2. Samenvatting beleid en financiën

Samenvatting beleid

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

In dit Voorjaarsbericht zijn vanuit de begroting 2025 alle 128 activiteiten opgenomen om over te rapporteren. Van deze activiteiten is bij de programma's en beleidsvelden met de kleurindicatoren een toelichting aangegeven in welke mate de activiteit op schema ligt.

GROEN:         De activiteit verloopt conform de omschrijving/planning en zal tijdig met het gewenste resultaat worden afgerond of is reeds afgerond.
ORANJE:       De activiteit behoeft bijsturing om de maatregel in tijd en/of kwaliteit met het gewenste resultaat af te ronden.
ROOD:            De activiteit zal NIET met het gewenste resultaat worden afgerond.

Het onderstaande overzicht is een recapitulatie van de kleurindicatoren van alle activiteiten, ingedeeld naar programma's en beleidsvelden.

Programma/Beleidsveld Indicatoren (TIJD)
Programma's: G O R
Duurzaamheid 15 4 0
Beleidsvelden:      
0. Bestuur en ondersteuning 8 0 1
1. Veiligheid 18 0 0
2. Verkeer, vervoer en waterstaat 8 2 0
3. Economie 5 3 0
4. Onderwijs 6 0 0
5. Sport, cultuur en recreatie 21 8 0
6. Sociaal domein 8 0 0
7. Volksgezondheid en milieu 5 0 0
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing 14 2 0
TOTAAL     (128) 108 19 1

 

Samenvatting financieel

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

De Begroting 2025 is door de gemeenteraad vastgesteld op 7 november 2024.  Daarbij is een actualisatie aangenomen met een effect op de meerjarenbegroting.
Op 12 december 2024 heeft de raad het Najaarsbericht 2024 vastgesteld, met daarbij de structurele doorwerking naar 2025 en verder. Informatie daarover is terug te vinden in het Najaarsbericht 2024.
Daarna is in raadsinformatiebrief 012-25 gerapporteerd over de uitkomst van de Decembercirculaire 2024. De uitkomsten daarvan worden voor 2025 en verder meegenomen in dit Voorjaarsbericht 2025. 

Zie ook: 

Begroting 2025: Raadsvoorstel begroting 2025 en Programmabegroting 2025 .
Najaarsbericht 2024: Raadsvoorstel Najaarsbericht 2024 en Najaarsbericht 2024 .
Decembercirculaire 2024 (012-25): Decembercirculaire 2024: financiële effecten daarvan zitten ook in dit Voorjaarsbericht 2025 (zie voorstel VJB25 / 0.02).

Volgend op deze stukken wordt nu het Voorjaarsbericht 2025 gepresenteerd met de financiële effecten voor de jaren 2025-2029.

Financieel beeld na Voorjaarsbericht 2025

Terug naar navigatie - Financieel beeld na Voorjaarsbericht 2025

 Onderaan de tabel zijn de wijzigingen van dit Voorjaarsbericht toegevoegd. 

Bedragen
x € 1.000         

N = Nadeel

V = Voordeel

2025 2026 2027 2028 2029
Programmabegroting 2025 (incl. incidentele baten en lasten) V    4.512 N    2.474 N    2.956 N    3.516 N    3.516
Begrotingswijziging 2025-001: aanpassingen uit raadsvoorstel begroting 2025 N        505 N        105 N        540 N        435 N        435
Door de gemeente raad op 7 november 2024 vastgestelde begroting 2025 V    4.007 N    2.579 N    3.496 N    3.951 N    3.951
           
IUP 2025-2028 (raadsvergadering 10 oktober) N           39 V        140 V        314 V        412 V        412
Wijzigingen Najaarsbericht 2024 N        719 N        415 N        414 N        271 N        271
Begrotingspositie na Najaarsbericht 2024 V    3.249 N    2.854 N    3.596 N    3.810 N    3.810
           
Begrotingswijzigingen 2024 en 2025:          
Begrotingswijziging 2025-005: Reconstructie Winterdijk Sprang-Capelle     V        190 V            60 V            60
Begrotingswijziging 2025-009: Renovatie zwembad Zidewinde   N        177 N       174 N        171 N        168
Begrotingswijziging 2025-012:  Aanvulling budget Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederland (SVN)    N           13 N          13 N           13 N           13
Begrotingswijziging GOL         N        364
Begrotingswijziging 2025-016: Grondexploitatie (De Muzenkamer)   V            28 V            28 V            28 V           28
  V    3.249  N    3.016 N    3.565 N    3.906  N    4.267
           
