Omschrijving (toelichting)

NJB25|6.01 Opvang statushouders in opvanghotel
 (sub) Beleidsveld  6 Sociaal Domein / 6.1 Sociale veerkracht
Productnummer en naam 612 Maatschappelijke zorg en begeleiding INCIDENTEEL
Budgethouder  Afdelingshoofd BSD
Portefeuillehouder S. Schuijffel
   
                                     Bedragen * € 1.000    V = Voordeel    N = Nadeel
      2025   2026   2027   2028   2029
Lasten   N 10.813                
Baten   V 10.813                
Saldo     0                
 
Toelichting :                      

Sinds 12 september 2022 vangen we Oekraïense ontheemden en statushouders op in het voormalige NH-hotel aan de Bevrijdingsweg 1 in Sprang-Capelle. Voorheen waren er 231 plekken voor Oekraïners beschikbaar en 35 voor statushouders, sinds april 2025 zijn er 10 plekken extra beschikbaar gesteld voor Oekraïners, waardoor het aantal plekken voor statushouders is verminderd. Naast opvang in het hotel bieden we ook opvang in diverse woonruimtes verspreid binnen de gemeente.

Om de opvang goed te organiseren, is een opvangstructuur ingericht bestaande uit het hotel, beveiliging, locatiemanagement en de gemeente. De statushouders die op deze locatie verblijven maken gebruik van deze voorzieningen. Kosten voor maaltijden en overige uitgaven gerelateerd aan statushouders worden gedekt vanuit de HAR-middelen.

De kosten voor de opvang van Oekraïense ontheemden worden volledig vergoed door het Rijk. Deze middelen worden budgetneutraal geraamd. Voor de opvang van statushouders ontvangen we een vergoeding via de hotel- en accommodatieregeling (HAR). Deze regeling is gedurende 2025 gewijzigd waardoor de (financiële) effecten nog niet met zekerheid te ramen zijn, echter blijft de verwachting dat deze middelen ruimschoots toereikend zijn.

We zijn voornemens om het restant van de HAR-middelen, naar verwachting € 400.000, toe te voegen aan de bestemmingsreserve Integratie en Huisvesting van noodverblijfsituaties. In de toekomst verwachten we uitgaven voor de opvang en begeleiding van vluchtelingen en statushouders, waarbij we deze bestemmingsreserve kunnen aanwenden conform de vastgestelde criteria.

Redenen om de middelen toe te voegen aan de reserve zijn onder andere:

  • Sinds het aantreden van het nieuwe kabinet is er onzekerheid over de opvang van vluchtelingen. Dit kan financiële risico’s met zich meebrengen voor onze opvang. Door de overgebleven middelen in de bestemmingsreserve onder te brengen bereiden we ons hier op voor.
  • Wanneer de opvang in het hotel eindigt, zullen we als gemeente voor andere opvanglocatie(s) moeten zorgen. Dit kan tot aanzienlijke investeringen leiden. Wanneer we op flex-verblijven over willen stappen bijvoorbeeld, dan dienen we die aan te schaffen. Hier is veel geld mee gemoeid. Hiervoor kunnen we de bestemmingsreserve inzetten.
  • We zien dat de doorstroming van statushouders naar woningen stagneert. Wanneer we als gemeente hier iets in willen doen, vraagt dat ook om een investering. Die middelen hebben we nu niet beschikbaar. Met de bestemmingsreserve kunnen we die wel beschikbaar maken.
Maatregel:  

Voorgesteld wordt om de baten en lasten van de verschillende regelingen bij te stellen in de Begroting 2025. Tevens wordt er een beslispunt in de raadsvoorstel Najaarsbericht 2025 toegevoegd om een bedrag van, onder voorbehoud, € 400.000 aan verwachte baten uit de HAR-regeling toe te voegen aan de bestemmingsreserve Integratie en Huisvesting van noodverblijfsituaties.

Tijd (indicator)

-

Tijd (toelichting)