4. Majeure projecten

Insteekhaven

Insteekhaven

Terug naar navigatie - Insteekhaven

Tijdens de behandeling van het raadsvoorstel op 12 september 2019 is toegezegd om de raad per kwartaal te informeren over de voortgang en financiële afwijkingen van de aanleg van de insteekhaven. Met raadsinformatiebrief  082-22 heeft u de derde  kwartaalrapportage over de insteekhaven over het jaar 2022 ontvangen; dit is de tiende in totaal. Op het moment van opstellen van dit Najaarsbericht is dit de meest actuele kwartaalrapportage.

Zie verder raadsinformatiebrief 082-22 van 1 november 2022:  https://waalwijk.notubiz.nl/document/11992947/2 

Gebiedsontsluiting Oostelijke Langstraat (GOL)

Gebiedsontsluiting Oostelijke Langstraat (GOL)

Terug naar navigatie - Gebiedsontsluiting Oostelijke Langstraat (GOL)

Voortgangsrapportage
Waalwijk, 20-10-2022

Project: Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL
Fase: Voorbereiding door aannemer
Doel: Het  verbeteren van de veiligheid rondom gevaarlijke op- en afritten en meer doorstroming van het verkeer op de A59 met behoud van de natuur, meer mogelijkheden voor recreatie en economische activiteiten en een betere leefbaarheid in de kernen.

Vooraf, leeswijzer
Voorliggende voortgangsrapportage is samengesteld ten behoeve van de projectbeheersing door de gemeenteraad. Met deze rapportage kan de gemeenteraad vaststellen en controleren of het project GOL  binnen de door haar vastgestelde beleidskaders ten uitvoer wordt gebracht. Het GOL is  een gemeentegrens overstijgend integraal project.  Gemeente Waalwijk, Heusden en waterschap Aa-en Maas zijn samen met de provincie risicodragende partijen. Er is gekozen voor een geïntegreerd contractvorm (UAV-GC) met een aanbesteding op prijs/kwaliteit. Inmiddels is de aannemerscombinatie Mourik/Besix geselecteerd. De combinatie is verantwoordelijk  voor het ontwerp en de realisatie van het project.

De Provincie Noord Brabant is opdrachtgever en  stuurt het project aan. Samen met de stakeholders is er een ambtelijke (ABG) en politieke (stuurgroep) rapportagelijn opgezet.

Deze voortgangsrapportage is samengesteld aan de hand van de GROTICK-methodiek voor projectbeheersing. De letters van het woord GROTICK staan voor de verschillende aspecten waaraan in de voortgangsrapportage aandacht wordt besteed. Deze aspecten zijn respectievelijk:
-    Geld
-    Risico's
-    Organisatie
-    Tijd
-    Informatie
-    Communicatie
-    Kwaliteit
Binnen de projectorganisatie zijn het dezelfde aspecten die worden bewaakt om daarmee maximaal zeker te stellen dat het project zich binnen de kaders ontwikkeld die door de Raad zijn aangegeven en die de projectorganisatie zichzelf ten doel heeft gesteld. 
Hieronder wordt over elk van bovengenoemde GROTICK-aspecten verslag gedaan.

Geld
Op dit moment worden de financiën door de provincie geactualiseerd en gaan zij het dossier dat door de provinciale staten in juni 2021 is aangehouden voorzien met de meest actuele gegevens. 

Verder zijn er onderhandelingen gaande met de combinatie Mourik-Besix over de vertragingskosten, stand-stil periode, Vtw’s, scope en indexering. Aanvullend speelt ook nog de extreme prijsstijgingen die ten gevolge van de situatie in Oekraïne ons parten gaan spelen. De basis voor deze onderhandelingen is al eerder gelegd in de voorgaande periode van juni 2021 tot einde 2021. Nieuw hierbij is dat de Provincie alle risico’s op basis van een actueel risicodossier in beeld gaat brengen vanaf  januari 2022 tot besluit RvS. Dit alles leidt tot een aanvullende financieringsvraag voor alle betalende partners en dus een nieuw besluit van de gemeenteraden. 

Hierna een opsomming van de reeds genomen besluiten;

In de raadsvergadering van 14 april 2020 zijn door de raad de benodigde middelen voor het GOL beschikbaar gesteld. In de raadsvergadering van 7 juli 2021 is een aanvullend krediet beschikbaar gesteld.