Wijzigingen Voorjaarsbericht 2025 N    1.600 N    1.542 N        829 N        602 N        558
Totaal na Voorjaarsbericht 2025 V    1.649 N    4.558 N    4.394 N    4.508 N    4.825


Toelichting op vermelding incidentele baten en lasten:

Vanuit de Provincie is op 4 augustus 2021 de (nadere) handreiking “Verduidelijking structurele en incidentele baten en lasten” verschenen, omdat de Provincie van mening was dat de BBV-voorschriften op dit punt niet voldoende waren om tot een goede toetsing van gemeentebegrotingen te komen. Met toepassing van de nieuwe handreiking is een overzicht opgenomen in de programmabegroting en de actualisering van de begroting 2023, begroting 2024 en begroting 2025. 
Wij (en ook andere gemeenten) plaatsen echter kanttekeningen bij de handreiking van de Provincie en vinden de uitleg die de provincies geven in de notitie structurele en incidentele baten en lasten van het BBV discutabel. De begroting is een instrument van de gemeenteraad en invulling van structurele en incidentele baten en lasten conform deze notitie geeft in onze ogen veel onduidelijkheid. Inmiddels loopt over de handreiking een landelijke discussie, mede naar aanleiding van een brief van de 100+ gemeenten aan het Provinciaal Vakberaad. Wij wachten de uitkomst van deze discussie af en betrekken die bij de samenstelling van de begroting 2026. Vooralsnog passen wij de handreiking van de Provincie toe in onze financiële stukken en volgen we de uitkomst van de landelijke discussie hierover.

Wijzigingen Voorjaarsbericht 2025:
De wijzigingen van het Voorjaarsbericht 2025 worden in de volgende tabel gespecificeerd.
Verdere inhoudelijke toelichtingen op de wijzigingen Voorjaarsbericht 2025 zijn opgenomen bij de desbetreffende beleidsvelden (zie hoofdstuk 3).

Voorstellen Voorjaarsbericht 2025

Terug naar navigatie - Voorstellen Voorjaarsbericht 2025

 

Bedragen
€ 1.000   

N = nadeel

V = voordeel

 I = incidenteel
S = structureel

2025 2026 2027 2028 2029
Beleidsveld 0: Bestuur en ondersteuning /Publiekszaken            
VJB25/0.01 Burgerzakenapplicatie S N       25 N     25 N     25 N      25 N      25
VJB25 krediet vervanging KCC  S           0         0         0          0          0
Beleidsveld 0: Bestuur en ondersteuning / Financiën            
VJB25/0.02 Algemene uitkering Decembercirculaire 2024 S V     108 N      13 V        9 N         2 V      25
Beleidsveld 1: Veiligheid            
VJB25/1.01  Uitbreiding taken en bevoegdheden BOA’s S N        20 N      20 N     20 N      20 N      20
Beleidsveld 2: Verkeer, Vervoer en Waterstaat            
VJB25/2.01 Onderhoud fonteinen S N        15 N      15 N       15 N      15 N      15
Beleidsveld 4: Onderwijs            
 VJB25 Extra krediet nieuwbouw KC Meerdijk S   N     13 N     13 N     13 N     13
Beleidsveld 5: Cultuur, Sport en Recreatie            
VJB25/5.01 Budgettekort OOR-West I N     314 N     314      
VJB25/5.02  Afschrijvingstermijnen investering inventaris culturele instellingen van 15 naar 10 jaar S N     202 N   114 N    114 N   114 N      97
VJB25 mutatie krediet speeltoestellen I   N      27 N      28    
Beleidsveld 6: Sociaal domein /
Integrale aanpak sociaal domein
           
