3.4 Beleidsveld 2 | Verkeer, Vervoer en Waterstaat

Duurzaam & Innovatief

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken in 2020?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken in 2020?

De komende periode willen we inzetten op innovatie en duurzaamheid. We koppelen innovaties aan onze duurzaamheids- en economische ambities. We gaan vol voor e-bikes en e-cars, gedragsprojecten en (service) vervoer. We investeren in betere voet- en fietspaden. 

  • Waalwijk is een fietsvriendelijke gemeente
    • vergroten aantal fietsbewegingen met 40% in 2025
    • aantal fietsongevallen blijft onder het niveau van 2016
  • Waalwijk beschikt over hoogwaardig OV- netwerk
    • toenemend gebruik van het openbaar vervoer
    • we zetten bij de provincie in op een betere aansluiting van Bedrijventerrein Haven met het openbaar vervoer
  • Waalwijk benut de mogelijkheden van Smart Mobility maximaal
    • het aantal elektrische auto's stijgt
    • we voeren in deze raadsperiode een pilot uit op het gebied van Smart Mobility (deelauto/-fiets/-e-bike)

Wat hebben we ons voorgenomen?

Terug naar navigatie - Wat hebben we ons voorgenomen?

De onderstaande maatregelen worden afgerond in 2020 (tijdsindicator groen) en geven voor de meerjarige activiteiten, de activiteiten weer die op schema liggen (tijdsindicator oranje). Indien de maatregelen niet op schema liggen hebben ze de tijdsindicator rood.

Stedelijke omgeving

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken in 2020?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken in 2020?

De tweede pijler uit het mobiliteitsplan richt zich op de bereikbaarheid en (verkeers)veiligheid binnen de stedelijke omgeving van Waalwijk, Sprang-Capelle en Waspik. 

  • Vergroten verkeersveiligheid 
    Wij zetten in op een daling van het aantal verkeersongevallen in Waalwijk. Daarom gaan wij door met het (her)inrichten van de openbare ruimte volgens de uitgangspunten van het verkeersveiligheidsprincipe 'Duurzaam Veilig' in combinatie met daar waar mogelijk een scheiding van de verkeersdeelnemers naar snelheid, rijrichting en massa door de aanleg van fietsvoorzieningen en rijbaanscheidingen.
    • daling van het aantal verkeersongevallen in de kernen Waalwijk, Sprang- Capelle en Waspik.

  • Vergroten bereikbaarheid en parkeerservice bij winkelvoorzieningen
    We willen bereiken dat de parkeerplaatsen in het centrum beschikbaar zijn voor bezoekers en bewoners van het centrum. We doen dit door te faciliteren in parkeerterreinen en parkeerplaatsen. De beschikbaarheid is gereguleerd door een naar gebied en gebruiker gedifferentieerde parkeerheffing op te leggen. Sinds mei 2017 zijn de parkeertarieven bijgesteld. Op de terreinen van de Els-Zuid en het Unnaplein is sindsdien het eerste uur parkeren gratis. Op het terrein aan de Taxandriaweg is het eerste en het tweede uur gratis. Op alle andere locaties kost het eerste uur parkeren € 0,10.

  • Wegen in goede staat houden en beheren
    Artikel 16 van de Wegenwet regelt het onderhoud van wegen, de toegankelijkheid van openbare wegen en bevat enkele verplichtingen voor de wegbeheerder. Een van die verplichtingen is de hen toegewezen wegen in goede staat te houden en verantwoord te beheren. De gemeenteraad van Waalwijk heeft hiervoor het plan 'Beeldkwaliteit Onderhoud Wegen' vastgesteld.
    • Voor alle wegen in Waalwijk komen tot de classificatie 'minimaal veilig'. Dit met zo min mogelijk inzet van financiële middelen en met zo min mogelijk maatschappelijke overlast.

Financiële afwijkingen

Terug naar navigatie - Financiƫle afwijkingen

Onderstaand vindt u een overzicht van financiële afwijkingen voor deze doelstelling.