Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Verloop budgetoverhevelingen 2019 naar 2020
EXPLOITATIE | Budget van 2019 naar 2020 | Prognose 2020 | Verschil | samenvatting | |
TMAO | |||||
1 | Integrale aanpak sociaal domein | 42 | 42 | 0 | |
2 | Maatschappelijke activering | 73 | 73 | 0 | |
3 | Armoedebestrijding kinderen | 310 | 11 | 299 | zie voorstel 2020 naar 2021 |
4 | Uitvoeringskosten wet inburgering | 32 | 1 | 31 | zie voorstel 2020 naar 2021 |
5 | Begeleiding statushouders | 30 | 30 | 0 | |
6 | Verhoogde asielinstroom | 65 | 65 | 0 | |
7 | Sportbeleid | 297 | 130 | 167 | zie voorstel 2020 naar 2021 |
8 | Handhaving wet Kinderopvang | 25 | 25 | 0 | |
Totaal exploitatie | 874 | 377 | 497 | ||
RESERVES | |||||
TREW | |||||
9 | Innovatie in mobiliteit (via beleidsreserve) | 200 | 200 | 0 | |
10 | Data en Smart City (via beleidsreserve) | 300 | 300 | 0 | |
11 | Energiebesparende maatregelen (via reserve Energiebesparende maatregelen huursector) | 509 | 213 | 296 | |
Totaal reserves | 1.009 | 713 | 296 | ||
Totaal exploitatie & reserves | 1.883 | 1.090 | 793 |
In bovenstaande tabel zijn de overhevelingen van 2019 naar 2020 opgenomen.
Onder de maatregelen wordt hierna per voorstel gerapporteerd over de prognose 2020 van de besteding van de overgehevelde posten.
Zo gaan we dat doen
Verloop budgetoverhevelingen 2020 naar 2021
Gedragslijn bij overhevelingsvoorstellen
Naast rapporteren over de overhevelingen van vorig jaar, worden in het Najaarsbericht 2020 budgetoverhevelingen van 2020 naar 2021 voorgesteld.
Uitgangspunten daarbij zijn:
- budgetten mogen alleen worden overgeheveld naar een volgend boekjaar indien de gemeenteraad voor het einde van het boekjaar toe heeft besloten.
- In principe worden budgetten niet overgeheveld naar een volgend boekjaar. De begroting voor enig boekjaar is maatgevend. De gemeenteraad autoriseert bij het vaststellen van de begroting het college van B&W tot het doen van uitgaven voor de in de begroting genoemde doelen voor het betreffende begrotingsjaar. Zowel voor het college als de ambtelijke organisatie geldt de basisregel, dat de voor een boekjaar voorgenomen activiteiten uitgevoerd moeten worden.
In welke gevallen is overheveling dan wel mogelijk:
1. Er is sprake van budgetten voor projecten waar bij aanvang reeds duidelijk is dat de uitvoering meerdere jaren zal vergen en waarbij de gemeenteraad instemt met het meerjarenkader. Deze budgetten moeten voor deze projecten beschikbaar blijven: de gelden blijven gereserveerd tot aan het moment van besteding;
2. er is sprake van een relatie met rijksmiddelen of middelen van derden (op grond waarvan bij het niet realiseren van beleid restitutie verplicht is). Deze budgetten moeten beschikbaar blijven, maar moeten uiterlijk zijn besteed binnen de door het rijk of derden bepaalde toekenningskaders;
3. er zijn ernstige (juridische) problemen te verwachten indien besteding in zijn geheel niet plaatsvindt;
4. er is sprake van budgetten voor projecten, waarbij door onvoorziene omstandigheden de uitvoering in het begrotingsjaar niet heeft kunnen plaatsvinden: Voor deze categorie gelden als aanvullende voorwaarden:
a. het moet projecten betreffen en geen reguliere (beheers-)taken;
b. de uitvoering van de activiteit (waarvoor het budget moet worden overgeheveld) is in het nieuwe begrotingsjaar mogelijk zonder de reeds voor dat jaar geplande activiteiten en bestedingen door te schuiven naar een volgend begrotingsjaar;
c. de middelen ten behoeve van het beleid zijn niet reeds eerder overgeheveld.
Onderstaande budgetoverhevelingen zijn aan bovenstaande criteria getoetst en de algehele conclusie is dat het vooral budgetten betreffen voor projecten.
Na onderstaande tabel worden onder de maatregelen de voorstellen één voor één toegelicht.
Als budgetoverhevelingen van 2020 naar 2021 worden voorgesteld:
EXPLOITATIE | Budget 2020 | Over naar 2021 | Opmerking | |
TMAO | ||||
1 | Sportbeleid | 497 | 497 | |
2 | Integrale aanpak sociaal domein | 130 | 130 | |
3 | Begeleiding doelgroepen | 24 | 24 | |
4 | Jongerencentra Waalwijk | 40 | 40 | |
5 | Wet inburgering | 65 | 65 | |
6 | Begeleiding statushouders | 50 | 50 | |
7 | Integratie uitkering inburgering | 96 | 78 | |
8 | Maatschappelijke activering | 226 | 60 | |
9 | Armoedebeleid | 369 | 338 | |
10 | Praktijkondersteuner JGGZ | 105 | 42 | |
Sub-totaal TMAO | 1.602 | 1.324 | ||
TOOR | ||||
11 | Herontwikkeling Hoofdstraat 65 Sprang Capelle | 190 | 190 | |
12 | Sloop de Wierd, St. Crispijnstraat | 200 | 199 | |
13 | Groene agenda | 223 | 180 | |
Sub-totaal TOOR | 613 | 569 | ||
TORV | ||||
14 | Onderhoud bruggen | 130 | 80 | |
Sub-totaal TORV | 130 | 80 | ||
Totaal exploitatie | 2.345 | 1.973 |
RESERVES |
TMAO | ||||
15 | Cultuurfonds | 75 | 75 | |
TORV | ||||
16 | Asbestsanering gemeentelijke gebouwen (via algemene reserve) | 700 | 700 | |
TIBF | ||||
17 | Inhuur personeel inzake wegwerken achterstanden informatiebeheer (via algemene reserve) | 72 | 72 |
Totaal reserves | 847 | 847 | ||
Totaal exploitatie & reserves | 3.192 | 2.820 |