VJB25/6.01 Tekort inburgering 2025 I N      126        
VJB25/6.02 Bijzondere bijstand  S N      185 N   190 N   190 N   190 N    190
VJB25/6.03 Lagere bijdrage Baanbrekers 2025 I V      444        
VJB25/6.04 Onafhankelijk Cliëntondersteuner (OCO) S N         71 N      71 N      71 N      71 N       71
VJB25/6.05 Wmo maatwerk dienstverlening 18+ S V      175 N   422 N   230 N   119 N    119
VJB25/6.06 Wmo hulpmiddelen S N      285 N   285 N      99     N         0 N          0
VJB25/6.07 Jeugdhulp S N  1.200 N   112 N   112 N   112 N    112
Beleidsveld 7: Volksgezondheid en Milieu            
VJB25/7.01 Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant S V     141 V   104 V   104 V   104 V    104
VJB25/7.02 Verwijderen loze riolering I N          0        
VJB25/7.03 Onderhoud riolering  I N          0        
Beleidsveld 8: Volkshuisvesting RO en Stedelijke Vernieuwing            
VJB25/8.01 Verhogen onderhoudsbudget software beheer openbare ruimte S N       25 N      25 N     25 N     25 N      25
TOTAAL wijzigingen VOORJAARSBERICHT 2025   N  1.600  N 1.542 N   829 N   602 N   558
             
RECAPITULATIE INCIDENTEEL en STRUCTUREEL            
INCIDENTEEL:            
Nadelen   N        440 N      341 N         28    
Voordelen     V        444        
Saldo Incidenteel   V              4 N      341 N         28    
             
STRUCTUREEL:            
Nadelen   N     2.028 N   1.305 N      914 N       719 N      700
Voordelen   V         424 V       104 V      113 V       104 V      129
Saldo structureel   N    1.604 N   1.201 N     801 N       602 N      558
             
Totaal mutaties Voorjaarsbericht 2025   N    1.600 N   1.542 N      829 N       602 N      558

De voorstellen zonder nummer hebben betrekking op kredieten en zijn terug te vinden in hoofdstuk 6 Kredietvoorstellen.

Samenvatting voortgang ombuigingen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Stand van zaken ombuigingen sociaal domein

Terug naar navigatie - Stand van zaken ombuigingen sociaal domein

In de begroting 2025 zijn diverse taakstellingen opgenomen die voortkomen uit landelijke ontwikkelingen, beleidsbesluiten binnen de regio en lokale keuzes in het sociaal domein.

Een deel van deze taakstellingen vloeit voort uit het implementatieplan Samen Redzaam, dat is opgesteld naar aanleiding van de Koers Sociaal Domein. Ter dekking van dit plan is een besparingslijn opgenomen gericht op lokaal beïnvloedbare zorgkosten binnen het sociaal domein.

Daarnaast lopen er nog enkele taakstellingen door uit eerdere begrotingsjaren, met name als gevolg van door het Rijk opgelegde kortingen via circulaires van het gemeentefonds. Dit de verlaging van trekkingsrechten via de SVB/PGB en de herinvoering van een inkomens- en vermogensafhankelijke eigen bijdrage in de Wmo. Ook is een ombuiging opgenomen op de subsidie aan Den Bolder in Waspik, waarvan de uitvoering deels is opgeschort.

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de taakstellingen die in de begroting 2025 zijn opgenomen voor de jaren 2025 t/m 2029. In de toelichting per taakstelling is waar nodig de actuele stand van zaken verwerkt, inclusief het al dan niet realiseren van de taakstelling of eventuele bijstellingen die in toekomstige actualisaties nodig zijn.

Bedragen x  € 1.000            

2025

2026

2027

2028

2029

1. Structureel besparingspotentieel sociaal domein lokaal

694

926

1.157

1.389

1.389

2. Korting rijk Septembercirculaire 2022: SVB PGB trekkingsrechten

89 83 83 83 83
3. Korting rijk Meicirculaire 2023: Eigen bijdrage Wmo 0 581 581 562 562

4. Bezuiniging subsidie Den Bolder

0

34

34

34

34

Totaal  resterende taakstelling  ("eigen")   ombuigingen en kortingen rijk

783

1.624

1.855

2.068

2.068

Bovenstaande posten 1 tot en met 4 worden hierna verder toegelicht.

1. Structureel besparingspotentieel sociaal domein lokaal
Lokaal wordt ingezet op drie besparingslijnen, gericht op het realiseren van een zogenoemde “0-lijn” in de uitgavenontwikkeling binnen het jeugddomein. Deze lijnen beogen enerzijds de individuele zorginzet om te zetten naar collectieve (groepsgerichte) voorzieningen, en anderzijds het aanbod van indicatievrije voorzieningen uit te breiden. Hierdoor wordt minder zorg via formele indicatiestelling ingezet, wat leidt tot een afname van het aantal indicaties en een versimpeling van het proces waar indicaties nog wel noodzakelijk zijn.

