Bestuurlijk verantwoordelijk
Dilek Odabasi
Ronald Bakker

Planning
Startdatum: 28-10-2020

Omschrijving (toelichting)

 

Bedragen * € 1.000            V = VOORDEEL       N = NADEEL   

 

2020

2021

2022

2023

2024


Lasten

Baten

N 100
N   50


N 50


N 50


N 50


N 50

Saldo

N 150

N 50

N 50

N 50

N 50

 

Door het regiobureau is op basis van de werkelijke kosten voor het eerste half jaar een prognose afgegeven voor de te verwachten kosten voor 2020. Daarnaast betalen we als gemeente ook rechtstreeks vergoedingen in de tegemoetkoming van de kosten voor het vervoer van leerlingen.

In totaal zijn de te verwachten kosten 2020 voor het leerlingenvervoer hoger dan de raming. Ten opzichte van voorgaande jaren zijn de kosten van de rechtstreekse vergoedingen in 2020 met een bedrag van ongeveer € 25.000 gestegen. Daarnaast is in de raming onvoldoende rekening gehouden met te betalen regie- en uitvoeringskosten en een stijging van de vervoerskosten in 2020. In het Voorjaarsbericht 2020 zal worden bezien of de raming voor de kosten van het leerlingenvervoer structureel moet worden bijgesteld.

In het Voorjaarsbericht 2019 was de verwachting dat door het nemen van maatregelen met ingang van 2020 een structurele besparing van € 50.000 gerealiseerd zou kunnen worden. Om de kosten binnen het regiovervoer tegen te gaan is regionaal het traject ‘Grip op kosten’ van start gegaan. Als gevolg van Corona echter zijn actiepunten blijven liggen en opgeschort naar 2021.

Op basis van de huidige prognose blijkt deze verlaging van € 50.000 niet reëel. Voorgesteld wordt om dit bedrag nu al als een structureel nadeel te beschouwen.

Maatregel:

In het Najaarsbericht voor 2020 rekening houden met een incidenteel nadeel van € 100.000 en met een structureel nadeel van € 50.000.

Tijd (indicator)

-