Raadsvoorstel 14 april 2020 (begrotingswijziging 2020/06)
De totale bijdrage van het GOL door de gemeente Waalwijk bedraagt € 26,6 miljoen. Hierop kan een bedrag voor nog te verrekenen kosten met de provincie en de waarde van de door de gemeente voor het project ingebrachte gronden in mindering worden gebracht. Daarnaast is op 14 november 2013 al een krediet van € 1,6 miljoen beschikbaar gesteld. Verder dient rekening te worden gehouden met een bedrag voor interne kosten tijdens de realisatiefase. Er is een krediet beschikbaar gesteld van € 23.195.000. De totale jaarlijkse kapitaallasten met ingang van 2024 bedragen € 992.000.
Het afwaarderen van de ingebrachte gronden wordt ten laste gebracht van de reserve mobiliteit. Met ingang van 1 januari 2020 bedraagt het saldo van deze reserve dan € 4.927.732.
Ter (gedeeltelijke) dekking van de kapitaallasten wordt een geblokkeerde reserve gevormd. Hierin wordt het restant gestort van de reserve mobiliteit (€ 4.927.732) en een bedrag van € 4,7 miljoen vanuit de Algemene Reserve.

Raadsvoorstel 7 juli 2021 (begrotingswijziging 2021/19)
Het huidige projectbudget blijkt ontoereikend te zijn voor de uitvoering. Het tekort op het totale projectbudget wordt ingeschat op een bedrag van € 10,5 miljoen. Dit betekent voor de gemeente Waalwijk een extra bijdrage van € 3,1 miljoen (aandeel 29%). Voorgesteld wordt het in april 2020 beschikbaar gestelde krediet (begrotingswijziging 2020/06) met deze aanvullende bijdrage te verhogen. In de bijgestelde meerjarenbegroting 2022 t/m 2025 voor de Kadernota 2022, die in de raadsvergadering van 15 juli aan de orde is, is reeds rekening gehouden met een extra jaarlijkse kapitaallasten van € 120.000 met ingang van 2024. Dit geconstateerde tekort is gebaseerd op start uitvoering oktober 2021.
De dekking van de kapitaallasten (met ingang van 2024) is dan als volgt:
•    Een bedrag van € 188.000 als gevolg van een verhoging van de OZB-opbrengst;
•    Jaarlijkse onttrekking ten laste van de geblokkeerde reserve voor een bedrag van € 240.000;
•    Met ingang van 2024 een jaarlijkse kapitaallast in de begroting van € 684.000.

Organisatie
De projectorganisatie valt onder de verantwoordelijkheid van de Provincie Noord Brabant. De gemeente heeft een toetsende en vergunningverlenende rol. De aannemer heeft inmiddels het uitvoeringsontwerp afgerond.  

Door de vertraagde uitspraak van de Raad van State worden de projectorganisaties afgeschaald en beperkt in stand gehouden.

Informatie
Informatie wordt door de provincie gedeeld met de risicodragende partijen en relevante stakeholders. Hiervoor zijn diverse bestuurlijke en ambtelijke overleggen geïnitieerd. Het project wordt door diverse externe partijen kritisch gevolgd. Dit zijn stichtingen ( waaronder “Van GOL naar Beter”, “Federatie Behoudt de Langstraatspoorbruggen”) en personen. Gedurende de voorbereiding van het project zijn er zienswijzen, bezwaren en beroep ingesteld. Het beroep tegen het provinciaal inpassingsplan en de daarmee gecoördineerde vergunningen wordt door de Raad van State behandeld.  

Tijd
De zitting van de Raad van State is uitgesteld door de corona crisis en heeft een jaar na oorspronkelijke planning plaatsgevonden (20 en 21 januari 2021 ). Zoals in de raadinformatiebrief op 8 december 2020 is gemeld heeft deze vertraging financiële gevolgen.
Op 15 juli 2022 hebben Provinciale Staten de gewijzigde Provinciaal Inpassingsplannen (PIP) voor de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat Oost en West vastgesteld. En op 25 juli 2022 hebben Gedeputeerde Staten een vergunning Wet Natuurbescherming verleend. 
We zijn nu in afwachting van een planning van de Raad van State voor een zitting. Na een zitting volgt minimaal 6 weken later een uitspraak. Dit in tegenstelling tot eerdere berichten waarin wij aangaven een uitspraak te verwachten in het najaar van 2022.