Het streven is om hiermee de druk op de zorgcapaciteit in trede 4  structureel te verlagen. Door meer gebruik te maken van indicatievrije, laagdrempelige ondersteuning, wordt bovendien minder een beroep gedaan op duurdere, specialistische zorgaanbieders. Dit leidt naar verwachting tot een daling van de zorgkosten op het beïnvloedbare deel van het jeugdhulpbudget.

Deze inzet richt zich op het beïnvloedbare deel van de begroting Jeugd, zoals begroot in 2024, met een omvang van € 11,6 miljoen.

Na besluitvorming eind 2024 is gestart met de implementatie van onder andere de Stevige Lokale Teams. Deze vormen een belangrijke bouwsteen in de lokale transformatie van het jeugddomein. De aanpak bevindt zich echter nog in een vroege implementatiefase. De eerste merkbare effecten worden naar verwachting in de loop van het najaar 2025 zichtbaar. In het Najaarsbericht 2025 zal hier dan ook nader op worden teruggekomen.

2. Korting rijk Septembercirculaire 2022: SVB PGB trekkingsrechten
Bij de Septembercirculaire 2022 van de algemene uitkering heeft het rijk aan gemeenten een korting opgelegd voor SVB PGB (Persoonsgebonden Budget) trekkingsrechten. Voor Waalwijk gaat het om een bedrag van € 86.000 in 2024, € 89.000 in 2025 en € 83.000 in 2026 en verder. Vanuit het budget op product 634 Maatwerk dienstverlening 18+ (WMO) zal gemonitord worden of en zo ja, in hoeverre deze taakstellingen vanuit het rijk haalbaar is.

Deze structurele uitname uit het gemeentefonds (met ingang van 2023) is een gevolg van een overeenkomst tussen de VNG en het ministerie van VWS ter compensatie van de uitvoeringskosten van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) van de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).

Gezien de onzekerheid over de kostenontwikkeling evalueren de VNG en het ministerie van VWS deze afspraak na vier jaar (dus in 2026), op basis van de werkelijke uitvoeringskosten van de SVB voor de Jeugdwet en de Wmo. Op basis van de evaluatie kan besloten worden om de structurele uitname uit het gemeentefonds naar boven of naar beneden bij te stellen.

Voor 2025 zullen we met een meer betrouwbaar beeld van de trekkingsrechten bij het Najaarsbericht 2025 terugkoppelen over de realisatie van de gestelde ombuiging voor 2025.  

3. Korting Rijk bij Meicirculaire 2023 algemene uitkering: eigen bijdrage Wmo
In eerdere circulaires is vanuit het Rijk een korting aangekondigd in de algemene uitkering, gekoppeld aan de herinvoering van een inkomensafhankelijke bijdrage voor ondersteuning vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Deze korting werd bij de Meicirculaire 2023 eerst ingetrokken, in afwachting van nadere besluitvorming

Inmiddels is duidelijk dat het kabinet per 1 januari 2027 de huidige vaste eigen bijdrage van € 21 per maand zal vervangen door een inkomens- en vermogensafhankelijke eigen bijdrage in de Wmo. Het wetsvoorstel wordt op korte termijn aan de Tweede Kamer aangeboden.

De maatregel is bedoeld om het gebruik van Wmo-voorzieningen beter te richten op mensen die deze ondersteuning het meest nodig hebben. Het huidige abonnementstarief heeft geleid tot overmatig gebruik, ook door huishoudens die deze hulp zelf kunnen bekostigen. Dit zorgt voor oplopende kosten en wachttijden bij gemeenten.

Met de invoering van de nieuwe systematiek zullen inwoners met een hoger inkomen en vermogen ook een hogere eigen bijdrage betalen – oplopend tot maximaal € 328 per maand. Huishoudens met een lager inkomen blijven beperkt tot een minimale bijdrage van € 23,60 per maand. Gemeenten behouden beleidsvrijheid om specifieke doelgroepen (gedeeltelijk) vrij te stellen van deze bijdrage.

