Bestuurlijk verantwoordelijk
John van den Hoven

Planning
Startdatum: 22-04-2021

 

Productnummer en naam

 

 

Incidenteel
Budgethouder Teammanager LTH Portefeuillehouder J. van den Hoven
Bedragen x € 1.000                                                       V = Voordeel     N = Nadeel
  2021 2022 2023 2024 2025

Lasten 

N   65        
Baten          
Saldo N   65        

De gemeente Waalwijk geeft jaarlijks veel geld uit aan zorg (jeugdzorg en WMO). Daar is niets op tegen zolang onze inwoners de zorg krijgen die zij nodig hebben en de daarmee gemoeide  uitgaven rechtmatig zijn. Om het overheidsgeld maximaal in het sociale beleid te laten renderen is meer aandacht nodig voor rechtmatigheid, met name op drie punten:

-      De wijze waarop malafide zorgverleners inspelen op PGB gefinancierde zorg;

-      De wijze waarop cliënten omgaan met de besteding van aan hen toegekende middelen en voorzieningen, zoals een PGB;

-      De verantwoording van reguliere zorginstellingen over hun feitelijke inzet ten opzichte van de aan hen opgedragen zorgverlening.

Niet alle onrechtmatig handelen willen wij “fraude” noemen. Soms wordt er moedwillig gefraudeerd. Het kan echter ook voorkomen dat er geen moedwillige fraude gepleegd wordt, maar dat partijen wel onterecht geld ontvangen voor zorg. In beide gevallen treden we als gemeente passend op. 

Het onrechtmatig inzetten van zorggeld leidt tot benadeling van zowel de gemeente als de zorgbehoevenden. Slachtoffers van daadwerkelijke fraude zijn vaak kwetsbare mensen: cliënten met een lichamelijke en/of geestelijke beperking, soms met beperkte kennis van de Nederlandse taal of het zorglandschap. Wanneer zorggeld niet rechtmatig wordt ingezet, krijgen deze mensen niet de ondersteuning die zij nodig hebben en waar de gemeente Waalwijk voor betaalt.

Het voorkomen van het onrechtmatig inzetten van zorggeld is ons veel waard, evenals het handhavend optreden wanneer na onderzoek blijkt dat er gefraudeerd is. Bij ons optreden maken we vanzelfsprekend onderscheid tussen de eerdergenoemde moedwillige fraude of de situatie waarbij wel onrechtmatig geld verkregen wordt maar daarbij niet bewust gefraudeerd wordt.

Met tijdelijke middelen vanuit het programma veiligheid is een start gemaakt met dit thema. Er is een plan van aanpak opgesteld en de eerste onderzoeken zijn uitgevoerd. Dit heeft onder andere tot een aantal stopzettingen van PGB’s geleid omdat er sprake was van onrechtmatigheid. We hebben inmiddels steeds meer zicht op de problematiek en de wijze waarop we deze kunnen aanpakken. De juridische (on)mogelijkheden worden ons steeds duidelijker evenals het belang van een adequate aanpak van dit fenomeen.

De integrale samenwerking tussen verschillende teams, awareness bij collega’s, de in- en externe communicatie en de meldingsbereidheid zijn zaken die nog doorontwikkeling behoeven. Doordat er nu geen middelen beschikbaar zijn, is er beperkt ruimte om hier invulling aan te geven. Tevens is er beperkt ruimte om onderzoeken uit te voeren en op te treden bij onrechtmatigheid. Daardoor zien we dat we op dit thema nog niet de slagkracht hebben die het verdient.

In 2021 is gestart met de aanpak van de zorgfraude met gedeeltelijke dekking uit intern beschikbare middelen. Vanaf 15 juli kunnen deze kosten niet meer worden gedekt; daarom wordt voorgesteld voor de rest van 2021 een budget van € 65.000 toe te voegen. Een structureel voorstel is opgenomen in de Kadernota 2022.

Maatregel:
In 2021 incidenteel budget van  € 65.000 voor aanpak zorgfraude aan de begroting toevoegen.