Omschrijving (toelichting)

Door de verantwoordelijkheden die gemeenten hebben gekregen ten aanzien van het Sociaal Domein is het jeugdbeleid in een nieuwe dimensie terecht gekomen. Het belang van het goed inrichten van het voorliggende veld is nog nooit zo groot geweest. Om dat te bereiken moet er efficiënter en integraler worden gewerkt met als doel te komen tot passende oplossingen. Ook zijn er nieuwe maatschappelijke vraagstukken die extra aandacht vragen zoals bijvoorbeeld scheidingsproblematiek. Uit onderzoeken blijkt dat kinderen die te maken hebben met armoede, huiselijk geweld/agressie en (v)echtscheidingen extra ondersteuning nodig hebben. Hiervoor zijn nieuwe initiatieven nodig. Vanuit het Jeugdkader 2020 moeten uitvoeringsprogramma’s worden opgesteld die vervolgens geïmplementeerd moeten worden. Om deze werkzaamheden goed uit te voeren is integrale coördinatie nodig. In 2019 en 2020 is deze functie incidenteel ingevuld door middel van inhuur van derden. Vanaf 2021 is het noodzakelijk deze functie structureel in te vullen.

 

Tijd (indicator)

G

Tijd (toelichting)

Omdat er nog geen structurele middelen beschikbaar waren voor invulling van de functie beleidsmedewerker preventief jeugdbeleid en de ingehuurde tijdelijke beleidsmedewerker preventief jeugdbeleid al na 6 maanden ontslag nam heeft er opnieuw een personeelswerving plaats moeten vinden. De krappe arbeidsmarkt heeft ervoor gezorgd dat er pas vanaf april 2022 opnieuw een deskundige beleidsmedewerker kon worden ingehuurd om het Uitvoeringsprogramma op basis van het jeugdkader vorm te geven. Daarna is het proces wel in een positieve versnelling gekomen. Alle interne en externe partners zijn actief betrokken geweest bij de totstandkoming van het Uitvoeringsprogramma jeugd.  In Q4 van 2022 wordt het Uitvoeringsprogramma Jeugd opgeleverd. 
In de Kaderstelling van de begroting 2023 zijn structurele middelen opgenomen voor het aanstellen van een beleidsmedewerker preventief jeugdbeleid waardoor de continuering van het beleid geborgd is.