Insteekhaven
Terug naar navigatie - InsteekhavenGROTIK methode – project insteekhaven 23-03-2021
Hieronder wordt voor het project insteekhaven per onderdeel van de GROTIK-methode een nadere toelichting gegeven. Deze rapportage is een actualisatie van de GROTIK-toelichting van 23-08-2020.
Geld
Voor het uitvoeringstraject dat we ingaan is het door de raad beschikbaar gestelde krediet (raadsvergadering 12 september 2019) voor de aanleg van de insteekhaven en de vastgestelde exploitatieopzet voor de uit te geven gronden het uitgangspunt.
In het raadsvoorstel is uitgegaan van een uitsplitsing naar een krediet voor de aanleg van de insteekhaven en het vaststellen van een exploitatieopzet voor de uit te geven gronden aan de insteekhaven.
De aanbesteding heeft geresulteerd in een inschrijfprijs van € 24,2 miljoen (exclusief btw). Naast dit bedrag verwachten we nog andere kosten tijdens start- en de realisatiefase. In totaal een bedrag van € 29,5 mln. Dit bedrag is uitgesplitst naar kosten die betrekking hebben op de aanleg van de insteekhaven en kosten die betrekking hebben op de uit te geven gronden.
Investering aanleg insteekhaven
Op basis van deze uitsplitsing bedragen de totale kosten voor de investering € 22 miljoen. Door de in 2015 ontvangen subsidiebeschikking van de provincie, is een bedrag van € 7,2 miljoen op het investeringsbedrag in mindering gebracht. Het restant bedrag van € 14,8 miljoen zal worden geactiveerd conform de nota waarderings- en afschrijvingsbeleid (annuïteit / 60 jaar / 1,5%).
In verband met het opschuiven van de geplande datum voor de definitieve gunning wordt in de meerjarenbegroting nu rekening gehouden met kapitaallasten met ingang van 2023.
Grondexploitatie insteekhaven
Voor de kosten en opbrengsten die betrekking hebben op de uit te geven percelen aan de insteekhaven is een inmiddels door de raad goedgekeurde exploitatieopzet opgesteld. Hierbij gaat het om een kavel voor de containerterminal en om een kavel voor haven gebonden logistieke bedrijvigheid. Naast de kosten zoals bouwrijp maken, aansluiten nutsvoorzieningen, infrastructuur, op hoogte brengen van het terrein en uiteindelijke woonrijp maken, is rekening gehouden met de verwervingskosten. Tegenover deze te maken en gemaakte kosten, zijn de opbrengsten van de uit te geven bedrijfspercelen opgenomen.
Globaal ziet de exploitatieopzet er als volgt uit:
|
Bedragen in € |
Verwerving |
1.869.000 |
Bouwrijp maken |
6.395.000 |
Plankosten |
551.000 |
Onvoorzien |
791.000 |
Rente |
156.000 |
Totaal kosten |
9.762.000 |
|
|
Totaal opbrengsten |
16.954.000 |
|
|
Resultaat per eind 2021 |
7.192.000 |
Dit bedrag van € 7,2 miljoen is gereserveerd en zal gedurende een periode van 60 jaar ten gunste komen van product 208 Exploitatie haven. Dit betekent per jaar een bedrag van € 120.000. Enerzijds verlagen we hiermee de jaarlijkse rente- en afschrijvingslasten en anderzijds wordt hiermee de jaarlijkse storting in de onderhoudsvoorziening voor de insteekhaven gedekt. Voor de grondexploitatie verwijzen we naar de Nota grondexploitatie die gelijktijdig met het vaststellen van de jaarrekening 2020 in juli in de raad komt. Ook tijdens de realisatiefase blijft kredietbewaking het instrument om afwijkingen tijdig te kunnen signaleren en daar tijdig maatregelen voor te treffen.
Inmiddels is er een aanneemovereenkomst met opschortende voorwaarden ondertekend met de combinatie Mourik/FL BV. De opschortende voorwaarden bij de gunning zijn: het verkrijgen van een onherroepelijke vergunning Wet Natuurbescherming en het definitief vaststellen van de provinciale subsidie in het kader van de rijksuitkering BDU. Het lijkt er nu op dat de gemeente Waalwijk de Wnb-vergunning binnenkort kan aanvragen en ook de provincie Noord-Brabant voornemens is om de termijn van het vaststellen van de subsidie te verlengen. Er zijn echter nog geen definitieve (schriftelijke) toezeggingen gedaan. In dat kader heeft de gemeente Waalwijk aan de genoemde opschortende voorwaarden een termijn verbonden; indien niet aan één van deze voorwaarden, of niet aan beide voorwaarden wordt voldaan voor 1 februari 2023, dan zal de overeenkomst niet in werking treden.
De reden dat er voor gekozen is om de opdracht aan Mourik definitief te gunnen onder opschortende voorwaarden, is dat de gemeente Waalwijk, Mourik ondanks het lange uitstel, aan boord wil houden, zodat het project niet opnieuw moet worden aanbesteed.
Risico’s
Voor het project is een risicodossier opgesteld waarin de volgende onderdelen zijn opgenomen: aantal risico’s, kans dat deze zich voordoen, financiële consequenties, maatregelen en monitoring. Bij de kredietvotering is hiermee rekening gehouden. Vorig jaar zijn er nog 2 nieuwe risico’s toegevoegd nl., stikstof en PFAS. Deze laatste is inmiddels geen risico meer omdat er weer innamepunten zijn waar de PFAS-gronden naar afgevoerd kunnen worden.
Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan de berekeningen en passende beoordeling voor de vergunningaanvraag Wet natuurbescherming in verband met stikstof. Om de vergunning te kunnen verkrijgen moet externe saldering worden toegepast. Over de hiervoor benodigde stikstofruimte is overeenstemming bereikt met de provincie (besluit GS van 9 februari jl.) en een veehouder in Waalwijk. Afronding van de contractvorming en ondertekening van alle overeenkomst wordt binnenkort verwacht. Daarna kan in principe de aanvraag Wnb-vergunning worden ingediend.
De enige onduidelijkheid hierbij zijn de gevolgen van de ViA15-uitspraak. Stikstofeffecten van wegverkeer moet hierdoor mogelijk over een grotere afstand worden berekend dan standaard in de voorgeschreven rekentool AERIUS wordt gedaan, waarin uiteraard ook de berekeningen voor ons project zijn gemaakt. Een eerste alternatieve berekening laat zien dat deze effecten oplosbaar lijken binnen de beschikbare stikstofruimte.
Hierover zijn wij in gesprek met de Provincie (Ondersteuningsloket Stikstof). Uiteraard zijn wij afhankelijk van de feitelijke behandeltermijn bij de Omgevingsdienst Brabant-Noord, maar voorondersteld dat in april de aanvraag kunnen indienen en rekening houdend met de huidige ‘wachttijd’ en de wettelijke behandeltermijn van maximaal 20 weken, zouden wij in september over de benodigde Wnb-vergunning moeten kunnen beschikken.
Zoals gezegd is in de risicoreservering van de businesscase een voorziening getroffen. Dat betreft vooral extra onderzoek, vertraging in de planning, extra uren organisatie en aan- en verkoop van veehouderijen.
Organisatie
Gedurende de fase tot de feitelijke start van de werkzaamheden zal het aanbestedingsteam operationeel blijven maar met een lagere frequentie. Waar nodig wordt het werk aan de insteekhaven voortgezet en op het dossier stikstof wordt nu meer werk verricht. Het aanbestedingsteam blijft dus nog actief voor de activiteiten die voor de definitieve gunning worden uitgevoerd.
Voor de realisatiefase (na definitieve gunning) wordt het organisatieschema aangepast:
- Uitvoeringsteam met projectleider civiele techniek, directievoering en toezichthouders.
- Projectteam met algemene projectleider, omgevingsmanagement, civiele techniek, financiële mandatering en planning en control)
- Wekelijks overleg projectleiding, civiel technisch projectleider en wethouder
- Maandelijkse stuurgroep met de verantwoordelijke afdelingen (TREW en TOR/TOOR) en managers
- College en raad informeren en consulteren door kwartaalrapportages
Tijd
De beslissing om definitief te gaan gunnen is inmiddels genomen en de aanneemovereenkomst is ondertekend. De Wnb-aanvraag wordt naar verwachting binnenkort aangevraagd. De planning wordt hiermee doorgeschoven het najaar. Dit heeft geen consequenties voor de opeenvolgende activiteiten in de planning en biedt voldoende mogelijkheden om in en buiten de stormseizoenen te kunnen opereren.
In deze voorbereidingsfase wordt zoveel mogelijk gedaan om in oktober 2021 voortvarend te kunnen beginnen met de realisatie van de insteekhaven. Naast deze vergunningaanvraag en de daaraan gekoppelde doorlooptijd gaat het vooral om het verkrijgen van uitvoeringsvergunningen (ook voor de exploitant), het uitwerken van optimalisaties, overleg met overige overheden (met name het Waterschap en Rijkswaterstaat), verplaatsing van de woonboot en zeeverkenners, aanleggen foerageergebied voor de bever en compensatie leefgebied voor wezel en hermelijn en het ontsluiten van reeds gevestigde bedrijven.
Continue worden raakvlakken met ander projecten beschouwd om zo economisch mogelijk deze werkzaamheden met die van de geplande werkzaamheden voor de insteekhaven af te stemmen.
Informatie
Projectdossiers op deelonderwerpen (civiele techniek, risicodossier, omgevingsmanagement en communicatie) geven inhoudelijke informatie over het project.
Daarnaast heeft het College toegezegd aan de raad om via kwartaalrapportages de voortgang te presenteren. En deze zijn het afgelopen jaar ook gepresenteerd.
Verder wordt er ook via de aannemer en de gemeentelijke website de omgeving geïnformeerd over de voortgang van het project.
Op dit onderdeel zijn geen wijzigingen te melden ten opzichte van de vorige GROTIK rapportage.
Kwaliteit
De kwaliteitseisen van stakeholders (o.a. RWS, WBD, toekomstige exploitant) zijn opgenomen in het definitief ontwerp, de bestekken en in de selectie- en aanbestedingsleidraad.
Voor de uitvoeringsfase bevatten de contractstukken met de aannemer de geëiste en gewenste kwaliteitseisen waar men aan moet voldoen. Deze zijn ook o.a. opgesteld aan de hand van 4 EMVI-criteria: planning, waterveiligheid, risico’s en projectcommunicatie.
Ook op dit onderdeel zijn geen wijzigingen te melden ten opzichte van de vorige GROTIK rapportage.