Zoals toegelicht in de raadsvergadering van 7 juli 2021  heeft dit als gevolg dat we nu definitief anderhalf jaar de vertraging ingaan met de uitvoeringswerkzaamheden GOL.

Communicatie (resultaten, activiteiten)
De projectcommunicatie wordt door de provincie gedaan. De uitvoeringscommunicatie door de aannemerscombinatie. Periodiek vindt er een omgevingsoverleg plaats met de risicodragende partijen waarbij team communicatie is aangehaakt.

Kwaliteit 
Door de risicodragende partijen zijn kwaliteitseisen meegegeven. Deze zijn verwerkt in het UAV-GC contract en daarop is de aannemerscombinatie geselecteerd. Op naleving van deze eisen wordt door de Provincie gestuurd en getoetst. Eventuele afwijkingen worden gedeeld met de risicodragende partijen.

Risico’s
Beroep
Afgewacht dient te worden wanneer en hoe  de Raad van State een definitieve uitspraak doet.  Zodra de uitspraak is ontvangen zal onderzocht worden wat dit betekent voor de planning en beschikbaar gestelde middelen.

Stikstof
Op 25 juli 2022 hebben Gedeputeerde Staten een vergunning Wet Natuurbescherming verleend en heeft tot en met dinsdag 20 september ter inzage gelegen.
Hierop zijn drie beroepen ingediend. De inhoud van deze beroepen richt zich voornamelijk op de onderbouwing die is geleverd op de natuurvergunning (stikstof). Ze gaan in op het extern salderen, de Brabantse Ontwikkelaanpak Stikstof (BOS) en de onderliggende verkeerscijfers (verkeersmodel GOL).
Het projectteam GOL gaat samen met een advocaat een schriftelijke reactie op de beroepschriften opstellen (verweerschrift). 

Communicatie
Rapportages via allerlei gremia waardoor informatie niet op tijd of onjuist wordt gedeeld.

Schoenenkwartier

Schoenenkwartier

Terug naar navigatie - Schoenenkwartier

Een recente voortgangsrapportage is samengesteld ten behoeve van de projectbeheersing door de gemeenteraad. Met deze rapportage kan de gemeenteraad vaststellen en controleren of het project Schoenenkwartier (Museum-Plus) binnen de door haar vastgestelde beleidskaders ten uitvoer wordt gebracht.

Project:    

Ontwikkeling Schoenenmuseum (Museum-Plus): Het realiseren van het nieuwe  schoenenmuseum aan het Raadhuisplein, wat na realisatie door de  museumorganisatie geëxploiteerd en van  de gemeente gehuurd zal worden.

Fase:           

Bouw van het museum, uitvoering van bouwkundige- en installatietechnische werken. Voorbereiding in fabriek van de inrichtingswerken. Het inrichten van de organisatie en het opzetten van de exploitatie van het schoenenmuseum door de nieuwe directie, in lijn met de exploitatiebegroting.

Doel:           

Realisatie van de museumhuisvesting, realisatie van het museum en langjarig een succesvolle museumexploitatie.

Vooraf,  leeswijzer
Voorliggende voortgangsrapportage is samengesteld ten behoeve van de projectbeheersing door de gemeenteraad. Met deze rapportage kan de gemeenteraad vaststellen en controleren of het project Schoenenmuseum/Museum-Plus (hierna te noemen: het project) binnen de door haar vastgestelde beleidskaders ten uitvoer wordt gebracht. 

Binnen de projectorganisatie, die verantwoordelijk is voor de uitvoering van het project, wordt het project min of meer continu volgens een fijnmazige fasering beheerst. Alhoewel voorliggende rapportage een voortgangsrapportage is voor de gemeenteraad, geeft deze tevens een goed inzicht hoe het project op het niveau van de projectorganisatie wordt beheerst.

Deze voortgangsrapportage is samengesteld aan de hand van de GROTICK-methodiek voor projectbeheersing. De letters van het woord GROTICK staan voor de verschillende aspecten waaraan in de voortgangsrapportage aandacht wordt besteed. Deze aspecten zijn respectievelijk:
-    Geld.
-    Risico's.
-    Organisatie.
-    Tijd.
-    Informatie.
-    Communicatie.
-    Kwaliteit.

Binnen de projectorganisatie zijn het dezelfde aspecten die worden bewaakt om daarmee maximaal zeker te stellen dat het project zich binnen de kaders ontwikkeld die door de Raad zijn aangegeven en die de projectorganisatie zichzelf ten doel heeft gesteld.

