden geven zij op dat de Afdeling meer tijd nodig heeft in verband met ziekte. Aanvullend geven zij ook aan dat zij zich het grote belang van deze zaak realiseert en dat zij er alles aan doet om uiterlijk eind december 2023 een uitspraak te doen.
Communicatie (resultaten, activiteiten)
De projectcommunicatie wordt door de provincie gedaan. De uitvoeringscommunicatie door de aannemerscombinatie. Periodiek vindt er een omgevingsoverleg plaats met de risicodragend partijen waarbij team communicatie is aangehaakt.
Kwaliteit
Door de risicodragende partijen zijn kwaliteitseisen meegegeven. Deze zijn verwerkt in het UAV-GC contract en daarop is de aannemerscombinatie geselecteerd. Op naleving van deze eisen wordt door de Provincie gestuurd en getoetst. Eventuele afwijkingen worden gedeeld met de risicodragende partijen.
Risico’s
Beroep
Afgewacht dient te worden wanneer en hoe de Raad van State een definitieve uitspraak doet. Zodra de uitspraak is ontvangen, zal onderzocht worden wat dit betekent voor de planning en beschikbaar gestelde middelen.
Stikstof
Op 25 juli 2022 hebben Gedeputeerde Staten een vergunning Wet Natuurbescherming verleend en heeft tot en met dinsdag 20 september 2022 ter inzage gelegen. Hierop zijn drie beroepen ingediend. De inhoud van deze beroepen richt zich voornamelijk op de onderbouwing die is geleverd op de natuurvergunning (stikstof). Ze gaan in op het extern salderen, de Brabantse Ontwikkelaanpak Stikstof (BOS) en de onderliggende verkeerscijfers (verkeersmodel GOL). Het projectteam GOL heeft samen met een advocaat een schriftelijke reactie op de beroepschriften ingediend (verweerschrift).
Communicatie
Rapportages via allerlei gremia waardoor informatie niet op tijd of onjuist wordt gedeeld.