Vooruitlopend op deze wetswijziging is in de gemeentelijke meerjarenbegroting een structurele taakstellende besparing opgenomen (conform meicirculaire 2023) van € 581.000 in 2026 en € 562.000 vanaf 2027. Aangezien de invoering van de inkomens- en vermogensafhankelijke eigen bijdrage pas per 1 januari 2027 plaatsvindt, is het begrote bedrag aan baten van € 581.000 in 2026 niet haalbaar. Bijstelling van deze taakstelling zal door het Rijk naar verwachting worden opgenomen in de Meicirculaire 2025. De effecten worden dan in de raadsinformatiebrief van de Meicirculaire 2025 opgenomen (eind juni 2025).

4. Bezuiniging subsidie Den Bolder
In 2021 is besloten op structurele basis jaarlijks vanaf 2023 € 50.000 te bezuinigen op de subsidie aan SCC Den Bolder in Waspik, waarvan € 16.500 structureel is gerealiseerd.  Bij de Kadernota 2024 is deze restant-bezuiniging van € 33.500 voor 2024 - voorlopig - voor een jaar opgeschort. Er was toen nog geen nieuw beleid voor de ontmoetingsvoorzieningen (waaronder SCC Den Bolder) geformuleerd. Dit beleid moet aansluiten bij de door de raad vastgestelde Koers Sociaal Domein en het  Wmo-beleidsplan 2023-2026. In de Kadernota 2025 is een voorstel implementatie Wmo-beleidsplan opgenomen (voorstel KN25 / NV2.02). Den Bolder wordt in de komende jaren een ontmoetingsplek plus. Een ontmoetingsplek van waaruit het wijkteam opereert. Dit gaan we implementeren zodra het wijkteam in Waspik van start gaat. We weten nog niet wat de consequenties zijn van deze keuze voor de subsidie aan den Bolder. Daarom is om betrouwbare partner te zijn, met hen afgesproken om voor 2025 geen wijziging door te voeren in de huidige subsidieafspraak; de eerder opgenomen ombuiging in 2025 komt daarmee te vervallen (met dekking uit voorstel KN25 / NV2.02 implementatie Wmo-beleidsplan). Bij de Kadernota 2026 volgt nog een voorstel hoe verder met deze ombuiging wordt omgegaan.

 

Budgetoverhevelingen

Terug naar navigatie - Budgetoverhevelingen

Stand van zaken overhevelingen 2024 naar 2025
In de Jaarrekening 2024 is een overzicht opgenomen met de werkelijk over te hevelen bedragen die horen bij de voorstellen tot overheveling van 2024 naar 2025. Tot die overhevelingen is bij het vaststellen van het Najaarsbericht 2024 al door de raad besloten, alleen de bedragen kunnen bij de jaarrekening dus afwijken.

Naast de overhevelingen waarover de raad bij het Najaarsbericht 2024 heeft besloten en waarvan de definitieve bedragen in de jaarrekening 2024 zijn bepaald, dient er nog een aantal posten te worden bestemd. Dit komt voort uit de Decembercirculaire 2024 van de Algemene Uitkering, die in december 2024 is verschenen. De raad is over de financiële effecten daarvan geïnformeerd via raadsinformatiebrief 012-25. Het Rijk werkt op kasbasis en heeft daarbij nog in 2024 middelen beschikbaar gesteld, die in 2025 tot uitgaven voor de gemeente Waalwijk gaan leiden. Dit betreft middelen voor de pilot Samenwerken sociaal en veiligheidsdomein, Spreidingswet en meerkosten Oekraïne sociaal domein.

Het zo kort na de Jaarrekening 2024 in het Voorjaarsbericht 2025 opnieuw toelichten van deze overhevelingen met de prognose voor besteding in 2025 voegt weinig toe. Over het algemeen is de verwachting nu dat de overgehevelde bedragen geheel in 2025 worden besteed. In het Najaarsbericht 2025 zal een overzicht met de stand van zaken / prognose van besteding van de overhevelingen van 2024 naar 2025 worden opgenomen.

Link naar Jaarrekening 2024:         budgetoverhevelingen 2024 naar 2025 Jaarrekening 2024
Link naar Najaarsbericht 2024:     budgetoverhevelingen 2024 naar 2025 Najaarsbericht 2024