Hieronder wordt over elk van bovengenoemde GROTICK-aspecten verslag gedaan, waarbij een logische volgorde van de aspecten is gehanteerd. Bij elk van de aspecten worden significante risico's benoemd en wordt de gang van zaken tot op heden kort verwoord.

Organisatie
De Raad stelt de beleidskaders vast waarbinnen de projectorganisatie het project uitwerkt.

De projectorganisatie bestaat uit een stuurgroep, welke inmiddels opgeheven is, waarin vertegenwoordigd waren de verantwoordelijk wethouder, medewerkers uit de gemeentelijke organisatie, het museumbestuur, de museumdirectie en de gemeentelijk projectleider. In de stuurgroep zijn alle besluiten genomen en faseresultaten vastgesteld; bij voorkeur in consensus, indien dit niet lukt heeft de wethouder de doorslaggevende stem. 

De museumdirectie legt verantwoording af aan het museumbestuur (dhr. Harrie de Werd en mw. Margo Strik). 

De stuurgroep is in september jongstleden opgeheven. De bouw is afgerond, het museum is geopend. Op het moment van schrijven dienen er slechts nog enkele werkzaamheden te gebeuren die onder de garantie vallen.

Significante risico's: geen.

Communicatie (resultaten, activiteiten)
Communicatie tussen alle deelnemers van de projectorganisatie vindt periodiek plaats in de werkgroepen en in de stuurgroep. Van deze besprekingen worden verslagen gemaakt, waarbij afspraken worden vastgelegd. In werkgroepen en stuurgroep wordt afgesproken/gemeld wanneer zaken één op één tussen deelnemers worden/zijn overlegd. Het resultaat hiervan wordt in het betreffende overleg ingebracht (waarvan verslag).

  • De bouw van het nieuwe museumgebouw aan het Raadhuisplein en haar inrichting is eind oktober 2020 gestart. Er wordt gebouwd conform de plannen die d.d. 27-08-2020 gepresenteerd zijn aan de        Raad. Inmiddels zijn de bouwwerkzaamheden afgerond en is het museum geopend.
  • De bouwkundige- en installatietechnische werken zijn afgerond. 
  • De exploitatie voor 2020 t/m 2025 van het schoenenmuseum is begroot. Deze begroting is een nadere uitwerking van de begroting op hoofdlijnen die op 27-08-2020 gepresenteerd is aan de Raad. Er vinden momenteel gesprekken hierover plaats. De exploitatie over 2022 lijkt op dit moment te voldoen. Gezien het najaarsbericht in oktober wordt opgesteld zijn de gegevens met betrekking tot de exploitatie mogelijk achterhaald tijdens de behandeling van het najaarsbericht. Indien dat zo is zullen wij u tussentijds informeren met een raadsinformatiebrief
  • De museumorganisatie en -formatie is nu grotendeels ingericht conform plannen. Op het moment van schrijven is de functie museumdirectie a.i. ingevuld.

Significante risico's: geen.

Informatie
Informatie wordt gedeeld op de volgende wijzen:

  • Mondeling in stuurgroep- en werkgroep-besprekingen / bouwvergaderingen (waarvan schriftelijk verslag).
  • Eén op één overleggen en -contacten live, per tel., video, mail, etc.. De resultaten hieruit worden vastgelegd in stukken (bijv. mails) of in de verslagen (van werkgroepen of stuurgroep).
  • Per mail in de vorm van mededelingen, verslagen en stukken. 

Significante risico's: geen.

Kwaliteit en Geld
De realisatie van het schoenenmuseum, de kosten van realisatie en de toekomstige exploitatie, worden continu door de projectorganisatie bewaakt door de ontwikkelingen tijdens realisatie doorlopend te toetsen aan de uitgangspunten die door de gemeenteraad zijn vastgesteld (de beleidskaders). 

Zoals eerder gemeld in de raadsinformatiebrief wordt er een overschrijding verwacht van +/- 2,5%. Nog niet alle facturen zijn geboekt en betaald op het moment van schrijven. De ingeschatte overschrijding van 2,5% lijkt vooralsnog te kloppen.
Zie verder raadsinformatiebrief 032-22 d.d.       2022:   https://waalwijk.notubiz.nl/document/11437599/2

Significante risico's: geen

Tijd
Het museum is inmiddels geopend.

Significante risico's: geen